مشخصات پردازنده M1X اپل فاش شد!

person نویسنده: محمدرضا هنردان list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 596

نزدیک به دو سال پیش بود که اپل اعلام کرد قرار است تا تمامی دستگاه های خودش را با پردازنده ای جدید به جای پردازنده های اینتل تجهیز کند. حال با گذشت مدت زیادی از این خبر بالاخره حرف ها و خرده نظراتی نسبت به مشخصات احتمالی که پردازنده آینده اپل خواهد داشت فاش شده است.

این پردازنده جدید شرکت اپل که M1X نام دارد، دارای پردازنده ای مرکزی با 12 هسته از نوع Apple Silicon است. وجه تمایز این تراشه نسبت به تراشه M1، وجود 4 هسته پردازشی بیشتر و در نتیجه، سرعتی بالاتر در انجام کار ها است.
البته این را بدانید که تمامی اطلاعات به صورت مهر و موم شده در میان بزرگان کمپانی و سازندگان بوده و تنها منبعی که این اخبار را به بیرون منتشر کرده، Apple Insider به نقل از اطلاعات CPU Monkey بوده و حتی نام آن که پردازنده ی M1X است، به صورت احتمالی نامگذاری شده است.

علاوه بر این ها، تمامی امکاناتی که پیش بینی می شود داشته باشد یا به کمک آن از پس کار ها بربیاید به صورت احتمالی و در محیطی آزمایشی تست شده است.

اما چیزی که قطعی است بهبود این تراشه نسبت به تراشه M1 بوده 8 هسته دارد؛ پردازنده ی M1X دارای 12 هسته پردازشی بوده که 4 تای آن از نوع کم مصرف و از نوع Ice Storm هستند که انجام وظایف و کارهای روزمره را برعهده می گیرند. 8 هسته ی پردازشی دیگر از نوع Fire Storm، وظیفه ی رسیدگی به سخت ترین کارها که نیازمند قدرت پردازشی بالا هست را دارند.

جدا از این ها به قسمت جذاب ماجرا یعنی پردازنده گرافیکی که برسیم یک پردازنده 16 هسته ای اختصاصی اپل را خواهیم داشت که قابلیت انجام سنگین ترین میزان پردازش های گرافیکی سنگین را خواهد داشت!.

با اینکه هیچکس از صحت اطلاعات درز شده اطمینانی ندارد، وجود بهبود و همچنین افزایش یافتن تعداد هسته های پردازشی چیزی است که در نسخه ی جدید پردازنده جدید پس از M1 مشاهده خواهد شد.

علاوه بر این ها، پردازنده ی احتمالی M1X شرکت اپل دارای سرعت 3.2 گیگاهرتزی کلاک خواهد بود و همانند M1، از فناوری ساخت 5 نانومتری بهره می گیرد؛ ارتقای بخش مربوط به پردازنده گرافیکی و بهره مندی از فول میزان 16 گیگابایت درنظر گرفته شده برای M1X، از دیگر گزارش هایی است که صحت آن پیش بینی می گردد.

پردازنده ی جدید شرکت اپل با نام ام وان ایکس، قابلیت دسترسی و دستیابی به 256 واحد اجرایی و پشتیبانی از 3 نمایشگر را خواهد داشت که در مقایسه با برادر کوچک تر اش، به ترتیب دو برابر شده و یکی به تعداد میزان ساپورت های آن اضافه گردیده است!.

بر اساس گزارش اپل اینسایدر از اطلاعاتی که توسط CPU Monkey بدست آمده، پردازنده ی جدید شرکت اپل در اواخر بهار سال آینده در دو نسخه مک بوک پرو با نام های MacBook Pro 14 اینچ و MacBook Pro 16 اینچی، همچنین آی مک 27 اینچ عرضه خواهد شد.

M1X همچنین دارای منبع قدرت دوبرابر نسبت به M1 بوده و میزان اچ تی دی پی 35W است.

باز هم نمی توان گفت که این گزارش ها درست هستند یا خیر اما تمامی به روزرسانی ها و پیشرفت هایی که از آن ها نام برده شده کاملا منطقی به نظر می رسند!. در دیگر خبر ها به نظر می رسد Apple قصد داشته بر روی پردازنده هایی با قدرت گرافیکی 16 و 32 هسته ای کار کند که در آن به مدل های آینده ی مک بوک پرو و iMac و انتشار آن ها در اواسط سال 2021 میلادی، اشاره شده بود.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید