نقد و بررسی محصول مک مینی M1 مدل 2020

person نویسنده: امیرحسین عزیزی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 916

اپل مک مینی 2020، اولین مینی کامپیوتر رومیزی کمپانی اپل می‌باشد که از چیپست M1 ساخت اپل بهرمند شده است. زمانی که اپل اعلام کرد که قرار است دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌های خانواده مک از پردازنده M1 (که جایگزینی برای پردازنده‌های اینتل است) استفاده کند؛ مشخص شد که برنامه اپل برای رقابت با اینتل در تولید پردازنده بسیار جدی بوده و تصمیم بر شکست سلطه طولانی مدت اینتل بر بازار تکنولوژی را دارد.

مدل پایه مک مینی 2020 دارای رم 8 گیگابایتی و حافظه 256 گیگابایتی است و امکان ارتقای آن به حجم بالاتر وجود ندارد. اما شما می‌توانید با هزینه بیشتر، از رم 16 گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی در حجم‌های 512GB،1TB،2TB بهرمند شوید. وزن این دستگاه حدودا 1.2 کیلوگرم بوده و ابعادی معادل 19.7×19.7×3.6 سانتی متر دارد؛ از بلوتوث ورژن 5 و وای‌فای 6 بهره می‌برد و حداکثر مصرف آن به 150 وات می‌رسد.

مک مینی 2020 به همراه macOS ورژن Big Sur روانه بازار گردید.این نسخه از macOS شامل اپلیکیشنی به نام Rosetta 2 است ک برنامه های طراحی شده برای سخت افزار Intel x86 را برای استفاده در پردازنده M1 ترجمه می کند. با وجود اینکه اکثر برنامه‌ها برای سخت‌افزار اینتل نوشته شده‌اند، Rosetta 2 یک لایه شبیه‌سازی ارائه می‌کند تا دستگاه شما بتواند برنامه‌ها را به خوبی اجرا کند.بنچ مارکMac Mini M1 در برنامه geekbench 5 معادل 6005 بوده که نشان دهنده امتیازی دوبرابر بالاتر، از لپ‌تاپی با پردازنده intel i5 8365U را کسب می‌کند. همچنين در تستی دیگر توسط اپ handbreak، سرعت تبدیل فیلم با رزولوشن 4K به 1080، 8 دقیقه و 11 ثانیه به طول انجامید؛ که این زمان نسبت به پردازنده i5 8365U ( با زمان 20دقیقه و 23 ثانیه ) بسیار عالی است.

mac-mini-2020-spec

نمای ظاهری :

با وجود تغییرات سخت افزاری مک مینی، ظاهر آن هنوز هم همانند گذشته حفظ شده است. بدنه آلومینیومی این دستگاه، ظاهری ساده اما براق و شیک را برای این مینی کیس پرقدرت به ارمغان می‌آورد و هنوز هم ظاهر خود را نسبت به نسل سوم مک مینی تولید 2010 تا حد زیادی حفظ نموده است. در قسمت بالایی دستگاه، آیکون اپل بدون نور پس زمینه و در قسمت زیرین آن، یک درب پلاستیکی مشکی با قابلیت جدا شدن، قابل مشاهده است.شما با باز کردن این درب، به تهویه بهتر هوا کمک می‌کنید اما دسترسی به قسمت داخلی مک مینی نخواهید داشت. متأسفانه مک مینی جدید قابلیت ارتقای سخت افزاری را ندارد و کاربر نمی‌تواند تغییری در آن ایجاد کند. یک تغییر قابل توجه در ظاهر مک مینی، جایگاه و تعداد پورت‌ها است. تمامی پورت‌ها در کنار هم جمع شده اند و توسط یک پنل مشکی پلاستیکی کاور داده شده است. در آن سوی دیگر پنل پورت، یک چراغ LED کوچک هنگام فعال شدن دستگاه، روشن می‌گردد.

mac-mini-m1-on-desk

پورت‌ها :

مک مینی M1 دارای یک پورت شبکه استاندارد، دو پورت تاندربولت 3، یک پورت HDMI ( با قابلیت پشتیبانی تا رزولوشن 6K ) ، دو پورت USB 3 و یک پورت برای اتصال هدفون را دارا است.مک مینی جدید در مقایسه با مدل 2018 دارا تفاوت‌های بزرگی است. در قدم اول متوجه کم شدن دو پورت تاندربولت در مینی M1 خواهید شد. همچنین مک مینی M1 تنها از دو نمایشگر پشتیبانی می‌کند. بدین شکل که یکی از خروجی‌های تصویر، از طریق پورت تاندربولت و دیگری بایستی حتما از پورت HDMI گرفته شود. این در حالی است که مک مینی 2018 امکان خروجی تصویر تا سه عدد را دارا بود. مک مینی 2018 با پورت شبکه 10 گیگابیتی به شما این قابلیت را می‌داد تا بتوانید داده‌های حجیم خود را از طریق شبکه، بین دو سیستم جابجا نمایید. مک مینی 2020 از این ویژگی بهره‌ای نمی‌برد و پورت شبکه استاندارد با سرعت پایین‌تری دارد. پورت‌های تاندربولت 3 بکارگرفته شده در مینی M1 در واقع همان USB 4 است. ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد اما این دو پورت به دلیل دارا بودن استاندارد و فرمت یکسان، از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.تاندربولت 3 توانایی انتقال اطلاعات تا 40 گیگابیت برثانیه را دارد.

mac-mini-m1-backplate

بررسی مختصر تراشه M1 در Mac Mini 2020 :

چیپ 5 نانومتری M1 با قدرت پردازشی 3.2 گیگاهرتز و 16 میلیارد ترانزیستور درون سیلیکون خود قرار گرفته است. درون این چیپ هسته مرکزی و گرافیکی در کنار یکدیگر قرار دارند. همچنین امکانات دیگری نظیر Secure Enclave، کنترلر محل ذخیره سازی، حافظه یکپارچه برای استفاده بهینه‌تر از رم، درون این چیپست قرار داده شده است.با توجه به این موارد، واضح است که اپل برای طراحی این چیپست وسواس زیادی خرج داده تا کاربرانش به مشکلاتی مانند عدم هماهنگی قطعات که در کامپیوتر‌های امروزی رایج است، برنخورند.

در دل این پردازنده، چهار هسته عملکردی برای بهرمندی از قدرت پردازش بالا و چهار هسته بهینه برای انجام فعالیت‌های عادی با مصرف انرژی بسیار کم تعبيه شده است.هسته گرافیکی قرار گرفته درون چیپ M1 سرعت بالایی در رندر ویدئو، ادیت عکس و حتی گیم‌های سبک را فراهم می‌سازد. قدرت هسته گرافیکی M1، توانی نزدیک به 2.6 ترافلاپس دارد که می‌تواند نیاز طیف وسیعی از کاربران خود را برآورده می‌نماید.پس انجام تست و بنچ مارک‌های مختلف توسط کاربران ، مشخص شد که هسته گرافیکی M1 بالاتر از گرافیک‌های AMD RX 560 و Nvidia GTX 1050 Ti دسته‌بندی می‌گردد. حافظه رم استفاده شده درون چیپ M1، از نوع LPDDR4X با سرعت 4266 مگاهرتز است که در دو حجم 8 یا 16 گیگ برای مک مینی 2020 ارائه شده است.

اخبار مرتبط با نسل بعدی مک بوک :

هنوز چندی از معرفی مک بوک 2022 با جدیدترین تراشه تولید اپل به نام M2 نمی‌گذرد که شایعاتی درباره مک مینی جدید پخش شد. پس از کسب موفقیت‌های چشم‌گیر چیپست M2 و کسب امتیاز بسیار مناسب نسبت به مصرف انرژی آن بکارگیری این چیپست فراگیرتر شده است و در محصولاتی نظیر اپل TV و مک مینی و حتی آیپد پرو خواهد شد.هنوز به طور رسمی چیپست مک مینی نسل جدید تایید نشده است بنابراین احتمال استفاده از تراشه تقویت شده M2 Pro نیز وجود دارد. با توجه به گزارشات اخیر از رسانه بلومبرگ اواخر آبان ماه می توان انتظار معرفی رسمی این محصول را از سوی شرکت اپل داشت. همچنین یک توسعه دهنده پس از یافتن فریمور مدلی مبهم به نام macmini10.6 انتظار می رود که مک مینی جدید با طراحی جذاب‌تر و قطعات داخلی قدرتمند‌تر به همراه بهره گیری از تراشه M2 با قیمت پایه پیش بینی شده 700 دلاری همانند نسل قبلی روانه بازار گردد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید