مقایسه آی مک و مک مینی

person نویسنده: سینا پورجلال list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 1 favorite بازدید: 1231

اگر قصد خرید یک دستگاه دسک تاپ آن هم از محصولات اپل را دارید و انتخاب بین mac mini  و  iMac برای شما دشوار شده است؛ در ادامه با ما همراه باشید.

در این نوشته قصد داریم مشخصات جدیدترین مک مینی در برابرآی مک را ارائه دهیم. با هم پوشانی این مشخصات و توازن در ویژگی هایی مانند طراحی، عملکرد و برداشت های کلی ما ازمک مینی جدید، به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید که کدام یک  برای نصب در محل کار یا خانه شما مناسب است.

مقایسه طراحی آی مک و مک مینی

آی مک و مک مینی هر دو از آلومینیوم ساخته و به صورت رومیزی طراحی شده اند وهمچنین تفاوت‌های جزئی در ساختار و ظاهر دستگاه  دیده می‌شود.

در آیمک جدید اپل، نمایشگر و بلندگوها و تمام سخت‌افزارهای دیگر درون خود دستگاه جای گرفته‌اند. در نتیجه پورت‌ها کمتر و مکان قرارگیری آن‌ها نامنظم‌تر است.

از طرفی مک مینی برخلاف اندازه‌ی کوچکش دسکتاپی سنتی است. مک مینی طوری طراحی شده تا با دستگاه‌های جانبی مختلفی از جمله نمایشگر و سیستم صوتی خارجی سازگار باشد. می توانید سیم‌های بیشتر به آن متصل کنید و آن را رو و یا حتی زیر میز کامپیوتر خود جای دهید.

ضخامت بسیار نازک آی مک یک ویژگی فوق‌العاده استو ظاهری بسیار شیک و مینیمال به ست آپ دسکتاپ شما می دهد در صورتی که مک مینی با اینکه دسکتاپ زیبایی است اما طوری که نیست که توجه افراد به آن جلب شود.

نکته دیگر در طراحی این دو دستگاه این است که طراحی مک مینی شبیه به دستگاه‌های کلاسیک و قدیمی اپل است؛ حاشیه‌ها مربعی، سطح صاف و تنها یک رنگ نقره‌ای، در حالی که آیمک جدید اپل رنگ‌های جذابی مثل زرد، قرمز و سبز و 4 رنگ درخشان دیگر دارد.  آیمک جدید همچنین مجیک کیبورد و موس هم‌رنگ نیز دارد.

 

 نکته قابل توجه در بررسی ما بیانگر آن است کهمک مینی برای قرار گرفتن زیر مانیتور یا کنار میز ایده آل است. طراحی آلومینیومی خاکستری و براق فضای مانیتور یا صفحه کلید را ندارد ، همه باید جداگانه خریداری شوند، که نشان دهنده سابقه آن به عنوان یک کامپیوتر طراحی شده برای تعویض کننده‌های ویندوز است که احتمالاً قبلاً این لوازم جانبی را داشته اند.

 از طرفی برخی از متخصصان ممکن استآی مکرا برای نمایشگر و طراحی همه در یک آن ترجیح دهند، اما مک مینیبرای شخصی که از قبل مانیتور دارد جذابیت بیشتری خواهد داشت.

مقایسه امکانات و کارایی آی مک و مک مینی

اپل Mac mini را با نسخه های داخلی جدید نوسازی کرد تا بتواند در مقایسه با iMac خرید بهتری داشته باشید.

هم آی مک 2021و هم مک مینی 2020 دارای پردازنده قدرتمند M1 اند. قابلیت‌ها و سازگاری برنامه‌های این تراشه برروی هر دو دستگاه یکسان است. همچنین از آن‌جایی که هم مک مینی 2020 و هم آیمک 2021 سیستم عامل MacOS دارند، ست آپ آن‌ها دقیقا یکسان است. هر برنامه‌ای که روی مک مینی اجرا شود، روی آیمک هم اجرا خواهد شد.

با این حال، تمام مک مینی ها هم پردازنده و هم گرافیک 8 هسته‌ای دارند در حالی که گرافیک مدل پایه آیمک 7 هسته‌ای است. قیمت آی مک ارتقایافته 8 هسته‌ای نیز از مدل معمولی بالاتر است (1499دلار). مک مینی M1 برتری گرافیکی نسبت به آی مک دارد؛ به این معنا که می توان روی آن خیلی راحت‌تر طراحی‌های سه بعدی انجام داد و یا گیم های کامپیوتر بازی کرد.

توجه داشته باشید که لوازم جانبی آی مک یک ویژگی مخصوص دارد؛ مجیک کیبورد Touch ID دارد. مجیک کیبورد تاچ آیدی دار تنها با تعدادی از مک‌ها فروخته می شود در نتیجه خریداران مک مینی از چنین قابلیتی محروم اند. کاربران آی مک می توانند با یک‌بار لمس وارد اکانت خود شوند، خرید آنلاین کنند و به برنامه‌های رمزگذاری‌شده‌ی خود دسترسی داشته باشند

 

نکته مهم دیگر که باید در خرید این دو دستگاه به آن توجه کنید این است که  شما خیلی راحت می توانید مک مینی خود را به مدل بالاتری ارتقا دهید در صورتی که برای ارتقا آیمک باید دستگاه جدید خریداری کنید.

مقایسه اتصالات آی مک و مک مینی

اتصالات این دو دستگاه نیز باهم متفاوت است. به طور کلی مک مینی از حیث اتصالات نیز از ایمک بهتر است. مک مینی هم چند پورت USB-A دارد و هم جک HDMI. در نتیجه دیگر نیازی نیست از مبدل‌های قدیمی استفاده کنید. در صورتی که ایمک  تنها چند پورت USB-C و Thunderbolt دارد

از آن جایی که اپل از USB-C استقبال کرده است و درگاه های موجود در این دو دستگاه نیز همین روند را ادامه می‌دهند. در مک مینی چهار پورت Thunderbolt 3 USB-C، دو پورت USB 3.0 ، یک پورت HDMI 2.0 ، پورت اترنت و یک جک هدفون 3.5 میلی متری وجود دارد.

آی مک نیز درگاه پورت مشابهی را شامل می شود، از جمله چهار پورت USB 3.0، دو پورت USB Thunderbolt 3، یک پورت اترنت و یک اسلات کارت SDXC.بنابراین انتخاب بین آن‌ها  دشوار است زیرا همه این درگاه ها مدرن هستند.

مک مینی پورت Ethernet 10 گیگابایتی دارد در صورتی که آیمک 24 اینچی این‌گونه نیست. این قابلیت مخصوص افرادی که اینترنت پرسرعت دارند و سرعت اتصال آن‌ها از 10 Gigabit بیشتر می شود

درحالی که آیمک جدید محدودیت‌هایی دارد. مدل معمولی تنها دو تاندربولت 4 و USB-C 4 به علاوه جک 3.5 دارد. مدل ارتقایافته اما دو عدد USB-C 3.1 دیگر و جک Ethernet در آداپتور نیز اضافه دارد. آیمک جدید متاسفانه USB-A ندارد.

با این حال، اتصال وای فای دو دستگاه یکی است. هم آی مک 2021و هم مک مینی 2020هردو Wi-Fi 6 و Bluetooth 5 دارند

 طبق نظر تمام مصرف‌کنندگان  تراشه M1 از اینتل بهتر است اما مک مینی های اینتل RAM بیشتری دارند بنابراین اگر استفاده از مموری و حافظه برای‌تان مهم‌تر است مک مینی اینتل می تواند گزینه بهتری باشد.

مقایسه قیمت آی مک و مک مینی

قیمت پایه آی مک M1 اپل با طراحی جدید 1299دلار است. این مدل جدید 24 اینچی با نمایشگر Retina و ضخامت بسیار نازک 11 میلی متری جایگزین مدل 21.5 اینچی اپل شده است

 ویژگی‌های سخت‌افزاری مک مینی نسبت به ایمک 2021– که قیمت پایه آن 1299دلار است – اندکی بهتر استوبا این که قیمت پایه آن 699دلار است اما هم تراشه M1، هم CPU، و هم GPU (گرافیک) 8 هسته‌ای دارد.

 برای استفاده از قدرت حداکثری آی مک که با مک مینی معمولی برابر باشد باید آی مک پیشرفته را با قیمت 1499دلار خریداری کنید.

جدول مقایسه مشخصات آی مک و مک مینی

 
آیمک 24اینچی 2021(مدل معمولی)
مک مینی 2020(مدل معمولی)
قیمت 1299 دلار 699دلار
صفحه نمایش رتینا 24 اینچ 4.5K بدون صفحه نمایش
پردازنده M1 با CPU هشت هسته‌ای و GPU هفت هسته‌ای  M1 با CPU و GPU هشت هسته‌ای
RAM 8 گیگابایت (16 در مدل ارتقایافته) 8 گیگابایت (16 در مدل ارتقایافته)
حافظه 256 گیگابایت (2 ترابایت در مدل ارتقایافته) 256 گیگابایت (2 ترابایت در مدل ارتقایافته)
دوربین فیس تایم HD 1080 + پردازنده سیگنالی تصویر M1 بدون دوربین
بلندگو 6 بلندگو به همراه ساب ووفر تک بلندگو
اتصال دو عدد Thunderbolt 4 – چهار عدد USB-C – جک 3.5mm هدفون – پورت Ethernet (اختیاری) دو عدد Thunderbolt 4 – چهار عدد USB-C – دو عدد USB-A 3.1 Gen 2 – Ethernet – کابل HDMI 2.0 – جک 3.5mm هدفون
اتصال بی‌سیم وای فای 6 – بلوتوث 5  وای فای 6– بلوتوث 5
رنگ‌ نقره‌ای، آبی، سبز، صورتی، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش نقره‌ای


نتیجه گیری

آیمک و مک مینی، هر دو دستگاه های دسکتاپ فوق‌العاده‌ای هستند و قابلیت جلب رضایت مشتریان را دارند. با این حال مک مینی اپل برای اکثر خریداران دستگاه desktop ، انتخاب بهتری است.

از نظر قیمت، همانطور که اشاره شد قیمت پایه مک مینی کمتر است؛ بنابراین 699 دلار برای دسکتاپی با این ویژگی‌ها، هزینه‌ی منطقی‌ای است. قطعا همه می دانند که با پرداختن تنها 699دلار می توانند از تراشه M1 اپل استفاده کنند که خود مزیتی بسیار خوبی است.

از طرفی ممکن است طرفداران آیمک بگویند با خرید مک مینی نیاز به خرید لوازم جانبی دارید و جمع هزینه‌های مک مینی به علاوه لوازم جانبی برابر قیمت ایمک می‌شود که درست است! اما مک مینی قابلیت‌های دیگری دارد که ارزش خرید آن را دو چندان می‌کند. خریدارانی که کیفیت صفحه نمایش برای‌شان اهمیتی ندارد می توانند نمایشگر 100دلاری اپل را برای مک مینی خود بخرند. این‌گونه می توانند در هزینه‌های صرفه‌جویی کنند.

علاوه بر این مک مینی هم آچار فرانسه است و هم گزینه‌های اتصال بسیار بهتری دارد. شما می‌توانید هروقت که بخواهید صفحه نمایش خود را بفروشید و نمایشگر با ابعاد جدید بخرید به علاوه که مک مینی برخلاف ایمک دو پورت USB-A دارد.

آیمک اپل برای آن دسته از افرادی مناسب است که طراحی، زیبایی و شلوغ‌نبودن میز کامپیوتر را به برتری سخت‌افزاری ترجیح می دهند. بقیه افراد در بودجه خود صرفه‌جویی می کنند و مک مینی با قیمت‌ مناسب را برای دسکتاپ خود می خرند. بنابراین برای قدرت گرافیکی بیشتر یا جذابیت بصری ، ایمک همان چیزی است که می خواهید و برای تنظیمات متنوع تر، مک مینی راهی است که باید دنبال کنید.

در نتیجه شما باید بیشتر براساس نیازهای محاسباتی خود انتخاب کنید که قصد دارید کدام دستگاه دستک تاپ را خریداری کنید.

دیدگاه‎ها

ایجاد شده در پنجشنبه, اوت 4, 2022 نوشته شده توسط مهدی پیوند دیدگاه
جدا از این ها من که خوشم از مجیک ماوس های اپل نمیاد که روی آی مک ها هستند و درسته به صورت پیش فرض قابلیت هایی داره اما شاخ نیستند و اینکه خوش دست نیست و به جای دو و خورده ای پول این با یه تومن میشه ماوس ریزر گرفت با دقت ۶۴۰۰ در مقابل ۱۳۰۰ مجیک ماوس و جدا از خوش دستی و باتری قوی ،اگه مجیک ماوس باتریش خالی شد باید برعکسش کرد تا بشه شارژ کرد که عملا باید کار رو تعطیل کرد اما با ماوس ریزر تو شارژ هم میشه کار کرد

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید