بررسی مشخصات تراشه جدید M2

person نویسنده: امیرحسین عزیزی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 866

تراشه M2 اپل در تاریخ خرداد‌ ماه 1401 در رویداد WWDC 2022 معرفی شد. در این رویداد علاوه بر این تراشه قدرتمند، از iOS 16 ،watchOS 9 و (macOS 13 (Ventura نیز رونمایی شد.

 m2-intro

معماری پیشرفته M2 با الهام گرفتن از نسل دوم لیتوگرافی 5 نانومتری شرکت TDMC ساخته شده است. لیتوگرافی به معنای نقشه چینش اجزای پردازنده در کنار یکدیگر است؛ هرچه این ابعاد کمتر باشد، بازده آن پردازنده به دلیل تراکم بیشتر ترانزیستور‌ها، بالاتر می‌رود.
این تراشه، بهبود‌های عملکردی بسیار زیادی نسبت به نسل قبلی خود داشته و نزدیک به 1.4 برابر قوی‌تر از تراشه M1 است. بکارگیری 4 هسته پرفورمنس در کنار 4 هسته بهینه و کم‌مصرف موجب شده تا علاوه بر قدرت پردازشی بالا، انرژی کمتری در زمان فعالیت‌های سبک، مصرف نماید.

m2-soc
این تراشه قدرتمند بر روی لپ‌تاپ‌های MacBook Air و MacBook Pro، که تابستان 2022 معرفی شدند، وجود دارد.همچنین به تازگی از سوی شرکت اپل اعلام شد که iPad Pro 2022 از این تراشه فوق‌العاده بهرمند شده است.
m2-features
از مهم‌ترین ویژگی‌های تراشه M2 به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراشه 5 نانومتری بهینه شده که دنباله‌روی تراشه معروف M1 می‌باشد.
  • پردازنده 8 هسته‌ای  و گرافیک 10 هسته‌ای
  • بهبود 18 درصدی CPU و بهبود 35 درصدی GPU
  • دارا بودن 20 میلیارد ترانزیستور که نزدیک به 25 درصد بیشتر از M1 است.
  • 100 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه
  • توانایی پشتيبانی تا 24 گیگ رم یکپارچه از نوع LPDDR5 که باعث افزایش سرعت دو برابری نسبت به تراشه M1 گردیده است.
  • بهبود 40 درصدی عملکرد موتور هوش مصنوعی اپل معروف به Neural Engine
  • پشتیبانی از مانیتور خارجی تا رزولوشن 6K

با توجه به اطلاعات آماری منتشر شده در رویداد WWDC، اپل مدعی شده است که تراشه M2 نزدیک به دو برابر قوی‌تر از تراشه اینتل i7  ده هسته‌ای بوده و مصرف برق بسیار کمتری را دارا است.
همچنین در مقایسه‌ای دیگر، با وجود اعتراف اپل به قوی‌تر بودن تراشه 12 هسته‌ای اینتل، نشان داده شده که تراشه‌ی M2، قدرت برابری همزمان با مصرف انرژی کمتر از 75 درصد را ارائه می‌دهد!
با توجه به آمار منتشر شده از سایت معتبر geekbench تراشه M2  بر روی مک بوک ایر 2022 توانست امتیاز 1887 در حالت تک هسته و 8723 در حالت چند‌ هسته‌­ای بدست آورد.
M2 در حالت تک هسته به بالاترین امتیاز ممکن در میان تمامی تراشه‌های کمپانی اپل دست یافته است.
برای مقایسه دقیق‌تر این تراشه با تراشه‌هایی مثل M1 Ultra می‌توانيد به سایت GeekBench مراجعه کنید.
به طور کلی می‌توان گفت که تراشه M2 نسبت قدرت به مصرف برق فوق‌العاده بالایی دارد که همین امر موجب مصرف بهینه باتری و طول عمر بالاتر آن شده است.
قرارگیری این تراشه قدرتمند و بهینه در مک‌ بوک ایر 2022 باعث شده تا بتواند برای 18 ساعت پخش فیلم و 15 ساعت وب‌گردی دوام بیاورد.مک بوک پرو 2022 به علت ظرفیت باتری بالاتر، نزدیک به دو ساعت دوام بیشتری دارد.
تراشه M2 با توان حرارتی یا TDP معادل 10 الی 15 وات دارد که برای پردازنده‌ای با این قدرت بسیار خوب است.لازم به ذکر است که این شاخص هرچه پایین‌تر باشد، تولید گرمای کمتری را به ازای مصرف هر وات خواهیم داشت.
m1-family-compare
با توجه به  روند ارتقای تراشه M1، می‌توان این روند را برای تراشه M2 نیز پیش بینی کرد:
M2: سی‌ پی یو 8 هسته‌ای و گرافیک 10 هسته‌ای، پشتیبانی تا 24 گیگابایت رم
M2 Pro: سی پی یو 10 هسته‌ای و گرافیک 20 هسته‌ای،پشتیبانی تا 48 گیگابایت رم
M2 Max:سی پی یو 10 هسته‌ای و گرافیک 40 هسته‌ای، پشتیبانی تا 96 گیگابایت رم
M2 Ultra: سی پی یو 24 هسته‌ای و گرافیک 80 هسته‌ای، پشتیبانی تا 192 گیگابایت رم
با توجه به پیش‌بینی و شایعات فوق، می‌توان حدس زد که تراشه M2 Max عملکردی بهتر از i9 12900HK داشته باشد و پردازشگر گرافیکی آن مشابه به گرافیک RTX 3070 موبایل باشد.

حافظه موقت یا رم LPDDR5 بکارگرفته شده به همراه پهنای باند 100 گیگابایتی و باس مموری 128 بیتی آن موجب انتقال سریع‌تر داده‌ها شده است.
تعریف باس مموری به زبان ساده به معنای خطوط انتقال داده از گذرگاه؛ و پهنای باند مموری به معنای حجم قابل انتقال از این خطوط در زمان مشخص می‌باشد.
اجرای 15.8 تریلیون فرمان در هر ثانیه به واسطه چیپست M2 فراهم گردیده است.همچنین به موجب آن، امکان بهرمندی از USB 4، Thunderbolt 3 و پردازنده تصویر( برای کاهش نویز و افزایش وضوح تصاویر) ایجاد گردیده است.
لازم به ذکر است که این تراشه دارای یک موتور رسانه‌ای بروزرسانی شده است که از ویدیو‌های 8K H.264 و انکود HEVC پشتیبانی می‌کند.
همین امر‌موجب می‌شود تا استریم کردن فیلم‌هایی با رزولوشن 4K و 8K به طور همزمان بدون هیچ‌گونه مشکل و افت فریمی انجام گردد.
تراشه M2 دارای یک محفظه امن داخلی است که اطلاعات Touch ID و شناسایی چهره را مدیریت می‌کند و همچنین به صورت سخت افزاری، رمزگذاری AES را بر روی داده‌های ذخیره شده در SSD اعمال می‌کند.

ناگفته نماند که به دلیل معماری جدیدتر تراشه M2 نسبت به M1، اپل ابزارهای را افزوده تا توسعه دهندگان راحت‌تر از گذشته، بتوانند باینری‌های ایجاد کنند که هم بر روی تراشه‌های سیلیکون اپل و هم بر روی تراشه‌های اینتل بدون نقص اجرا شوند. همچنین اپل، لایه ترجمه Rosetta 2 را به نحوی توسعه داده است که به برنامه‌های x86 اجازه می‌دهد روی تراشه M1 در حدی قابل قبول اجرا شوند.با بکارگیری ابزار Rosetta 2، برنامه‌های طراحی‌شده برای دستگاه‌های اینتل با برخی کاهش‌های عملکردی محدود، بر روی مک‌های دارای چیپست M1‌/M2 اجرا می‌شوند.علاوه بر موارد فوق،تمامی مک‌ها با تراشه M2، به سادگی می‌توانند اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد را اجرا نمایند.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید