آموزش ترفند‌های مک بوک

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 308

نکات و ترفندهای مک چیزهایی که واقعاً باید بدانید

 مک بوک‌ها لپ‌تاپ‌های برند اپل هستند. این لپ تاپ‌ها، از زمان ساختشان، از سیستم macOS استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۰۵، لپ تاپ‌های مک، به‌جای پردازنده‌های PowerPc، از سی‌پی‌یوهای intel استفاده کردند، و از آن‌جا بود که اسم‌های PowerBook و iBook به MacBook تغییر کرد. خط تولید مک بوک، شامل مک بوک اصلی (۲۰۰۶ تا الان)، مک بوک پرو (۲۰۰۶ تا الان) و مک بوک ایر (۲۰۰۸ تا الان) است. اکنون می‌خواهیم در ادامه به ترفندهایی درباره مک بپردازیم که قطعا مورد نیاز شماست. پس با ما همراه باشید.

یک میانبر صفحه کلید برای هر چیزی ایجاد کنید

مک دارای میانبرهای صفحه کلید داخلی است که توسعه دهندگان آن را اضافه کرده‌اند - مانند Command + Space Bar برای باز کردن Spotlight - اما امکان ایجاد میانبر برای هر چیزی که دوست دارید از هر برنامه‌ای وجود دارد. تنها چیزی که باید بدانید نام دقیق فرمان منو است که می‌خواهید اضافه کنید. برای ایجاد میانبر صفحه کلید، تنظیمات سیستم را با ضربه زدن روی لوگوی اپل در گوشه بالا سمت چپ و انتخاب آن از منوی کشویی باز کنید، سپس روی صفحه کلید ضربه بزنید. سپس باید «میانبرهای صفحه کلید» و سپس «میانبرهای برنامه» را باز کنید. باید «+» را بزنید و برنامه‌ای را که می‌خواهید میانبر ایجاد کنید انتخاب کنید، دستور منو را وارد کنید و ترکیبی از کلیدهایی را که می‌خواهید برای میانبر استفاده کنید وارد کنید.

گروهی از فایل‌ها را تغییر نام دهید

اگر گروهی از فایل‌ها را دارید که می‌خواهید نامشان را تغییر دهید، انجام این کار در مک بسیار آسان است، البته تا زمانی که از macOS Yosemite یا نسخه‌های جدیدتر استفاده می‌کنید. برای تغییر نام دسته‌ای فایل‌ها، ابتدا باید گروهی از فایل‌ها را که می‌خواهید تغییر نام دهید، انتخاب کنید. می‌توانید روی یکی کلیک کنید و سپس shift را نگه دارید تا موارد بیشتری برجسته شوند. هنگامی که گروه هایلایت شده خود را دارید، کلیک راست کرده و "تغییر نام" را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از منوی Finder روی دایره‌ای با سه نقطه در وسط ضربه بزنید. سپس می‌توانید نام‌ها را جایگزین متن، اضافه کردن متن یا قالب‌بندی کنید.

لپ تاپ اپل مک بوک ایر 15 اینچ

اسکرین شات تمام صفحه بگیرید

گرفتن اسکرین شات در مک بسیار ساده است. می‌توانید از کل صفحه خود اسکرین شات بگیرید یا می‌توانید از قسمتی از صفحه نمایش خود اسکرین شات بگیرید. هر دو به طور خودکار در دسکتاپ شما ذخیره می‌شوند و پس از گرفتن آن‌ها در گوشه سمت راست پایین ظاهر می‌شوند، که می‌توانید برای علامت گذاری روی آن کلیک کنید. برای گرفتن اسکرین شات از کل صفحه خود، Shift + Command + 3 را فشار دهید. برای گرفتن اسکرین شات از بخشی از صفحه خود، Shift + Command + 4 را فشار دهید، سپس کادر را در اطراف جایی که می‌خواهید از آن اسکرین شات بگیرید، بکشید.

یک PDF را از ایمیل امضا کنید

در حالی که ممکن است فکر کنید باید یک سند را چاپ کنید، آن را به صورت فیزیکی امضا کنید، آن را اسکن کنید و آن را برگردانید، خوشبختانه راه آسان‌تری وجود دارد. این امکان وجود دارد که فایل‌های PDF را مستقیماً از برنامه Mail امضا کنید، بنابراین نیازی به هدر دادن کاغذ نیست. ابتدا باید PDF مورد نیاز خود را به یک ایمیل جدید در Mail بکشید. سپس باید ماوس را روی آن نگه دارید تا یک دکمه فلش کوچک در گوشه بالا سمت راست ظاهر شود. از این‌جا، می‌توانید "Mark Up" را انتخاب کنید. سپس PDF باز می‌شود و یک گزینه امضا را در بالا می‌بینید - این نمادی است با یک squiggle که شبیه یک امضا با یک ضربدر در سمت چپ است. می‌توانید امضایی را که در گذشته استفاده کرده‌اید انتخاب کنید یا می‌توانید یک امضای جدید ایجاد کنید. 

Stage Manager را روشن کنید

اگر مک شما از macOS Ventura استفاده می‌کند، می‌توانید از قابلیتی به نام Stage Manager برای سازماندهی تمام پنجره‌ها و برنامه‌های خود استفاده کنید و به سرعت بین آن‌ها چند کار انجام دهید. شما باید Stage Manager را با استفاده از Control Center (نماد با دو نوار و یک نقطه در دو طرف نوارها) روشن کنید. Control Center را اجرا کنید و سپس روی Stage Manager ضربه بزنید. پنجره‌های مختلف یک برنامه روی هم گروه‌بندی می‌شوند و اگر می‌خواهید از دو یا چند برنامه به طور همزمان استفاده کنید، فقط باید سایر برنامه‌ها را روی برنامه‌ای که از قبل باز است بکشید.

برنامه‌های خاصی را در هنگام ورود به صورت خودکار باز کنید

اگر برنامه‌های خاصی وجود دارد که هر روز استفاده می‌کنید و همیشه آن‌ها را باز می‌کنید، می‌توانید Mac خود را طوری تنظیم کنید که به محض ورود به سیستم، آن‌ها را به‌طور خودکار باز کند. تنظیمات سیستم را با ضربه زدن روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالا باز کنید و مطمئن شوید که حساب شما انتخاب شده است. سپس باید روی «عمومی» و به دنبال آن «موارد ورود» ضربه بزنید. برای افزودن یک برنامه، روی «+» ضربه بزنید و برنامه یا سندی را که می‌خواهید در هنگام ورود باز کنید، جستجو کنید. شما باید برنامه یا سند را از لیست انتخاب کنید و سپس "Open" را فشار دهید تا آن را به لیست اضافه کنید. برای یک راه سریع برای افزودن یک برنامه به این لیست، روی نماد برنامه کلیک راست کرده و «Options» را از منوی پاپ انتخاب کنید و سپس «Open at Login» را انتخاب کنید.

از Spotlight برای تبدیل واحد استفاده کنید

Spotlight یک ابزار عالی است. برای بالا کشیدن، Command + Space Bar را بزنید. سپس نوار جستجو ظاهر می‌شود و می‌توانید از آن نه تنها برای جستجوی فایل‌ها، برنامه‌ها یا یک سوال خاص استفاده کنید، بلکه می‌توانید از آن برای تبدیل واحد و ارز نیز استفاده کنید. فقط آنچه را که می‌خواهید به طور مستقیم در نوار جستجو تبدیل کنید تایپ کنید.

از Mission Control برای دیدن همه پنجره های باز استفاده کنید

ممکن است از تعداد پنجره‌ها و برنامه‌های مختلفی که در هر زمان باز دارید تعجب کنید. اگر شما هم مثل ما هستید، نمی‌دانید که 15 تب سافاری به همراه پیام‌ها، ایمیل، واتس‌اپ، فتوشاپ و برنامه‌های دیگری که باز کرده‌اید. برای دیدن همه پنجره‌ها و برنامه‌های باز خود، کافی است دکمه عملکرد F3 را فشار دهید و همه آن‌ها را مشاهده خواهید کرد و به شما امکان می‌دهد روی هر کدام از آن‌ها ضربه بزنید تا جابجا شوید.

معرفی انواع مدل‌های مک بوک پرو اپل

یک کاربر مهمان به مک خود اضافه کنید

این امکان وجود دارد که چندین کاربر را به مک خود اضافه کنید، که به شما کمک می‌کند چندین نفر را در خانه خود با استفاده از یک رایانه داشته باشید. این بدان معناست که هرکسی می‌تواند تصاویر پس زمینه، طرح‌بندی‌ها، تنظیمات برگزیده و برنامه‌های خود را همانطور که دوست دارد تنظیم کند. همچنین می‌توانید یک کاربر مهمان اضافه کنید تا هر کسی که مک شما را قرض می‌گیرد نتواند به فایل‌ها یا اسناد شما دسترسی داشته باشد. برای افزودن یک کاربر جدید، با ضربه زدن روی لوگوی اپل در گوشه سمت چپ بالا، به تنظیمات سیستم بروید. به قسمت Users & Groups پایین بروید و Add Account را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک کاربر Guess اضافه کنید، روی «i» در کنار کاربر مهمان در بالای «افزودن حساب» ضربه بزنید و «اجازه به مهمان‌ها برای ورود به این رایانه» را تغییر دهید.

برای دستگاه‌های دیگر رمز وای فای دریافت کنید

Apple Mac یک ویژگی عالی به نام Keychain Access دارد که تقریباً همه رمزهای عبور را برای هر سایتی که ممکن است نیاز به ورود به آن داشته باشید، از فیس بوک گرفته تا Marks & Spencer، به خاطر می‌آورد. همچنین گذرواژه‌های Wi-Fi را برای مکان‌ها به خاطر می‌آورد. در حالی که Mac شما به طور خودکار به شبکه‌ای که ذخیره کرده است ملحق می‌شود، ممکن است لازم باشد گذرواژه Wi-Fi دستگاه دیگری مانند تلفن یا رایانه لوحی خود را بدانید. برای پیدا کردن هر رمز عبوری که ذخیره کرده‌ اید، از جمله رمزهای عبور Wi-Fi، ابتدا باید Keychain را باز کنید. سریع‌ترین راه این است که Command + Space Bar را بزنید و Keychain را تایپ کنید. سپس می‌توانید در گوشه بالا سمت راست شبکه Wi-Fi یا سایتی را که می‌خواهید رمز عبور خود را برای آن جستجو کنید، روی Show Password ضربه بزنید و رمز عبور Mac خود را تایپ کنید تا آن را ببینید.

بدون قالب بندی کپی و پیست کنید

اگر می‌خواهید از یک وب‌سایت یا سند کپی و جای‌گذاری کنید اما نمی‌خواهید قالب‌بندی را بیاورید - مانند فونت و اندازه فونت - می‌توانید بدون قالب‌بندی کپی و جای‌گذاری کنید. برای مثال اگر در حال نوشتن یک ایمیل هستید و چیزی را از یک وب سایت کپی می‌کنید، این کار مفید است. متنی را که می‌خواهید کپی کنید انتخاب کنید و Command + C را فشار دهید. جایی را که می‌خواهید متن را بچسبانید باز کنید، چه Mail، Pages یا هر جای دیگر، Command + Option + Shift + V را فشار دهید.

از چند دسکتاپ استفاده کنید

مک به شما امکان می‌دهد چندین دسکتاپ را به طور همزمان باز کنید و به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل خود را روی یک دسکتاپ داشته باشید، به عنوان مثال، فتوشاپ یا برنامه دیگری را روی دیگری. برای ایجاد یک دسکتاپ جدید، ابتدا باید Mission Control را باز کنید. سریع‌ترین راه برای انجام این کار این است که روی F3 ضربه بزنید. در بالا، دسک‌تاپ‌های مختلفی را می‌بینید که ممکن است قبلاً باز داشته باشید، و یک «+» را در سمت راست نوار بالا مشاهده خواهید کرد.

Do Not Disturb را خیلی سریع روشن کنید

چند راه برای روشن کردن Do Not Disturb وجود دارد که اعلان‌های دریافتی را محدود می‌کند و همه چیز را برای مدتی خوب و بی‌صدا نگه می‌دارد، اما سریع‌ترین راه برای انجام آن کلید عملکرد F6 است. یک بار روی آن ضربه بزنید تا مزاحم نشوید روشن شود و دوباره برای خاموش کردن آن. وقتی روشن است، نماد نیمه ماه را در نوار منو در بالا خواهید دید. در سمت چپ نماد باتری ظاهر می‌شود. اگر چیز دقیق‌تری می‌خواهید که به موجب آن بتوانید اعلان‌ها و برنامه‌هایی را انتخاب کنید، می‌توانید فوکوس را تنظیم کنید. برای انجام این کار، Control Center را باز کنید و روی Focus در بالا سمت چپ ضربه بزنید. سپس می‌توانید دستورالعمل‌ها را برای تنظیم یک تمرکز سفارشی، مانند جلسه، دنبال کنید.

انواع شارژر مک بوک

نوار منو را مخفی کنید

نوار منو به‌طور پیش‌فرض در بالای صفحه مک شما ظاهر می‌شود، اما می‌توانید آن را تغییر دهید تا فقط زمانی ظاهر شود که با نشانگر خود روی بالای صفحه نمایش خود نگه دارید. برای کسانی که می‌خواهند کل صفحه نمایششان بدون وقفه باشد، خوب است. برای مخفی کردن نوار منو، تنظیمات سیستم را با ضربه زدن بر روی Apple در گوشه بالا سمت چپ باز کنید. سپس باید روی "Desktop & Dock" ضربه بزنید و از بین گزینه‌های مختلف در منوی کشویی کنار "Automatically hide and show the menu bar" یکی را انتخاب کنید.

اطلاع از ترفندهای مخفی مک، به شما این امکان را می‌دهد که خیلی زود به یک کاربر حرفه‌ای مک تبدیل شوید و از تمام قابلیت‌های این سیستم عامل جذاب بهره‌مند گردید. امیدواریم از مطالب گفته شده به خوبی استفاده کنید.

برچسب‎ها: مک بوک Macbook

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید