بررسی ویژگی‌های جدید iOS 16

person نویسنده: امیرحسین عزیزی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 398

متاسفانه در ابتدای این مقاله باید اعلام کنیم که آیفون 7 و سایر محصولات پایین رده‌تر از آن قادر به دریافت iOS 16 نمی‌باشند و تنها سری گوشی های آیفون 8 به بعد پیامی مبنی بر ارتقا به آخرين نسخه iOS دریافت می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم که هرچه زودتر اقدام به تعویض آیفون خود نمایید و از ویژگی‌های آخرين نسخه iOS و هم‌چنین امنیت بالاتر در اکوسیستم کمپانی اپل بهره‌مند شوید.

Lock Screen

شما در اولین قدم هنگام تجربه iOS 16 متوجه ارتقای رابط کاربری یا UI می‌شوید. دقیقا پس از دانلود و نصب بروزرسانی و به دنبال آن ری‌استارت شدن دستگاه هوشمندتان، شگفت‌زده خواهید شد!

بله! شما با قفل صفحه نمایشی پویا که نمایی از سطح زمین یا ماه را نشان می‌دهد؛ مواجه می‌شوید. این لاک اسکرین جذاب مطابق با ساعت منطقه زمانی شما است و با توجه به شب یا روز بودن، نمای لاک اسکرین شما نیز تغییر خواهد کرد.

lockscreen

همچنین شما می‌توانید با نگه داشتن دست خود روی لاک اسکرین بین تعدادی پس‌زمینه پیش‌فرض و به سادگی یک لمس آن را عوض نمایید. مورد بعدی که جلب توجه خواهد کرد، محل نمایش اعلانات یا Notifications است که به پایین صفحه نمایش تغییر پیدا کرده است.

نکته قابل توجه دیگر در زمینه شخصی سازی iOS 16، تشخیص عمق تصویر پس زمینه است. بدین صورت که هنگامی که شما تصویری از خودتان را به عنوان پس‌زمینه انتخاب می‌کنید؛ ویجت ساعت به نحوی نمایش داده خواهد شد که مزاحمتی برای نمایش چهره شما نداشته باشد و به پشت سرتان منتقل می‌شود. این آپشن می‌تواند لاک اسکرین بسیار جذابی با عمق عکس برایتان بسازد.

lockscreen_customize 

iMessage

از جمله تغییرات واضحی که در اولین تجربه خود با iOS 16 به آن بر‌خواهید خورد، قابلیت ویرایش در پیام‌رسان اپل یا همان iMessage است. ناگفته نماند که این ویژگی تنها زمانی کاربرد دارد که هر دو نفر دارای دیوایسی از اکوسیستم اپل باشند. به عبارتی دیگر، اگر گیرنده‌ پیام شما دارای دستگاه اندرویدی باشد؛ این ویژگی برای شما غیر‌‌قابل استفاده خواهد بود.

شما با بکارگیری این ویژگی می‌توانید پیام ارسال شده خود را مانند پیام‌رسان تلگرام ویرایش کنید. درصورتی که ناخواسته پیامی را فرستاده اید؛ می‌توانید با نگه داشتن دست خود بر روی پیام ارسال شده و انتخاب گزینه Undo Send،پیام خود را حذف کنید. البته این را نیز در نظر داشته باشید که اگر گیرنده از نسخه قدیمی‌تر از iOS 16 استفاده کند؛ پیام شما حذف نخواهد شد.

undo_send_imessage

هم‌چنین شما در قسمت Recently Deleted می‌توانید پیام‌های حذف شده خود را، که موقتا در این مکان نگهداری می‌شوند؛ مشاهده نمایید. ویژگی جدید دیگر در قسمت پیام‌رسانی، Shareplay است که توسط این قابلیت می‌توانید از طریق Message یا Facetime صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارید و همزمان با دوستان خود به مشاهده فیلم، بازی، کتاب و سایر موارد بپردازید.

 Live Text

ios16_livetext

این قابلیت در iOS 15 به شما این امکان را می‌داد تا متن‌های مختلف را در یک تصویر کپی نمایید.

حالا در آخرین نسخه iOS، شما می‌توانید با این ابزار متن را از فیلم استخراج کنید؛ متنی را در فیلم در حال پخش جستجو نمایید. حتی با استفاده از دوربین تلفن همراه خود، به صورت زنده ترجمه متن‌ها را مشاهده کنید.

حداقل نیازمندی سخت افزاری برای استفاده از این قابلیت، تراشه A12 Bionic اپل است. از این رو اگر آیفون شما، مدلی مشابه یا بالاتر از XS دارد؛ مشکلی با استفاده کامل از آن را نخواهید داشت.

 

Photos and Camera

در بخش عکاسی و تصاویر نیز شما ویژگی‌های جذابی را مشاهده خواهید کرد که جای خالی آن‌ها حس می‌شود.

از جمله این امکانات، مخفی کردن تصاویر به همراه رمز‌گذاری بر روی آن، تشخیص تصاویر تکراری، بهبود عکاسی در حالت پرتره و تشخیص عمق تصاویر،بهبود حالت فیلم‌برداری سینماتیک در آیفون 13 و بالاتر، نگه‌داری تاریخچه ویرایش‌های اعمال شده بر روی تصاویر و بازگشت به حالت های قبلی آن و سایر موارد است. همچنین شما در صورتی که آیفون 13 یا بالاتر در اختیار دارید، می‌توانید با فوکوس کردن بر روی سوژه، پس‌زمینه تصویر را حذف نمایید. هوش مصنوعی قدرتمند به‌کار رفته در این سری محصولات، به انجام بی‌نقص این فرآیند کمک فراوانی می‌کند.

در قسمت Accessibility > Voice Over نیز شاهد اضافه شدن یک صدای فارسی تحت عنوان Dariush هستیم. این بخش برای کاربران نابینا یا کم‌بینا است. با افزوده شدن صدای یک ایرانی، طیف وسیع‌تری از کاربران ایرانی قادر به استفاده بهینه از محصولات اپل است.

یکی از قابلیت‌های جدید Maps یا نقشه، Fly Over است که می‌توان توسط آن، نمایی از نگاه یک پهپاد به مکان‌های مختلف در دنیا داشت و از منظره‌های طبیعی لذت برد. متاسفانه این ویژگی، در حال حاضر نمایی از کشور ایران را در اختیار ندارد.

هم‌چنین دستیار هوشمند Siri ارتباط عمیق‌تری با Maps برقرار کرده و شما از این پس می‌توانید مقصد خود را انتخاب و توقف‌های مختلفی در طول مسیر را انتخاب نمایید تا بهترین مسیریابی در اختیارتان قرار گیرد.

ios16_map_routes

قابلیت‌های مرتبط با Apple Pay نیز به iOS 16 افزوده شده که متاسفانه در حال حاضر در ایران کاربردی ندارد.

گذشته از تمامی موارد بالا، بهبود عملکردی دستگاه و مصرف انرژی کمتر و ارتقای سیستم امنیتی نیز مواردی هستند که بر روی آخرين نسخه iOS اعمال گردیده است.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید