حالت سینماتیک

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 229

حالت سینماتیک یک ویژگی است که در دستگاه‌های iPhone 11 و بالاتر، از جمله iPhone 12 و iPhone 13، در دوربین‌های پشتی این دستگاه‌ها وجود دارد. حالت سینماتیک به شما امکان می‌دهد ویدئوهای با افکت عمق میدانی ساخته و ویرایش کنید.

اپل حالت سینمایی را به‌عنوان یکی از ویژگی‌های کلیدی آیفون 13 معرفی کرد و عملکرد آن به روشی مشابه حالت پرتره این شرکت برای عکاسی عمل می‌کند. اولین بار در سال 2016 در آیفون 7 پلاس معرفی شد.

حالت سینمایی چیست؟

حالت سینمایی از Dolby Vision HDR و تکنیکی به نام «رک فوکوس» استفاده می‌کند تا هنگام فیلم‌برداری، فوکوس را از یک سوژه به سوژه دیگر تغییر دهد. این کار را با قفل کردن فوکوس روی سوژه در صحنه و محو کردن پس‌زمینه برای دستیابی به عمق میدان انجام می‌دهد. اگر بعداً دوربین را به مرکز سوژه جدیدی ببرید یا سوژه جدیدی وارد صحنه شود، حالت سینمایی به طور خودکار نقطه کانونی را به این سوژه جدید تغییر می‌دهد و پس زمینه را محو می‌کند.

به عنوان مثال، اگر در حال فیلمبرداری از شخصی هستید و سپس شخص دوم وارد صحنه می‌شود، آیفون شما به طور هوشمند تاری اطراف را برای فوکوس قفل روی شخص دوم تنظیم می‌کند. حتی اگر چهره فرد از دوربین دور شود، به طور خودکار به سوژه اولیه برمی‌گردد و به طور موثر جلوه فیلم‌سازی حرفه‌ای پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند.

در مدل‌های آیفون 13، ویدیو در حالت سینمایی می‌تواند با کیفیت 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط شود. اپل حالت سینمایی را برای سری آیفون 14 بهبود بخشیده است که می‌تواند با استفاده از این ویژگی با کیفیت 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و 4K با سرعت 24 فریم بر ثانیه ضبط کند.

در آیفون، مفهوم سینماتیک به صورت عمومی به توصیف حرکت و حالت‌های مختلف در رابطه با نمایشگر دستگاه اشاره می‌کند. در زیر، برخی از انواع سینماتیک را که در آیفون ممکن است مشاهده کنید، بررسی می‌کنیم:

1. سینماتیک جابجایی: در ایفون، حرکت انتقالی صفحه نمایش از یک موقعیت به موقعیت دیگر را می‌توان سینماتیک جابجایی دانست. به عنوان مثال، وقتی از یک برنامه به برنامه دیگر برمی‌گردید یا به بالا و پایین کشیدن صفحه نمایش، از این نوع سینماتیک استفاده می‌شود.

2. سینماتیک چرخش: وقتی صفحه نمایش ایفون در حال چرخش است و محتوا را به صورت پویا نمایش می‌دهد، از سینماتیک چرخش یا حرکت گردان استفاده می‌شود. به عنوان مثال، وقتی دستگاه را به حالت افقی یا عمودی بچرخانید و صفحه نمایش به تطبیق خودکار و محتوا را به صورت صحیح نمایش می‌دهد.

3. سینماتیک تاچ: سینماتیک تاچ مربوط به واکنش دستگاه به لمس صفحه نمایش است. وقتی انگشت خود را روی صفحه نمایش حرکت می‌دهید و دستگاه بازخوردی را نمایش می‌دهد، از این نوع سینماتیک استفاده می‌شود. به عنوان مثال، انیمیشن واکنش صفحه نمایش به لمس یا حرکت انگشت را می‌توان سینماتیک تاچ دانست.

4. سینماتیک ظاهری: سینماتیک ظاهری به تغییرات ظاهری و انتقال موثر در رابطه با نمایشگر اشاره دارد. به عنوان مثال، تغییرات رنگ، شفافیت، چشمک زدن یا حرکت‌های موثر در ظاهر برنامه‌ها و رابط کاربری ایفون از این نوع سینماتیک استفاده می‌کنند.

5. سینماتیک آیکونیک: در ایفون، برخی آیکون‌ها و عناصر موجود در صفحه نمایش با حرکت‌های آیکونیک همراه هستند. به عنوان مثال، حرکت چرخشی آیکون باتری در نوار وضعیت یا حرکت آیکون نشانگر جیروسکوپ در صفحه نمایش به این نوع سینماتیک اشاره می‌کند.

این تنها چند مثال از انواع سینماتیک است که در ایفون ممکن است مشاهده کنید. با توجه به توانایی‌های مختلف سیستم عامل iOS و رابط کاربری آن، ممکن است انواع دیگری از سینماتیک نیز وجود داشته باشد.

 اپل به لطف حالت ویرایش پس از فیلمبرداری که به شما امکان می‌دهد پس از فیلم برداری، نقاط کانونی را تغییر دهید، افکت را کاملاً قابل تنظیم کرده است. برای یادگیری نحوه استفاده از حالت سینمایی در مدل‌های آیفون 13 و آیفون 14 به خواندن ادامه دهید.

نحوه استفاده از حالت سینمایی هنگام فیلمبرداری

  • برنامه Camera را در آیفون خود اجرا کنید و منوی حالت دوربین را بکشید تا «سینما» برجسته شود.

1.jpg

  • منظره یاب را طوری ردیف کنید که سوژه اولیه شما در عکس و هدف کانونی لنز باشد، سپس برای شروع ضبط ویدیو، روی دکمه شاتر ضربه بزنید.

قطعات آیفون 13

cinematic iphone

  • به شخص یا شی دیگری در فاصله‌ای متفاوت از لنز دوربین اجازه دهید وارد عکس شود - وقتی آیفون روی سوژه جدید قفل شود، به طور خودکار فوکوس می‌کند. پس از اتمام فیلمبرداری، دوباره روی دکمه شاتر ضربه بزنید.

cinematic iphone

  • این تمام چیزی است که در آن وجود دارد. همچنین می‌توانید پس از گرفتن ویدیو، سوژه‌هایی را که می‌خواهید در فوکوس قرار گیرند، به صورت دستی انتخاب کنید. 

نحوه تنظیم فوکوس حالت سینمایی پس از عکاسی

  • برنامه Photos را در آیفون خود راه‌اندازی کنید و چند فیلم گرفته شده در حالت سینمایی را انتخاب کنید.
  • روی Edit در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  • انگشت خود را در امتداد حلقه کلیپ در پایین صفحه بکشید تا قسمتی از کلیپ را که می‌خواهید ویرایش کنید پیدا کنید.

4.jpg

  • برای تغییر نقطه کانونی به سوژه جدید، روی ناحیه دیگری از عکس ضربه بزنید. توجه داشته باشید که نماد در گوشه سمت چپ بالای صفحه اکنون برجسته شده است تا نشان دهد ردیابی دستی روشن است.
  • خط زرد نقطه‌دار در زیر حلقه کلیپ، مدت زمانی را در کلیپ نشان می‌دهد که موضوع انتخاب‌شده فعلی دنبال می‌شود. اگر روی نقطه دایره‌شده در خط ضربه بزنید، نماد سطل زباله ظاهر می‌شود - روی آن ضربه بزنید و ردیابی این موضوع حذف خواهد شد.

cinematic iphone

  • هنگامی که از تغییرات خود راضی شدید، روی Done ضربه بزنید.

اگر آیفون 13 را انتخاب کرده‌اید یا در فکر تهیه آن هستید، حتماً ویژگی‌های آن را که سری آیفون 13 به شما ارائه می‌کند، بررسی کنید.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید