مقایسه آیفون 13 و 14

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: نقد و بررسی محصولات دنیای تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1469

آیفون 13 و آیفون 14 دو مدل از گوشی‌های هوشمند اپل هستند که در سال‌های 2021 و 2022 به ترتیب عرضه شده اند. این دو مدل در بخش‌های مختلفی از جمله طراحی، پردازشگر، دوربین، باتری و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به ویژگی‌های آن‌ها و تفاوت‌هایشان می‌پردازیم.

آیفون 13

آیفون 13، یکی از جدیدترین محصولات شرکت اپل در دسته گوشی‌های هوشمند است که در سپتامبر 2021 معرفی شد. این گوشی هوشمند با طراحی جذاب، قابلیت‌های پیشرفته و امکانات جدید به کاربران ارائه می‌دهد. آیفون 13 با صفحه نمایش Super Retina XDR با اندازه 6.1 اینچ و رزولوشن 1170x2532 پیکسل و بهره‌مندی از تکنولوژی OLED، تصاویر با کیفیت و واقعی‌گرایانه‌ای را به نمایش می‌گذارد. همچنین، این گوشی هوشمند با دریافت تکنولوژی 120Hz ProMotion، تجربه‌ی صفحه‌نمایشی با حرکتی نرم و گرافیک بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. آیفون 13 به همراه چیپست A15 Bionic اپل عرضه می‌شود که با عملکرد بسیار قوی و پردازشگر 5 نانومتری، امکانات پیشرفته‌ای را به کاربران ارائه می‌دهد. این چیپست هوشمند، با افزایش سرعت پردازش و بهبود عملکرد باتری، تجربه‌ی کاربری را دو چندان می‌کند. به علاوه، آیفون 13 دارای دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی با سیستم تثبیت تصویر اپتیکال و امکانات پیشرفته‌یفتوگرافی مانند حالت نورپردازی شب Deep Fusion و حالت پرتره با باکیفیت بالا می‌باشد. همچنین، دوربین سلفی این گوشی هوشمند نیز با رزولوشن 12 مگاپیکسلی و امکانات HDR و Dolby Vision، تجربه‌ی عالی عکاسی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. آیفون 13 همچنین با امکاناتی مانند اتصال 5G، Wi-Fi 6، NFC، بلوتوث 5.0، GPS و مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با درجه حفاظت IP68، به کاربران این امکان را می‌دهد تا از امکانات پیشرفته‌ی ارتباطی و مقاومتی بهره‌مند شوند. همچنین، این گوشی هوشمند با داشتن قابلیت Face ID، امنیت بالایی را به کاربران ارائه می‌دهد و با باتری با ظرفیت 3100 میلی آمپرساعت، تجربه‌ی کاربری بلندمدت را به کاربران ارائه می‌کند. آیفون 13 در چهار رنگ متفاوت، یعنی سفید، مشکی، آبی و قرمز، عرضه شده است. همچنین، این گوشی هوشمند با داشتن سیستم عامل iOS 15، امکانات جدیدی مانند حالت فوکوس، پیام‌رسانی پیشرفته، بهبودات در کارتابل و دیگر قابلیت‌های جدید را به کاربران ارائه می‌کند. در کل، آیفون 13 با طراحی زیبا، صفحه‌نمایش با کیفیت بالا، چیپست پرقدرت، دوربین‌های با کیفیت و امکانات پیشرفته‌ی ارتباطی و امنیتی، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند در بازار است که به کاربران اپل امکانات بیشتری را فراهم می‌کند.

آیفون 14

آیفون 14 یکی از جدیدترین محصولات شرکت اپل در دسته‌ی تلفن‌های هوشمند است که در سال 2021 معرفی شد. این تلفن همراه با بهبودهای جدید در طراحی، عملکرد و قابلیت‌های دیگر رونمایی شده است. در طراحی ایفون 14، شرکت اپل از یک صفحه نمایش OLED با سایز 6.1 اینچی استفاده کرده است که تصویری با وضوح 1170x2532 پیکسل ارائه می‌دهد. همچنین این تلفن هوشمند در قاب پشتی از جنس شیشه و در قاب جلویی از جنس فلز ساخته شده است. در عملکرد، ایفون 14 با استفاده از چیپست A15 Bionic قدرتمند، عملکرد سریع و پایداری بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد. همچنین در دوربین، ایفون 14 دارای دو دوربین 12 مگاپیکسلی است که قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 4K و عکاسی با تصاویر با وضوح بالا را فراهم می‌کند. آیفون 14 همچنین دارای ویژگی‌های جدیدی مانند قابلیت اتصال به شبکه‌های 5G، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با استاندارد IP68، پشتیبانی از فرمت فایل‌های Apple ProRAW، و یک باتری درونی برای بهبود کیفیت صدای تماس‌های تلفنی و ویدئوها دارد. همچنین،آیفون 14 دارای سیستم عامل iOS 15 است که به کاربران این تلفن هوشمند امکانات جدیدی از جمله ویرایش ویدئوها و تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی، پشتیبانی از ایموجی‌های پویایی، و قابلیت‌های بهبود چت و پیام‌رسانی را می‌دهد. در کل، ایفون 14 با بهبودهای جدید در طراحی، عملکرد و قابلیت‌های دیگر، به کاربران اپل یک تلفن هوشمند پیشرفته و کامل ارائه می‌کند.

ظاهر و بدنه

طراحی ظاهری آیفون 13 و 14 به طور کلی شبیه به یکدیگر است و به دلیل قرار گرفتن در یک سلسله محصولات، این دو مدل دارای برخی ویژگی‌های مشترک هستند. با این حال، در برخی جزئیات، تفاوت‌هایی بین ظاهر آیفون 13 و 14 وجود دارد.  هر دو مدل دارای صفحه نمایش OLED با فرکانس بروزرسانی 60 هرتز هستند، اما صفحه نمایش آیفون 14 در برخی مدل‌ها دارای فرکانس بروزرسانی 120 هرتز نیز می باشد. همچنین صفحه نمایش آیفون 14 با نوک بلندتری نسبت به آیفون 13 طراحی شده است. در آیفون 14، حسگر اثر انگشت در قسمت جلویی صفحه نمایش قرار دارد ولی در آیفون 13، حسگر اثر انگشت در دکمه صفحه نمایش قرار دارد. از لحاظ وزن آیفون 14 با وزن 173 گرم، کمی سبک تر از آیفون 13 با وزن 174 گرم است. هر دو مدل در رنگ‌بندی‌های مختلفی عرضه شده اند، اما آیفون 14 در برخی مدل ها رنگ جدیدی به نام Sierra Blue دارد که در آیفون 13 وجود ندارد. با توجه به تفاوت‌های ظاهری بین آیفون 13 و 14، انتخاب دستگاه مناسب بیشتر به نیازها و ترجیحات شخصی کاربران و بودجه آنها بستگی دارد.

چیپست

چیپست (پردازنده) های استفاده شده در آیفون 13 و 14 به دو نوع A15 Bionic و A15 Bionic chip with Neural Engine می‌باشند، اما در آیفون 14، از نسخه بهبود یافته‌تر و قدرتمندتری از این چیپست استفاده شده است. هر دو مدل دارای چیپست A15 Bionic هستند، اما در آیفون 14، این چیپست بهبود یافته و با سرعت پردازش بیشتری نسبت به آیفون 13 عمل می‌کند. بنابراین، عملکرد آیفون 14 در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های پرسرعت بهتر است.  چیپست A15 Bionic در آیفون 13 با تکنولوژی 5 نانومتر تولید شده است، در حالی که در آیفون 14 با تکنولوژی 5 نانومتر پیشرفته‌تری تولید شده است. چیپست A15 Bionic در آیفون 13 دارای پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای است، در حالی که در آیفون 14 این پردازنده به 5 هسته تقویت شده است. این به معنی افزایش قدرت پردازش گرافیکی در آیفون 14 است.  همچنین چیپست A15 Bionic در هر دو مدل دارای پردازنده هوش مصنوعی است، اما در آیفون 14، پردازنده هوش مصنوعی بهبود یافته و با قدرت بیشتری در تشخیص الگوهای پیچیده عمل می کند. به طور کلی، چیپست در هر دو مدل آیفون 13 و 14، چیپست پرقدرتی است که قادر به اجرای برنامه‌های پرسرعت و بازی‌های گرافیکی پیشرفته است. با این حال، نسخه بهبود یافته چیپست A15 Bionic در آیفون 14، قدرت بیشتری در پردازش داده‌ها و اجرای برنامه‌ها دارد.

دوربین

هر دو مدل آیفون 13 و 14 دارای سیستم دوربین‌های پیشرفته‌ای هستند، اما در آیفون 14، سیستم دوربین بهبود یافته و با ویژگی‌های جدیدی در مقایسه با آیفون 13 عرضه شده است. آیفون 13 دارای دو دوربین و آیفون 14 دارای سه دوربین است. این به معنی این است که در آیفون 14 علاوه بر دوربین واید و زوم، دوربین جدیدی با نام دوربین تله فوتونی نیز وجود دارد. این دو مدل دارای حسگر CMOS هستند، اما در آیفون 14 این حسگر بهبود یافته و با کیفیت بالاتری نسبت به آیفون 13 عمل می‌کند. در آیفون 13، دوربین واید دارای دقت 12 مگاپیکسل و دوربین زوم دارای دقت 12 مگاپیکسل است. در آیفون 14، دوربین واید دارای دقت 12 مگاپیکسل و دوربین زوم دارای دقت 12 مگاپیکسل است، اما دوربین تله فوتونی دارای دقت 12 مگاپیکسل و پیکسل‌های بزرگتری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا در شرایط نوری ضعیف تر نیز عکس‌های با کیفیت بالاتری بگیرند.  هر دو مدل قادر به فیلمبرداری با کیفیت 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه هستند. با این حال، در آیفون 14، قابلیت فیلمبرداری Dolby Vision HDR با رنگ‌های بیشتر و داینامیک بالاتر نیز وجود دارد.  در آیفون 14، از تکنولوژی LiDAR برای تشخیص نور استفاده می‌‍شود که بهبود یافته و دقیق تر از آیفون 13 است. این تکنولوژی در عکسبرداری در شرایط نوری ضعیف کمک کننده است. به طور کلی، آیفون 14 با دوربین‌های بهبود یافته و ویژگی‌های جدیدی، امکانات بیشتری در عکاسی و فیلمبرداری را به کاربران ارائه می‌دهد. با این حال، دوربین‌های آیفون 13 نیز با کیفیت خوبی عمل می کنند و برای بسیاری از کاربران کافی هستند.

باتری

باتری‌های استفاده شده در آیفون 13 و 14 از نوع لیتیوم یونی هستند، اما در آیفون 14، باتری بهبود یافته و با ظرفیت بیشتری نسبت به آیفون 13 عرضه شده است. ظرفیت باتری در آیفون 14 با ظرفیت 3،146 میلی آمپر ساعت (mAh) بیشتر از آیفون 13 با ظرفیت 2،815 میلی آمپر ساعت است. بنابراین، باتری آیفون 14 با ظرفیت بیشتر، قابلیت استفاده بیشتری را در برابر شارژر دارد.  هر دو مدل دارای عمر باتری قابل قبولی هستند، اما به دلیل ظرفیت بیشتر باتری در آیفون 14، توانایی تحمل شارژ بیشتری را دارد. با این حال، عمر باتری وابسته به شرایط استفاده کاربر و تنظیمات دستگاه است و باید برای حفظ عمر طولانی باتری، به روش‌های بهینه‌سازی مصرف باتری توجه شود. همچنین در هر دو مدل از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند، اما در آیفون 14، سرعت شارژ دهی سریعتر است و با قدرت بیشتری از شارژرهای 20 واتی و بیشتر پشتیبانی می‌کند. در آیفون 14، شارژ بی سیم با قدرت بیشتری انجام می‌شود و با شارژرهای بی سیم با توان بالاتری سازگار است. به طور کلی، باتری در آیفون 14 با ظرفیت بیشتر و پشتیبانی از شارژ سریع با قابلیت استفاده بیشتری در برابر شارژر، امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این حال، با ظرفیت مناسبی در آیفون 13 نیز قابل استفاده است و به لحاظ عمر باتری و کارایی، برای بسیاری از کاربران کافی است.

همچین توجه داشته باشید که برای حفظ طول عمر باتری آیفون وجود  آداپتور و کابل اورجینال اپل استوری و شارژرسانی به موقع توسط پاوربانک‌ها و شارژر‌های استاندارد در صورت وجود شارژ پایین آیفون می‌تواند گزینه‌های تاثیر گذاری باشد.

قیمت

قیمت آیفون 13 و 14 متفاوت است و بسته به فضای ذخیره سازی و نوع مدل، قیمت ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی، آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 قیمت بیشتری دارد.  قیمت آیفون 13 از 699 دلار برای مدل 128 گیگابایتی شروع می‌شود و به میزان فضای ذخیره سازی اضافی و نوع مدل، تا 1،099 دلار برای مدل 1 ترابایتی افزایش می‌یابد.  قیمت آیفون 14 از 799 دلار برای مدل 128 گیگابایتی شروع می‌شود و به میزان فضای ذخیره سازی اضافی و نوع مدل، تا 1،599 دلار برای مدل 1 ترابایتی افزایش می‌یابد. بنابراین، در کل، آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 قیمت بیشتری دارد. با این حال، قیمت هر دو مدل بسته به نوع فضای ذخیره سازی و نوع مدل متفاوت است و ممکن است برای برخی کاربران، آیفون 13 مناسب‌تر باشد.

حافظه داخلی

آیفون 13 و 14 از حافظه داخلی با ظرفیت‌های متفاوت پشتیبانی می‌کنند. آیفون 13 از حافظه داخلی با ظرفیت‌های 128 گیگابایت، 256 گیگابایت و 512 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. این فضا برای استفاده از برنامه‌ها، ذخیره عکس و فیلم، و ذخیره داده‌های شخصی کاربر کافی است. آیفون 14 از حافظه داخلی با ظرفیت‌های 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت پشتیبانی می‌کند. با اینکه فضای ذخیره سازی اضافی به کاربران ارائه شده است، اما این فضا بیشتر برای استفاده از برنامه‌های پیشرفته، ذخیره فیلم‌های با کیفیت بالا و داده‌های شخصی بیشتر پیشنهاد می‌شود. بنابراین، آیفون 14 نسبت به آیفون 13، فضای ذخیره سازی بیشتری را پشتیبانی می‌کند، اما هر دو مدل دارای حافظه داخلی با ظرفیت‌های متفاوت هستند و برای انتخاب مدل مناسب، باید به نیازهای شخصی خود توجه کنید.

مقاومت در برابر آب و گرد و غبار

آیفون 13 و 14 هر دو دارای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند، اما در آیفون 14، این مقاومت بهبود یافته است و به طور کلی، آیفون 14 مقاومت بهتری در برابر آب دارد. آیفون 13 دارای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با استاندارد IP68 است. این استاندارد به معنای این است که آیفون 13 می تواند به مدت 30 دقیقه در عمق حداکثر 6 متری آب قرار گیرد. آیفون 14 نیز دارای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با استاندارد IP68 است، اما با این حال، پشتیبانی از آن بهبود یافته است. آیفون 14 می تواند به مدت 30 دقیقه در عمق حداکثر 6 متری آب قرار گیرد. همچنین، آیفون 14 به طور خاص با دوام بیشتری در برابر آب شور (آب دریا) و مواد شیمیایی ترکیب شده است. به طور کلی، آیفون 14 نسبت به آیفون 13، مقاومت بهتری در برابر آب و مواد شیمیایی دارد، اما هر دو مدل دارای استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار با IP68 هستند و می‌توانند به خوبی در شرایط سخت و آب و هوای نامساعد عمل کنند.

فضای رنگی

آیفون 13 و 14 هر دو از فضای رنگی با کیفیت بالا استفاده می‌کنند، اما در آیفون 14، فضای رنگی بهبود یافته است و به طور کلی، آیفون 14 فضای رنگی بهتری دارد. آیفون 13 از فضای رنگی با کیفیت سه بعدی (3D) با استفاده از فناوری Wide Color (P3) پشتیبانی می‌کند. این فناوری به کاربران امکان می‌دهد تا رنگ‌های واقعی و طبیعی را در تصاویر و ویدیوهای خود ببینند. آیفون 14 از فضای رنگی با کیفیت بالاتری با نام فناوری Super Retina XDR با استفاده از فناوری Wide Color (P3) پشتیبانی می‌کند. این فناوری به کاربران امکان می‌دهد تا رنگ‌های با کیفیت بالا با نسبت تباهی کمتر و رنگ‌های تیره‌تر و با کنتراست بیشتر را در تصاویر و ویدیوهای خود ببینند. به طور کلی، آیفون 14 نسبت به آیفون 13، فضای رنگی با کیفیت بالاتری دارد که به تصاویر و ویدیوهای آن زیبایی و واقعیت بیشتری می‌بخشد.

گرافیک

آیفون 13 و 14 هر دو از گرافیک با کیفیت بالا استفاده می‌کنند، اما در آیفون 14، گرافیک بهبود یافته است و به طور کلی، آیفون 14 گرافیک بهتری دارد. آیفون 13 از پردازش گرافیکی با کیفیت بالا با استفاده از گرافیک Apple GPU (4 هسته) پشتیبانی می‌کند. این گرافیک به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه بازی و استفاده از برنامه های گرافیکی را با کیفیت بالا داشته باشند. آیفون 14 از پردازش گرافیکی با کیفیت بالاتری با استفاده از گرافیک Apple GPU (5 هسته) پشتیبانی می‌کند. این گرافیک به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه بازی و استفاده از برنامه‌های گرافیکی با کیفیت بالاتر و با سرعت بیشتری را داشته باشند. به طور کلی، آیفون 14 نسبت به آیفون 13، پردازش گرافیکی با کیفیت بالاتری دارد که به تجربه بازی و استفاده از برنامه‌های گرافیکی با کیفیت بیشتری منجر می‌شود.

 Emergency SOS via Satellite

قابلیت Emergency SOS via Satellite در آیفون 14 به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مواقع اضطراری و در مناطقی که شبکه‌های تلفن همراه در آنجا قطع شده است، با استفاده از سیگنال‌های ماهواره‌ای ارتباط برقرار کنند. این قابلیت باعث می‌شود که در صورت بروز حوادث ناگوار در مناطق دورافتاده و بدون دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه، کاربران هنوز هم قادر به ارسال پیام‌های اضطراری به خدمات امدادرسانانی باشند. برای استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند به صورت دستی از طریق نوار حالت‌های سریع به قسمت Emergency SOS در تنظیمات دسترسی پیدا کرده و با فشار دادن دکمه‌ی پاور به مدت 3 ثانیه، به خدمات امدادرسانی پیام ارسال کنند. در صورت عدم دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه، آیفون 14 به صورت خودکار به سیگنال‌های ماهواره‌ای متصل می‌شود و پیام اضطراری را ارسال می‌کند. این قابلیت برای کاربرانی که ممکن است به مناطق دورافتاده و بدون دسترسی به شبکه‌های تلفن همراه سفر کنند، یا برای علاقمندان به فعالیت‌های خارج از خانه مانند کوهنوردی، کمپینگ و ماجراجویی، بسیار مفید است.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید