بررسی تخصصی آیفون 13 پرو و 13 پرومکس بهترین گوشی تاریخ

person نویسنده: یاسمین آقاربیع list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1934

در این برسی قصد این را داریم تا بتوانیم توضیح بهتری برای افرادی که همیشه بین سری پرو و پرومکس شک میکنند که کدام محصول را بخرند قراردهیم . امیدواریم کارآمد باشد


بررسی تخصصی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرومکس؛ آخرین پرچمدار های اپل

مدتی پیش خانواده آیفون ۱۳ رونمایی شد و در این میان نظرات زیادی از کاربران مبنی بر تغییرات اندک این سری نسبت به آیفون های سری ۱۲ شنیده شد اما مسئله ای که کمتر به آن توجه میشود این است که آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرومکس برای افرادی طراحی شده که به جزییات اهمیت میدهند. تغییراتی که در سری جدید ایفون صورت گرفته قابل توجه است اما شاید در نگاه اول مشهود نباشند.

همانند ایفون ۱۳ و ۱۳ مینی، تغییرات قابل توجهی که در ایفون ۱۳ پرومکس صورت گرفته، عمر طولانی تر باتری و دوربین آن است. البته در ایفون ۱۳ پرومکس کیفیت صفحه نمایش هم تغییر قابل توجهی داشته. ارتقا دادن دوربین، عمر باطری و صفحه نمایش و آپدیت سالانه مثل معرفی سری s در مدل های قدیمی تر آیفون میباشد.
و این حقیقت دارد که طراحی سری جدید همانند برادر دوقلوی خود یعنی ۱۲ پرومکس میباشد ولی نمیتوان از تغییرات بی نظیری که در سری جدید صورت گرفته،نمیتوان چشم پوشی کرد. ما در ادامه این مقاله به بررسی تخصصی خانواده آیفون ۱۳ میپردازیم. با ما همراه باشید...


طول عمر باتری

بیشترین تغییری که تاثیر به سزایی در طول عمر بیشتر گوشی ها داشت، در این سری از خط تولید اپل صورت گرفت. پیشرفت طول عمر باتری گوشی های سری جدید اپل مدیون آپدیت های جدیدی است که شامل تغییرات جدید به وجود آمده در چیپ A15 و تغییرات صورت گرفته در صفحه نمایش است که باعث میشود از انرژی کمتری استفاده کند. تمامی این تغییرات صحت دارند اما یکی دیگر از عوامل طول عمر بیشتر باتری ها میتواند تغییر سایز آنها باشد چون که باتری آیفون ۱۳ پرو ۱۱ درصد و آیفون ۱۳ پرومکس حدودا ۱۸.۵ درصد بزرگتر از سری های پیشین خود هستند. و این تغییر سایز باعث میشود تا ۱۳ پرو یک و نیم ساعت بیشتر از ۱۲ پرومکس، و ۱۳ پرومکس دو و نیم ساعت بیشتر دوام بیاورند.
بهتر است برای درک بهتر این موضوع، نظر یکی از خریداران را بخوانیم:
یک هفته ای میشه که جفت گوشی هارو دارم و سعی کردم بیشتر زمان و تمرکزم را روی گوشی کوچکتر یعنی ۱۳ پرو بگذارم و نتایجی که گرفتیم با تمامی ادعاهای اپل مطابقت دارند.
روزی که با گوشی ویدیوهایی با کیفیت 4K میگرفتم و روشنایی صفحه را در بیشترین حالت گذاشتم تا ساعت ۱۱ شب حدودا ۲۰ درصد شارژ باقی مونده بود.
در مورد ۱۳ پرومکس هم باید بگم که این گوشی یک هیولاست و به جرات میشه گفت یکی از پرچمداران این نسل از گوشی های هوشمند هست. بعد از یک روز فیلمبرداری با کیفیت 4K این گوشی هنوز هم شارژ داشت و به احتمال خیلی قوی تا دو روز هم دووم میاورد.

طراحی

سال پیش تحول عظیم برای گوشی های آیفون بود. طراحی جدید آن با کناره های صاف، اینترنت 5G و شارژر وایرلس مگ سیف جزو این تحولات بودند. طراحی گوشی های این نسل هم شامل تمامی این تغییرات هستند اما یک سری تغییرات جزئی نیز در طراحی گوشی های این نسل نیز صورت گرفته است. یکی از این تغییرات مشهود ناچ گوشی است که نسبت به سری های قبلی خود کوچک تر شده است. اپل همچنین در مورد فضای اضافی در بالای صفحه کاری انجام نداده و بنابراین برای دیدن شارژ باقی مانده هنوز هم باید کنترل سنتر را پایین بکشید.

طراحی جدید دیگری که صورت گرفته، این است که گوشی های سری ۱۳ سنگین تر و کلفت تر از سری های قبلی خود هستند و همچنین دوربین های پشت گوشی به وضوح بزرگ تر و برجسته تر هستند و این به این معناست که کیس های ۱۲ پرو مناسب ۱۳ پرو نمیباشند.
برخلاف بیشتر گوشی های اندروید که لبه های نسبتا  منحنی دارند، اپل همچنان لبه های خیلی باریک و کوچیکی در کناره های صفحه نمایش دارد و گوشه های آیفون از آهن براق که اثر انگشت روی آن باقی میماند درست شده است. همچنین درب پشت گوشی از جنس شیشه مات میباشد.
در سری صفحه نمایش آیفون های سری ۱۳ هم همانند آیفون های سال گذشته از سرامیک شیلد (Ceramic Shield) استفاده شده است.

دوربین

برخلاف مدلهای قبلی، دوربین ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس در این سری کاملا یکسان بوده و این به معناست که برای گرفتن عکس های بهتر نیازی نیست تا بیشتر هزینه کنید و به جرات میتوان گفت که هیچ گوشی در بازار فعلی، نمیتواند رقیب دوربین آیفون ۱۳ بشود. اپل درمورد دوربین آیفون ۱۳ ادعا میکند که این بهترین پیشرفتی است که تا به حال در گوشی های آیفون صورت گرفته و با دیدن دوربین این گوشی به خوبی متوجه منظور اپل خواهید شد.

اما در روشنایی و نور آفتاب عکس هایی با آیفون ۱۳ پرو گرفته میشود،تفاوت چندانی با آیفون ۱۳ و یا ۱۲ ندارد. البته امروزه تمامی گوشی های هوشمند در نور مناسب عکس هایی باکیفیت میگیرند.
البته باید این نکته را در نظر داشت که دوربین آیفون ۱۳ پرو همچنین در مکان هایی با نور بسیار کم هم عکس هایی با کیفیت میگیرد که همه اینها مدیون پیشرفت دوربین فوق عریض در این سری میباشد. درحالی که بسیاری از پرچمداران اندرویدی چند سالی است که از دوربین های ماکرو بهره میبرند، اپل به تازگی به چنین قابلیتی مجهز شده است.
اپل همچنان به دوربین های ۱۲ مگاپیکسلی خود که رزلوشنی همانند آیفون 6s دارند، پایبند است. سنسورهای دوربین در این سری بزرگتر و اندازه پیکسل ۱.۹ میکرومتر میباشد و همچنین دوربین اصلی با لنز ۲۶ میلیمتری و گشودگی دیافراگم f1.5 از ویژگی های دوربین آیفون ۱۳ پرو میباشد.
به دلیل سخت افزار قدرتمند این گوشی، کاربران می توانند از انواع و اقسام فیلترها با رنگ ها و کنتراست های مختفلی استفاده کنند بدون آنکه ذره ای از کیفیت عکس کاسته شود.
شاید کاربران در یک نگاه ساده متوجه تفاوت کیفیت عکس ها بین آیفون ۱۲ ،آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو نشوند اما تنها قابلیتی که بتواند این تفاوت را مشخص کند، دوربین فوق عریض است. شاید این تفاوت چندان فاحش نباشد اما قابل ملاحظه است.‌

تغییر دیگری که در دوربین های این سری صورت گرفته، افزودن اتوفوکس به دوربین گوشی میباشد که به کاربر این قابلیت را میدهد تا درفاصله دو سانتی متری نیز از سوژه عکسبرداری کند.
اپل همیشه پرچمدار فیلمبرداری با گوشی های هوشمند بوده و امسال نیز کیفیت ویدیوها عالی است. وجود سنسور بزرگتر و لرزه گیر باعث میشود حتی در نور ضعیف هم ویدیوهای باثباتی و زیبایی را ثبت کرد.

اپل در لانچ امسال خود، از دو نوع حالت جدید در دوربین های خود در گوشی های ۱۳ پرو و ۱۳ پرده برداری کرد و هرکدام به نوع خود شگفت انگیز هستند. حالت سینمایی (Cinematic Mode)، همان حالت پرتره اما مخصوص ویدیو بوده و درحالت عکاسی، حالت پروفایل پیش‌فرض عکاسی گوشی های آیفون تغییر پیدا میکند و با اضافه کردن این آپشن میتوان متوجه شد که اپل سعی دارد تا از رقبای اندرویدی خود مثل سامسونگ و گوگل جلو بزند.

اپل همیشه ادعا داشته که دوربین های گوشی های خودرا بیشتر از رقبای اصلی به واقعیت نزدیک میکند در حالی که سامسونگ یا گوگل سعی دارند تا عکس های دلنشین تر هرچند دورتر از واقعیت را به مخاطب نشان دهند. اما اپل با قابلیت جدید خود این اجازه را به مخاطب میدهد تا حالت دلنشین عکاسی خود را به یکی از حالت عکاسی تبدیل کرده و دیگر نیازی به ادیت عکس ها نباشد‌.
روند عکس‌برداری پروفایل اپل شاید کمی پیچیده باشد. پروسه عکسبرداری اپل Smart HDR  نام دارد و کاری که انجام میدهد در میان تمامی گوشی های هوشمند استاندارد و عادی به نظر میرسد. در لحظه چند عکس با نورپردازی مختلف ثبت میشود و در آخر عکسی ترکیب شده را به مخاطب ارائه میدهد.

نمونه  عکس گرفته شده با آیفون 13 پرو مکس از آرشیدا حسینی

بخشی از این پروسه شامل انتخاب کردن نورپردازی های مختلف، بالانس نورهای سرد و گرم، کنتراست و غیره میباشد و بخش دیگر این پروسه شامل پردازش آیفون و تشخیص اجزای مختلف عکس ها مثل آسمان، افراد، و هرچیز دیگری میشود.
وقتی از این قابلیت استفاده میکنید، آیفون با توجه به تنظیماتی که شما مشخص کردید،کنتراست و بالانس عکس هایتان را تنظیم‌ می‌کند و با کمک‌پردازش عکس ها فرایندی نظیر یکدست کردن رنگ پوست را هم نیز انجام میدهد.‌
البته باید در نظر داشته باشید که در این قابلیت عکس به صورت خام، همانند فیلتر در گالری گوشی شما ثبت نخواهد شد و برخلاف ادیت عکس که میتوانید تغییرات متنوعی را اعمال کنید، در قابلیت پروفایل تغییرات مورد علاقه شما که قبلا ثبت گردیده به تمامی عکس هایتان انجام‌ میگردد.
در تمامی تبلیغات اخیر اپل، قابلیت فیلمبرداری سینماتیک ذکر شده و به چشم میخورد. در این قابلیت جدید گوشی های آیفون، در موقع فیلمبرداری با کمک نرم افزار بک گراند ویدیو بلور (Blur) میشود دقیقا همانند قابلیت پرتره در عکسبرداری اما برخلاف پرتره، قابلیت سینماتیک از سنسور LiDAR آیفون ۱۳ پرو بهره نمیبرد و فقط به کمک نرم افزارها چهره افراد و بدنشان را تشخیص میدهد.
دلیل اینکه این قابلیت بیش اندازه سر و صدا بر پا کرد این است که، اگر اتفاقی در صحنه رخ دهد به صورت اتوماتیک و خودکار فوکوس میکند و برروی بزرگترین چهره ای که ببیند،ثابت میشود و اگر چهره دیگر در تصویر نباشد به صورت اتوماتیک بر چهره دیگری تمرکز میکند.
و درهنگام فیلمبرداری میتواند با ضربه زدن بر روی صفحه نمایش تمرکز دوربین را تغییر داده و با ضربه دوباره تمرکز دوربین را ثابت نگه دارید. بخاطر اینکه شباهت زیادی با قابلیت پرتره دارد، مشکلات مشابهی به آن نیز دارد برای مثال در نور کم به ندرت کار میکند و دور موی افراد را به خوبی تار نمیکند.
این قابلیت فقط در حالت  1080p و 30 فریم بر ثانیه کار میکند.

صفحه نمایش

بالاخره آیفون نرخ بروزرسانی صفحه نمایش (Refresh Rate) بالاتر به مصرف کنندگان خود در آیفون سری جدید ارائه کرد، چیزی که اندرویدی ها برای مدت طولانیست که از آن بهره میبرند. آیفون سری ۱۳ از صفحه نمایش Super Retina XDR با قابلیت ProMotion استفاده میکند که پیش تر در آیپد پرو از آن بهره برده شده بود.
قبل تر نرخ نوسازی آیفون ۶۰ هرتز (یا ۶۰ بار در ثانیه) بود اما در این سری به دلیل قابلیت ProMotion نرخ نوسازی سری جدید تا ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی میکند. البته این خبر جدیدی برا اندرویدی ها نیست اما اگر تابحال گوشی هوشمندی با نرخ نوسازی بالا نداشته اید،با در دست گرفتن آیفون ۱۳ پرو متوجه این تغییر خواهید شد. اپل در این سری از لانچ خود از صفحه نمایش LTPO از خانواده OLED بهره برده که روشن تر و کم مصرف تر از سری های قبلی خود است.
اپل حتی پا را فراتر می‌گذارد و می‌گوید آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس هنگام اجرای ژست‌های حرکتی مانند اسکرول، سوایپ یا پینچ نیز نرخ نوسازی نمایشگرشان را با سرعت حرکت انگشتان کاربر تطبیق دهند؛ به‌گونه‌ای که گویی المان‌های رابط کاربری به انگشتان کاربر چسبیده‌اند. این موضوع در عمل نیز کاملا به‌چشم می‌آید، بلافاصله پس از کار با آیفون ۱۳ پرو، رابط کاربری آیفون ۱۲ پرو یا حتی آیفون ۱۳ به‌نظرتان کُند خواهد آمد.

مشاهده قیمت و خرید آیفون های سری ۱۳ در فروشگاه اپل سرویس

و در نهایت...

شایدتعداد معدودی متوجه این تغییرات بشوند اما تجربه کار کردن با گوشی ۱۳ پرو و پرومکس با پیشرفت این قابلیت، دلپذیر تر از قبل خواهد بود.
البته پیشرفت طول عمر باطری جزو تغییراتی است که کاملا مشهود بوده و در مورد دوربین عکاسی این سری گوشی ها، باید گفت که تغییرات کمی ملموس بوده اما در هنگام مقایسه با گوشی های سری قبل یا رقبای اندرویدی،کامل قابل مشاهده است.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید