نشانه‌های خرابی مادربرد در آیفون‌های 11 به بالا

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 246

برد مدار تلفن همراه شما یا معمولاً به عنوان مادربرد شناخته می‌شود جزء بسیار پیچیده‌ای است. بدون آن، تلفن شما نمی‌تواند کار کند. در واقع، قلب کل دستگاه شما مانند یک CPU از یک کامپیوتر است.

برد مدار چندین بخش مهم موبایل شما را کنار هم نگه می‌دارد. بیایید بگوییم قلب شما از کار می‌افتد. آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟ بدن شما از حرکت می‌ایستد و شما را مرده می‌دانند. به همین ترتیب، اگر مادربرد شما به نوعی آسیب ببیند، دستگاه شما از کار می‌افتد. بنابراین مهم است که تشخیص دهید آیا تلفن شما به دلیل نقص مادربرد کار نمی‌کند یا خیر.

آیا می‌توان برد آیفون را تعمیر کرد؟

تعمیر مادربرد به یک مجموعه مهارت خاص نیاز دارد

اگر تبلت یا گوشی هوشمند شما خراب باشد، ممکن است نیاز به تعمیرات مختلفی از تعویض صفحه نمایش تا تعمیر کامل مادربرد داشته باشد. اگر شما یک متخصص نیستید، برای شما دشوار خواهد بود که بفهمید در گوشی شما چه اتفاقی می‌افتد. برای اینکه بتوانید مادربرد آیفون را تعمیر کنید، به تجربه و مهارت‌های خاصی نیاز دارید.

به خاطر داشته باشید که تعمیر موبایل شما توسط یک تکنسین بی‌تجربه یا بی‌صلاحیت می‌تواند آسیب بیشتری به دستگاه شما وارد کند.

 ابزار اختصاصی و طرز کار

برای تعمیر یک مادربرد، باید بر تکنیک‌های حذف ic تفنگ هوای گرم، لحیم کاری، کار با ابزارهای دقیق تسلط داشته باشد تا بتوان با خازن‌ها و دیودهای پیچیده روی برد مدار برخورد کرد، زیرا برد مدار تا حد ممکن پیچیده است. بنابراین، تنها یک تکنسین آموزش دیده می‌تواند و باید با آن‌ها برخورد کند.

لحیم کاری به هیچ وجه کار آسانی نیست زیرا از حرارت بالا استفاده می‌کند. اگر کسی نداند که چگونه این کار را به درستی انجام دهد، احتمال دارد که گرما ذوب شود و باعث آسیب شدید به سایر اجزای کار شود.

مادربرد معیوب چه علائمی دارد؟

مشابه اینکه چگونه یک بیماری می‌تواند باعث بروز علائم مختلف در بدن انسان شود، نشانه‌ها برای انواع مختلف مشکلات مادربرد بی پایان است. بیشتر دیده می‌شود که تعویض یکی از قطعات مانند درگاه شارژ، آنتن وای فای یا دوربین کافی است. بیایید نگاهی سریع به علائم احتمالی یک برد مدار معیوب بیندازیم.

در زیر پنج دلیل اصلی خرابی تلفن آورده شده است:

  • استفاده مداوم برای مدت طولانی
  • آسیب آب
  • تاثیر جدی روی بدن
  • نقص ساخت
  • تلاش برای روت کردن گوشی‌های اندرویدی

motherboard iphone 11

استفاده طولانی مدت

مادربردها در برابر گرما دوستانه عمل نمی‌کنند. معمولاً وقتی تلفن شما برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنید گرم می شود. این گرما باعث از بین رفتن مواد مس و آلومینیومی می‌شود که قطعات را در کنار هم نگه می‌دارند و هنگامی که تماس آن‌ها با مادربرد قطع شود، مشکلات شروع به نمایان می‌کنند.

گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانند با پروتکل ایمنی از خود در برابر شارژ بیش از حد محافظت کنند. این بدان معناست که باتری شما پس از پر شدن به طور خودکار شارژ را متوقف می‌کند. با این حال، اگر باتری معیوب باشد، باز هم ممکن است داغ شود. واکنش شیمیایی داخل سلول باعث متورم شدن سلول و جدا شدن LCD از محفظه می‌شود. برای جلوگیری از آسیب بیشتر، سعی نکنید آیفون را باز کنید. در عوض، آن را به یک فروشگاه اپل یا تعمیرگاه مستقل ببرید تا باتری توسط متخصص تعویض شود.

علاوه بر این، اگر یک گیمر هاردکور هستید یا از گوشی خود حتی در زمان شارژ زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است به تدریج متوجه مشکل داغ شدن آن شوید. این به این دلیل اتفاق می‌افتد که در حالی که باتری در حال شارژ شدن است و به شما امکان می‌دهد از آن به طور همزمان استفاده کنید، فرآیند تخلیه و شارژ مجدد برای مادربرد شما استرس‌زا می‌شود.

اگر تلفن شما حتی در حالت بدون استفاده هم گرم می‌شود، وقت آن رسیده است که بررسی کنید آیا دستگاه شما نیازمند تعمیر مادربرد است یا خیر.

آسیب آب

ریزش یا پاشیده شدن آب جزئی بعید است که به گوشی آسیب برساند. با این حال، اکثر تلفن‌های هوشمند از شیرجه یک متری در آب یا حتی 10 تا 15 دقیقه زیر باران جان سالم به در نمی‌برند.

حتی با وجود اینکه اکثر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار امروزی ضدآب هستند (یا اینطور ادعا می‌کنند)، اگر به جزئیات دقت کنید، متوجه می‌شوید که در واقع «مقاوم در برابر آب» هستند. در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان حتی خوردگی آب را به عنوان بخشی از خط مشی گارانتی شرکت در نظر نمی‌گیرند.

گوشی‌های جدیدتر مانند آیفون 11 و 11 پرو مکس به IP68 مقاوم هستند.

 ما می‌دانیم که آب به انواع دستگاه‌های الکترونیکی آسیب می‌رساند. هنگامی که مادربرد با آب تماس پیدا می‌کند، یک نوک جریان باعث اتصال کوتاه می‌شود. این باعث می‌شود دستگاه شما خاموش شود. تماس با آب همچنین می‌تواند باعث واکنش شیمیایی شود که به قارچ و جلبک روی مادربرد شما تبدیل می‌شود. هرچه تلفن شما با آسیب آب بیشتر کار کند، اتصال کوتاه‌تر قطعات و تولیدات شیمیایی آن بیشتر می‌شود و در طولانی‌مدت حفظ گوشی شما بسیار دشوار می‌شود.

بنابراین، اگر دستگاه شما با آب تماس پیدا کرد، مطمئن شوید که فورا خاموش شده و به دنبال سریعترین راه برای خشک کردن گوشی خود باشید. پس از آن، می‌توانید برای انجام یک شستشوی شیمیایی روی مادربرد به تعمیرکار مراجعه کنید تا امیدواریم قطعات آسیب دیده را احیا کنید تا از آسیب جدی به تراشه آی سی برد جلوگیری کنید.

تاثیر فیزیکی جدی

یک صفحه نمایش ترک خورده چیزی است که اکثر مصرف کنندگان این واقعیت را نادیده می‌گیرند که هر نوع ضربه جدی می‌تواند باعث آسیب داخلی احتمالی به تلفن آن‌ها شود.

در اینجا یک مثال واضح‌تر برای شما آورده‌ایم، تصور کنید تلفن شما توسط ماشین همسایه شما زیر گرفته شده است. به غیر از شیشه پشت شکسته و صفحه نمایش ترک خورده، ممکن است متوجه شوید که دستگاهتان حتی صاف‌تر از قبل از تصادف است یا به شدت خمیده شده است. و ما می‌توانیم حدس بزنیم که یک تلفن هوشمند تغییر شکل یافته به معنای یک مادربرد تغییر شکل یافته است - و این نیاز به تعمیر دارد.

با این اوصاف، گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار مدرن با حاشیه‌هایی عرضه می‌شوند که به طرز شگفت‌آوری بادوام هستند و می‌توانند این تاثیرات را تحمل کنند، و این روزها به ندرت می‌توان چنین نمونه‌هایی را مشاهده کرد.

 نقص ساخت

 گاهی اوقات، نقصی در طراحی مهندسی مادربرد وجود دارد که باعث می‌شود برخی از قطعات سریع‌تر از بقیه خراب شوند و اینجاست که ما به کمک شما می‌آییم.

در زیر برخی از نقص‌های رایج تولیدی که در دستگاه‌های Android و iPhone رخ می‌دهد، آورده شده است:

  • تلفن Oneplus: خطای eMMC (که ذخیره‌سازی داده‌ها را در تلفن‌ها حفظ می‌کند) که باعث راه‌اندازی خودکار دستگاه یا گیرکردن در حلقه بوت می‌شود. این یک نقص تولید شناخته شده Oneplus است که در آن جزء eMMC روی مادربرد خراب می‌شود. این نقص به قدری رایج است که اکثر فروشندگان گوشی‌های هوشمند دست دوم دیگر دستگاه‌های Oneplus دست دوم را نمی‌پذیرند. آیفون X، XS و 11 مستعد مشکلات مشابه مادربرد هستند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها حلقه بوت آیفون است. در حلقه بوت آیفون، تلفن شما به طور مداوم تلاش می‌کند تا بوت شود (راه اندازی مجدد) اما این ترتیب را کامل نمی‌کند. به عبارت دیگر، گوشی شما در فرآیند بوت گیر می‌کند.
  • آیفون 6 تا 6 اس پلاس: باتری بلافاصله پس از به‌روزرسانی نرم افزار شروع به تخلیه سریع می‌کند. این به دلیل عدم سازگاری نرم افزار با نسخه باتری اتفاق می‌افتد.
  • آیفون 6 پلاس: طراحی ضعیف آیفون 6 پلاس باعث می‌شود دستگاه (مادربرد) پس از ضربه 7.2 برابر بیشتر از آیفون 5 اس خم شود.
  • آیفون 7 پلاس: مشکلات لمسی. این مشکل بسیار رایج است و به دلیل خرابی تاچ آی سی روی مادربرد است.
  • آیفون 8: روشن نمی‌شود. این یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه آیفون 8 است.
  • iPhone XS Max: مشکل آسیب آب اگر تلفن با آب تماس پیدا کند، با وجود داشتن رتبه IP68، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

عدم کارکرد صحیح تاچ اسکرین

 تلفن شما روشن می‌شود اما عملکرد لمسی آن فعال نمی‌شود. این مشکل اکنون بیشتر در آیفون X و آیفون XS رایج است و همچنین به‌طور گسترده در آیفون 6 پلاس دیده می‌شد.

قطع سیگنال خط تلفن همراه

 همه بردهای مدل‌های مختلف آیفون از مشکل قطع سرویس‌دهی که از یک مدار بسیار پیچیده ساطع می‌شود، رنج می‌برند. این مدار بزرگ و پیچیده، دارای اجزای زیادی است که می‌توانند به طرق مختلف خراب شوند.

مادربرد آیفون تمام عملکردهای گوشی را کنترل می‌کند. به‌همین‌دلیل، هر مشکلی که پیش می‌آید می‌تواند از مادربرد ناشی شود و باید تعمیر برد آیفون خود را به‌عنوان یک گزینه درنظر داشته باشید.

motherboard iphone 11

روش‌های عیب‌یابی و تعمیر برد آیفون X و 11

تعمیرات مادربرد آیفون X و 11 می‌تواند واقعاً پیچیده باشد. تعمیر موفقیت‌آمیز برد آیفون X و 11 به سال‌ها تجربه، قطعات باکیفیت و ابزارهای حرفه‌ای نیاز دارد. اما می‌توانید سعی کنید مشکل خود را قبل از آوردن آن به تعمیرگاه عیب‌یابی کنید. با این نکات ساده عیب‌یابی آیفون X یا 11 خود را شروع کنید:

Soft Reset

 این فرآیند گوشی شما را بدون ایجاد اختلال یا پاک کردن محتوا، با خیال راحت راه‌اندازی مجدد می‌کند و داده‌های شما حفظ می‌شوند. برای Soft Reset کردن:

  • دکمه کناری و یکی از دکمه‌های صدا را فشار داده و نگه دارید. هنگامی که صفحه "slide to power off" ظاهر شد، دکمه را رها کرده و دکمه پاور را به سمت راست بلغزانید.
  • برای روشن کردن مجدد دستگاه، کافی است دکمه کناری را فشار دهید تا لوگوی اپل ظاهر شود.

اخطار Low memory را بررسی کنید

 Low memory می‌تواند باعث کاهش سرعت دستگاه و مشکلات نصب شود. برای بررسی آن روی Settings > General > iPhone Storage ضربه بزنید و حافظه گوشی خود را چک کنید.

به‌روزرسانی نرم‌افزار

 بررسی کنید که آیفون X یا 11 شما بر روی جدیدترین نرم‌افزار اجرا می‌شود. حتی ممکن است مثلا فقط یک به‌روزرسانی وجود داشته باشد که عمر باتری را بهبود می‌بخشد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید