پخش آهنگ ایرانی در ابتدای مراسم WWDC اپل

person نویسنده: مریم سوقندی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1256

در رویداد WWDC، اپل هر ساله از محصولات و خدمات جدید خود رونمایی می‌کند. امسال در ابتدای شروع این گردهمایی اپل اتفاقی جنجالی را برای ایرانی زبانان رقم زد!

همانطور که انتظار می‌رفت رویداد WWDC 2022 اپل در شب دوشنبه برگزار شد و در آن iOS 16، iPadOS 16، watchOS 9، macOS Ventura و مک بوک‌های M2 معرفی شدند. اما نکته قابل توجه این مراسم برای ما، شروع مراسم با پخش یک موسیقی ایرانی بود!

طبق رسم هر ساله کنفرانس توسعه دهندگان اپل «WWDC» هر ساله در شهر کالیفرنیای آمریکا برگزار می شود که این کنفرانس ابتدا تنها به معرفی نرم افزارها می پرداخت اما با گذشت چند سال اپل در کنار معرفی نرم افزارها و بروزرسانی های آن به معرفی سخت افزار یا محصولات سخت افزاری جدید نیز می پردازد. این کنفرانس معمولاً در ماه آخر بهار هر سال توسط اپل برگزار می شود.

این کنفرانس تا سال 2019 به صورت حضوری برگزار می شد که تعداد شرکت کنندگانش بیش از 4000 هزار نفر می شد اما با شیوع ویروس کرونا این کنفرانس از سال 2020 به صورت مجازی برگزار شد. کنفراس WWDC2022 نیز مانند دوسال گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

طبق تاریخ مقرر شده در دوشنبه گذشته، اپل با رونمایی از نرم افزارهای جدیدش به بروزرسانی نرم افزارهای مک، آیفون و آیپدهای خود پرداخت و همچنین در کنار بروزرسانی ها محصولات جدید سخت افزاری را نیز معرفی کرد اما قبل معرفی پخش صدای سیمین غانم، خواننده ایرانی در آغاز مراسم باعث شگفتی شماری از پارسی زبانانی شد که مراسم را دنبال می‌کردند.

این ترانه از خانم غانم که عنوان نسخه اصلی آن «سیب»، یا همان معنی انگلیسی واژه «اپل»، است در قالب یک قطعه بازسازی‌شده یا به اصطلاح «ریمیکس» پخش شد که توسط گروه موسیقی الکترونیک آمریکایی «اودزا» (ODESZA) به نام Behind The Sun تولید شده است.

نکته دیگر این مراسم که دوباره توجه ایرانیان و پارسی زبانان را جلب کرد، اضافه شدن ویژگی تلفظ متون به زبان فارسی در سیستم عامل آی‌او‌اس 16 بود. به کمک این سخنگوی صوتی که تحت عنوان «داریوش» در زیرمجموعه زبان‌های آیفون در دسترس قرار گرفته است، افراد می‌توانند محتوای روی نمایشگر را با صدای فارسی گوش کنند.

این قابلیت به خصوص برای نابینایان و یا افراد کم بینا می‌تواند بسیار مفید واقع شود، با این حال باید گفت که اضافه شدن این بخش هنوز در مرحله آزمایشی یا بتا است و مشخص نیست که در نسخه نهایی سیستم‌عامل به طور قطعی در دسترس کاربران قرار گیرد.

این رویداد جهانی اپل احتمالا تا روز 10 ژوئن (20 خرداد) ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید