مزایا و معایب نوتیفیکیشن های اندروید و آی او اس

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1749

معمولا در مقایسه‌هایی که بین iOS و اندروید انجام می گیرد، قابلیت‌های شخصی‌سازی اندروید مطرح می‌شود و iOS یک فضای بسته‌ است مانند یک باغ محصور به شمار می رود. هرچند این موضوع می‌تواند یک نکته مثبت یا منفی در نظر گرفته شود، ولی یک بخش بسیار مهم در این سیستم‌عامل‌ها، نحوه‌ی مدیریت نوتیفیکیشن ها می باشد.

کمپانی اپل در iOS 12 قابلیت گروه‌بندی نوتیفیکیشن ها را معرفی نمود و درحالیکه گوگل همچنان در حال افزایش دسترسی کاربران برای مدیریت نوتیفیکیشن‌های اندروید می باشد. در ادامه  مقاله به بررسی مزایا و معایب مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در اندروید و iOS خواهیم پرداخت.

گروه‌بندی نوتیفیکیشن‌ها

پس از انتظار طولانی مدت و درخواست بسیاری از کاربران، کمپانی اپل درسیستم عامل iOS 12 قابلیت گروه‌بندی نوتیفیکیشن‌ها را امکان‌پذیر نمود. کاربران آیفون و آیپد اکنون با استفاده از این قابلیت، نوتیفیکیشن‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها و بخش‌های گوناگون را در دسته‌بندی‌های مجزا مشاهده مینمایند. هرچند این قابلیت گروه‌بندی همچنان مشکلات عدیدی دارد.

برای اولین بار در سال 2016 گوگل این قابلیت را در اندروید نوقا معرفی نمود. با ترکیب نوتیفیکیشن های گوناگون مربوط به اپلیکیشن موردنظر در یک کارت، کاربران دیگر شاهد شلوغ شدن این بخش از گوشی خود نخواهند بود. در نسخه‌های بعدی اندروید یعنی اوریو و پای این قابلیت بهبود چشمگیری یافت.

اندکی بالاتر نیز ذکر کردیم، چنین قابلیتی در iOS 12 ارائه شده است. در هر یک از این دسته‌بندی‌ها، نام اپلیکیشن موردنظر، تعداد نوتیفیکیشن‌های مربوط به آن و آخرین نوتیفیکیشن قابل مشاهده است. لازم بذکر است که بعضی از اپلیکیشن‌ها مانند توییتر، به‌صورت پیش‌فرض این گروه‌ها را بر اساس فرستنده موردنظر تقسیم‌بندی می نمایند. خوشبختانه، در خود اپلیکیشن‌ها می‌توان تنظیمات نمایش نوتیفیکیشن های مربوط به آن را تغییر داد.

در اندروید چینش گروه‌بندی نوتیفیکیشن‌ها بر اساس اهمیت آن‌ها می باشد درصورتیکه در iOS این چینش بر اساس زمان ارائه آن‌ها انجام می پذیرد. در زمانی که انبوهی از نوتیفیکیشن‌های مختلف به نمایش درمی‌آید، این قابلیت اندروید تا حد زیادی تاثیر گذار است.

تعامل با نوتیفیکیشن ها

در این قسمت، اندروید و iOS هرکدام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند ولی باز هم اندروید عملکرد بهتری دارد. هرچند در این خصوص تفاوت‌هایی نیز دارد، ولی می توان گفت این دو سیستم‌عامل تقریبا رویکرد یکسانی را اتخاذ نموده‌اند. برای مقایسه، دوباره به توییتر نگاهی می‌اندازیم. پس از نمایش نوتیفیکیشن مربوط به این اپلیکیشن، می‌توانید آن را به سمت پایین بکشانید و سه گزینه برای پاسخ دادن، ریتوییت یا لایک به نمایش درمی‌آید. در iOS هم می توانید این کار را انجام دهید، ولی اول باید نوتیفیکیشن را به سمت راست یا چپ سوایپ نموده و بر دکمه View ضربه بزنید و سپس بعد از بارگذاری، کارهای موردنظرتان را انجام دهید.

در اندروید پاک کردن نوتیفیکیشن ها خیلی ساده‌تر است؛ تنها با یک سوایپ ساده، کارت موردنظر ناپدید شده و دیگر نمایش داده نمی‌شود. در iOS، نخست می بایست کارت موردنظر را به جهتی کشانده و برای رهایی از آن، بر دکمه Clear ضربه بزنید.

برای پاک نمودن گروه نوتیفیکیشن ها نیز می‌توان این کار را انجام داد. در اندروید، با سوایپ بر آن‌ها، گروه‌های مذکور پاک می‌شوند. در iOS، با سوایپ کردن و ضربه بر گزینه Clear All این کار صورت می پذیرد. علاوه بر این، بعد از اینکه گروه موردنظر را باز می نمایید، دکمه X به نمایش درمی‌آید که چنین کاری را انجام می‌دهد.

درصورتیکه می خواهید تنها با یک ضربه تمام نوتیفیکیشن‌ها پاک شوند، در هر دو سیستم‌عامل این کار به‌ راحتی صورت می پذیرد. شایان ذکر است که هرچند مراحل اضافه پاک کردن نوتیفیکیشن در iOS آزاردهنده است ولی از طرفی دیگر جلوی پاک کردن‌های تصادفی را می‌گیرد.

تنظیمات نوتیفیکیشن

گوگل همیشه برای مدیریت نوتیفیکیشن‌های اندروید تنظیمات جدیدی عرضه می نماید. به جای اینکه به‌طور کلی جلوی نمایش نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن مذکور گرفته شود، در تنظیمات مربوط به آن می‌توانید کاری کنید که فقط نوتیفیکیشن‌های موردنظر مربوط به اپلیکیشن مربوطه، نمایش داده شود.

با مقایسه بین تنظیمات نوتیفیکیشن توییتر در اندروید و iOS، در می یابیم که در iOS کاربران از کنترل بیشتری برای مکان و زمان نمایش نوتیفیکیشن‌ها بهره می‌برند. در اندروید، کاربر می‌تواند نمایش تمام نوتیفیکیشن‌های یک اپلیکیشن را غیرفعال کند یا کاری کند که فقط نوتیفیکیشن‌های موردنظرش به نمایش دربیاید.

کاربران آیفون و آیپد این حق انتخاب را دارند که نوتیفیکیشن‌های موردنظر خود را در لاک‌اسکرین، نوتیفیکیشن سنتر، به‌عنوان بنر یا ترکیبی از این ۳ مورد مشاهده کنند. هرچند که اندروید هم در این خصوص دارای قابلیت‌های متعددی است، ولی در مقایسه، iOS قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتری را بر اساس اپلیکیشن‌های موردنظر ارائه می‌دهد.

در نهایت، اندروید وضعیت بهتری دارد

در این خصوص ، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نظر شخصی هم دخالت دارد. از این روهر کدام از کاربران با توجه به اولویت‌ها و علایقشان، احتمالاً دارای نظر دیگری در رابطه با بهترین سیستم‌عامل از لحاظ مدیریت نوتیفیکیشن‌ها می باشند. در هر صورت، در اندروید نوتیفیکیشن‌ها در لاک‌اسکرین و در نوار وضعیت به نمایش درمی‌آیند و دسترسی به آن‌ها-به‌خصوص موارد با اهمیت-بسیار آسان است. اما در iOS، نوتیفیکیشن‌ها تا حدی مخفی هستند و کاربرانی که به دنبال نوتیفیکیشن‌های مهم خود هستند، متحمل زحمت بیشتری می‌شوند.

البته می‌دانیم که iOS از بخش notification badges بهره می‌برد که تعداد پیام‌های خوانده نشده و موارد دیگر را نمایش می‌دهد. اما همین مورد نشان می‌دهد که برای دستیابی به نوتیفیکیشن‌های موردنظر، تا حدی باید جستجو کنید.

یک مورد از انتقادهایی که درمورد اندروید مطرح است،این است که نوتیفیکیشن‌ها را طوری نمایش می‌دهد تا کاربران ناچار به بررسی مکرر گوشی خود برای پاک کردن آن‌ها باشد. البته، به لطف اپلیکیشن Digital Wellbeing، کاربران به‌راحتی می‌توانند نوتیفیکیشن‌ها را مخفی کنند. متأسفانه، این اپلیکیشن تنها برای گوشی‌های پیکسل و اندروید وان عرضه شده و امیداست گوگل آن را برای همه گوشی‌های اندروید ارائه نماید.

بطور اجمالی بررسی و مدیریت انواع و اقسام نوتیفیکیشن‌ها در اندروید کار ساده‌تری به حساب می آید. هرچند رویکرد آیفون هم طرفداران زیادی دارد، ولی گاهی اوقات حس از دست در رفتن نوتیفیکیشن‌های مهم به کاربر متبادر می‌شود.

یکی از قابلیت‌هایی که انتظار می رود اندروید از iOS کپی‌برداری نماید، پاک نشدن نوتیفیکیشن‌ها بعد از ریستارت شدن گوشی است. اگرچه در گوشی‌های اندرویدی امروزی، ریستارت ناخواسته بسیار کمتر از گذشته رخ می‌دهد، ولی باز هم چنین مشخصه‌ای بسیار اثر گذار خواهد بود. باز هم باید بگوییم چنین مشخصه‌ای چندان حیاتی نیست، ولی بودن آن بهتر از نبودنش است.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید