به بهانه سالگرد استیو جابز

person نویسنده: بهنام سکاکی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 785

حدود هشت سال از فوت استیو جابز، 2 اکتبر 2011 می گذرد اما درس ها و کلمات او در مورد زندگی، کار و موفقیت هنوز زنده است.

سال 1994، موسس شرکت اپل برای مصاحبه در Roliing Stone شرکت کرده بود. در آن زمان، استیو در یکی از پایین ترین سطح های موفقیت خود بود؛ او توسط اپل پیشرفت های زیادی داشت و انقلاب در کامپیوتر های شخصی به نظر غیرممکن بود. اما هنوز به این باور داشت که تکنولوژی محدودیت ندارد!

"به تکنولوژی ایمان نداشته باشید، به انسان ایمان داشته باشید"


"ابزار تنها وسیله است"

"تکنولوژی هیچی نیست. آنچه اهمیت دارد این است که به انسان ایمان داشته باشید، چرا که آن ها اساسا خوب و باهوش هستند! و اگر به انسان ابزار بدهید، کارهای خارق العاده ای با آنها انجام می دهند." او همچنین می گفت : "ابزار تنها وسیله هستند. آنها یا کار می کنند یا کار نمی کنند! "

جابز معتقد بود که برای کسب موفقیت و خلق تغییرات اساسی در جهان، باید یاد بگیریم که تکنولوژی و بشریت را اولویت بندی کنیم، چرا که در این صورت ایده ها شکل می گیرند.

جابز این مسئله را جدی گرفته بود. سال ها پس از پیوستن دوباره به شرکت اپل در سال 1997، واضح بود که او رهبر بهتری شده است. هدف جابز، ساخت شرکتی بود که انسان ها را اولویت بندی می کرد. هرچیز دیگر - محصولات و سود فروش - همچنان مهم بود اما در اولویت بعدی قرار داشت.

چشم انداز جابز کار کرد. او اپل را به سمت تولید محصولات پیشرفته برد که در نتیجه سود شگفت آوری برای شرکت به ارمغان داشت.

استیو جابز منبع : getty images


در اینجا قدم هایی را که جابز در جهت "ایمان به بشریت" انجام داده بود، بیان می کنیم

1- استخدام افراد درست و اعتماد به کار آنها

جابز میدانست استخدام افراد غلط چه عواقبی دارد. او سهم زیادی در تصمیم گیری های مربوط به جذب افراد داشت و این دخالت حتی پس از ترک مراقبت های پزشکی ادامه داشت.

افراد زیادی هستند که دانش زیادی دارند و این به آنها توانایی می دهد تا تصمیم های درستی تحت موقعیت های مختلف بگیرند، اما شما نمی توانید در هر چیزی تخصص داشته باشید. بهترین مدیران می دانند که چه چیزی را نمی دانند و متخصص هایی را جذب می کنند تا به آنها در قدم بعدی برنامه ی خود کمک کنند.

همانطور که جابز می گوید: "این با عقل جور در نمی آید که شما افراد باهوشی را جذب کنید و به آنها بگویید چه کار کنند! ما افرادی را جذب می کنیم که به ما بگویند چه کار کنیم!"

2- او درخواست خود را به روشی الهام بخش مطرح می کرد

برای بسیاری از افراد، استایل مدیریت استیو جابز شبیه هدف خود "باور به افراد" نبود.

اما با توجه به موفقیت اپل، این روش عمل کرد.  سختی و خشک بودن استیو، با توانایی در الهام بخش بودن همراه بود که ایسکاسون در این مقاله به قضیه پرداخته است.

به گفته ی ایسکاسون، جابز به او گفته بود : "من سالهای زیادی یاد گرفته ام که هنگامی که شما افراد خوبی دارید، نباید آنها را نوازش کنید! با انتظار داشتن از آنها در انجام کارهای مختلف، آنها را به انجام کارهای خارق العاده وادار کنید!"

3- درس فروتنی به افراد

بعضی از افراد این را به یاد دارند که استیو جابز علاوه بر داشتن درجه ای از تکبر، این ظرفیت را داشت که به اشتباه خود اعتراف کند و نظر خود را به طور کلی عوض کند.

گای کاواساکی، از کارکنان سابق اپل می گوید مهم ترین درسی که از جابز گرفته "این است که تغییر نظر، تغییر آنچه که درحال انجام آن هستید و انجام کار برعکس آن، نشانه ی باهوشی شماست"

در دنیای دوگانگی های واضح، خوب است که انسان درمورد تغییر جهت خود نترس باشد.

4- درس تمرکز به افراد

پس از بازگشت به اپل، جابز سالانه جلسه ی سالانه ای برگزار می کرد و به گفته ی ایسکاسون، او در کنار تخته وایب بورد می ایستاد و این سوال را مطرح می کرد: "10 کاری که برای آینده باید انجام بدیم چیست؟"

افراد با یکدیگر بحث می کردند تا پیشنهاد خود را در لیست قرار دهند و استیو از آنهایی که احمقانه بود عبور می کرد. در نهایت با شوخی های بسیار، لیست درست میشد. سپس جابز روی هفت پیشنهاد خط میکشید و می گفت ما تنها قادر به انجام سه پیشنهاد هستیم.

5- باور به مکالمه رو در رو

به گفته ی ایسکاسون، استیو جابز به قدرت مکالمه رو در رو اعتقاد داشت و همیشه در جلسات حضوری شرکت می کرد.

"وسوسه ای در سنین الان وجود دارد که فکر می کنند ایده ها می تواند با یک ایمیل توسعه یابد. این دیوانه کننده است. خلاقیت از جلسات خودجوش، از گفتگو های  تصادفی شکل می گیرد"

 

منبع: CNBC

سپاس از همراهی تان

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید