آیفون ریفربیش شده چیست و چه تفاوتی با آیفون آکبند دارد

person نویسنده: بهنام سکاکی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 5936

یکی از محبوب ‌ترین گوشی‌های بازار گوشی آیفون می باشد که در ایران طرفداران ‌مخصوص خود را دارد.

 از پارسال و در پی افزایش قیمت دلار، قیمت گوشی آیفون نیز به‌ صورت تصاعدی سیری صعودی گرفت و تهیه‌ی آن‌ ها برای عده ‌ی زیادی از کاربران ایرانی به رؤیا تبدیل شد.

از این رو بعضی فروشندگان بمنظور جلب ‌توجه کاربران، اقدام به واردات آیفون‌های ریفربیش ‌شده نمودند و شمار درخور توجهی از آن‌ها ( نه همه ) گوشی‌ های ریفربیش ‌شده را به قیمت گوشی‌ های آکبند وارد بازار نمودند.

در پی این چنین رخدادهایی، بهترین کار ممکن این است که خود ما به‌ عنوان کاربر، نحوه‌ ی تشخیص آیفون ریفربیشد را یاد بگیریم تا برخی فروشندگان سودجو نتوانند چنین دستگاه ‌‌هایی را به ‌قیمت آیفون آکبند به ما بفروشند. سؤال اصلی اینجا است که چگونه می‌توانیم از آکبند بودن آیفون ‌مان مطمئن باشیم؟ یا این ‌که اگر به ‌دنبال خرید آیفون جدید هستیم، چگونه می ‌توانیم ریفربیش بودن آن را تشخیص دهیم؟

آیفون‌ رفرش ‌چیست (Refurbished iPhone)

در واقع آیفون‌هایی هستند که پس از رفع نقص، مجددا توسط اپل بسته ‌بندی ‌شده و به‌ فروش رسیده‌اند. این آیفون‌ها معمولا جزو دستگاه‌هایی هستند که به هر دلیلی توسط کاربران اپل به نمایندگی‌ های این شرکت بازگردانده شده‌اند. به‌ هنگام بازگردانده ‌شدن این دستگاه‌‌ها، مهندسین اپل دست به ‌کار می ‌شوند و با رفع مشکلات، آن‌ ها را مجددا به‌ عنوان یک آیفون سالم، بسته ‌بندی می‌کنند و این ‌بار با قیمتی پایین‌تر به ‌فروش می‌‌رسانند.

این یعنی آیفون ریفربیش‌ شده عملا مشکلی در عملکرد کلی ندارد و برخلاف تفکر بعضی افراد، آیفون تقلبی به‌ شمار نمی‌آیند. موضوع اصلی به سودجو بودن برخی افراد بر می ‌گردد، جایی که برخی از فروشنده‌ ها سعی می‌ کنند آیفون‌ های ریفربیش ‌شده را با قیمت آیفون آکبند، به کاربران بفروشند. 

Refurbished iphone

آیفون رفرش از نگاه وب‌سایت اپل

اپل در سایت رسمی خود توضیحات مهمی را در مورد آیفون ‌های ریفربیش ارائه داده است که در ادامه‌ به بررسی آن می‌پردازیم :

تمامی آیفون ‌های ریفربیش ‌شده دارای باتری و قاب جدید هستند و تا یک‌ سال از سوی خود اپل، گارانتی دارند. هزینه ‌ی ارسال این دستگاه‌‌ها [ در آمریکا و دیگر کشورهایی که فروشگاه رسمی اپل وجود دارد ] رایگان است و در‌صورت معیوب‌ بودن، کاربر می‌‌تواند آن‌ها را بازگرداند. 

آیفون‌های رفرش که به بازار عرضه می‌شوند، تمامی آزمایش‌های مربوط به عملکرد صحیح را با موفقیت طی کرده اند و قطعات جدید به ‌کار رفته در آن ‌ها توسط خود اپل ساخته ‌شده و اصل است (البته تعویض‌ قطعات فقط در موارد ضروری انجام می‌گیرد ). به ‌علاوه،  این آیفون‌ها به ‌صورت کامل در جعبه‌ای جدید با تمامی لوازم جانبی و کابل‌ ها، بسته‌بندی شده‌ اند.

از همین‌رو دانستن نحوه‌ تشخیص آیفون رفرش امری مهم است و همه باید به آن توجه کنند. اما پیش از بررسی این موضوع، بهتر است نگاهی به معایب خرید آیفون‌های رفرش بیاندازیم. موارد زیر می‌تواند در این زمینه کمک‌یار شما باشد:

معایب آیفون رفرش

  • این دستگاه ها معمولا دارای قطعات جایگزین شده هستند، قطعاتی که در برخی مواقع ممکن است عمر مفیدشان همچون عمر مفید قطعات اصلی نباشد.

  • آیفون های رفرش شده ممکن است هنوز معیوب باشند، موضوعی که طبیعتا می تواند تجربه‌ی کاربری را به شکلی منفی دچار تغییر کند.

  • ضمانت‌نامه آیفون های رفرش مانند ضمانت‌نامه  آیفون آکبند نیست و موارد کمتری را پوشش می‌دهد.

  • به طور کلی نمی توان از آیفون رفرش شده انتظار داشت مانند آیفون‌ نو تا مدت زمان طولانی جوابگوی نیازهای کاربر باشد و بدون مشکل کار کند.

 

آیفون رفرش

از کجا بفهمیم آیفون رفرش است

۱. بررسی شماره‌ مدل دستگاه

در حالت کلی تشخیص این ‌که یک آیفون رفرش است یا خیر، کاری سختی نیست. شما می‌توانید به‌ سادگی با نگاهی به شماره‌ مدل دستگاهتان به این موضوع پی ببرید. در واقع اگر یک آیفون از نوع رفرش باشد، پسوند خاصی در شماره‌ مدل آن دیده می ‌شود که این موضوع را به ‌خوبی مشخص می‌کند. گفتنی است که این آموزش برای آیپد هم صدق می‌کند.

خرید آیفون رفرش  الزاماً کار اشتباهی نیست !!

ابتدا منوی تنظیمات را باز کنید، سپس وارد بخش General شوید و روی About ضربه بزنید، با این کار، وارد صفحه‌ای جدید خواهید شد که در آن‌ جا اطلاعات مختلفی در مورد مدل دستگاه، نسخه سیستم‌عامل و موارد دیگر دیده می‌شوند. 

در این صفحه به‌ دنبال عبارت Model بگردید، وقتی آن را پیدا کردید عبارت دیگری را در کنار آن خواهید دید که در واقع مدل ‌نامبر دستگاه شما است، عبارت موردبحث چیزی شبیه به MN572LL/A خواهد بود. حرف اول این عبارت (در اینجا: M) مشخص می‌‌کند که دستگاه شما تازه، رفرش، تعویض‌ شده یا حتی شخصی‌ سازی‌ شده است (منظور از آیفون شخصی ‌سازی ‌شده، آن‌ دسته از آیفون‌هایی ست که به صورت محدود تولید شده‌اند و گاهی اوقات روی بدنه‌ی آن‌ حکاکی به‌ چشم می‌‌خورد )

موارد زیر می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند:

روش کلی تشخیص آیفون رفرش

شماره مدل دستگاه را ( که چیزی شبیه به MN572LL/A است) پیدا کرده و به حرف اول آن توجه نمایید، این حرف M ، F، N یا P خواهد بود

M دستگاه شما، آیفون آکبند و کاملا جدید است.

F آیفون شما توسط یکی از اپراتورهای موبایل یا شرکتی شخص ثالث، رفرش شده است.

N آیفون شما توسط خود شرکت اپل رفرش شده است.

P دستگاه شما، آیفون شخصی سازی شده است و این یعنی احتمالا روی بدنه‌ی آن حکاکی وجود دارد. 

 

از کجا بفهمیم آیفون رفرش است

۲. بررسی شماره‌ سریال دستگاه

در این روش کافی است وارد منوی تنظیمات شوید ، به بخش General بروید و در آنجا روی About ضربه بزنید. در این بخش عبارت Serial Number را یافته و در کنار آن عبارتی متشکل از چندین حرف و عدد به فرم ABCDEFG8HJ84 خواهید دید . این عبارت را یادداشت کنید.

در مرحله‌ی بعد باید وارد آدرس chekcoverage.apple.com شوید و شماره‌ سریال دستگاه خود را در باکس وسط صفحه وارد کنید. در نهایت کد انتهای صفحه را در باکس مخصوص به‌خودش وارد کنید و روی گزینه‌  Continue کلیک کنید تا وارد مرحله‌ ی بعد شوید.

شماره سریال دستگاه، حاوی اطلاعات بسیار زیادی است

در صفحه نهایی برخی عبارت‌ها را خواهید دید، به ‌طور کلی اگر آیفون شما آکبند باشد، عبارتی نظیر «This phone has not been activated» را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد.

البته ما در هر صورت روش نخست را بیشتر پیشنهاد می‌کنیم، چرا که اگر آیفونی قبلا اکتیو شده باشد، لزوما به این معنی نیست که آن دستگاه رفرش ‌شده است، با این ‌حال این روش می‌تواند دست سودجویانی را که قصد دارند آیفون استفاده ‌شده را به ‌عنوان آیفون نو به شما بفروشند، رو می‌کند.

سپاس از همراهی‌تان

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید