10 برنامه برتر مک برای شروع کار با این سیستم

person نویسنده: سینا پورجلال list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 574

دلیل این که اکثر کاربران جدید برایشان سوال است که چه برنامه‌هایی را باید نصب کنند، سیستم عامل متفاوت آن نسبت به ویندوز آن است. کمتر کسی است که با ویندوز و نرم‌افزارهایش آشنایی نداشته باشد اما مک، انتخابی متفاوت است.

اگر قبل از عرضه آیفون از محصولات کمپانی اپل استفاده نمی‌کردید، حتما یادتان نمی‌آید که زمانی متخصصان حوزه آی‌تی از محصولات این شرکت دوری می‌کردند. در آن زمان مک‌ها فقط توسط دیزاینرها یا افراد خلاق استفاده می‌شد.

اپل خدمات زیادی به کاربران مک ارائه نمی‌داد و آن‌ها به حال خود رها شده بودند. اما امروزه همه چیز عوض شده است و اپل زمان زیادی صرف ارتقا محصولات خود می‌کند.

حالا درصد بسیار بالایی از متخصصان آی‌تی استفاده از مک‌بوک‌ها را به علت زیبایی، قدرت و کارآیی که دارند، نسبت به کامپیوترهای معمولی ترجیح می‌دهند و انتخاب دیگری نمی‌کنند.

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیر کیفیت مک‌بوک‌ها بوده‌ایم. خدمات ارائه شده توسط اهالی کوپرتینو برای کاربران نیز بسیار متنوع، جذاب و کامل است و تمام نیازهای آن‌ها را برطرف می‌کند.

اما هنوز هم محیط کار مک برای کاربران جدید ناآشنا است و همین موضوع باعث می‌شود در روزها و هفته‌های آغازین کار با مک، سوالات بسیاری برای کاربران پیش بیاید و این امری طبیعی است زیرا این دستگاه‌ها طراحی اختصاصی خود را دارند.

علت نیاز کاربران مک به برنامه‌های کاربردی

یکی از اصلی‌ترین سوالات کاربران مک این است که چه برنامه‌های کاربردی را می‌توانند روی سیستم خود نصب کنند.

چون مک‌بوک‌ها برخلاف سایر برندهای شناخته شده لپ‌تاپ، از سیستم عامل ویندوز استفاده نمی‌کنند. مک‌بوک‌ها از سیستم عامل مک او اس پشتیبانی می‌کنند که سیستم عامل اختصاصی اپل است و تنها روی مک‌ها اجرا می‌شود.

دلیل این که اکثر کاربران جدید برایشان سوال است که چه برنامه‌هایی را باید نصب کنند، سیستم عامل متفاوت آن نسبت به ویندوز آن است. کمتر کسی است که با ویندوز و نرم‌افزارهایش آشنایی نداشته باشد اما مک، انتخابی متفاوت است.

برای بسیاری از برنامه‌های پرطرفدار کامپیوتری هر دو نسخه مک و ویندوز موجود است. اما بسیاری دیگر از برنامه‌ها تنها به روی مک یا ویندوز قابل اجرا هستند. به همین دلیل ممکن است برنامه کاربردی که در ویندوز با آن سر و کار داشتید نسخه مک آن موجود نباشد و نیاز به یک برنامه جایگزین داشته باشید.

برنامه‌های زیادی برای سیستم عامل مک یا همان OS در بازار موجود است. اما همه این برنامه‌ها برای کاربران کاربردی نیستند. از طرفی آزمون و خطا کردن برای رسیدن به برنامه مناسب و کاربردی می‌تواند هزینه و زمان شما را هدر دهد. به همین علت ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا 10 برنامه برتر مک را که هر کاربری به آن نیاز دارد معرفی کنیم. تا انتها همراه ما بمانید.

برنامه 1Password

این روزها بیشتر افراد از برنامه‌های متفاوتی برای پسورد گذاشتن به روی برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها یا قسمت‌های متفاوت سیستم خود استفاده می‌کنند. این قبیل برنامه‌ها به بالا رفتن امنیت سیستم و اطلاعات شما کمک می‌کند. 1password نیز یکی از این برنامه‌های مفید مدیریت پسورد یا رمز عبور می‌باشد.

این برنامه کمک می‌کند تا تمام پسوردهایی را که به کار می‌برید در این برنامه یادداشت کرده و از آن‌ها به کمک یک پسورد واحد محافظت کنید.

چرا این برنامه مهم است؟ اول این که دیگر مجبور به یادداشت کردن پسوردهایتان در هیچ جایی نخواهید بود زیرا همه آن‌ها در این برنامه محافظت خواهند شد.

دلیل دوم این است که به علت امنیت اطلاعاتتان هیچ‌وقت نباید از یک پسورد دو بار استفاده کنید. این برنامه کمک می‌کند تا بدون دغدغه فراموشی، پسوردهای متفاوت داشته باشید.

این برنامه با ظاهر زیبایی طراحی شده است و حالت دارک مود نیز دارد. همچنین این برنامه قابلیت پسورد یک بار مصرف را نیز دارد تا دیگر نیازی به قابلیت احراز هویت گوگل پیدا نکنید.

برنامه Alfred

‌آلفرد یکی از محبوب‌ترین و کارآمدترین برنامه‌ها برای مک است. این برنامه کمک می‌کند تا تمام کارهایی که با سیستم مک خود یا اینترنت انجام می‌دهید سرعت بالاتری به خود بگیرد. در واقع آلفرد برنامه‌ای برای صرفه‌جویی در زمان شماست.

به کمک این برنامه و با استفاده از کلیدهای میانبر و کلمات کلیدی به بهترین کارایی مک خود می‌رسید. در این برنامه می‌توانید جستجوی سریعی میان مخاطبان خود انجام بدهید، به حافظه کلیپ‌برد خود دسترسی داشته باشید، متن را به موارد دیگر مانند عکس تبدیل کنید، با کلمات کلیدی و کلیدهای میانبر برنامه‌ها را اجرا کنید و موارد دیگر.

برنامه آلفرد کوشیده تا جای خالی میان سافاری و اسپات لایت را برای کاربر پر کند تا با سرعت بالا و به بهترین شکل از دستگاه مک خود استفاده کنید.

برای مثال اگر از آن دسته افرادی هستید که هنگام تایپ از ایموجی زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید با تعریف کردن یک سری کلمات کلیدی آن‌ها را به‌راحتی تبدیل به ایموجی کنید.

یعنی مثلا اگر «خنده» را به عنوان کلمه کلیدی تعریف کنید، بلافاصله بعد از تایپ خنده، به جای آن ایموجی خنده ظاهر می‌شود.

این برنامه در دو نسخه رایگان و پریمیوم موجود است و می‌توانید با دانلود و نصب نسخه رایگان به‌طور آزمایشی از این برنامه استفاده کنید.

نصب این برنامه شما را خیلی زود پشیمان خواهد کرد اما نه به علت دانلود این برنامه، به علت دیر دانلود کردن آن.

برنامه Parallels Desktop

با وجود این‌که سیستم عامل مک محیطی جذاب و کارا دارد، ممکن است پاسخ‌گوی نیازهای همه افراد نباشد و به گزینه کمکی نیاز پیدا کنند.

به‌عنوان مثال برنامه‌نویسان که کار کردن به روی محیط لینکوس را ترجیح می‌دهند یا دیگر افرادی که به علت استفاده از برنامه‌هایی که تنها نسخه ویندوز دارند باید از این سیستم عامل استفاده کنند، به این برنامه نیاز پیدا می‌کنند.

این برنامه کمک می‌کند تا سیستم عامل دیگری را که به جز مک نیاز دارید به‌صورت مجازی نصب و اجرا کنید.

برنامه Backblaze

Backblazeبهترین برنامه برای بک‌آپ گرفتن از مک به‌صورت آفلاین است. امروزه و در عصر ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات حرف اول را می‌زنند.

روزانه تعداد بی‌شماری اطلاعات مانند عکس، متن، پیام و دیتاهای دیگر توسط ما تولید می‌شود که بسیاری از آن‌ها برای ما مهم هستند و از دست دادن آن‌ها برایمان سنگین تمام می‌شود.

از همین رو برنامه‌هایی که بتوانند از اطلاعات و داده‌های ما بک‌آپ بگیرند تا در صورت بروز مشکل به آن‌ها دسترسی داشته باشیم، ضروری به نظر می‌رسند.

این برنامه سرعت کار با مک را کاهش نمی‌دهد. به‌طوری که اصلا متوجه نمی‌شوید برنامه چه زمانی در حال اجراست و چه زمانی نه.

با آپدیت‌های جدید نسخه دسکتاپ، این برنامه عملکرد بهتری نسبت به قبل از خود نشان داده و کاملا با محیط مک تطابق پیدا کرده است.

عملکرد این برنامه با انتشار هر آپدیت بهبود بخشیده می‌شود و با آن‌که از جمله برنامه‌های رایگان برای مک نیست اما خرید آن هزینه زیادی نیز ندارد و بسیار ارزشمند است.

چون فراموش نکنید از دست دادن اطلاعات مک در صورت بروز مشکل برایتان هزینه‌های بیشتر خواهد داشت.

برنامه Pixelmator Pro

لازم نیست حتما عکاس یا طراح گرافیک باشید تا به یک برنامه ادیت عکس نیاز داشته باشید.

شما برای تغییر سایز و حجم عکس‌ها، ادیت‌های خیلی جزئی و اصلاح نور عکس‌هایتان نیاز به یک برنامه ادیت عکس خواهید داشت.

این برنامه که در هر یک از آپدیت‌هایش بهتر می‌شود، با محیط مک به خوبی سازگاری دارد. اگر نمی‌خواهید برای نسخه کامل ‌Adobe Creative Cloud هزینه کنید، Pixelmator Pro بهترین گزینه در دسترس است.

برنامه TextSniper

از تایپ متن عکس و اطلاعاتی که لازم دارید خسته شدید؟ TextSniper این مشکل را برطرف خواهد کرد.

TextSniperاز معدود برنامه‌هایی است که صد برابر بیشتر از چیزی که برای آن هزینه کرده‌اید به کمکتان خواهد آمد. در این برنامه می‌توانید به‌سرعت متن عکس‌ها یا دیگر داده‌های دیجیتالی را بدون هیچ اشتباهی، استخراج کرده و کپی کنید.

با این برنامه می‌توانید متن عکس‌ها، اسکرین‌شات‌، فیلم‌ها یوتیوب، پی‌دی‌اف‌ها، پاورپوینت‌‌ها، صفحات وب و جاهای دیگر را خارج کرده و ذخیره کنید.

برنامه Amphetamine

یک برنامه کم حجم ولی عالی برای بیدار نگه داشتن دستگاه مک شما. این برنامه می‌تواند حتی مک را در حالتی که در آن بسته است نیز بیدار نگه دارد.

اما برنامه‌ای که مک را بیدار نگه می‌دارد چه کاربری می‌تواند داشته باشد؟ اجازه دهید به چند مورد اشاره کنیم:

شاید در وسط کار کردن به یک استراحت کوتاه نیاز داشته باشید یا بخواهید چیزی بخورید اما نمی‌خواهید که همکارانتان بفهمند. شما می‌توانید با همراه داشتن گوشی همراه خود از مک فاصله گرفته و همچنان در محیط کار آنلاین باقی بمانید.

در زمان اجرای بسیاری از برنامه‌ها مانند برنامه‌های پخش ویدیو، نیازی به کار با موس و صفحه کلید ندارید. در زمان اجرای یک فیلم تنها به صفحه نمایش مک نگاه می‌کنید و نیازی به انجام کار دیگری ندارید. اما مک به علت عدم فعالیتتان به خواب می‌رود. به همین دلیل است که به برنامه‌ای نیاز دارید تا نگذارد هنگام اجرای برنامه‌های این چنینی به خواب برود و با خیال راحت روی مبل لم بدهید.

سازندگان این برنامه از فعال‌ترین توسعه دهنده‌ها در اپ ‌استور هستند. این برنامه خیلی زود آپدیت‌های جدید منتشر می‌کند تا مشکلات کاربران را رفع کرده و امکانات بهتری به آن‌ها عرضه کند.

برنامه گوگل کروم

گوگل کروم بدون تردید یکی از پراستفاده‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه‌ها برای مک و دیگر سیستم‌ها است.

مرورگر گوگل کروم سرعت بسیاری بالایی دارد و سیستم بلاک کردن تبلیغات آن از تمام مروگرها و برنامه‌های مشابه بهتر است. این برنامه قابلیت‌های جذاب زیادی را برایتان فراهم می‌کند از جمله همگام سازی خودکار اطلاعات، بوک‌مارک‌ها، صفحات باز و بررسی سرچ‌های اخیر.

یکی از قابلیت‌های جذاب کروم این است که می‌توانید در چند کامپیوتر و گوشی همراه از آن استفاده کنید. این برنامه می‌تواند برای شما سفارشی و شخصی سازی شود تا خدمات بهتری ارائه دهد.

با وجود تمام محبوبیت‌ها و امکانات، امنیت اطلاعات کاربران در کروم ضعیف است که یک نقطه ضعف جدی و مهم برای آن به شمار می‌رود.

برنامه Transmit

Transmitبرنامه‌ای کاربردی برای مدیریت دانلودها و آپلودها است. این نرم‌افزار با قابلیت‌های خود توانسته است به یکی از بهترین نرم‌افزارهای مدیریت دانلود تبدیل شود.

ترنسمیت قابلیت استفاده و پشتیبانی از یازده سرویس خدمات آنلاین مانند آمازون، گوگل درایو، دراپ ‌باکس، بک‌بلیز و سرویس‌های مهم دیگر را دارد.

یکی از قابلیت‌های مهم این برنامه که آن را از سایر برنامه‌های کاربردی مک متمایز می‌کند این است که نه تنها دانلود لینک‌های مورد نظرتان راحت است، بلکه می‌توانید از خدمات این وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها ساده‌تر استفاده کنید.

این نرم‌افزار قابلیت‌های کلیدی دیگری نیز دارد. از جمله قابلیت‌های ترنسمیت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  •         پشتیبانی از سرویس کشیدن و رها کردن
  •         امکان اضافه کردن FTP به علاقمندی‌ها و ذخیره آن‌ها
  •         مدیریت انتقال سریع
  •         مشاهده فایل‌ها در قالب بند انگشتی
  •         سرعت فوق العاده
  •         پشتیبانی از پروتکل‌های FTP, SFTP, S3, WebDAV
  •         پشتیبانی از iDisk
  •         پشتیبانی از Bonjour
  •         پشتیبانی از سرورهای آمازون
  •         اسپید بوستر که این امکان را می‌دهد فایل‌ها را با سرعت 25 برابر آپلود کنید.
  •         پشتیبانی از انتقال سرور به سرور
  •         و...

برنامه Camo

درست است که اپل تلاش کرده تا در مدل‌های جدید مک کیفیت دوربین آن را بهبود ببخشد اما هنوز هم مسیر زیادی را تا رسیدن به یک دوربین خوب و باکیفیت باید طی کنند.

استفاده از یک وب‌کم جانبی و باکیفیت شاید گزینه مناسبی برای بالا بردن کیفیت مکالمات تصویری شما از طریق مک باشد. اما تنها گزینه در دسترس نیست.

برای رفع کیفیت پایین دوربین مک، برنامه Camo به کمکتان می‌آید.

برنامه Camo در سال 2020 برای حل مشکل کیفیت پایین دوربین مک منتشر شد. به کمک این برنامه می‌توانید دوربین جلو یا عقب آیفون خود را به یک وب‌کم برای مک تبدیل کنید.

از دیگر قابلیت‌های Camo می‌توان به پشتیبانی از 11 زبان زنده دنیا، خاموش شدن صفحه هنگام استفاده از دوربین پشتی، امکان افزودن پرده صفحه، مکث عملکرد دوربین، گزینه ذخیره تصاویر و موارد دیگر اشاره کرد.

Camo را می‌توانید به رایگان از اپ استور دانلود کنید. در نسخه رایگان آن دوربین به همراه میکروفون در دسترستان اما برای دیگر امکانات باید نسخه کامل آن را بخرید. هرچند که به نظر ما نسخه رایگان آن برای استفاده کافی و مناسب است.

سخن نهایی

در این مقاله ما به بررسی 10 برنامه که هر کاربر مک به آن نیاز دارد پرداختیم. البته برنامه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند کمک کنند محیط مک خود را شخصی‌سازی کنید.

اما در این مقاله ما تلاش کردیم تا به معرفی برنامه‌هایی بپردازیم که بیشتر جنبه عمومی دارند و برای استفاده‌های غیرتخصصی مناسب هستند.

تعدادی از این برنامه‌ها که معرفی شد رایگان بود و برای تعدادی دیگر باید هزینه کنید. اما حتی اگر برای استفاده از هرکدام از آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه شوید، از آن پشیمان نخواهید شد.

امکان دانلود تمام برنامه‌های بالا از اپ استور وجود دارد. امیدواریم که آن‌‌ها را دانلود کنید و تجربه خوبی از استفاده آن‌ها داشته باشید.

 

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید