آموزش نصب ویندوز روی مک‌بوک m1

person نویسنده: سجاد قربانی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1387

سیستم عامل مک یکی از امکاناتی است که با خرید دستگاه‌های اپل همچون مک‌بوک، مک مینی و... بدست خواهید آورد. اما همانطور که می‌دانید بعضی از نرم افزارها برای این سیستم عامل وجود ندارند و اغلب کاربران از برنامه‌های مشابه آنها استفاده می‌کنند؛ این مشکل با معرفی تراشه m1 اپل بیشتر از قبل شد.

در این آموزش به شما خواهیم گفت چگونه با نصب ویندوز مجازی بر روی مک‌بوک m1 خود، برنامه‌های ویندوزی را به سادگی نصب و اجرا کنید و در کنار سیستم عامل مک بتوانید از ویندوز نیز بهره ببرید.

پیشنیازها:

  1. برنامه UTM
  2. برنامه Spice Guest Tools
  3. ویندوز ۱۰ یا 11 نسخه VHDX
  4. نصب Homebrew
  5. نصب پکیج QEMU

مراحل آموزش:

برای نصب برنامه UTM به این لینک مراجعه کنید و با زدن دکمه دانلود به طور مستقیم و یا از اپل استور این برنامه را نصب کنید. این برنامه یک ماشین مجازی است که قابلیت نصب و اجرای ویندوز و انواع لینوکس روی آن فراهم است.

در ادامه برای استفاده از تمام امکانات ماشین مجازی UTM، برنامه Spice Guest Tools را از این لینک دانلود کنید.

حالا نیاز به نسخه ARM64 از ویندوز 10 یا 11 دارید. با زدن روی این لینک به صفحه دانلود ویندوز 11 بروید و آن را دانلود کنید.

و یا برای دانلود ویندوز 10 متناسب با utm، روی این لینک کلیک کنید و نسخه ARM64 را دانلود کنید.

علاوه بر فایل‌های بالا نیاز به ابزار مدیریت پکیج Homebrew نیز دارید. این ابزار تعدادی برنامه کاربردی را در اختیار شما قرار خواهد داد. برای نصب این ابزار به سایت مربوطه رفته و دستور نصب این ابزار را کپی کنید و در ترمینال خود paste کرده و دکمه enter را فشار دهید.

بعد از نصب ابزار Homebrew در محیط ترمینال دستور brew install qemu را وارد کنید و با زدن کلید Enter به نصب این پکیج بپردازید. از این پکیج در تبدیل فرمت VHDX ویندوز به فرمتی که برنامه UTM بهتر آن را می‌شناسد استفاده می‌کنیم.

برای تبدیل فرمت ویندوز، ابتدا روی پوشه‌ای که فایل ویندوز دانلود شده در آن قرار دارد راست کلیک کنید و گزینه New Terminal at Folder را انتخاب کنید تا این پوشه در ترمینال باز شود.

در ادامه دستور qemu-img convert را در ترمینال تایپ کنید؛ یک فاصله بزنید و فایل ویندوز دانلود شده را درگ کنید و در داخل ترمینال آن را رها کنید، حالا نام فایل ویندوز را کپی کنید و ابتدا با وارد کردن یک فاصله، نام فایل را در ترمینال paste کنید، حالا از انتهای نام فایل قسمت VHDX.iso را پاک کنید و به جای آن qcow2 را قرار دهید. qcow2 فرمت مدنظر ما برای نصب ویندوز است. با زدن دکمه Enter تبدیل انجام شده و فایل با فرمت جدید در مسیر فعلی ذخیره خواهد شد.

UTM Home Page

برنامه UTM را باز کنید و روی گزینه Create a New Virtual Machine کلیک کنید. در قسمت Name یک نام دلخواه برای ویندوز خود انتخاب کنید و در قسمت icon، استایل را روی operating system قرار دهید و از لیست آیکون‌ها، آیکون ویندوز را برای آن انتخاب کنید.

UTM Info

سپس به زبانه System بروید. قسمت architecture را روی گزینه ARM64 قرار دهید، بخش سیستم را روی گزینه QEMU 5.2 ARM Virtual Machine قرار دهید، میزان رم مورد نظر را انتخاب کنید (پیشنهاد می‌کنیم 4 گیگ رم را درنظر بگیرید).

UTM System

نکته: با روشن کردن تیک گزینه Show Advanced Settings مطمئن شوید که در بخش QEMU Machine Properties، مقدار highmem=off قرار گرفته باشد.

مرحله بعدی انتخاب زبانه Drives است، بعد از رفتن به این زبانه گزینه import drives را بزنید. و فایل ویندوز تبدیل شده به فرمت qcow2 را انتخاب کنید.

UTM Import

سپس این بار گزینه New Drive را زده و تیک Removable را تیک بزنید و روی Create کلیک کنید.

UTM Drive

مرحله آخر رفتن به زبانه Sharing و فعال کردن گزینه Enable Directory Sharing است. در پایان دکمه Save را بزنید تا ویندوز مجازی ساخته شود.

بعد از انجام مراحل بالا، نام ویندوز مجازی خود را در سمت چپ برنامه خواهید دید. با کلیک روی آن به پایین صفحه بروید و روی بخش CD/DVD روی گزینه Browse کلیک کنید. در این قسمت باید فایل Spice Guest Tools با فرمت iso را انتخاب کنید ( قبل از این مرحله باید فایل فشرده Spice Guest Tools را استخراج کنید).

UTM Spice Tools

در نهایت روی دکمه Play وسط صفحه کلیک کنید تا شبیه ساز شروع به اجرا کند. این مرحله ممکن است کمی طول بکشد لطفا صبور باشید. در ادامه محیط نصب ویندوز بالا خواهد آمد. مراحل نصب را تا انتها طی کنید تا نصب ویندوز کامل شود.

CD Drive Load SPICE Tools

بعد از نصب ویندوز و وارد شدن به محیط آن، به فایل منیجر ویندوز بروید و از لیست درایوها، CD Drive را انتخاب کنید تا باز شود. از میان فایل‌هایی که مشاهده می‌کنید فایل نصبی برنامه Spice Guest Tools را با دو بار کلیک باز کنید تا این برنامه نصب شود. این برنامه یک سری امکانات همچون اتصال به اینترنت را فراهم می‎‌کند.

مراحل نصب ویندوز روی مک‌بوک‌های سری m به پایان رسید. حالا می‌توانید در کنار سیستم عامل مک از ویندوز نیز استفاده کنید. امیدواریم این آموزش برای شما کاربردی بوده باشد.

اگر سوالی درباره مراحل نصب و این آموزش داشتید حتما در بخش نظرات آن را از کارشناسان ما بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

برچسب‎ها: آموزش مک اپل

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید