بررسی ویژگی‌های نسل اول و دوم Apple Pencil

person نویسنده: امیرحسین عزیزی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 551

قلم هوشمند اپل یا Apple Pencil یک ابزار حرفه‌ای است برای کاربرانی که نیازمند قلمی با دقت بالا برای طراحی و نقاشی دیجیتال می‌باشند. گرچه کاربران عادی نیز می‌توانند از امکانات ویژه آن در کاربری روزانه خود بهرمند گردند.

قلم اپل نسل دوم که در سال 2018 روانه بازار شد، توانست همچون نسل گذشته خود ویژگی‌های اصلی را حفظ نموده و در عین حال با قابلیت‌های جدید‌تری به عرضه تکنولوژی قدم بگذارد.

apple-pencil-gens

مقایسه سازگاری نسل اول و دوم

قلم اپل نسل اول از سری دستگاه‌های زیر پشتیبانی می‌کند :

اخرین نسل iPad 10.2-inch (2021-2020-2019)

iPad mini (2021- 2019)

iPad Air (2019)
همچنین این قلم از آیپد‌های قدیمی‌تر مانند موارد زیر پشتیبانی می‌نماید :

iPad 9.7-inch (2018)

iPad Pro 12.9-inch (2017)

iPad Pro 10.5-inch (2017)

iPad Pro 9.7-inch (2016)

iPad Pro 12.9-inch (2015)

قلم اپل نسل دوم نیز بیشترین سازگاری را با دستگاه‌های زیر دارد :

نسل چهارم iPad Air (2020)

نسل اول iPad Pro 11-inch (2018)

نسل سوم iPad Pro 12.9-inch (2018)

iPad Pro M1 2021

نسل ششم iPad mini (2021)

 apple-pencil-dims

طراحی و ارگونومی

طراحی و خوش‌دست بودن این دو قلم بسیار مشابه یکدیگر است. با وجود اینکه قطر هردو قلم 8.9 میلی‌متر است اما نسل اول کاملا گرد و نسل دوم دارای یک لبه صاف می‌باشد. داشتن این لبه صاف در نسل دوم مانع از سر خوردن قلم بر روی سطوح خواهد شد. وزن 20.7 گرمی و قطر 8.9 میلی‌متری این دو قلم موجب شده تا از نظر ارگونومیکی برای دست اکثر کاربران بهینه باشد. سطح بدنه اپل پنسل 1، روکش پلاستیکی براق مشابه ایرپاد دارد. درحالی که اپل پنسل 2 روکشی مات دارد که مقاومت بیشتری نسبت به چربی و اثر انگشت را به وجود می‌آورد.

 

مقایسه عملکردی نسل اول و دوم

از نظر عملکرد و دقت در طراحی هردو قلم عملکرد یکسانی دارند؛ بنابراین با توجه به بودجه و دستگاه خود، می‌توانید برای خرید این قلم از طریق فروشگاه اپل سرویس اقدام نمایید.

اپل به طور رسمی میزان حساسیت فشار هیچ یک از قلم‌های خود را اعلام ننموده است؛ اما با این وجود، کاربران از دقت بالای اپل پنسل در طراحی‌های ظریف و دقیق خود رضایت کافی دارند. نسل اول و دوم قلم اپل توانایی تشخیص شیب و چرخش در هنگام طراحی کردن را دارند. زمانی که این دو با حسگر تشخیص فشار همراه گردند، شما محدودیتی در طراحی مشاهده نمی‌کنید و حس یک قلم واقعی برای شما تداعی می‌گردد. عمکرد کم تاخیر یکسان در هر دو قلم، موجب شده تا شما تاخیری هنگام طراحی و کار کردن بر روی آیپد خود را نبینید. لازم به ذکر است که هرچه نرخ بروزرسانی یا Refresh Rate صفحه نمایش آیپد شما بالاتر باشد، شما متوجه تاخیر کمتری هنگام طراحی خود خواهید بود.

نسل دوم قلم هوشمند اپل یک برتری در زمینه عملکردی دارد. این برتری، وجود دکمه لمسی بر روی سطح صاف بدنه می‌باشد. شما با بکارگیری این قابلیت می‌توانید بین انواع قلم‌ها به آسانی دو ضربه بر روی بدنه جابجا شوید.

 

نحوه شارژ کردن نسل اول و دوم اپل پنسل

نسل دوم این قلم به طوری ساخته شده تا به صورت آهنربایی به کنار آیپد پرو متصل شده و حتی شارژ ‌گردد! نسل اول چنین قابلیتی را ندارد اما به برخی از کیس‌های مگنتی مناسب آیپد متصل می‌گردد؛ که آن هم به دلیل گرد بودن قلم و سطح چسبندگی پایین، تعریف چندانی ندارد. برای شارژ کردن نسل اول قلم اپل، باید درپوش انتهایی قلم را جدا نموده و پورت لاتنینگ آن را برای شارژ قلم به دستگاه آیپد خود متصل نمایید. با شارژ کردن حدودی 15 ثانیه، شما می‌توانید تا نیم ساعت از آن بهرمند شوید و درصورت شارژ کردن کامل آن، تا 12 ساعت دوام می‌آورد. نسل اول این قلم به همراه یک آداپتور شارژ برای اتصال به آیپد فروخته می‌گردد؛ و شما می‌توانید در زمان اتصال نیز از قلم خود استفاده کنید.

 pencil-gen1

سری‌های سیلیکونی قلم اپل

هردو قلم، از نوع یکسانی از سری سیلیکونی بهره می‌برند. این سری سیلیکونی کمی سخت است و به همین دلیل، مقاومت بالایی در برابر خرابی دارد. نسل اول اپل پنسل برخلاف نسل دوم آن به همراه یک سری جایگزین فروخته می‌گردد؛ اما با تمام این موارد، شما تا مدت‌ زمان زیادی، نیازی به سری جایگزین نخواهید داشت.

جمع بندی پایانی
به طور کلی در صورت پشتیبانی دستگاهتان، قلم اپل نسل دوم بهترین گزینه برای خرید است. داشتن بدنه مات با لبه صاف که به خوش دست بودن قلم و غلت نخوردن آن روی میز کمک بزرگی می‌کند. پشتیبانی از شارژ بیسیم و داشتن دکمه لمسی برای سوییچ کردن سریع بین ابزار‌های طراحی از سایر ویژگی‌های نسل دوم اپل می‌باشد. پیشنهاد ما برای کاربرانی که به صورت حرفه‌ای تصمیم به طراحی دارند، آیپد پرو به همراه اپل پنسل نسل دوم می‌باشد؛ و اگر بودجه شما محدود است، می‌توانید به نسل اول اپل پنسل نیز بسنده کنید از دقت بالای این قلم بهرمند شوید.

ap2charge

نسل بعدی Apple Pencil

شایعاتی درباره قلم اپل نسل سوم منتشر شده که از قابلیت‌هایی نظیر بازخورد لمسی، ویژگی‌های لمسی ( مانند حس کردن ضربه و فشار ) و استفاده در واقیت مجازی خبر می‌دهد. منظور از بازخورد لمسی این است که به طور مثال هرچقدر شما قلم را محکم‌تر به صفحه نمایش فشار دهید، ضخامت خطی که می‌کشید، بیشتر خواهد بود. همچنین طبق شایعاتی از سال 2020 تا به امروز نقل قول شده است، احتمال لمسی بودن بدنه نسل سوم قلم اپل وجود دارد. تمامی این ویژگی‌ها برای این است که قلم اپل به کاربر حسی نزدیک‌تر به واقعیت را القا نماید.هنوز زمانی درباره معرفی اپل پنسل نسل سوم اعلام نشده است.

برچسب‎ها: Apple Pencil قلم اپل

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید