شرکت اپل از سری جدید پنل‌های نمایشگری OLED رونمایی می‌کند!

person نویسنده: مریم سوقندی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 640

بالاخره سامسونگ‌ دیسپلی پنل جدید oled را برای محصولات مختلف اپل قرار خواهد داد!

سامسونگ ‌دیسپلی، توسعه‌ پنل OLED جدیدی را با ساختار دوپشته‌ای برای اپل آغاز کرده است و به مدل‌های آیپد و مک‌بوک آینده این امکان را می‌دهد که نمایشگرهای بسیار روشن‌تری داشته باشند.

بر کسی پوشیده نیست که اپل یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سامسونگ ‌دیسپلی (Samsung Display) است و محصولاتش در بسیاری از آیفون‌های بالارده و برخی از آیپدها استفاده می‌شود. گزارش به ‌دست آمده از The Elec نشان می‌دهد که توسعه‌ نوع کاملاً جدیدی از پنل OLED را برای اپل آغاز کرده است.

اولد چیست؟

اولد (OLED) مخفف دیود نورگسیل ارگانیک است. برای تولید نور یا ایجاد تصویر، یک نمایشگر اولد باید جریان الکتریکی را از طریق مواد الکترولومینسانس آلی عبور دهد. نمایشگرهایی که می‌توانند نور را بدون نیاز به استفاده از پنل نور پس‌زمینه ایجاد کنند، نمایشگرهای «خودتابش» نامیده می‌شوند.

خودتابش به این معنی است که مواد آلی استفاده ‌شده در نمایشگر، نور را بدون هیچ نیازی به پنل نور پس‌زمینه می‌توانند ایجاد کنند. این در حالی است که انواع و اقسام نمایشگرهای LCD برای ایجاد نور باید از پنل نور قرار گرفته در پس‌زمینه بهره ببرند. البته جزئیات تمام نمایشگرهای اولد یکسان نیست اما تمام آن‌ها از مواد آلی برای ایجاد نور استفاده می‌کنند.

نمایشگر اولد برای چه محصولاتی استفاده می‌شود؟

متداول‌ترین جایی که تکنولوژی اولد را پیدا خواهید کرد، در نمایشگرهای تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند است. شرکت‌هایی مانند ال‌جی، سونی و پاناسونیک از حدود ۱۰ سال قبل ساخت تلویزیون‌های اولد را آغاز کرده‌اند و طی این مدت توانسته‌اند هزینه‌های ساخت را به طور قابل توجهی پایین بیاورند.

در همین سال‌ها برخی شرکت‌ها برای نمایشگر گوشی‌های پرچم‌دار خود از این تکنولوژی بهره برده‌اند و مثلا از بین گوشی‌های جدید مبتنی بر نمایشگر اولد می‌توانیم به سری آیفون ۱۲ و گلکسی S21 اشاره کنیم. نمایشگرهای اولد همچنین برای برخی ساعت‌های هوشمند مانند اپل واچ و گلکسی واچ سامسونگ استفاده می‌شوند.

اگرچه برخی لپ‌تاپ‌ها و مانیتورها مبتنی بر تکنولوژی اولد هستند، اما به دلیل هزینه‌های ساخت و دیگر عوامل تعداد آن‌ها بسیار پایین است. از آنجایی که مواد استفاده شده برای نمایشگر اولد بسیار باریک هستند، این فناوری برای محصولات نوآورانه‌ای مانند تلویزیون رول‌شونده‌ی LG، گوشی‌های تاشو و نمایشگرهای کاملا شفاف استفاده می‌شود.

فناوری OLED جدید سامسونگ در بسیاری از محصولات آینده اپل استفاده می‌شود!

به‌نقل از سم ‌موبایل، گفته می‌شود که پنل‌های OLED دوپشته‌ای جدید به جای یک لایه، از دو لایه استفاده می‌کنند که درنهایت باعث می‌شود تا روشنایی دو برابری و طول عمر چهار برابر داشته باشند. بدین ترتیب هزینه‌های مربوط به ساخت نیز قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما ظاهراً مشکلی برای اپل ایجاد نمی‌کند.

پنل‌های OLED دوپشته احتمالاً از سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ در آیپد، آی‌مک و مک‌بوک استفاده خواهد شد. این گزارش همچنین به یک مورد استفاده «خودرویی» اشاره کرد که نشان می‌دهد می‌توان از آن در خودروهای خودران استفاده کرد. باوجوداین، تولید انبوه پنل‌های OLED دوپشته (با نام مستعار T توسط سامسونگ) تا سال ۲۰۲۳ آغاز نمی‌شود.

ناگفته نماند اولین محصولی که از پنل OLED جدید T1 استفاده می‌کند، سامسونگ الکترونیکس خواهد بود و بدین‌ترتیب می‌توان این نوع صفحه‌نمایش را در گوشی‌های هوشمند و تبلت گلکسی اس آینده ببینیم. افزون‌ براین، سامسونگ در این بازه‌ زمانی می‌تواند تا قبل از سفارش‌های انبوه از شرکت‌هایی مانند اپل، آن را آزمایش کند. رقبایی مانند BoE Display به ‌دلیل کنترل کیفیت ضعیف و نامطلوب در سفارش‌های اپل شکست خورده‌اند و سامسونگ بهتر است از آن ممانعت کند تا مشکلی غول کره جنوبی را تهدید نکند.

درنهایت، پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که سامسونگ نقص‌ها و کاستی‌های مربوط به ساخت و طراحی T1 OLED را برطرف نکرده، تمام محصولات آینده‌ سامسونگ و اپل از پنل OLED سنتی یک‌لایه استفاده کنند. یکی از چالش‌های اصلی پنل‌های دولایه به دقت رنگ مربوط می‌شود که یکی از نکات کلیدی در فروش درخورتوجه پنل OLED نیز خواهد بود.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید