لرزش‌گیر اپتیکال تصویر همراه با فناوری سنسور شیفت

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 100

لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization) با فناوری سنسور شیفت (Sensor Shift) یک ترکیب قدرتمند است که در دوربین‌ها و دستگاه‌های عکاسی استفاده می‌شود. این تکنولوژی‌ها هدف اصلی خود را در کاهش لرزش‌ها و لرزش‌های دوربین هنگام عکاسی دارند تا تصاویری با کیفیت بالا و بدون حرکت نامطلوب به دست آورند.

لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) با استفاده از یک سیستم مکانیکی داخلی درون دوربین، لرزش‌های ناشی از حرکت دست عکاس را تعدیل می‌کند. این سیستم عمدتاً از یک ماژول حرکتی برای جابجایی لنز یا سنسور تصویر استفاده می‌کند. با تشخیص و اندازه‌گیری لرزش‌ها، ماژول حرکتی لنز را در جهت مخالف با لرزش حرکت می‌دهد تا تعادلی بین دو حرکت ایجاد شود و تصویر ثابت باشد.

اما فناوری سنسور شیفت (Sensor Shift) به جای جابجایی لنز، از جابجایی فیزیکی سنسور تصویر در دوربین استفاده می‌کند. سنسور تصویر درون دوربین به صورت میکرومتری جابجا می‌شود تا لرزش‌ها و حرکات دست را تعدیل کند. این فناوری نیز با تشخیص لرزش‌ها و جابجایی سنسور، پردازشی را انجام می‌دهد تا جابجایی در جهت مخالف با لرزش را ایجاد کند و تصویر ثابت را به دست آورد.

هر دو فناوری لرزشگیری اپتیکال تصویر و سنسور شیفت، بهبود قابل توجهی در عکسبرداری در شرایط نوری ضعیف، عکاسی در حرکت و عکاسی با زوم بزرگ‌تر دارند. با کاهش لرزش‌ها، تصاویری با وضوح و جزئیات بیشتر و کمترین میزان حرکت نامطلوب به دست می‌آیند.

وقتی دوربینی را با دست نگه می‌داریم و برای گرفتن عکس دکمه شاتر را فشار می‌دهیم، دوربین را کمی حرکت می‌دهیم. این "لرزش دوربین" اغلب منجر به یک تصویر تار می‌شود. تثبیت تصویر (I.S.) فناوری است که یا یک عنصر لنز (I.S. اپتیکال) یا حسگر تصویر دوربین (Sensor-shift I.S.) را برای جبران لرزش دوربین و کاهش یا حذف تاری حرکت می‌دهد.

تثبیت کننده اپتیکال تصویر

همانطور که از نامش پیداست Optical I.S. یک فناوری تثبیت کننده تصویر است که مبتنی بر اپتیک لنز است. لرزشگیر اپتیکال یک عنصر لنز را در داخل لنز جابجا می‌کند تا لرزش دوربین را جبران کند.

  • مثبت: از آنجایی که مبتنی بر لنز است، می‌تواند تصویری را که لنز روی سنسور تصویر می‌فرستد و در نتیجه تصویری را که روی صفحه می‌بینید تثبیت کند. این کار نوشتن و کادربندی صحنه را آسان‌تر می‌کند، مخصوصاً وقتی از لنزهای تله فوتو طولانی استفاده می‌کنید.
  • منفی: I.S نوری مبتنی بر لنز است، بنابراین اگر می‌خواهید تثبیت کننده تصویر در یک لنز خاص باشد، باید I.S را خریداری کنید. نسخه آن لنز یک لنز با I.S. می‌تواند بسیار گران‌تر از همتای خود <بدون I.S> باشد.

تثبیت کننده تصویر با تغییر سنسور

همانطور که از نامش پیداست، Sensor-shift I.S. یک فناوری تثبیت‌کننده تصویر است که مبتنی بر حسگر تصویر دوربین است. تثبیت‌کننده تصویر با تغییر سنسور، حسگر تصویر را در داخل دوربین تغییر می‌دهد تا لرزش دوربین را جبران کند.

مثبت: انتقال سنسور I.S. در داخل دوربین قرار دارد، بنابراین هر لنزی که به دوربین متصل می‌کنید به‌طور خودکار از تثبیت‌کننده داخلی استفاده می‌کند و به طور بالقوه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما از خرید I.S می‌شود. 
منفی: از آنجایی که مبتنی بر حسگر است، نمی‌تواند تصویری را که لنز روی سنسور تصویر می‌تابد، و در نتیجه تصویری را که روی صفحه می‌بینید، تثبیت کند. تثبیت تنها زمانی اعمال می‌شود که برای گرفتن عکس دکمه شاتر را فشار دهید. بنابراین، وقتی به صفحه نگاه می‌کنید، ممکن است مواقعی پیش بیاید که نوشتن و کادربندی مناسب صحنه برایتان دشوار باشد. این به ویژه در هنگام استفاده از لنز تله فوتو طولانی انجام می‌شود. هر حرکت جزئی از طرف شما بزرگ‌نمایی می‌شود و سوژه به‌طور نامنظم روی صفحه حرکت می‌کند.
متوجه خواهید شد که اکثر دوربین‌های DSLR از Optical I.S استفاده می‌کنند. اگرچه افرادی هستند که از Sensor-shift I.S استفاده می‌کنند. من هیچ ترجیحی به هیچ وجه ندارم، هرچند می‌دانم که چگونه می‌توان جذابیت اتصال هر لنز به دوربین و به دست آوردن خودکار تثبیت‌کننده تصویر (یعنی انتقال سنسور I.S.) جذاب باشد. اگر بودجه کمی دارید و قصد خرید تعدادی لنز برای DSLR خود را دارید، Sensor-shift I.S ممکن است برای شما باشد. اکثر حرفه‌ای‌ها به قیمت اهمیتی نمی‌دهند و هر وسیله‌ای را که برای انجام کار نیاز دارند خریداری می‌کنند.

optical

در دوربین‌های دیجی کمپکت که نمی‌توانید لنز را عوض کنید، I.S نوری قطعاً این مزیت را دارد زیرا می‌تواند تصویر را روی صفحه تثبیت کند. به همین دلیل، من معتقدم Optical I.S. در دوربین‌های دیجیتال با زوم فوق العاده ترجیح داده می‌شود. در سایر دوربین‌های دیجیتال، واقعاً فرقی نمی‌کند که I.S. مبتنی بر نوری یا حسگر است.

به‌عنوان یک نتیجه‌گیری کلی، لرزشگیر اپتیکال تصویر و فناوری سنسور شیفت به‌عنوان دو روش قدرتمند برای کاهش لرزش در دوربین‌های عکاسی شناخته می‌شوند. هر کدام از این فناوری‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارند، ولی با ترکیب این دو روش، می‌توان به بهترین کیفیت تصاویر با حداقل لرزش دست یا حرکت دوربین دست‌یافت.

استفاده از لرزشگیر اپتیکال تصویر همراه با فناوری سنسور شیفت در دوربین‌های عکاسی می‌تواند بهبود قابل توجهی در عکسبرداری در شرایط نوری ضعیف، عکاسی در حرکت و عکاسی با زوم بزرگ‌تر به ارمغان بیاورد. این تکنولوژی‌ها با کاهش لرزش‌ها، تصاویری با وضوح و جزئیات بیشتر و کمترین میزان حرکت نامطلوب را ارائه می‌دهند.

آینده این تکنولوژی‌ها نیز درخشان است. با پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات بیشتر، امکان بهبود‌های بیشتر در لرزشگیر اپتیکال تصویر و فناوری سنسور شیفت وجود دارد. عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی می‌توانند به این فناوری‌ها روی بیاورند و تصاویر با کیفیت بالا و بدون لرزش را به دست آورند.

به‌عنوان جمع‌بندی، لرزشگیر اپتیکال تصویر همراه با فناوری سنسور شیفت، دو فناوری قدرتمند برای بهبود استحکام تصاویر در دوربین‌های عکاسی هستند. با ترکیب این دو روش، می‌توان تصاویری با کیفیت بالا و بدون حرکت نامطلوب را به‌دست‌آورد و لذت عکاسی را بیشتر کرد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید