مک او اس سونوما

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 377

اپل در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان خود (WWDC) از تمام ویژگی‌های جدید سیستم عامل دسکتاپ خود، از ویجت‌های تعاملی و ابزارهای کنفرانس ویدیویی جدید گرفته تا پیشرفت‌های سافاری، رونمایی کرد. اپل پیش‌نمایش macOS Sonoma، آخرین نسخه از پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ دنیا را ارائه کرد و مجموعه‌ای غنی از ویژگی‌ها را در خدمت مردم قرار داد که تجربه مک را ارتقا می‌بخشد. محافظ‌های صفحه نمایش خیره‌کننده و ویجت‌های قدرتمند روشی کاملاً جدید برای شخصی‌سازی را ایجاد می‌کنند. کاربران اکنون می‌توانند ویجت‌ها را مستقیماً روی دسکتاپ قرار دهند، تنها با یک کلیک با آن‌ها تعامل داشته باشند و از طریق جادوی Continuity، به اکوسیستم گسترده ویجت‌های آیفون در مک خود دسترسی داشته باشند. در macOS Sonoma، کنفرانس ویدیویی با ویژگی‌های جدید بسیار جذاب‌تر شده‌است. مانند Presenter Overlay، که یک ارائه‌دهنده را در بالای محتوای در حال اشتراک‌گذاری قرار می‌دهد، و Reactions، که جلوه‌های ویدیویی با ژست‌های حرکتی را با کیفیت سینمایی فعال می‌کند. به‌روزرسانی‌های مهمی به سافاری آمده‌است که تجربه وب را به سطح بالاتری می‌برد. 

کریگ فدریگی، معاون ارشد مهندسی نرم‌افزار اپل گفت: «macOS قلب مک است و با Sonoma، استفاده از آن را لذت‌بخش‌تر و سازنده‌تر می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که کاربران در macOS Sonoma با راه‌های جدیدی که آن‌ها را قادر می‌سازد با ویجت‌ها و محافظ‌های صفحه نمایش جدید خیره‌کننده شخصی‌سازی کنند، سطوح جدیدی از عملکرد بازی‌ها را می‌ببینند و بهره‌وری قدرتمندی برای کنفرانس ویدیویی و مرور با Safari به دست می‌آورند که قطعا آن‌را دوست خواهند داشت.»

mack o s sonoma

آیا مک شما سازگار است؟

MacOS Sonoma که با نام macOS 14 نیز شناخته می‌شود، یک به‌روزرسانی رایگان برای سخت‌افزار اپل است، اما ممکن است دستگاه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی نشوند. برای اینکه بدانید کدام مدل مک دارید، روی نماد اپل در نوار منو در گوشه سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید و روی About This Mac کلیک کنید. در اینجا لیستی از تمام مدل هایی که می توانند Sonoma را اجرا کنند آمده است.

مک بوک ایر 2018 به بعد
مک بوک پرو 2018 به بعد
مک مینی 2018 به بعد
مک 2019 به بعد
مک پرو 2017 به بعد
مک پرو 2019 به بعد
مک استودیو 2022 به بعد

با ابزار‌های تعاملی کارهای بیشتری انجام دهید

ویجت‌ها اکنون حتی قدرتمندتر و شخصی‌تر در مک قرار دارند. کاربران می‌توانند ویجت‌ها را مستقیماً روی دسک‌تاپ قرار دهند و به راحتی به گالری ویجت‌ها دسترسی پیدا کنند تا مواردی را که می‌شناسند و دوست دارند پیدا کنند. از طریق جادوی Continuity، کاربران همچنین می‌توانند از اکوسیستم وسیع ویجت‌های آیفون در مک خود لذت ببرند. و ویجت‌ها تعاملی می‌شوند و به کاربران این امکان را می‌دهند که یادآوری‌ها را بررسی کنند، رسانه‌ها را پخش یا متوقف کنند، به کنترل‌های خانه دسترسی داشته باشند و کارهای مختلفی را از Mac خود انجام دهند، همگی مستقیماً از دسکتاپ.

تجارب ویدیو کنفرانس هوشمندتر

macOS Sonoma ویژگی‌های کنفرانس ویدیویی پیشرفته‌تری را ارائه می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد کارهای خود را به طور مؤثرتری در هر برنامه کنفرانس ویدیویی ارائه و به اشتراک بگذارند. Presenter Overlay، یک جلوه ویدیویی جدید، حضور کاربر را با نمایش آن‌ها در بالای محتوایی که به اشتراک می‌گذارد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، Reactions به کاربران اجازه می‌دهد تا با اضافه کردن بی‌وقفه بادکنک‌ها، قلب‌ها و موارد دیگر به ویدیو احساس خود را به اشتراک بگذارند که می‌‌تواند با حرکت دست نیز فعال شود. انتخابگر بهبود یافته اشتراک‌گذاری صفحه، فرآیند اشتراک‌گذاری برنامه‌ها را در طول تماس‌های ویدیویی ساده می‌کند. کاربران می‌توانند به سادگی روی دکمه سبز رنگ در گوشه سمت چپ بالای یک برنامه کلیک کرده و اشتراک‌گذاری آن را در تماس انتخاب کنند تا امکان اشتراک‌گذاری آسان محتوا از پنجره‌های باز فعلی‌شان فراهم شود.

به‌روز‌رسانی‌های اصلی سافاری

سافاری، سریع‌ترین مرورگر جهان، ویژگی‌های جدیدی را برای بهبود تجربه مرور برای کاربران مک معرفی می‌کند. امسال به‌روزرسانی قابل‌توجهی برای مرور به ارمغان می‌آورد که در رابطه با ردیاب‌ها و افرادی که ممکن است به دستگاه کاربر دسترسی داشته باشند، محافظت بیشتری را در هنگام مرور فراهم می‌کند. پنجره‌های مرور خصوصی همچنین زمانی که کاربران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند قفل می‌شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهند حتی زمانی که از دستگاه خود دور می‌شوند برگه‌ها را باز نگه دارند. علاوه بر این، نمایه‌ها به کاربران کمک می‌کنند با ارائه راهی برای جداسازی مرور بین موضوعات، سازماندهی شوند، در حالی که کوکی‌ها، تاریخچه، برنامه‌های افزودنی، گروه‌های برگه و موارد دلخواه را نیز جدا نگه می‌دارند. کاربران می‌توانند هم با حساب‌های کاری و هم با حساب‌های شخصی به یک سایت وارد شوند - و به سرعت بین آنها جابه‌جا شوند - و از یک تجربه مرور روان اطمینان حاصل کنند. سافاری همچنین ایجاد برنامه‌های وب را که مانند برنامه‌های معمولی عمل می‌کنند، امکان‌پذیر می‌سازد، سایت‌های مورد علاقه کاربران را در دسترس کاربران قرار می‌دهد و نوار ابزار ساده‌سازی شده‌ای را برای تجربه‌ای شبیه به برنامه ارائه می‌دهد.

mack sonoma safari

محافظ‌های صفحه نمایش جدید خیره کننده

macOS Sonoma محافظ‌های صفحه نمایش خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌کند که دارای ویدیوهای حرکت آهسته از مکان‌های مختلف در سراسر جهان است، مانند ماسه‌سنگ‌های دره Monument در آریزونا، و تپه‌های سونوما در شمال کالیفرنیا. این تصاویر گرافیکی و عکاسی غنی، تجربه مک را با به هم زدن مضامین منظره، زمین، زیر آب یا منظر شهری افزایش می‌دهد. اکنون تجربه ورود به سیستم در پایین صفحه تغییر مکان داده است و فضایی را برای محافظ‌های صفحه جدید ایجاد می‌کند که به طور یکپارچه به دسکتاپ منتقل می‌شوند.

بازی‌ها در مک بهتر می‌شوند

با قدرت سیلیکون اپل، کاربران عملکرد گرافیکی باورنکردنی را در هر مک تجربه می‌کنند. و اکنون، ده‌ها میلیون مک با سیلیکون اپل می‌توانند بازی‌های سختی را با عملکرد عالی، عمر باتری طولانی و تصاویری نفس‌گیر اجرا کنند. توسعه دهندگان همچنان از Metal 3 بهره می‌برند و عناوین جدید و هیجان انگیزی را برای مک به ارمغان می‌آورند. برای آسان‌تر کردن انتقال بازی‌ها از سایر پلت‌فرم‌ها به مک، متال یک جعبه ابزار جدید برای انتقال بازی‌ها معرفی می‌کند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا ببینند بازی موجودشان چقدر می‌تواند در مک اجرا شود. macOS Sonoma همچنین حالت بازی را معرفی می‌کند و زمانی که عملکرد در میلی ثانیه ندازه‌گیری می‌شود به بازیکنان برتری می‌دهد. حالت بازی با اطمینان از اینکه بازی‌ها بالاترین اولویت را در CPU و GPU دارند، یک تجربه بازی بهینه‌شده را با نرخ فریم نرم‌تر و ثابت‌تر ارائه می‌دهد. حالت بازی همچنین باعث می‌شود که بازی در مک بیش‌تر همه‌جانبه‌تر شود – با دوبرابر کردن نرخ نمونه‌برداری بلوتوث، تأخیر صوتی را به‌طور چشمگیری با AirPods کاهش می‌دهد و تأخیر ورودی را با کنترلرهای بازی محبوبی مانند کنترل‌های بازی Xbox و PlayStation به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بهبود گردش کار هیبریدی و Remote Pro

macOS Sonoma با استفاده از موتور رسانه‌ای پیشرفته در سیلیکون اپل، یک حالت جدید با کارایی بالا را به برنامه اشتراک گذاری صفحه نمایش می‌آورد. با فعال کردن دسترسی از راه دور فوق العاده پاسخگو به جریان کار هیبریدی درون استودیویی و حرفه ای از راه دور، صدایی با تأخیر کم، نرخ فریم بالا و حداکثر دو نمایشگر مجازی را پشتیبانی می‌کند. این حالت به افراد حرفه‌ای این امکان را می‌دهد تا به طور ایمن به جریان‌های کاری ایجاد محتوای خود از هر کجا دسترسی داشته باشند - چه ویرایش در Final Cut Pro یا DaVinci Resolve یا انیمیشن دارایی‌های پیچیده سه بعدی در Maya. و با پشتیبانی از رنگ مرجع، گردش کار رنگی از راه دور را نیز فعال می‌کند که به طور عادی بدون سخت افزار اختصاصی و نرم افزار تخصصی انجام نمی‌شد.

ویژگی‌های دسترسی پیشرفته

macOS Sonoma طیف وسیعی از ویژگی‌های دسترسی را معرفی می‌کند که Mac را حتی برای همه کاربران قابل تنظیم‌تر می‌شود. برای مشتریان دارای ناتوانی شنوایی، دستگاه‌های شنوایی Made for iPhone می‌توانند برای تماس و مصرف رسانه به Mac خود متصل شوند، در حالی که کاربرانی که صحبت نمی‌کنند می‌توانند از Live Speech برای تایپ کردن و بیان افکار خود در حین تماس‌ها و مکالمات استفاده کنند. برای کاربران دارای ناتوانی های جسمی و حرکتی، هنگام نوشتن و ویرایش متن با کنترل صوتی در مک، پیشنهادات آوایی ظاهر می‌شود. برای کمک به کاربران دارای ناتوانی‌های شناختی، تصاویر متحرک مانند GIF را می‌توان به طور خودکار در Messages و Safari متوقف کرد. علاوه بر این، کاربران نابینا یا کم بینا می‌توانند به راحتی اندازه متن را در برنامه های Mac سفارشی کنند و از Xcode با VoiceOver، صفحه خوان پیشرو در صنعت اپل استفاده کنند.

تمرکز بهتر ویجت‌ها

وقتی یک برنامه یا پنجره را باز می‌کنید یا از Stage Manager استفاده می‌کنید، ویجت‌ها در پس‌زمینه محو می‌شوند تا بتوانید روی کار در حال انجام تمرکز کنید. کاغذ دیواری خود را تغییر دهید و رنگ ویجت ها فوراً با هم سازگار می شوند.

 پوشش جدید Presenter

 پوشش جدید Presenter هنگام اشتراک‌گذاری صفحه، شما را بخشی از مکالمه نگه می‌دارد. از بین دو روکش بزرگ و کوچک انتخاب کنید. روکش بزرگ کانون توجه را روی شما نگه می دارد و صفحه نمایش شما در یک لایه مجزا در کنار شما قرار دارد. می توانید جلوی محتوای خود حرکت کنید، راه بروید و صحبت کنید

به‌روزرسانی‌های دیگر macOS Sonoma 

  • PDF های ساده شده: عملکرد پیشرفته PDF امکان پر کردن سریع فرم با تکمیل خودکار و توصیه‌های هوشمند دریافت کننده را فراهم می‌کند.
  • پی دی اف‌های درون خطی در یادداشت‌ها: Notes اکنون پی دی اف‌ها و اسکن‌های اسناد را کامل نمایش می‌دهد و با یادداشت‌های مرتبط، کاربران می‌توانند به سرعت یادداشت‌های مرتبط مانند دستور العمل‌ها یا تکالیف را به هم متصل کنند.
  • رمزهای عبور: کاربران اکنون می‌توانند گروهی برای اشتراک گذاری مجموعه ای از رمزهای عبور ایجاد کنند. همه افراد در یک گروه می‌توانند برای به‌روز نگه داشتن، رمزهای عبور اضافه و ویرایش کنند، و از آنجایی که اشتراک‌گذاری از طریق iCloud Keychain انجام می‌شود، رمزگذاری سرتاسری است. علاوه بر این، کدهای تأیید یک بار دریافتی در Mail اکنون به صورت خودکار در Safari تکمیل می‌شوند و ورود ایمن بدون خروج از مرورگر را آسان می‌‍کند.
  • پیام‌ها: کاربران می‌توانند با یک تجربه کاملاً جدید استیکرها، بهبود ویژگی‌هایی مانند جستجو، پاسخ، گروه‌ها و همگام‌سازی با پیام‌ها در iCloud، با نزدیک‌ترین افراد خود ارتباط برقرار کنند.
  • صفحه‌کلید: یک تصحیح خودکار کاملاً جدید، اصلاحات را دقیق‌تر و آسان‌تر می‌کند. تکمیل‌های درون خطی به کاربران کمک می‌کند جملات را به سرعت تمام کنند، در حالی که نوشتن از طریق تشخیص گفتار، دقت را بهبود می‌بخشد.

آموزش نصب مک او اس سونوما بر روی ویندوز

  • آماده سازی برای macOS Sonoma Beta Download

قبل از شروع مستقیم مراحل نصب یا دانلود macOS Sonoma beta، بهتر است ابتدا سیستم خود را آماده کنید. در اینجا چند مورد است که باید در نظر بگیرید.

  1. بررسی سازگاری: با بررسی اینکه آیا Mac شما با الزامات سیستم برای macOS Sonoma بتا مطابقت دارد، شروع کنید. با مراجعه به وب‌سایت رسمی اپل از این موضوع اطمینان حاصل کنید و ببینید آیا Mac شما سازگار است تا از هرگونه مشکل سازگاری یا مشکلات عملکرد پس از نصب جلوگیری کنید.
  2. از داده های مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید: حفاظت از داده های ارزشمند شما باید اولویت اصلی شما باشد. قبل از ادامه به‌روزرسانی، اکیداً توصیه می‌شود از مک خود با استفاده از ابزار پشتیبان داخلی به نام Time Machine نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  3. از فضای خالی کافی در هارد دیسک مک خود اطمینان حاصل کنید: macOS Sonoma بتا به 26 تا 44 گیگابایت فضای خالی برای نصب و اجرای روان نیاز دارد. قبل از شروع نصب، فضای ذخیره سازی موجود مک خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که فضای خالی کافی برای قرار دادن سیستم عامل جدید دارید. با در نظر گرفتن این مراحل مقدماتی، می‌توانید خطر از دست رفتن داده‌ها را به حداقل برسانید و از نصب موفقیت‌آمیز macOS Sonoma بتا اطمینان حاصل کنید.
  • چگونه macOS Sonoma Beta را در مک دانلود و نصب کنیم؟
  1. به عنوان یک توسعه دهنده اپل ثبت نام کنید: برای دانلود macOS 14 Sonoma بتا، ابتدا باید یک توسعه دهنده ثبت نام شده اپل شوید. برای این کار، از وب سایت توسعه دهندگان اپل دیدن کنید و به صفحه حساب کاربری بروید. در آنجا می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد هزینه سالانه برنامه توسعه دهنده اپل که 99 دلار است، بیابید. ثبت نام به عنوان یک توسعه دهنده نه تنها به شما امکان دسترسی به macOS Sonoma بتا را می‌دهد، بلکه شما را قادر می‌سازد تا سایر نسخه‌ها و دستورالعمل‌های بتا را بررسی کنید و همچنین برنامه‌ها را در فروشگاه App منتشر کنید.
  2.  برنامه تنظیمات سیستم را باز کنید: با باز کردن برنامه System Preferences در مک خود شروع کنید. می‌توانید این کار را با جستجوی "System Preferences" در Spotlight یا با کلیک بر روی پوشه Applications در Dock خود و انتخاب System Preferences از آنجا انجام دهید.
  3. دانلودهای بتا را فعال کنید: در System Preferences، بر روی گزینه General و سپس Software Update کلیک کنید. در پنجره به‌روز‌رسانی نرم افزار، دکمه "i" را در کنار گزینه به روز رسانی بتا قرار دهید. روی آن کلیک کنید و نسخه بتای توسعه دهنده macOS Sonoma را از منوی کشویی انتخاب کنید. انتخاب خود را با کلیک بر روی دکمه Done ذخیره کنید، که نشان دهنده آمادگی شما برای دریافت به‌روزرسانی‌های بتا اپل است. اگر می‌خواهید به نسخه غیربتای macOS برگردید، می‌توانید گزینه Off را انتخاب کنید.
  4. macOS 14 Sonoma را نصب کنید: هنگامی که به‌روز‌رسانی بتا را فعال کردید، به پنجره به‌روز‌رسانی نرم افزار بازگردید. آپدیت macOS 14 Sonoma اکنون برای دانلود در دسترس خواهد بود. برای شروع نصب macOS 14 Sonoma روی دکمه Upgrade Now کلیک کنید. سپس مک شما اقدام به دانلود و نصب به‌روزرسانی می‌کند، که ممکن است برای تکمیل فرآیند نیاز به راه‌اندازی مجدد داشته باشد. پس از اتمام نصب، آماده کاوش ویژگی‌های جدید و هیجان انگیز macOS 14 Sonoma خواهید بود.

سیب اپ که تا به امروز به‌عنوان استور اپلیکیشن‌های آیفون شناخته می‌شد، به‌زودی پشتیبانی از اپلیکیشن‌های مک را هم به سرویس خود اضافه می‌کند و می‌توانید بسیاری از برنامه‌های مک که قیمت بالایی هم دارند را به رایگان از طریق سیب‌اپ دریافت کنید. به طور کلی مک او اس سونوما دارای امکانات و قابلیت‌های جدیدی نسبت به نسخه‌های قبلی macOS مانند طراحی جدید برای پنجره‌ها، بهینه‌سازی برای پردازشگرهای چند هسته‌ای، به‌روزرسانی برنامه‌های داخلی macOS و اضافه شدن امکانات جدید به آن‌ها، امکانات جدید در بخش پیام‌رسانی و امنیتی و دیگر قابلیت‌های جالب است.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید