چگونه از باتری مک بوک خود مراقبت کنیم؟

person نویسنده: سینا پورجلال list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1372

اگر سلامت باتری شما پایین آمده و به دنبال دلیل آن هستید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در این مقاله قصد داریم با یکدیگر باتری‌­های مک بوک را بررسی کنیم و راه حل­ی برای مراقبت  و سالم نگه داشتن هرچه بیشتر این باتری‌‌ها ارائه کنیم.

تکنولوژی ساخت باتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

اپل در سال‌‌های اخیر از تکنولوژی لیتیوم پلیمر در ساخت باتری ­های مک بوک­ها استفاده می ­کند که بازدهی بیشتر و طول عمر بالاتری نسبت به نسخه­‌های قدیمی تر دارد.

اگر نگاهی به جزئیات قرارگیری سخت افزار در سری مک بوک داشته باشیم متوجه می‌­شویم که بیشتر فضا توسط باتری اشغال شده و قسمت کوچکی به مادربرد و پردازنده اختصاص یافته است.

داخل مک بوک پرو 2020 یک باتری 58.2 وات ساعتی وجود دارد که به کمک شارژر 61 وات، شارژ رسانی می‌­شود.

اپل احضار داشته است که این باتری توان نگهداری شارژ بین 17 تا 21 ساعت را دارد که بنا بر گفته کاربران این ادعا صحت دارد اما باید توجه داشت که هر باتری، زمانی که به طول عمر بالاتری می‌­رسد کمی از توان اولیه خود را از دست می‌­دهد.

چرخه­‌ی شارژ(سایکل شارژ) و سلامت باتری مک بوک

هر زمان که شارژ باتری از 100 درصد به صفر درصد می­‌رسد این چرخه یک بار تمام شده و دستگاه به شارژر متصل می‌­شود.

هرچه باتری این چرخه را بیشتر تکرار کند، فرسوده­‌تر می­‌شود و کیفیت و عمر باتری رو به نزول می‌­رود.

برای دیدن تعداد چرخه شارژ مک بوک خود مسیر زیر را طی کنید:

1-به روی آیکون اپل در بالای صفحه کلیک کنید.

2- گزینه about this mac را بزنید.

3-بر روی گزینه system report  کلیک کنید.

4-از نوار سمت چپ گزینه‌­ی power  را بزنید.

عددی که مقابل cycle count  نوشته شده است همان تعداد چرخه شارژ می‌­باشد و باقی اطلاعات مربوط به باتری را می‌­توانید مشاهده بفرمایید.

در رابطه با مک بوک­های2020 و 2021 به گفته خود اپل، هرگاه چرخه شارژ به عدد 1000 برسد می‌توان گفت سلامت باتری به 80 درصد کاهش پیدا کرده و توصیه می‌­شود که باتری تعویض گردد اما در غیر این صورت برای دستگاه شما هیچ مشکلی به وجود نخواهد آورد.

زمانی که سلامت باتری به 80 می­‌رسد می­توان از آن انتظار نگهداری شارژ حدود 12 ساعت را داشت.

قیمت باتری مک بوک حدود 100 دلار است و لازم به ذکر است که به طور میانگین زمانی که برای طی 1000 چرخه شارژ لازم است حدود ۵ سال می‌­باشد.

راه­‌های عملکرد بهتر مک بوک

شرایط دمایی یکی ازد مهم‌ترین عوامل است.

بعد از چرخه شارژ، مهم ترین عامل سلامت باتری، شرایط دمایی است؛ دمای پیشنهاد شده برای قراردادن مک بوک بین 10 تا 35 درجه سانتی گراد می‌­باشد که دمای اتاق است و دمای بالاتر یا پایین‌­تر به عنوان شوک دمایی باعث میشه یون­‌های داخل باتری خاصیت خود را از دست بدهند.

توصیه می­‌کنیم زمانی که دمای مک بوک بالا می‌­رود به کمک فن کمکی دما را کنترل کنید و یا از آن محیط دستگاه را خارج کنید؛ به طور مثال زمانی که خودرو شما در محیط گرمی قرار دارد مک خود را از محیط خارج کنید.

استفاده از مک بوک در شارژ

اگر شارژر شما اورجینال است، می­‌توان گفت استفاده مداوم از مک بوک در حالت شارژ، آسیبی به دستگاه شما نخواهد زد؛ اما اگر از اورجینال بودن باتری خود اطمینان ندارید یا اگر برای شارژ، دستگاه را به دستگاه دیگری متصل کرده اید احتماال آسیب به باتری وجود دارد.

اپل در سالیان گذشته بسیار بر جزئیات نرمفزاری و تنظیمات دستگاه‌­های خود دقت داشته و در نسخه‌­های 11.1 به بعد ios قابلیتی برای دستگاه‌­های خود قرار داده است که دستگاه با سرعت بالا از 0 تا 80 درصد را شارژ می‌­شود و بعد از آن سرعت شارژ کاهش می­‌یابد؛ بعد از رسیدن شارژ به 100 درصد، باتری از مدار شارژدهی خارج می‌­شود و دستگاه مستقلا با شارژر متصل کار می­‌کند.

این امر سبب شده آسیب کمی به دستگاه وارد شود.

باید توجه داشت که اگر از دستگاه استفاده نمی‌­کنید بهتر است که اتصال شارژر را قطع کنید؛ زیرا بهترین محدوده شارژ باتری بین 20 تا 80 درصد می­‌باشد و هرچه خارج­تر از این محدوده باشد چرخه شارژ به درستی انجام نمی‌­شود و سلامت باتری کاهش می­‌یابد.

الگو شارژ دهی

اگر سلامت باتری شما در مدت زمان کمی به سرعت کاهش یافته است بهتر است در روند شارژدهی دستگاه خود تجدید نظر کنید!

طبق تجربه کاربران اگر شما اجازه دهید درصد شارژ از محدوده خاص خود خارج شود می‌­تواند به باتری آسیب بزند.

اگر دستگاه شما به شارژ متصل است و از آن استفاده کنید تا حد زیادی به دلیل تنظیمات داخلی دستگاه، به باتری آسیبی وارد نمی‌­شود اما باید توجه کنید در زمانی که از مک بوک خود استفاده نمی‌­کنید حتما اتصال دستگاه را قطع کنید.

اگر مدت طولانی بیشتر از یک هفته قصد دارید دستگاه را استفاده نکنید، شارژ دستگاه را حدود 50 درصد قرار دهید و آن­را خاموش کنید؛ این روش تا حد زیادی از آسیب به آن جلوگیری می­‌کند.

جمع‌­بندی

اجازه ندهید شارژ دستگاه به کمتر از 20 درصد برسد.

زمانی که از مک بوک خود استفاده نمی­کنید شارژٰر را جدا کنید.

سلامتی باتری دستگاه خود را به دست اپل بسپارید!

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید