نحوه نصب و راه اندازی نرم افزار در مک بوک M

person نویسنده: سینا پورجلال list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 2248

مک بوک‌ها، نرم افزارهای بسیار جذاب و کاربردی دارند که به شما در انجام بهتر کارهایتان کمک می کنند و پس از خرید مک نیاز به نصب برنامه ها بر روی مک تان را حس خواهید کرد. در سیستم عامل مک طریقه نصب برنامه‌ها با ویندوز متفاوت است که معمولا کاربران جدید مک از آن با خبر نیستند. بسته به نوع نرم‌افزاری که قصد نصب آن را دارید راه‌های گوناگونی برای نصب نرم‌افزار وجود دارد. در ادامه قصد داریم تمامی روش‌های دانلود و نصب برنامه‌ها و بازی‌ها را به شما عزیزان آموزش دهیم.

به طور کلی نصب نرم افزار در مک یا از طریق دانلود مستقیم نرم افزار با اپل آيدی از مک اپ استور و یا به صورت دانلود فایل ‌DMG از اینترنت و نصب آن در سیستم امکان پذیر است. بعد از دانلود و نصب برنامه لازم است برنامه مورد نظر خود را به در پایین صفحه مک خود اضافه کنید.

نصب برنامه ها از Mac App Store

در این روش شما تنها به یک اپل آیدی نیاز دارید و پس از آن می‌توانید وارد مک اپ استور شوید و شروع به دانلود نرم افزار کنید.

چگونه اپلیکیشن مورد نظر خود را در Mac App Store پیدا کنیم؟

قبل از توضیح نحوه دانلود و نصب برنامه ها، ابتدا باید با نحوه‌ی استفاده از Mac App Store برای یافتن برنامه های مورد نیاز خود، آشنا شوید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. Mac App Store را در قسمت Dock (ردیف نمادها در پایین desktop) پیدا کنید و روی نماد Mac App Store کلیک کنید تا باز شود.
  2. شما باید به طور خودکار با اپل آیدی خود وارد سیستم شوید. درحالتی که به طور خودکار به Apple ID وارد نشود اطلاعات درخواست شده را وارد کنید.
  3. اکنون می توانید گزینه های مختلف موجود در فروشگاه را مشاهده کنید. ستون سمت چپ دارای قسمت هایی برای یافتن برنامه مورد نظر شما است.
  4. از بخش دسته بندی ها بیشتر برنامه ها را مانند موسیقی، آب و هوا، اخبار، شبکه های اجتماعی، آموزش و غیره را می توانید انتخاب کنید. در صورتی که نام برنامه مورد نظر خود را می دانید، آن را در کادر Search در بالای پنجره تایپ کرده و    enter را بزنید. در این جستجو اغلب برنامه های مشابه و برنامه ای را که به دنبال آن هستید را خواهید یافت.
  5. وقتی برنامه مورد نظر خود را پیدا کردید، روی آن کلیک کنید تا صفحه معرفی برنامه باز شود. در این قسمت اطلاعات برنامه، نظرات دیگران و … را مشاهده خوهید کرد.
  6. در برنامه های رایگان، روی دکمه Get کلیک کنید (اگر برنامه ای را قبلا نصب کرده باشید، به جای دکمه Get، نماد ابری را که فلش از مرکز آن به سمت پایین است، خواهید دید.)
  7. پس از کلیک، گزینه Install ظاهر می شود، روی آن کلیک کنید. سپس مک شما به طور خودکار برنامه را دانلود می کند.

طریقه نصب در این روش با اینکه بسیار راحت است اما با مشکلاتی نیز همراه است. در این روش ممکن است سرعت دانلود ضعیف باشد یا بنا به دلایلی نتوانید از مک اپ استور استفاده کنید. یکی دیگر از مشکلات اپ استور مک موجود نبودن تمامی اپ‌هاست. همچنین دیگر مشکلی که اکثرا در ایران وجود دارد قیمت بالای نرم افزار‌های کاربردی و مورد نیاز است که توانایی خرید آن برای همه ممکن نیست و از طرفی  برنامه های رایگان، پرداخت درون برنامه ای دارند که اغلب گران تر از برنامه های پولی است.

چگونه برنامه دانلود شده را در مک پیدا کنیم؟

  • پس از اتمام نصب کردن، می توانید برنامه جدید را با استفاده از Spotlight جستجو کنید.
  • Command + Space را فشار دهید تا Spotlight باز شود و شروع به تایپ نام آن برنامه کنید.
  • وقتی برنامه در Spotlight ظاهر شد، Enter را فشار دهید تا باز شود.
  • پس از باز شدن برنامه، در Dock شما ظاهر نیز می شود. اگر می خواهید آن را در Dock نگه دارید، روی نماد برنامه کلیک راست کرده و Options > Keep In Dock را انتخاب کنید.
  • راه دیگر برای مکان یابی برنامه این است که روی دکمه Launchpad (F4 در صفحه کلید) کلیک کنید تا همه برنامه های نصب شده شما نمایش داده شود.

دانلود و نصب برنامه ها از طریق وب

قبل از انجام هرکاری برای نصب برنامه‌های بیرون از مک اپ استور باید دسترسی لازم برای نصب برنامه‌ها را در مک را بدهید. برای انجام این کار به مسیر System Preference > Security and Privacy رفته و قفل را باز کنید و مانند تصویر عمل کنید:

در مرحله بعدی به وب سایت مورد نظر خود مراجعه کنید و روی گزینه دانلود کلیک کنید.

اگر شما از صفحه دانلود گوگل کروم این فایل را دانلود نمایید، فایل دانلود شده یک فایل DMG می‌باشد و اگر در حالت Zip با RAR  بود با برنامه‌های استخراج کننده فایل DMG را استخراج  کنید. سپس بر روی فایل  DMG دوبار کلیک کنید.

در اینجا کافی است به سادگی آیکون اجرایی فایل مورد نظر خود را به پوشه نرم‌افزارهای اجرایی درگ (Drag) کنید. این عمل باعث کپی نرم‌افزار از داخل فایل DMG به پوشه نرم‌افزار‌های کاربردی شما بر روی کامپیوتر می‌شود. پس از اینکه نرم‌افزار به داخل پوشه نرم‌افزار‌های کاربردی کشیده (Drag) شد، می‌توانید آنرا از قسمت Finder, Lunchpad, Spotlight, Dock و یا سایر قسمت‌ها به راحتی اجرا نمایید.

 اولین باری که نرم‌افزار دانلود شده را اجرا کنید یک پیغام هشدار مشاهده خواهید کرد. قسمت موافقت (Agree) پیغام نمایش داده شده را انتخاب کنید و دیگر هرگز پیغام هشداری مشاهده نخواهید کرد.

پس از اینکه نرم‌افزار مورد نظر شما نصب شد دیگر نیازی به فایل DMG نخواهید داشت و کافی است برنامه را خارج کنید. برای این کار می‌توانید ایمیج نرم‌افزار خود را با انتخاب گزینه Eject در زیر منوی Devices در قسمت Finder از حالت سوار (Mount) خارج کنید، فشردن دکمه Command بر روی آیکون واقع شده بر روی دسکتاپ نیز همین کار را انجام می‌دهد. در پایان فایل DMG را می‌توانید به سطل زباله کامپیوتر خود منتقل نمایید.

 

بعضی از برنامه‌نویسان ممکن است از فایل‌های DMG استفاده نکنند. در نتیجه باید برای دانلود فایل‌های کاربردی نرم‌افزار مورد نظر خود شخصا اقدام نمایید. در این موارد می‌توانید فایل‌های کاربردی نرم‌افزار را از پوشه دانلود به پوشه فایل‌های کاربردی (Application folder) منتقل نمایید. به این ترتیب نرم‌افزار شما مانند سایر نرم‌افزارهایی که در قسمت فایل‌های DMG توضیح داده شد نصب می شوند.

با این حالت دیگر نیازی به نصب نرم‌افزار در پوشه نرم‌افزارهای کاربردی (Application folder) ندارید. در واقع شما می‌توانید با دوبار کلیک بر روی هر نرم‌افزاری آنرا اجرا نمایید. نرم‌افزارها به صورت سنتی در پوشه نرم‌افزارهای کاربردی قرار می‌گیرند و از این طریق در یک مکان واحد جمع‌آوری و دسته‌بندی ‌می‌شوند.

در این مقاله سعی کردیم به روش های مختلف و کاربردی دانلود و نصب نرم افزار در سیستم عامل مک بپردازیم.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید