تفاوت ایفون پک اصلی و ریپک

person نویسنده: سینا پورجلال list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 24210

آیفون‌های اپل یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار هستند و در ایران نیز طرفداران به‌خصوص خود را دارند. از سال گذشته و به‌دنبال جهش قیمت دلار، قیمت آیفون‌ها نیز به‌صورت تصاعدی سیری صعودی گرفت و در همین حین بود که برخی فروشندگان برای جلب‌توجه کاربران، شروع به واردات آیفون‌های ریفربیش‌شده کردند و شمار درخورتوجهی از آن‌ها (نه همه‌ی‌شان) گوشی‌های ریفربیش‌شده را به نرخ گوشی‌های آکبند روانه‌ی بازار کردند.

برندها و کمپانی‌های زیادی در زمینه تولید انواع گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند اما باز هم برند معروف اپل در صدر جدول قرار دارد و هیچکدام از شرکت‌ها توانایی رقابت با این برند معروف را ندارند. برند اپل نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارد و کمتر کسی پیدا می‌شود محصولات این کمپانی را دوست نداشته باشد.

از معروف‌ترین محصولات این برند می‌توانیم به ایفون پک‌های اصلی آن اشاره کنیم که در طی چند سال اخیر در ایران به‌دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی شاهد افزایش قیمت سرسام آور این گوشی‌ها بوده‌ایم، همین موضوع زمینه را برای ورود افراد سود جو و کلاهبرداران فراهم کرده است تا با وارد کردن گوشی‌های ریپک و ریفربیش به‌جای ایفون‌های اصلی سود کلانی ببرند. در این نوشته می‌خواهیم شما را با تفاوت ایفون پک اصلی و ریپک و ریفربیش آشنا کنیم تا در هنگام خرید این گوشی‌ها آگاهی کافی داشته باشید، پس تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

طبق نظر سنجی‌هایی که در چند سال اخیر در بین کاربران صورت گرفت گوشی‌های آیفون یکی از پرطرفدارترین و بهترین گوشی‌های دنیا در بین کاربران بودند و تقریباً درصد بالایی از کاربران خواهان استفاده از این گوشی‌ها بودند، اما با تکامل و پیشرفت روز افزون این گوشی‌ها و افزایش تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار، تهیه آیفون پک اصل کار دشواری است و تقریباً برای عده‌ای داشتن این نوع گوشی شبیه خیال می‌باشد. اما نگران نباشید چون شرکت اپل هر ساله تعدادی آیفون ریفربیش و ریپک را با قیمتی مناسب روانه بازار می‌کند و در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. شاید برای شما هم سؤال باشد منظور از آیفون ریپک و ریفربیش چست و چه تفاوتی با پک اصلی آیفون دارند؟

آیفون ریپک چیست؟

گوشی آیفون ریپک دقیقاً همان چیزی است که از نام آن بر می آید، در واقع به گوشی‌های آیفونی که فاقد کارتن هستند و یا کارتن آنها به هر دلیلی تعویض شده است آیفون ریپک گفته می‌شود.

انواع گوشی آیفون ریپک

نوع اول:

گوشی‌های آیفون ریپک نوع اول فقط کارتن ندارند و از نظر لوازم جانبی و کیفیت گوشی هیچ فرقی با آیفون پک اصلی ندارند.

نوع دوم:

گوشی iPhone ریپک نوع دوم گوشی‌هایی هستند که یکی یا همه لوازم جانبی آنها تعویض شده است و اصل نیستند.

نوع سوم:

این دسته از گوشی‌های ریپک، در واقع ارزش بسیار کمتری نسبت به نوع اول و دوم دارند، چرا که به احتمال زیاد، اکثر قطعات این گوشی‌ها تعویض شده است. در این گوشی‌ها، معمولاً یک یا چند قطعه داخلی از گوشی آسیب دیده و برای تعمیر آن، از گوشی‌های دیگری استفاده شده است. اگر در هنگام خرید، حواستان جمع نباشد ممکن است آن را به‌جای یک گوشی ریپک نوع اول و یا حتی یک گوشی آکبند، به شما بفروشند.

گوشی آیفون مرجوعی یا ریفربیش Refurbished

گوشی آیفون رفرش یا ریفربیش در اصطلاح به گوشی‌های آیفونی گفته می‌شود که پس از استفاده کاربر دچار مشکل شده‌اند و مشتریان آنها را به شرکت اپل تحویل داده‌اند و این شرکت در ازای این بازگشت یک گوشی آکبند به آنها تحویل داده است. اما ممکن است برایتان سؤال باشد که شرکت اپل با این گوشی‌های معیوب چه کاری می‌کند؟

در جواب این سؤال باید بگوییم که شرکت اپل بعد از تعمیر و نوسازی دوباره گوشی‌های مرجوعی آنها را مجدداً روانه بازار می‌کند اما با قیمتی بسیار پایینتر از قبل، همچنین این شرکت مدعی است که گوشی‌های آیفون ریفربیش از نظر عملکرد و کارایی با نمونه‌های اصل هیچ تفاوتی ندارند اما کاربران و مشتریان نظری کاملاً عکس با این موضوع دارند زیرا بخش عظیمی از تعمیرات این گوشی‌ها را کمپانی‌هایی غیر از اپل بر عهده دارند.

روش‌های تشخیص آیفون پک اصلی

اگر قصد خرید گوشی آیفون را دارید حتماً قبل از خرید به سایت این شرکت مراجعه کنید و با دقت به کارتن گوشی نگاه کنید تا در صورت مغایرت با جعبه‌ای که فروشنده در اختیار شما قرار می‌دهد سریع متوجه تقلبی بودن گوشی شوید، زیرا گوشی‌های آیفون تقلبی دارای برچسبی روی شماره سریال هستند و همچنین رنگ و طراحی کارتن اپل تقلبی با نمونه اصل متفاوت می‌باشد.

از دیگر نکاتی که باید در هنگام خرید گوشی آیفون به آن توجه کنید پیچ‌های اتصال بدنه گوشی است، به این معنی که پیچ‌هایی که اپل در آیفون‌هایش استفاده می‌کند پیچ‌های منحصر به فردی هستند که با ابزارهای اختصاصی قابل جداسازی هستند اما آیفون‌های طرح یا تقلبی به پیچ‌های معمولی مجهز هستند که با هر پیچ گوشتی باز و بسته می‌شوند.

یکی دیگر از نشانه‌های آیفون پک اصل، صاف و یک دست بودن لوگوی اپل در پنل پشت گوشی می‌باشد که در نمونه‌های فیک این لوگو دارای فرورفتگی است که با دست قابل لمس است.

گوشی‌های پک اصلی آیفون در هنگام روشن شدن به‌جای عبارت Welcome لوگوی اختصاصی اپل را نشان می‌دهند که از این علامت هم می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های تشخیص آیفون تقلبی از آیفون اصل استفاده کرد.

همچنین دکمه‌های فیزیکی در آیفون‌های اصلی از کیفیت فوق العاده‌ای برخوردار هستند و هیچ کانال نفوذی بین درزها دیده نمی‌شود. همچنین استاندارد خاصی برای قرار دادن مدل‌های مختلف آیفون‌های اپل وجود دارد که برخی از نسخه‌های تقلبی یا کپی شده آیفون‌های اپل ممکن است از آن پیروی نکنند.

مسئله بعدی که می‌تواند تعیین کند آیا گوشی آیفون شما اورجینال است یا خیر. سیستم عامل اختصاصی IOS اپل است. در حقیقت این سیستم عامل تنها بر روی دستگاه‌های بزرگ برد اپل قابل نصب و پیاده سازی است، اما آیفون‌های فیک به سیستم عامل Android  مجهز هستند، شما می‌توانید یک فایل APK را بارگیری کرده و ببینید آیا قابلیت نصب روی گوشی شما را دارد یا خیر!

 نکته بعدی مربوط به کیفیت دوربین دستگاه است. دوربین آیفون اپل از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

همچنین، برخی از iPhone های جعلی ممکن است از اتصال حافظه SD پشتیبانی کنند، اما iPhone های واقعی هرگز از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کنند.

نحوه تشخیص گوشی آیفون ریپک

حال که با آیفون ریپک و تفاوت آن با آیفون اورجینال آشنا شدید نوبت بیان روش‌های تشخیص آیفون استوک از اپل اصل است. همانطور که می‌دانید همیشه سودجویان و کلاهبرداران زیادی هستند که در صدد جا زدن گوشی‌های آیفون ریپک، ریفربیش و دست دوم به‌جای پک اصلی آیفون به مردم هستند، اما نگران نباشید چون با خواندن نکات زیر به راحتی می‌توانید گوشی‌های آیفون اصل را از نوع استوک تشخیص دهید.

اولین و ساده‌ترین روش تشخیص گوشی اصل از ریپک، کشیدن پارچه خیس بر روی کارتن گوشی است که در صورت تقلبی بودن، نوشته‌های روی کارتن کم رنگ و ناپدید می‌شوند. همچنین تصاویر، نوع جعبه و یا سایز فونت نوشته‌های روی جعبه، رنگ نوشته‌های کارتن آیفون‌های اصل با نمونه‌های ریپک تفاوت دارند.

دومین روش تشخیص آیفون پک اصل از آیفون ریپک توجه به بسته بندی و ظاهر لوازم جانبی گوشی است، به این صورت که ممکن است با دستکاری لوازم جانبی از جمله باتری، آدابتور، هندزفری و سایر قطعات دیگر محصول استوک را تحویل بگیرید هرچند اخیراً کمپانی اپل به نحوی لوازم گوشی را بسته بندی می‌کند که کمتر کسی بتواند همانند اول آن را بسته بندی نمایید اما باز هم لازم است که نهایت دقت لازم را به کار ببرید.

آخرین و مهم‌ترین نکته در مورد فهمیدن اصل بودن گوشی توجه به ظاهر و بدنه گوشی می‌باشد که باید فاقد هر گونه خط و خراش باشد و همچنین لازم است شماره سریال درج شده بر روی دستگاه را با شماره سریال ثبت شده در سایت اپل تطبیق دهید.

روش‌های کلی تشخیص گوشی آیفون ریفربیش

همانطور که در قسمت بالا روش‌های تشخیص گوشی ریپک را برای شما عزیزان بیان کردیم اکنون نوبت تشخیص آیفون‌های ریفربیش است. در حقیقت کارتن گوشی‌های ریفربیش دارای نوشته RBF می‌باشند که مخفف عبارت Refresh Forever boys به معنی مرجوعی می‌باشند، اما گاهی ممکن است این عبارت توسط فروشنده‌ها پاک و یا مخدوش شود که شما با نگاه کردن کارتن و دیدن جای خالی آن می‌توانید براحتی متوجه موضوع شوید.

یکی دیگر از راهکارهای کاربردی تشخیص پک اصلی آیفون از نمونه‌های استوک و رفرش شده بررسی شماره سریال گوشی می‌باشد که برای این کار می‌توانید به بخش تنظیمات Setting رفته و گزینه General را انتخاب کرده و سپس وارد قسمت About شوید و به شماره سریال و مدل گوشی نگاه کنید، اگر اولین حرف مدل گوشی با M شروع شده باشد نشان دهنده اصل بودن گوشی است اما چنانچه با حرف F شروع شده باشد ریفربیش بودن گوشی را اطلاع می‌دهد. اما اگر با حرف N شروع شده باشد، نشان می‌دهد این گوشی توسط شرکت اپل جایگزین شده است.

کلام پایانی

اگر می‌خواهید از گوشی‌های پک اصلی آیفون استفاده کنید حتماً سعی کنید قبل از خرید در مورد روش‌های تشخیص آیفون اصل از آیفون‌های ریپک و ریفربیش مطالعه کنید و گوشی خود را از مراکز معتبر تهیه کنید تا طعمه سود جویان و کلاهبرداران نشوید. همچنین شما عزیزان می‌توانید آیفون یا هر محصول دیگر از برند اپل را به همراه ضمانت سلامت فیزیکی و گارانتی شرکتی از فروشگاه آنلاین اپل سرویس ایران خریداری نمایید.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید