بروز رسانی‌های جدید اپل در رویداد WWDC2023

person نویسنده: ارغوان حسینی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 680

اپل در رویداد WWDC2023، که در تاریخ 5 ژوئن برگذار شد از محصولات و بروز رسانی های جدید خود رونمایی کرد.  اپل در کنار معرفی محصولات سخت افزاری، از بروز رسانی های نرم افزاری ISO17، WatchOS 10 ،MacOS Sonoma و IPadOS 17 خبر داد. با ما همراه باشید تا به بررسی سیستم عامل‌های جدید در این رویداد بپردازیم.

سیستم‌عامل iOS 17

سیستم‌عامل iOS 17 توسط اپل در WWDC 2023 معرفی شد. 

صفحه تماس کاربران به ویژگی جدیدی که پوسترها نام دارد،مجهز می‌شود که اطلاعات تماس را با تصاویر جذابی ترکیب می‌کند و هنگام تماس، به‌صورت تمام‌صفحه روی آیفون نمایش داده می‌شود. همچنین در نسخه جدید این سیستم‌عامل یک ویژگی جدید دیگر برای پیام‌های صوتی وجود دارد که می‌تواند به‌طور هم‌زمان برای تماس‌های صوتی شما کپشن ایجاد کند.

ازجمله ویژگی‌های جدیدی که برای پیام‌ها در این سیستم‌عامل ارائه شده است، می‌توان به رونویسی پیام‌های صوتی اشاره کرد که قبلاً در سری پیکسل 7 گوگل شاهد آن بوده‌ایم.

ویژگی دیگر این بخش از سیستم‌عامل اپل Check In نام دارد که از طریق آن می‌توانید موقعیت و وضعیت خود را برای فردی که با او قرار دارید، ارسال کنید.

اپل همچنین استیکرهای سیستم‌عامل خود را متحول کرده است تا بتوانید در iMessages یا هر بخش دیگری از سیستم، از آن‌ها در موقعیت‌های مختلفی استفاده کنید.

ویژگی مهم و جذاب دیگری که اپل در این سیستم‌عامل معرفی کرده است، NameDrop نام دارد که با کمک آن می‌توان تنها با نزدیک‌کردن دو آیفون به یکدیگر، اطلاعات تماس مانند ایمیل و شماره تلفن را بین آن‌ها ردوبدل کرد.همچنین از این طریق می‌توان تصاویر را نیز به دو دستگاه مختلف انتقال داد.

صفحه‌کلید iOS 17 دیگر قسمت سیستم‌عامل اپل است که در این نسخه جدید، قابلیت تصحیح خودکار آن با پیشرفت‌هایی همراه شده است.

صفحه‌کلید اپل همچنین اکنون به یک مدل زبان جدید و یک میانبر ساده‌تر برای بازگشت به کلمه اصلی مجهز شده است.

قابلیت Dictation نیز اکنون از یک مدل هوش مصنوعی جدید استفاده می‌کند. همان‌طور که امروز در گزارش‌هایی گفته شده بود، اپل تجربه کار با سیری را نیز ساده‌تر کرده است و با وجود این تغییر، کاربران تنها با گفتن «Siri» به‌جای عبارت «Hey Siri» می‌توانند دستیار صوتی اپل را فرا بخوانند. سیستم‌عامل جدید iOS 17 از سپتامبر امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

سیستم‌عامل iPadOS 17

اپل در کنفرانس WWDC 2023 از نسخه جدید سیستم‌عامل مخصوص تبلت‌های خود رونمایی کرد که به‌روزرسانی مهمی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

بهره‌مندی از تمام ابعاد نمایشگر آیپد نکته‌ای است که باید در زمان کار با این تبلت‌ها درنظر داشت. درواقع، توجه به این موضوع نشان‌دهنده هدف قراردادن فلسفه اصلی تبلت‌ها است. اپل با ارائه‌ امکان شخصی‌سازی لاک‌اسکرین قصد دارد این ترجبه را برای کاربر دلپذیرتر و مهم‌تر از آن مفیدتر کند.

ویژگی غنی‌تر انتخاب عکس‌ها و ویرایش آن‌ها برای نمایش در لاک‌اسکرین طبق سلیقه، امکان تنظیم تغییر خودکار عکس‌ها در طول روز، استفاده از تصاویر لایو با افکت اسلوموشن جذاب هرزمانی که آیپد را بردارید، ازجمله جزئیات شخصی‌سازی لاک‌اسکرین به شمار می‌روند. تغییر فونت نوشته‌ها، انتخاب رنگ، سبک نمایش حروف و ظاهر تاریخ و زمان و استفاده از ترکیب ایموجی و رنگ موردعلاقه همگی با هدف ارائه‌ تجربه‌ بهتر دراختیار کاربر قرار خواهند داشت. ازسویی دیگر، قابلیت Live Activities نیز به آپیداواس راه پیدا کرده است تا به کاربران اجازه دهد به‌صورت لحظه‌ای و زنده از اتفاقات مهم، مثل نتایج مسابقات ورزشی، برنامه سفر و سفارش تحویل غذا مطلع شوند.

ویجت‌ها در آیپداواس 17 تعاملی می‌شوند و به لمس کاربر واکنش نشان خواهند داد. برای مثال، کاربر می‌تواند با لمس ویجت، لامپ هوشمند خانه را کنترل کند، موسیقی پخش کند یا درلحظه، تسک Reminder را علامت Complete بزند بدون اینکه نیاز باشد اپلیکیشن کامل باز شود. توسعه‌دهندگان نیز با به‌روزرسانی WidgetKit قادر خواهند شد قابلیت تعاملی را به ویجت‌های خود اضافه کنند. با توجه به اینکه ویجت‌های تعاملی در لاک‌اسکرین نیز قرار می‌گیرند، کاربر می‌تواند بخشی از کارها را به‌راحتی بدون بازکردن آپید از روی ویجت مدیریت کند.

قابلیت‌های جدید PDF در IpadOS 17

ورود اطلاعات در PDF در نسخه جدید آپیداواس ساده‌تر خواهد شد. آیپداواس 17 با استفاده از یادگیری ماشینی می‌تواند فیلدهای درون یک فرم را شناسایی کند و به‌سرعت جزئیات مرتبط با آن را وارد کند، برای مثال، نام و مشخصات و آدرس و ایمیل کاربر را درون فرم وارد کند. دیگر به‌روزرسانی بزرگ در برنامه Notes به کاربر امکان می‌دهد فایل‌های PDF را سازماندهی و مطالعه کند یا درون آن‌ها نکاتی را یادداشت کند. در آیپداواس 17 فایل‌های PDF با عرض کامل باز می‌شوند تا ورق‌زدن راحت‌تر باشد، نوشتن نکات یا کشیدن طرح به‌صورت مستقیم با Apple Pencil سریع‌تر انجام شود. همچنین، امکان Live Collobration تغییرات درون فایل به‌صورت لحظه‌ای برای سایر کاربرانی که فایل PDF با آن‌ها اشتراک‌گذاری شده است، نمایش داده خواهند شد. ابزار ارتباطی بهبودیافته در ipadOS 17 برنامه Messages راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط ازجمله ایموجی استیکر و امکان ساخت Live Stickers با عکس‌های شخصی و برش پس‌زمینه فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند Live Stickers را ویرایش کنند و افکت‌هایی را به آن اضافه کنند که تجربه بهتری از گفتگو ایجاد کنند تا حس واقعی‌تری در طرفین ایجاد کند. دیگر به‌روزرسانی‌های مرتبط به اپلیکیشن Messages شامل، فیلترهای بهبودیافته برای جستجو براساس، کلمه، نوع محتوا و افراد می‌شود و آسان‌ترشدن ارسال پاسخ به یک پیام به‌خصوص با سوایپ‌کردن حباب پیام که فرایند ارسال پیام را سریع‌تر می‌کند. با‌این‌حال، با وجود کنایه گوگل به اپل در رویداد Google I/O 2023، همچنان خبری از پشتیبانی سرویس ارسال پیام RCS در آیپداواس 17 و iOS 17 اعلام نشد. علاوه‌براین، در سیستم عامل آیپداواس 17 پیام‌های صوتی به صورت خودکار برای کاربر از گفتار به نوشتار تبدیل می‌شود تا بتواند در لحظه پیام را بخواند و بعداً به آن گوش کند. همچنین، اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی در یک گفتگو بدین‌صورت خواهد بود که تا زمان لغو آن، به صورت زنده موقعیت مکانی با مخاطب اشتراک‌گذاری خواهد شد. در فیس‌تایم نیز درصورت عدم پاسخگویی مخاطب، امکان ارسال پیام صوتی یا تصویری میسر شده است. همچنین، واکنش‌های جذاب و افکت‌های جدید درون FaceTime اضافه ارائه می‌شود که اپلیکیشن‌های ثالث نیز می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند.

اپلیکیشن Health در iPadOS 17

سیستم‌عامل آیپداواس 17 سرآغازی برای حضور اپلیکیشن Health در آیپد شد تا کاربران گزارشی از وضعیت سلامتی خود و داده‌های برنامه Health را با جزئیات بیشتری مشاهده کنند. همچنین، این برنامه برای نمایش بهتر در آپید، برای نمایشگر بزرگ‌تر بهینه شده است. توسعه‌دهندگان حوزه سلامت و فیتنس نیز می‌توانند با استفاده از HealthKit روی آیپد، فرصت‌های جدیدی برای خود بسازند تا برنامه‌های خود را برای تجربه بهتر در آیپد توسعه دهند.

دیگر به‌روزرسانی‌های سیستم‌عاملiPadOS 17

• Freeform: ابزار طراحی جدید ارائه می کند که با افکت‌های جذابی همراه استو همچنین، امکان افزودن اتصال خطوط و اشکال جدید به هر وسیله‌ای را فراهم می‌کنند.

• Spotlight: به کاربران کمک می‌کند اطلاعات را راحت‌تر پیدا کنند و با کمک میان‌برها سریع‌تر واکنش نشان دهند.

• Visual Look Up: تشخیص غذا، ویترین فروشگاه‌ها، علامت‌ها و نمادها روی هرچیزی را به‌صورت بهبودیافته انجام می‌دهد. برای مثال، نمادهای روی برچسب‌های لباس‌ها که می‌تواند حاوی دستورالعمل شست‌وشوی آن‌ها باشد.

• Siri: دستیار صوتی اپل، سیری اکنون می‌تواند با کلمه Siri فعال شود و کاربران قادر خواهند بود چندین دستور را به‌صوت پیوسته به آن دیکته کنند.

• Airplay: اشتراک‌گذاری در ایرپلی به‌شدت آسان‌تر شده است و به‌صورت هوشمند تنظیمات کاربر را حفظ می‌کند.

• Maps: اکنون کاربران امکان ذخیره آفلاین نقشه‌ها را دارند تا بدون اتصال به اینترنت از آن استفاده کنند و در یک محدوده مکان‌های مختلف را پیدا کنند و علاوه‌براین، از قابلیت مسیریابی بدون اینترنت بهره‌مند شوند.

سیستم عامل MacOS Sonoma

اپل در طی کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود از نسخه جدید سیستم عامل دسکتاپی خود موسوم به macOS Sonoma رونمایی کرد.

از اصلی‌ترین ویژگی‌های این سیستم عامل می‌توان به پشتیبانی از ویجت‌های کاربردی و اسکرین سیورهای متحرک اشاره کرد که نقش والپیپر را نیز به خود می‌گیرند. نام این سیستم عامل برگرفته از یک شهر توریستی کوچک در کالیفرنیا است. مک او اس Sonoma از حالت جدیدی به نام Game Mode نیز پشتیبانی می‌کند و امکان پورت بازی‌های مختلف نیز برای این سیستم عامل فراهم آورده شده است. این ویژگی جدید با بازی‌های مختلف سازگار خواهد بود و نرخ تاخیر بسیار پایین با استفاده از ایرپادز را برای کاربران به ارمغان می‌آورد ، به علاوه، اتصال کنترلرهای ایکس باکس و پلی‌استیشن نیز با مک او اس جدید بسیار سریع‌ خواهد بود. خبر خوب برای گیمرها این است که بازی محبوب Death Stranding به طور رسمی برای مک او اس Sonoma عرضه خواهد شد.

ویجت‌های MacOS جدید در صورت باز کردن پنجره جدید به داخل والپیپر غیب خواهند شد که انیمیشن بسیار جذابی دارد. به علاوه، کاربر قادر خواهد بود ویجت بازشده در آیفون را در مک خود نیز باز کند به شرطی که هر دو دستگاه به یک وای‌فای یکسان متصل باشند. قابلیت ویدئو کنفرانس نیز بهبود پیدا کرده است و حالا ویژگی Presenter Overlay می‌تواند محتوای موجود در اسکرین را در پشت سر کاربر نمایش دهد در حالی که صورت فرد همچنان در دوربین دیده می‌شود. این ویژگی به سادگی و با اجرای برخی ژست‌های خاص فعال می‌شود. قابلیت جدید ویدئو کنفرانس MacOS Sonoma از حالت‌های واقعیت مجازی و Video Reactions نیز پشتیبانی می‌کند.  Sonoma بهبودهایی را برای مرورگر سافاری ارائه خواهد داد.

در این راستا، اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب بهتر و سریع‌تر در سافاری اجرا می‌شوند و از نوتیفیکیشن‌های این برنامه‌ها نیز پشتیبانی می‌شود. ویژگی Profiles کوکی‌ها، تاریخچه جست‌وجو و تب‌های گروهی کاربران را به صورت جداگانه قرار می‌دهد تا کاربر در زمانی که در حال کار و یا استفاده شخصی است بین پروفایل‌های خود جابه‌جا شود.

با قابلیت iCloud Keychain، به اشترک‌گذاری رمزهای عبور ساده‌تر از قبل خواهد بود. در نهایت باید اشاره کرد که اکثر قابلیت‌های اصلی iOS 17 مانند تصحیح بهبودیافته کلمات، کارکرد بهتر استیکرها و پر کردن سریع‌ فرم‌های PDF برای macOS Sonoma نیز عرضه خواهد شد. بتای عمومی نسل جدید مک او اس از ماه بعد میلادی دسترس قرار خواهد گرفت درحالی که عرضه نسخه نهایی آن به پاییز سال جاری میلادی موکول خواهد شد.

سیستم‌عامل watchOS 10

نسخه جدید سیستم‌عامل ساعت‌های هوشمند اپل، شاهد تغییرات گسترده‌ای نسبت به نسل‌های قبلی خود بوده است و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های سال‌های اخیر محسوب کرد. بازگشت ویجت‌ها به قسمت منو، یکی از تغییرات مهم در واچ‌ او اس 10 است که با چرخاندن غربیلک کناری ساعت، امکان دسترسی سریع و آسان به آن‌ها وجود خواهد داشت. همچنین نحوه استفاده از کلید فیزیکی هم کمی عوض شده است و کاربران می‌توانند با فشردن آن، به بخش‌های گوناگونی دست پیدا کنند. اپلیکیشن Health در watchOS 10 نیز شاهد تغییرات گسترده بوده است و اکنون می‌تواند میزان قرارگرفتن کاربر در معرض نور خورشید را به‌لطف ویژگی Vision اندازه‌گیری کند. نمایش میزان فاصله از دستگاه‌های هوشمند دیگر، یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب و کاربردی است. اپل ادعا دارد که تمامی اطلاعات جمع‌آوری‌شده به‌صورت رمزگذاری‌شده در داخل برنامه باقی می‌مانند و امکان دسترسی خارجی به آن‌ها وجود نخواهد داشت.

واچ فیس‌های جدید

با معرفی هر نسخه از سیستم عامل watchOS طبق انتظار واچ فیس‌های جدیدی نیز با آن معرفی می‌شود و شما می‌توانید ظاهر ساعت خود را تغییر داده و به آن تنوع بیشتری ببخشید.

قابلیت Hiking

اگر به HIKING علاقه دارید باید به شما بگوییم که در نسخه جدید سیستم عامل شرکت اپل برای ساعت‌ها ویژگی‌های جذابی قرار داده شده است. برنامه قطب‌نما حالا می‌تواند به شما دیدی سه بعدی از مسیر پیش رو بدهد و نقشه Topographic به شما این امکان را می‌دهد تا با محیط اطراف خود بیشتر آشنا شوید.

سلامت 

در WatchOS10 با ویژگی‌های سلامتی بهتری هم مواجه می شوید. در WatchOS 10 با ویژگی‌های سلامتی روحی و روانی بیشتری مواجه میشوید. شما می‌توانید حالت‌های روحی خودتان را به ساعت اعلام کنید. واچ OS 10 هم اکنون به ویژگی‌های ورزشی بیشتر اهمیت می‌دهد. کوهنوردان می‌توانند اطلاعات مورد نظر خودشان را مستقیم از روی ساعت مشاهده کنند. این سیستم عامل نقشه سه بعدی را پیش روی کاربرا نشان می‌دهد و مسیر را مشخص می کند.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید