سود هنگفت اپل از حذف شارژر و هدفون جعبه‌های آیفون

person نویسنده: مریم سوقندی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 438

در رویداد معرفی سری جدید آیفون، شرکت اپل آیفون ۱۲ را بدون اینکه شارژر و ایرپادز را داخل جعبه آن قرار دهد، راهی بازار کرد.

اپل در آن زمان برای چنین کاری دلایل زیادی را اعلام کرد و حالا مشخص شد که حذف شارژر و ایرپادز از جعبه آیفون برای این شرکت میلیاردها دلار صرفه جویی به همراه داشته است.

چرا اپل شارژر و هدفون را از جعبه‌های آیفون حذف کرد؟

وقتی مینگ‌چی کو، تحلیلگر نام‌آشنای خبرهای مرتبط با اپل، ژوئن ۲۰۲۰ اعلام کرد که این شرکت قصد دارد شارژر و هدفون را از جعبه‌ی آیفون حذف کند، بسیاری از کاربران از این اقدام متحیر شدند.

اپل اعلام کرد این اقدام به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست انجام شده است. همچنین، اشاره کرد با کاهش ابعاد جعبه‌ی آیفون‌ها، اکنون در هر پالت حمل‌نقل مخصوص این محصول، می‌توان ۷۰ درصد دستگاه بیشتری قرار داد که درنتیجه این کار باعث کم شدن تعداد پالت‌ها شده و میزان سوخت مصرفی برای حمل و نقل آن‌ها را کاهش می‌دهد. بر اساس برآورد اپل، به این ترتیب سالانه 2 میلیون تن کربن کمتری مصرف می‌شود که معادل خارج کردن 500,000 خودرو از جاده‌ها است!

البته همه بر این بارو نیستند که اپل برای کمک به محیط زیست این کار را انجام داده است.در واقع، بسیاری معتقدند درست است که هدف اپل از حذف شارژر و هدفون از جعبه‌های آیفون، یک هدف سبز است اما سبز به معنی رنگ پول و نه محیط زیست!

آیا اپل قصد دارد هزینه‌های اضافی ناشی از مودم 5G و سایر قطعات مورد نیاز را با حذف شارژر و هدفون جبران کند؟

اگر کمی دقیق‌تر موضوع را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که اپل به شکلی کاملاً زیرکانه، برنامه حذف شارژر و هدفون را درست همزمان با عرضه اولین سری از آیفون 5G خود، یعنی سری آیفون 12، آغاز کرد. به‌گزارش دیلی‌میل، اپل با حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی آیفون، درمجموع ۵ میلیارد پوند (معادل ۶٫۵ میلیارد دلار) صرفه‌جویی کرده است؛ البته این شرکت با حذف لوازم جانبی از جعبه‌ی آیفون، قیمت این گوشی را کاهش نداد. بسیاری از خریدارانی که به‌دنبال استفاده از فناوری شارژ سریع در آیفون خود بودند، فقط آداپتورهای ۵ واتی را دراختیار داشتند که در جعبه‌ی مدل‌های قدیمی‌تر عرضه می‌شد؛ به‌همین‌دلیل، این دسته از کاربران مجبور شدند ۱۹ دلار برای خرید شارژر ۲۰ واتی و ۱۹ دلار دیگر برای خرید هدفون هزینه کنند که این پول مستقیماً به لیست درآمدهای اپل اضافه می‌شود.

کاهش اندازه جعبه‌های آیفون و افزایش 70 درصدی دستگاه‌ها در هر پالت به اپل کمک می‌کند تا هزینه‌های حمل و نقل خود را تا 40 درصد کاهش دهد. بر همین اساس، برخی تحلیلگران محاسبه کرده‌اند که اپل در هر آیفونی که می‌فروشد معادل 35 دلار پس انداز می‌کند. با این حال، هیچ کاهش قیمتی از سوی شرکت صورت نگرفته است!

 

هدف اصلی حذف شارژر آیفون 12 چیست؟

با توجه به سابقه‌ای که اپل در حذف جک هدفون و معرفی همزمان سری اول ایرپادز داشته، می‌توان حدس زد که هدف اپل در قدم اول، افزایش درآمد و فروش سیستم شارژ مگ‌سیف است.

در واقع از زمانی که اپل اعلام کرد شارژر و هدفون را از جعبه آیفون‌هایش حذف می‌کند، حدود 190 میلیون دستگاه آیفون وارد بازار کرده و در مجموع 6.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده و بر سود خالص خود افزوده است. رقمی که حتی ذره‌ای از آن به خریداران نرسیده و مستقیماً به افزایش قیمت سهام شرکت منجر شده است. بنابراین، تیم کوک و مدیران رده‌بالای اپل میلیون‌ها دلار درآمد بیشتر کسب می‌کنند و ما باید قبول کنیم که هدفون و شارژر را به خاطر حفظ محیط زیست از جعبه گوشی‌هایمان برداشته‌اند!

همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که اپل قصد دارد در آینده‌ای نزدیک درگاه لایتنینگ را از تمام دستگاه‌های آیفون حذف کرده و سیستم مگ‌سیف را به عنوان راه‌حل شارژ و انتقال اطلاعات گوشی‌های خود استفاده کند. اگر این اتفاق بیوفتد باز به نقطه اول باز می‌گردیم! اپل سیستمی اختصاصی دارد که هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید