هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

person نویسنده: کوثر قربانی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 397

Apple Vision Pro هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اپل است، دستگاهی که بیش از یک دهه در حال توسعه بوده است. Vision Pro با معرفی این دستگاه در WWDC 2023 در ماه ژوئن، اولین ورود این شرکت به دسته محصولات جدید از زمان اپل واچ 2015 است. راه اندازی برای اوایل سال 2024، یعنی ژانویه تا اواخر آوریل تعیین شده است.

در حالی که Apple Vision Pro قطعا یک هدست است، اپل در هنگام اشاره به آن از این کلمه استفاده نمی‌کند. در عوض، اپل به دلیل توانایی آن در ترکیب محتوای دیجیتال با دنیای فیزیکی، آن را یک کامپیوتر فضایی می‌نامد. Apple Vision Pro یک هدست واقعیت ترکیبی است که محتوای واقعیت افزوده را که بر روی دنیای اطراف شما پوشانده شده است، و محتوای کاملا مجازی غوطه ور نمایش می‌دهد، اما شایان ذکر است که هدست قابل مشاهده نیست. هر چیزی که می‌بینید دیجیتال است. برای محتوای واقعیت افزوده که محیط اطراف شما را ناپدید نمی‌کند، اپل از دوربین‌هایی استفاده می‌کند که از آنچه در مقابل شماست ترسیم می‌کنند و آن را به یک تصویر دیجیتالی تبدیل می‌کنند که توسط عناصر مجازی تقویت شده است.

برای یک تجربه واقعیت مجازی، اپل آن دوربین‌ها را خاموش می‌کند و می‌تواند به نظر برسد که شما کاملاً از آنچه در اطرافتان می‌گذرد جدا شده‌اید و به شما این امکان را می‌دهد که فقط بر روی آنچه در صفحه نمایش هدست نمایش داده می‌شود تمرکز کنید. این تغییر بین «واقعی» و «غوطه‌ور» را می‌توان با یک Digital Crown روی دستگاه کنترل کرد.

از نظر طراحی، اپل ویژن پرو بی شباهت به عینک های اسکی نیست، که دارای یک تکه شیشه چند لایه برای قسمت جلویی است که در یک قاب آلیاژ آلومینیومی ترکیب می‌شود. مهر و موم نرم و نصب شده به صورت مغناطیسی به قاب می‌چسبد و با صورت شما مطابقت دارد تا نور را مسدود کند. دو بند صوتی با بلندگوهای داخلی در کناره‌های هدست قرار گرفته‌اند و صدای فضایی را ارائه می‌دهند که آنچه را که در هدست می‌شنوید با آنچه در دنیای واقعی می‌گذرد ترکیب می‌کند. نوارهای صوتی به یک هدبند بافتنی سه بعدی متصل می‌شوند که Vision Pro را در جای خود نگه می‌دارد. اپل آن را به گونه‌ای طراحی کرده است که قابلیت تنفس، بالشتک و کشش را برای راحتی داشته باشد، و یک Fit Dial اطمینان می‌دهد که هدست محکم روی سر شما قرار می‌گیرد. اپل قصد دارد مهر و موم‌های نور و هدبندها را در اندازه‌های مختلف عرضه کند و این اجزا قابل تعویض هستند.

در داخل قاب، دو نمایشگر میکرو OLED وجود دارد که وضوح بیش از 4K را در مجموع 23 میلیون پیکسل به هر چشم ارائه می‌دهند. همچنین یک صفحه نمایش خارجی به نام EyeSight وجود دارد که تصویری از چشمان شما نمایش می‌دهد تا مردم بتوانند بفهمند که آیا از هدست در حالت همه جانبه استفاده می‌کنید یا می‌توانید ببینید که در اطراف شما چه می‌گذرد. برای عینک‌گذاران، درج‌های اپتیکال زایس با نسخه سفارشی وجود دارد که می‌توانند به صورت مغناطیسی به لنزهای هدست متصل شوند.

هیچ کنترلی برای Apple Vision Pro وجود ندارد، در عوض هدست با ردیابی چشم، حرکات دست و دستورات صوتی کنترل می‌شود. یک برنامه را می‌توان با نگاه کردن به آن پیمایش کرد و برجسته کرد و سپس با ضربه زدن انگشتان آن را باز کرد. پیمایش با یک حرکت ساده انگشتان انجام می‌شود. بیش از دوازده دوربین و سنسور در Apple Vision Pro از دنیای اطراف شما نقشه برداری می‌کنند و حرکات دست و چشم شما را ردیابی می‌کنند. شناسه نوری که عنبیه شما را با نورهای مادون قرمز و دوربین اسکن می‌کند، برای احراز هویت استفاده می‌شود. هر فرد یک الگوی عنبیه منحصر به فرد دارد و Optic ID شبیه Face ID و Touch ID است. می‌توان از آن برای باز کردن قفل دستگاه، خرید و جایگزینی رمز عبور استفاده کرد.

دو تراشه سیلیکونی اپل در داخل ویژن پرو وجود دارد، از جمله همان تراشه M2 که در مک و یک تراشه جدید R1 وجود دارد. تراشه M2 visionOS را اجرا می‌کند، الگوریتم‌های بینایی کامپیوتر را اجرا می‌کند و گرافیک را ارائه می‌کند، در حالی که تراشه R1 ورودی دوربین‌ها، حسگرها و میکروفون‌ها را پردازش می‌کند.

Apple Vision Pro می‌تواند با استفاده از دوربین داخلی که با ضربه زدن روی دکمه بالای دستگاه کار می‌کند، عکس‌ها و فیلم‌های سه بعدی بگیرد. اپل می‌گوید که کاربران می‌توانند فیلم‌ها و عکس‌ها را به صورت سه‌بعدی ثبت کنند و سپس آن خاطرات را مانند قبل زنده کنند. Vision Pro همچنین عکس‌ها و ویدیوهای موجود را در مقیاس بزرگ نشان می‌دهد و آن‌ها را فراگیرتر می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام ضبط ویدیو، Vision Pro به وضوح نشان می‌دهد که ضبط با یک انیمیشن روی صفحه نمایش خارجی انجام می‌شود.

به دلیل محدودیت وزن، اپل در اپل ویژن پرو باتری قرار نداد. درعوض، می‌توان آن را با یک کابل بافته شده که به بسته باتری که در لگن پوشیده شده یا به یک آداپتور وصل شده است، تغذیه شود. بسته باتری دو ساعت عمر باتری را با یک بار شارژ ارائه می‌دهد.

Apple-Vision-Pro-glass.jpg

با اپل ویژن پرو، محتوا در فضای اطراف شما نمایش داده می‌شود. می‌توانید برنامه‌ها و پنجره‌ها را در هوا قرار دهید، و آن‌ها را به دلخواه خود مرتب کنید، با پشتیبانی از چندین پنجره. اپل می‌گوید که یک "بوم بی نهایت" برای کار کردن وجود دارد. برنامه‌ها می‌توانند در محیط واقعی که در آن هستید نمایش داده شوند تا بتوانید با آنچه در اطرافتان می‌گذرد حضور داشته باشید، یا می‌توانید از نمای فراگیرتری استفاده کنید که دنیا را بسته و محتوا را در پس‌زمینه‌ای مجازی به نام محیط قرار می‌دهد.

یک سیستم عامل visionOS بر روی Apple Vision Pro اجرا می‌شود و دارای یک اپ استور اختصاصی با برنامه‌هایی است که به طور خاص برای دستگاه طراحی شده‌اند، اما همچنین می‌تواند برنامه‌های آیفون و آیپد را اجرا کند. می‌توانید Vision Pro را به مک وصل کنید و هدست به عنوان نمایشگر برای مک عمل می‌کند. با لوازم جانبی بلوتوث برای ورودی و کنترل متن کار می‌کند، یا می‌توانید از تایپ مجازی یا دیکته برای متن استفاده کنید.

نمای اصلی صفحه اصلی وجود دارد که همه برنامه‌های اپل مورد علاقه شما مانند Mail، Messages، Music، Safari، Photos و غیره را با داده‌های شما از طریق iCloud همگام‌سازی می‌کند. رابط کاربری شبیه رابط آیفون است، اما می‌توانید برنامه‌ها را باز کرده و به صورت مجازی مرتب کنید. اپل در حال به روز رسانی برنامه های اصلی خود برای visionOS است و API هایی را برای توسعه دهندگان ایجاد کرده است، به علاوه اپل کیت‌های تست Vision Pro را برای توسعه دهندگان برای آزمایش برنامه ارائه می‌دهد. Apple Vision Pro یک تجربه همه جانبه برای سرگرمی‌هایی مانند تلویزیون و فیلم ارائه می‌دهد. محتوا را می‌توان به گونه‌ای گسترش داد که احساس کنید در سینمای شخصی خودتان است، با صدای فضایی کامل.

FaceTime برای Vision Pro دوباره طراحی شده است. افرادی که در تماس هستند با کاشی‌های بزرگ به دارنده هدست نشان داده می‌شوند، در حالی که دارنده هدست به عنوان یک تفریح ​​دیجیتالی دقیق با استفاده از شخصیت دیجیتالی خود نشان داده می‌شود. با FaceTime، کاربران Vision Pro می‌توانند روی اسناد با همکارانشان همکاری کنند یا برنامه‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند، و صدای فضایی مشخص می‌کند که چه کسی صحبت می‌کند.

Cinema Environment به شما امکان می‌دهد نمایش‌ها و فیلم‌ها را با نرخ فریم و نسبت تصویری که سازنده انتخاب کرده است تماشا کنید، یا می‌توانید از محیطی با مضمون طبیعت استفاده کنید تا صفحه نمایش 100 فوت عرض داشته باشد. اپل ویدیوهای همه‌ جانبه اپل را ایجاد کرد که ضبط‌های 180 درجه 3 بعدی 8K هستند که کاربران را مستقیماً وارد عمل می‌کند، به‌علاوه سرویس‌های استریم مانند Apple TV+ و Disney+ در Vision Pro در دسترس هستند. در مورد بازی، Vision Pro از Apple Arcade پشتیبانی می‌کند و 100 بازی iPad در هنگام راه اندازی در دسترس هستند. بازی‌ها را می‌توان با کنترلرهای بازی بلوتوثی که به هدست متصل می‌شوند، بازی کرد.

چگونه کار می‌کند

Apple Vision Pro یک هدست واقعیت ترکیبی است، به این معنی که می‌تواند محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را نمایش دهد. با این حال، این عینک مانند عینک واقعیت افزوده نیست، زیرا طوری طراحی شده است که به طور کامل چشم ها را بپوشاند و تمام اطراف شما را مسدود کند.

اپل از دوربین‌های خارجی و داخلی برای جزء واقعیت افزوده دستگاه استفاده می‌کند. دوربین‌ها می‌توانند فضای اطراف شما را ترسیم کنند و دنیای واقعی را به شما نشان دهند، بنابراین اگرچه شما در واقع با استفاده از عینک‌های شفاف به آنچه در اطرافتان است نگاه نمی‌کنید، اما به طور موثر تصویری دقیق از محیط دنیای واقعی خود می‌بینید.

با این قابلیت، اپل می‌تواند پنجره‌ها، اشیاء و محتوای سه‌بعدی را در فضای واقعی شما به شما نشان دهد، یا دوربین‌ها را می‌توان خاموش کرد تا جهان را مسدود کند تا یک محیط کاملا مجازی فراهم شود. اپل بر روی توانایی هدست تمرکز کرده است تا اجازه دهد کار، مصرف محتوا، بازی، ارتباطات و سایر فعالیت‌ها را در هر کجا که هستید فقط با Vision Pro انجام دهید.

طرح

ویژن پرو دستگاه پوشیدنی «محاسبات فضایی» اپل است و در حالی که اپل از آن به عنوان هدست یاد نمی‌کند، دقیقاً همین است. Apple Vision Pro روی سر پوشیده می‌شود و یک هدست واقعیت مجازی/افزوده است که شبیه به PlayStation VR یا Meta Quest است. 

از نظر طراحی، Vision Pro شبیه یک عینک اسکی است، البته عینک‌های پیشرفته. این دارای یک جلو شیشه‌ای چند لایه است که اپل می‌گوید "سه بعدی شکل گرفته است." شیشه به یک قاب آلیاژ آلومینیوم منحنی متصل شده است که دور صورت می‌پیچد. در حال حاضر، این هدست تنها در رنگ نقره‌ای با مهر و موم و نوارهای روشن خاکستری مشابه موجود است.

این قاب به صورت مغناطیسی به مهر و موم نوری متصل می‌شود که روی صورت قرار می‌گیرد و اپل لایت سیل را در طیف وسیعی از اندازه‌ها و شکل‌ها متناسب با چهره‌های مختلف ارائه می‌کند. تناسب محکم با Light Seal برای جلوگیری از نور و عملکرد صحیح هدست ضروری است. اپل Light Seal را به گونه‌ای طراحی کرد که انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند با اشکال مختلف صورت مطابقت داشته باشد.

در کناره هدست، دو بند صوتی تعبیه شده است که مجهز به بلندگوهایی هستند که از صدای فضایی پشتیبانی می‌کنند. تسمه‌های صوتی به یک بند پارچه‌ای سه بعدی بافته شده متصل می‌شوند که هدست را در پشت سر محکم می‌کند، با یک صفحه قابل تنظیم برای سفت کردن آن برای یک تناسب قابل تنظیم. هدبند اصلی بافته شده قابل جدا شدن است، بنابراین اگر اپل در آینده آن‌ها را در دسترس قرار دهد، کاربران می‌توانند اندازه‌های مختلف و شاید طرح‌های متفاوت را تعویض کنند.

اپل ساختار دنده‌ای هدبند را ایجاد کرد تا بالشتک، قابلیت تنفس و کشش را فراهم کند تا استفاده از آن برای مدت طولانی راحت باشد.

همچنین یک بند ثانویه وجود دارد که می تواند برای توزیع بهتر وزن از بالای سر عبور کند. اپل اطلاعات زیادی در مورد این بند ثانویه ارائه نکرده است و ظاهراً طراحی نهایی نشده است و ظاهراً طراحی نهایی نشده است. اپل پس از اینکه متوجه شد افرادی با جثه و سر کوچک‌تر برای بیش از نیم ساعت تلاش می‌کنند از هدست استفاده کنند، بند دوم را اضافه کرد.

کنترل‌های فیزیکی شامل یک تاج دیجیتال در بالا است که سطح «غوطه‌ور شدن» شما را تغییر می‌دهد و از طریق «محیط‌ها» کم و بیش از دنیای واقعی اطرافتان را به شما نشان می‌دهد، و یک دکمه بالا که به عنوان دکمه دوربین برای ثبت سه‌بعدی «فضایی» عمل می‌کند. 

در سمت چپ هدست فضایی برای اتصال کابل بافته‌ای وجود دارد که برق دستگاه را تامین می‌کند. محفظه شارژ گرد به نظر می‌رسد مانند یک باتری شارژی اپل واچ است، اما با یک حرکت چرخشی به طور ایمن روی هدست کلیک می‌کند. کابل شارژ به یک بسته باتری خارجی که در قسمت کمر بسته می‌شود یا به یک آداپتور برق متصل به دیوار متصل می‌شود.

vision-pro-headset.jpg

نمایش دادن

Apple Vision Pro به دو نمایشگر micro-OLED سفارشی مجهز شده است که در مجموع 23 میلیون پیکسل را ارائه می‌دهند که اپل می‌گوید "پیکسل بیشتری نسبت به یک تلویزیون 4K دارد." نمایشگرهای هدست دارای نرخ تازه سازی 90 هرتز هستند، اما نرخ تازه سازی 96 هرتز وجود دارد که می‌تواند هنگام تماشای فیلم‌های 24 فریم بر ثانیه فعال شود.  نمایشگرها به اندازه یک تمبر پستی توصیف شده‌اند، اما اطلاعات سخت افزاری خاصی هنوز مشخص نیست.

همچنین یک صفحه نمایش خارجی "EyeSight" وجود دارد که چشمان دارنده هدست را به افراد حاضر در اتاق اطراف نشان می‌دهد. این ویژگی به گونه‌ای طراحی شده است که به افراد امکان می‌دهد متوجه شوند که دارنده هدست از حالت واقعیت افزوده کمتر فراگیر استفاده می‌کند یا حالت واقعیت مجازی کاملاً فراگیر. نمایشگر چشمی که روی نمایشگر بیرونی نشان داده می‌شود از یک دوربین داخلی است که چشم‌های کاربر را زیر نظر دارد. همچنین می تواند هنگام ضبط ویدیو با دوربین خارجی به افراد هشدار دهد.

دوربین‌ها و سنسورها

Apple Vision Pro شامل 12 دوربین و پنج حسگر برای نظارت بر حرکات دست و نقشه برداری از محیط خارجی است. دو تا از دوربین‌ها بیش از یک میلیارد پیکسل در ثانیه را به صفحه نمایش منتقل می‌کنند تا دنیای واقعی اطراف کاربر را هنگام استفاده از حالت واقعیت افزوده به تصویر بکشند، در حالی که بقیه برای ردیابی سر، ردیابی دست و نقشه برداری سه بعدی بلادرنگ استفاده می‌شوند. نورگیرهای سیل مادون قرمز ردیابی دست را در شرایط کم نور بهبود می‌بخشند و حسگرهای عمق LiDAR اندازه و مکان اشیاء را در اتاق اطراف شما تعیین می‌کنند.

اپل ویژن پرو با قیمت 3499 دلار شروع می‌شود و قرار است در اوایل سال 2024 عرضه شود. پس از راه اندازی در Apple.com در دسترس خواهد بود و از ابتدا فقط در فروشگاه های ایالات متحده در دسترس خواهد بود.

خرید هست اپل ویژن پرو

برچسب‎ها: اپل Vision Pro

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید