مک او اس یا macOS چیست؟ معرفی و تاریخچه سیستم عامل Mac به زبان ساده

person نویسنده: سینا پورجلال list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1543

Mac OS یک سیستم عامل کاملاً توانمند است که عملکردها و خدمات مشابه سیستم عامل ویندوز یا لینوکس را ارائه می دهد و قدرتی بی‌نظیر را در کنار زیبایی گرافیکی در اختیار کاربران قرار می‌دهد

مک او اس یا macOS یک سیستم عامل گرافیکی اختصاصی است که در سال 2001 توسط شرکت اپل، توسعه و به بازار عرضه شده است. این سیستم عامل، سیستم عامل اصلی برای رایانه های Mac اپل است. در ادامه این مقاله ضمن معرفی قصد داریم به بررسی تاریخچه، امکانات و ویژگی‌های خاص MAC OS بپردازیم، همراه اپل سرویس باشید.

مک او اس یا macOS چیست؟

مک او اس یا macOS یک سیستم عامل گرافیکی اختصاصی است که در سال 2001 توسط شرکت اپل، توسعه و به بازار عرضه شده است. این سیستم عامل، سیستم عامل اصلی برای رایانه های Mac اپل است.

Macintosh (Mac OS)  یک سیستم عامل است که توسط شرکت اپل طراحی شده است تا در سری کامپیوترهای Apple Macintosh نصب و اجرا شود. OS در سال 1984 توسط شرکت نکست معرفی شد که در نهایت نکست با اپل ادغام شد.

Mac OS که مخفف Macintosh Operating System است، نام تجاری یک سری از سیستم‌ عامل‌‌های دارای واسط گرافیکی کاربر است که توسط شرکت Apple برای کامپیوترهای مکینتاش توسعه داده شده‌اند.

در بازار رایانه‌های رومیزی ، لپ تاپ و خانگی و… بعد از Windows NT دومین سیستم عامل دسکتاپ است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم عامل مک او اس به عنوان پیشگام سیستم عامل های مبتنی بر GUI در نظر گرفته می‌شود ، زیرا زمانی که MS-DOS استاندارد صنعت بود ، این سیستم عامل راه اندازی شد.

Mac OS یک سیستم عامل کاملاً توانمند است که عملکردها و خدمات مشابه سیستم عامل ویندوز یا لینوکس را ارائه می‌دهد. برخی از کدها و ویژگی‌های سیستم عامل Lisa در سیستم عامل Mac گنجانیده شده است.

مک او اس به شما امکان می دهد کارهایی را انجام دهید که به سادگی نمی‌توانید با رایانه‌های دیگر انجام دهید. به این دلیل که به طور خاص برای سخت افزاری که اجرا می‌شود طراحی شده است و هماهنگی بینظیری بین نرم افزار و سخت افزار این سیستم‌ها وجود دارد.

macOS با مجموعه کاملی از برنامه های زیبا طراحی شده است.

هسته این سیستم‌عامل نوعی یونیکس بر اساس BSD بوده که توانایی اجرای نسخه‌‌های بازنویسی‌ شده از نرم‌افزارهای اوپن سورس را دارد و به نام «داروین» شناخته می‌شود.

این سیستم‌عامل همچنین از رابط گرافیکی پیشرفته‌ای بنام آکوا (Aqua) بهره می‌برد.

تاریخچه مک او اس

حدود بیست سال پیش (24 مارس 2001) که اپل نخستین نسخه عمومی سیستم عامل Mac OS X و جانشین سیستم عامل قدیمی و کلاسیک Mac OS رابه بازار عرضه کرد.

این نسخه که Chettah نام داشت به خاطر رابط کاربری آکوا (Aqua) معروف شد.

جالب است بدانید که در قسمت‌های مختلف سیستم عامل، از پنجره‌ تا دکمه‌ها ، اثری از «آب» به چشم میخورد.

سیستم عامل macOS X در تاریخ ژانویه 2000 و رویداد Macworld Expo به جهانیان معرفی شد.

استیو جابز که مدیرعامل آن زمان اپل بود در مراسم رونمایی گفت که «مک او اس 10 با سادگی‌اش کاربران معمولی و با قدرتش حرفه‌ای‌ها را سرذوق می آورد» و افزود که این نسخه«مهم‌ترین نرم افزار» اپل از زمان عرضه اولین نسخه سیستم عامل مکینتاش در سال 1984 به حساب می‌آید.

شروع!

پروژه مکینتاش از اوایل سال 1979 به وسیله جف راسکین (Jef Raskin) یک کارمند اپل آغاز شد.

در سبتامبر 1979 راسکین مجاز شد تا روی پروژه کار کند و در آغاز به دنبال یک مهندس كامپيوتر رفت که بتواند یک شکل اولیه داشته باشند و بعد از چند سال راسکین توانست یک تیم برای ساخت اولین مکینتاش درست کنند که از:

  •        Chris Espinosa
  •        Joanna Hoffman
  •        George Crow
  •        Jerry Manock
  •        Susan Kare
  •        Andy Hertzfeld

تشکیل شده بودند.

سیستم‌عامل Mac عموماً به خاطر رابط گرافیکی خوب خود مشهور شده است.

این سیستم‌عامل برای نخستین بار در سال ۱۹۸۴ با کامپیوتر Macintosh 128k عرضه شد.

نسخه‌های اولیه Mac OS تنها با کامپیوترهای مکینتاش که بر مبنای Motorola 68000ساخته شده بودند، سازگار بودند در حالیکه نسخه‌های جدیدتر با کامپیوترهای PowerPC نیز سازگار شدند.

اخیراً نیز سیستم‌عامل macOS X با کامپیوترهای Intel x۸۶سازگار شده‌است.

آموزش نصب مجدد مک او اس MacOS

اگر می‌خواهید سیستم عامل مک او اس خود را مجدداً نصب کنید می بایست مراحل زیر را طی کنید:

1. با استفاده از MacOS Recovery می‌توانید تنها در چند قدم این کار را انجام دهید.

2. قبل از اینکه شروع کنید، مطمئن شوید که به اینترنت دسترسی دارید؛ مک بوکتان به شارژ متصل است و البته خاموش است.

3. اگر از یک کیبورد وایرلس استفاده می‌کنید؛ در صورت امکان آن را با سیم به مک بوکتان وصل کنید؛ یا از یک کیبورد سیم دار یا کیبورد داخلی مک استفاده کنید.

4. برای راه اندازی MacOS Recovery، شما باید یکی از 3 ترکیب کیبورد را به محض اینکه مک بوکتان را روشن می‌کنید، استفاده کنید.

  •         با استفاده از Command+R می‌توانید آخرین نسخه MacOS را که روی مک شما بوده را مجدداً نصب کند. در اغلب اوقات پیشنهاد ما به شما نیز همین می‌باشد که آخرین نسخه از مک او اس            که روی دستگاه خودتان بوده است را نصب کنید.
  •        نگه داشتن هم زمان دکمه‌های  Option – Command – R، MacOS شما را به آخرین نسخه قابل پشتیبانی دستگاهتان ارتقا می‌دهد.
  •        نگه داشتن هم زمان دکمه‌های Shift – Option – Command – R  همان نسخه از MacOS که از اول روی مک شما نصب بوده یا نزدیک‌ترین نسخه به آن که هنوز وجود دارد را روی دستگاه               شما نصب می‌کند.

ما می‌خواهیم Command + R را انتخاب کنیم. زمانی که تصمیم گرفتید که ترکیب کلیدی رو لازم دارید، مک بوک خود را روشن کنید و فورا کلید های Command + R را نگه دارید تا لوگوی اپل را مشاهده کنید.

اگر شما از ترکیب‌های دیگر استفاده کنید، ممکن است یک کره زمین در حال چرخیدن یا موارد دیگری را مشاهده کنید.

در صورتی که این صفحه برای شما ظاهر شد، پسورد خود را وارد کنید. زمانی که این صفحه را ببینید، متوجه میشوید که MacOS Recovery را با موفقیت آغاز کردید.

روی گزینه Reinstal MacOS کلیک کنید و بعد Continue را بزنید و دستورالعمل‌هایی که روی صفحه نمایش داده می‌شود را دنبال کنید.

سپس درایوی که می‌خواهید مک او اس MacOS را روی آن نصب کنید انتخاب کنید. در حین نصب، ممکن است از شما درخواست شود که قفل درایو خود را باز کنید. اگر این اتفاق افتاد، پسوردی که دارید را وارد کنید تا بتوانید Login کنید.

ممکن است که فرایند نصب کمی طول بکشد، پس بدون اینکه مک بوکتان را روی حالت Sleep ببرید، خاموشش کنید یا آن را ببندید، صبر کنید تا فرایند کامل آن طی شود. در طول نصب، ممکن هست مک شما چند بار ریستارت شود و به شما میزان باقی مانده از فرایند را نمایش دهد. شاید برای چند دقیقه هم صفحه شما به کلی خاموش شود. زمانی که این مرحله انجام شود، شما یک پنجره Login می‌بینید. فقط کافی است پسورد خود را وارد کنید و مراحل پیش رو را طی کنید.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید