اپل به‌ زودی محصولات بیشتری با نمایشگر mini-LED عرضه خواهد کرد

person نویسنده: مریم سوقندی list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 428

طبق گزارش‌های اخیر دیجی تایمز، اپل در حال گسترش زنجیره تأمین نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی است و سفارشات نمایشگر‌های mini-LED را افزایش داده تا بتواند محصولات بیشتری را در سال میلادی جدید با این نوع نمایشگرها رونمایی و روانه بازار کند.

فناوریmini-LEDچیست؟

مینی LED ها در اصل LED های بسیار کوچکی هستند که نور نمایشگر را تأمین می‌کنند. ریشه‌ی این تکنولوژی به نمایشگرهای LCD برمی‌گردد. این نمایشگرها از یک منبع نور به‌عنوان نور پس‌زمینه استفاده می‌کنند.

اپل در سه سال گذشته استفاده از فناوری mini-LED را در شماری از محصولات خود گسترش داد و درحال‌حاضر سه دستگاه شامل آیپد پرو 12.9 اینچی، مک بوک پرو 14 و 16 اینچی و Pro Display XDR، با پنل‌هایی از این نوع ارائه می‌شوند که تا کنون با بازخورد مثبت خریداران همراه بوده است.

در مدل‌های اشاره شده؛ چراغ بسیار کوچک LED در هزاران دیمر برای روشن‌کردن بخش‌های مختلف تصویر به‌کار رفته است. این مناطق تیره‌کننده موضعی به نواحی خاص صفحه‌نمایش اجازه می‌دهند تا در مواقعی که به آن‌ها نیازی نیست، کاملاً تاریک شوند و درنتیجه سیاهی عمیق‌تری را به‌ارمغان بیاورند.

افزایش سفارش نمایشگر Mini-LED از سوی اپل

گزارشی منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود شرکت اپل در حال افزایش شرکای تولید نمایشگرهای مورد بحث هستند تا به موجب آن، محصولات بیشتری را با نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی روان بازار کنند.

همچنین براساس گزارش‌های قبلی، تأمین‌کنندگان اپل در تایوان شامل شرکت‌های Epistar به‌منظور تولید تراشه‌های ال‌ای‌دی، FitTech متخصص آزمایش و مرتب‌سازی، SMT ارائه‌دهنده‌ی خدمات، Zhen Ding Technology تأمین‌کننده‌ی پنل‌های نور پس‌زمینه، Auras Technology ارائه‌دهنده‌ سیستم‌های خنک‌کننده و در نهایت، شرکت All Ring Technology سازنده‌ تجهیزات پردازشی، همگی در تلاشند تا تأمین تجهیزات و فناوری‌های لازم برای نمایشگرهای مینی LED را تسریع کنند.

در حال حاضر، شرکت تایوانی Epistar تأمین‌کننده اصلی تراشه‌های مینی ال‌ای‌دی اپل محسوب می‌شود اما منابع آگاه به زنجیره تأمین می‌گویند که تعداد روزافزون محصولات مجهز به نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی، سبب شده است تا اپل به‌دنبال تأمین‌کنندگان بیشتری باشد.دیجی تایمز با استناد به منابع صنعتی ادعا می‌کند که Sanan Optoelectronics چین به‌طور قابل‌توجهی از قیمت‌های پیشنهادشده توسط تأمین‌کنندگان فعلی اپل، کمتر و همین موضوع موجب شده تا به زنجیره تأمین تراشه‌های mini-LED اپل ملحق شود.

بنابراین طبق گفته‌ها انتظار می‌رود این شرکت چندین دستگاه جدید با نمایشگر mini-LED را برای عرضه در سال جاری آماده کند، ازجمله آیپد پرو 11 اینچی، آیمک پرو 27 اینچی، مک بوک ایر بازطراحی‌شده و احتمالاً حتی نمایشگر اکسترنال جدید.

مزیت ومعایب نمایشگر‌های مینی ال‌ای‌دی چیست؟

نمایشگرهای اولد اگرچه بهتر از LCD هستند، اما در نهایت همچنان قیمت بالایی دارند. به همین خاطر و البته به دلایل دیگر، بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها ترجیح می‌دهند از این فناوری استفاده نکنند. میکرو LED هم اگرچه از مزایای مهمی بهره می‌برد اما فارغ از محدودیت‌های پیش روی آن، حتی برای اپل قیمت بسیار بالایی دارد.

اما نمایشگر مینی LED از یک طرف کیفیت تصویر و نسبت کنتراست قابل مقایسه با اولد را به ارمغان می‌آورد و از لحاظ حداکثر روشنایی می‌تواند عملکرد بهتری هم داشته باشد. همچنین مزایای دیگری مانند طراحی‌های نازک‌تر، راندمان بهتر انرژی و خطر سوختگی یا تخریب کمتری را شامل می‌شوند.

این فناوری که اپل آن را به‌عنوان نمایشگرهای “Liquid Retina XDR” نام‌گذاری می‌کند، می‌تواند رنگ سیاه عمیق‌تر و تیره‌تری را با کنتراست کلی بهتر ارائه دهد؛ اگرچه برخلاف نمایشگرهای OLED، ممکن است از پدیده‌ای به نام لک نور یا (blooming)  رنج ببرند.این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که شدت روشنایی محتوا به‌حدی باشد که پیکسل‌های حسگر اشباع شوند. این اشباع معمولاً به‌صورت منطقه‌ای سفید روی تصویر ظاهر می‌شود که متناسب با شدت منبع نور است.

داده‌ها از پیکسل‌های حساس به نور روی حسگر تصویر به ثبت‌های شیفت رجیستر منتقل و سپس برای پردازش روشن می‌شوند. در مناطقی که مقدار زیادی نور (فوتون) روی پیکسل دریافت می‌شود، آن‌ها به پیکسل‌ها و رجیسترهای مجاور می‌ریزند که این نور را به بیرون منتقل می‌کنند و باعث ایجاد خطوط مشهود در تصویر می‌شوند.

خوشبختانه اپل این مشکل را تا حد زیادی در مک‌بوک‌پرو ۲۰۲۱ برطرف کرده است. البته گفته می‌شود که لک نور همچنان وجود دارد؛ اما در برخی شرایط با پس‌زمینه مشکی مطلق و متن‌های سفید یا یک لوگوی سفید در تضاد با آن، به‌صورت بسیار جزئی قابل مشاهده است.

اگرچه این نمایشگر در ابتدای راه قیمت بالایی دارد، اما با استقبال شرکت‌های دیگر از آن خیلی زود شاهد کاهش قیمت این فناوری خواهیم بود. این یعنی در آینده‌ی نزدیک فقط گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت همراه با نمایشگرهای LCD سنتی راهی بازار می‌شوند.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید