یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است در شرایطی که اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شده اند و حتی با اکانت های اینترپرایز هم بیش تر از چند هفته در این مارکت دوام نمی آورند، اصرار کاربران برای خرید گوشی های آیفون عجیب است و اما اگر این موضوع ادامه دار باشد، در سال های آتی تعداد کاربران سیستم عامل ios در ایران کم می شود.
در حالی که در ایران صدها برنامه نویس مستعد iOS وجود دارد و کسب وکارهای بسیاری، اپلیکیشن های خود را در مارکت آنلاین اپل قرار می دهند، متاسفانه کاربران همیشه با مشکلاتی در استفاده از اپلیکیشن های بین المللی و حتی داخلی از طریق اپ استور روبه رو بودند.
خطای ۱۰۰۹ یکی از شناخته شده ترین این مشکلات است که مدت ها باعث آزار کاربران ایرانی بود و در حالی که با ایجاد محدودیت و تحریم های آمریکا، بسیاری از شرکت ها سراغ استفاده از اکانت های اینترپرایز (Enterprise) رفتند ، اکنون عمر همین اکانت ها هم محدود شده و کسب وکارها را به استفاده از نسخه وب ناچار کرده است، هرچند بسیاری از برنامه نویسان این حوزه در همین مدت کارشان را از دست داده اند .
در این راستا میلاد نوری -کارشناس فناوری اطلاعات اظهار دارد که سیستم عامل اپل با اندروید متفاوت است، توضیح داد: اپل از همان ابتدا سیستم عامل خود را بسته نگه داشته و گفته غیر از اپ استورهای خودش، هیچ راه جایگزینی برای نصب اپلیکیشن ها وجود ندارد. اما در اندروید شما می توانید اپلیکیشن را از مارکت های دیگر و حتی لینک مستقیم نصب کنید. در اپل این اتفاق نیفتاده و هر جایگزین دیگری مانند مارکت های دیگر که با اکانت های اینترپرایز و یا لینک مستقیم منتشر می شدند، در واقع در بک گراند با یک اکانت به اپل متصل بودند و کنترلشان دست اپل بود.
اپل اعلام کرده بود که به ایرانی ها سرویس نمی دهد
وی با اشاره به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور، اظهار کرد: قضیه حذف اپلیکیشن های ایرانی چند ماه پیش اتفاق نیفتاده و مربوط به دو سال پیش است. اپل از زمانی که اپلیکیشن های ایرانی روی سیستم عامل ios قرار گرفتند، اعلام کرده بود که به ایرانی ها سرویس نمی دهد. اپلیکیشن هایی هم که تا آن زمان روی اپل بودند، هویتی غیرواقعی داشتند و ما هم خودمان آگاه بودیم کاری که می کنیم، غیرقانونی است.
این کارشناس ادامه داد: با وجود این، اپل در ماه های اخیر محدودیت ها و سیستم نظارتی اش را روی اپلیکیشن های ایرانی بیشتر کرد و صرف اینکه این اپلیکیشن به یک کسب و کار ایرانی مرتبط بود،. فارغ از اینکه پرداخت دارد یا ندارد و یا فارسی است یا انگلیسی، آنها را حذف کرد. حتی اپلیکیشن هایی بودند که کاملا رایگان بودند و کسب وکاری نبودند، مثلا اپلیکیشنی که هشدارهای زلزله را در شهرهای مختلف اطلاع رسانی می کرد که حتی پرداختی هم رویش نبود که آن را هم حذف کرد.
نوری با بیان اینکه پس از آن بسیاری از شرکت های بزرگ، اکانت اینترپرایز درست کردند و شرکت های کوچک تر روی مارکت های مشابه رفتند، افزود: روش کار این مارکت ها هم این طور است که آنها در پس زمینه خودشان اکانت اینترپرایز دارند. در صورتی که اپل در قوانینش درباره اکانت های اینترپرایز آورده که این اکانت ها فقط برای تست درون سازمانی است و اگر شما اپلیکیشنی را با اکانت اینترپرایز در اختیار کاربر نهایی قرار دهید، قوانین اپل را در این زمینه دور زدید.
حذف اپلیکیشن های ایرانی بیشتر صدا کرد
وی در ادامه با اشاره به حذف اکانت های اینترپرایز از اپ استور توضیح داد: این اقدام اپل اصلا محدود به اپلیکیشن های ایرانی نبود. یک سری شرکت ها از اکانت اینترپرایز اپل سوءاستفاده کرده و اپلیکیشن هایی را که خلاف قوانین اپ استور بود، با اکانت اینترپرایز منتشر می کردند. زمانی که این اپلیکیشن ها زیر ذره بین قرار گرفتند، اپل اکانت های اینترپرایز را با جزئیات بیش تری بررسی کرد اما از آنجا که اپلیکیشن های ایرانی هم اکثرا در اکانت های اینترپرایز قرار داشتند، نسبت به اپلیکیشن های سایر کشورها سروصدای بیش تری کرد، اما کسی که از اول اپلیکیشن خود را روی اکانت اینترپرایز اپل قرار داده، آگاه بوده که این موضوع خلاف مقررات اپل است.
نوری در پاسخ به اینکه راه حل مقابله با این اقدام اپل چیست، گفت: راه کار جایگزینی وجود ندارد. اکانت اینترپرایزی که امروز ایجاد می کنید هم ممکن است همان پروسه را طی کند، با این تفاوت که الان نظارت و سخت گیری اپل بیش تر شده است. قبلا با اکانت اینترپرایز ممکن بود اپلیکیشن تان سه ماه کار کند اما الان سه هفته شده و این موضوع هزینه زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند، زیرا برای هر اکانت اینترپرایز باید ۳۰۰ دلار هزینه کنند که این هزینه با هربار بسته شدن یک اکانت، هربار تکرار می شود. بسیاری از کسب وکارهای بزرگ هم روی وب آمدند و نسخه PWA خود را فعال کردند و جایگزین نهایی که همیشه جواب می دهد، نیز همین است.
وی با اشاره به مشکلات حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور بیان کرد: قسمتی از آسیبی که وارد می شود، به بازار کار است. الان بسیاری از توسعه دهندگان سیستم آی اواس، بازار کارشان محدود شده و در ایران شرکت های جدید سمت این سیستم عامل نمی روند. ما حدود ۴۵ میلیون دستگاه اندرویدی و هفت میلیون آی اواس شامل آیپد و آیفون در ایران داریم. بازار هفت میلیونی کسب وکارهایی که با آی اواس کار می کردند، موقتا از بین رفته که با نسخه وب می توانند تعدادی از آن ها را برگردانند، اما اگر این قضیه ادامه دار باشد، قطعا در سال های پیش رو تعداد کاربران آی اواس در ایران کم می شود.
برخی می خواهند به هر نحوی از محصولات اپل استفاده کنند
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: مخصوصا اگر تحریمی که مجلس اعلام کرده عملی شود، از آنجا که بازوی اجرایی اش رجیستری است، اگر آیفون در ایران تحریم شود و گوشی آیفون جدیدی رجیستر نشود، پس از سه سال تعداد دستگاه هایی که روی آی اواس هستند، کم می شود. اپل از روز اول اعلام کرده که به افراد و کسب وکارهای ایرانی سرویس نمی دهد. این اصرار خود کاربران ایرانی کمی غیرقابل درک است که می خواهند به هر نحوی از این سیستم استفاده کنند.
نوری با اشاره به تغییرات کاربران آی آواس در ایران در ماه های اخیر بیان کرد: اگر این تغییرات کم بوده، به دلیل عدم آگاهی کاربر است. افرادی هستند که این روزها هنوز آیفون می خرند که خیلی اوقات نخستین گوشی اپلی است که می خرند. این افراد آگاه نیستند که برای استفاده از بسیاری از اپلیکیشن ها دچار مشکل می شوند. اگر این کاربران آگاه بودند، شاید خیلی از آن ها گوشی آیفون نمی خریدند.
وی هم چنین خاطرنشان کرد: این وضعیت ادامه دارد و چه بسا بدتر هم می شود. اپل قوانینی می گذارد که ما ایرانی ها آنها را نقض می کنیم و اپل برای اینکه قوانینش سخت تر شود، نظارتش را بیش تر می کند. در حال حاضر تنها راهکار این است که کسب وکارها دور اپل را خط بکشند و یک PWA طراحی کنند که کاربران فعلی iOS بتوانند از آن استفاده کنند.
یکشنبه
دو شنبه
سه شنبه
چهار شنبه
پنج شنبه
جمعه
شنبه
فروردین
اردیبهشت
خرداد
تیر
مرداد
شهریور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند
دیدگاهها
هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!
دیدگاه خود را بنویسید