هر آنچه که باید درباره صفحه نمایش آیفون بدانید

person نویسنده: بهنام سکاکی list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 6889

قدرت تکنولوژی در مورد صفحه نمایش گوشی ها یا حتی تلویزیون خیل متفاوت تر از ده سال پیش است؛ رنگ ها و پیکسل های بیشتر و خیلی از اختصارات و پارامترهای بیشتر که مهم هستند، حتی اگر شما نظری درمورد آنها نداشته باشید. امروزه تکنولوژی صفحه نمایش یک کسب و کار پیچیده است ولی اگر شما مفهوم های ساده و ابتدایی در مورد آن بدانید همه چیز در مورد صفحه آیفون قشنگتان واضح می شود!

تفاوت ها و جزییات ریزی وجود دارد اما در اساسی ترین سطح شما دو راه رقابتی برای ساخت یک صفحه نمایش دارید؛ اول باید مفاهیم اولیه OLED دربرابر LCD را بدانید تا مفاهیم برای شما بیشتر ساده شود.

مفاهیم بنیادی صفحه نمایش: تفاوت LCD و OLED

هر نوع ابزاری که صفحه نمایش داشته باشد مانند گوشی یا تلویزیون، صفحه نمایش آن یا OLED (Organic Light Emitting Diode) است یا LCD (Liquid Crystal Display).

LCD از لایه ی نوری بیشتری برای روشن کردن پیکسل ها استفاده می کند. منبع نوری معمولا ال ای دی ها هستند. در مورد صفحه نمایش های ارزان تر که معمولا در تلویزیون ها و لپ تاپ ها استفاده می شود ال ای دی ها فقط در گوشه های صفحه نمایش قرار گرفته اند که باعث می شود تا اطراف روشن تر و مرکز کم نورتر باشد. بیشتر گوشی های دارای LCD و تلویزیون های گران تر دارای نور پس زمینه با آرایش کامل هستند. ال ای دی ها در سرتاسر پشت صفحه نمایش هستند که نقاط تاریک روی صفحه نمایش را از بین برد ه و معمولا شفافیت بهتری به وجود می آورد.

OLEDها قدم های فراتری را طی می کنند. پیکسل ها در یک صفحه نمایش OLED خودشان را روشن میکنند زمانی که جریان الکتریکی عبور کند. در نتیجه روشنایی یک صفحه OLED می تواند پیکسل به پیکسل کنترل شود. این ویژگی برای گوشی های همراه عالی است چرا که روشنایی کمتر پیکسل ها انرژی کمتری مصرف می کند.

در این قسمت شما احتمالا بخواهید بدانید که کدام نوع بهتر است اما پاسخ راحتی در این رابطه وجود ندارد؛ سازندگان تکنولوژی اختصاصی خود را در بالای این صفحه نمایش ها می چسبانند، بنابراین یک صفحه نمایش OLED لزوما نمی تواند بهتر از یک صفحه نمایش LCD باشد.اگرچه می توانیم در مورد خصوصیات مثبت و منفی هر کدام صحبت کنیم.

عموما صفحه نمایش OLED به واکنش سریع تر و شفافیت بهتر شناخته می شود؛ پیکسل های مشکی OLED کاملا خاموش شده اند، علی رغم اینکه پیکسل های مشکی LCD تا جایی که ممکن است تاریک شده است. صفحه نمایش هایی دارای تکنولوژی OLED هستند دارای زاویه دید بیشترو محدوده رنگ عریض تر هستند و همچنین تکنولوژی به سمت صفحه نمایش های انحنادار و منعطف سوق داده اند؛ به همین دلیل است که اپل صفحه نمایش ها را برای رسیدن به آیفون انحنادار تعویض می کند.

یک اشکال سنتی در مورد تکنولوژی OLED، داغ شدن صفحه نمایش به خاطر تصاویر ساکن است. گوشی های هوشمند معمولا بعد از چند ثانیه خاموش می شوند یا تصاویر به طور ثابت حرکت می کنند.

تفاوت LCD و OLED

در این سمت اسکرین های LCD، دارای انرژی کشش کمتری هنگام نشان دادن رنگ ها دارد و معمولا برای دیدن فضای بیرون بازتولید رنگ طبیعی بیشتری دارد. از دید تولیدگران صفحه نمایش LCD از لحاظ اقتصادی ارزان تر است.

واقعیت این است که هر دو تکنولوژی OLED و LCD در سال های اخیر اصلاح شده و پیشرفت قابل توجهی کرده اند و تفاوت های همیشگی که در قدیم از آن صحبت می شد دیگر وجود ندارد.

وضوح و پراکندگی پیکسل و HDR

مهم ترین سیمایی که در رابطه با آیفون شما وجود دارد علاوه بر نوع صفحه نمایش، خصوصیت وضوح تصویر یا رزولوشن است. ظاهرا منظور از رزولوشن این است که چه مقدار پیکسل می تواند نشان داده شود؛ پیکسل بیشتر یعنی جزییات بیشتری دیده می شود. در رابطه با گوشی رزولوشن های معمول 1920×1080 (HD یا Full HD) یا 2560×1440 (QHD) می باشد.

با این حال نکته ی نا امید کننده این است که رزولوشن صفحه نمایش با سایز های مختلف تفاوت میکند یا نه؟ اگر شما در فاصله ی بیش از 6 فوت از تلویزیون قرار بگیرید تفاوت چندانی میان رزولوشن 4K و 1080p نمی یابید. در اینجا چیزی که اهمیت دارد پراکندگی پیکسل است. آیا پراکندگی پیکسل همان رزولوشن است؟ خیر!

اپل پارامتری به نا "شبکیه" یا رتینا (Retina)  را در سال 2010 برای رزولوشن صفحه نمایش را معرفی کرده است. این پارامتر بیان می کند که غیر ممکن است بتوان با چشم غیرمسلح در یک فاصله دید نرمال پیکسل های منحصر به فرد را جدا کرد. به عنوان مثال آیفون 7 پلاس دارای رزولوشن 1920×1080 است. یک تلویزیون 55 اینچی پراکندگی پیکسل 40 پیکسل در هر اینچ یا 40 ppi دارد. با این وجود آیفون دارای پراکندگی پیکسل چند ده برابری است (401 ppi).

اولویت در پراکندگی پیکسل نسبت به رزولوشن امروزه به یک مسئله محبوب تبدیل شده است. هرچقدر ppi  بیشتر باشد صفحه نمایش بهتر تصاویر را نشان می دهد.

یکی از خصوصیات های داغ این سال ها، HDR (High Dynamic Range) است. HDR بالانسی بین تاریک ترین و روشن ترین قسمت های یک تصویر را در اسکرین فعال می سازد تا شما جزییات را در نقاط خیلی تیره یا روشن ببینید. این ویژگی همچنین محدوده ی رنگ را تقویت میکند.

 

همانطور که تکنولوژی پیشرفت میکند شما از تولیدکنندگان انتظار دارید که بهبود بیشتری در اساس و پایه ی LCD و OLED حاصل شود.

تکنولوژی اصولی به اینکه چه اسکرین خوبی رو به روی شما قرار گرفته اهمیت نمی دهد. آنچه که مهم است خصوصیاتی مانند رزولوشن و HDR است که آن چیزی که گفته شد را پشتیبانی می کند.


اطلاعات مورد نیاز قبل از تعویض تاچ ال سی دی آیفون

اسکرین های تعویضی برای آیفون در نگاه اول تفاوت چندانی با یکدیگر در بازار ندارند، با این وجود تفاوت های فاحشی در کیفیت و استفاده ی بین اسکرین ها زمانی که آن ها را نصب میکنید دیده می شود. دانستن کیفیت اسکرینی که انتخاب می کنید برای آگاه ساختن مصرف کننده ای که اسکرین ارزان تر را انتخاب می کند و بعد مدتی از کیفیت آن ناراضی می شود اهمیت دارد.

به طور کلی اسکرین های مخصوص آیفون برای تعویض به دو دسته OEM ، افترمارکت (Aftermarket)  و اصلی (Original) تقسیم می شود:

1. تاچ ال سی دی OEM

اسکرین های  OEM یا اصل دارای شیشه ای از نوع گوریلا "Gorilla Glass" که توسط شرکت Coring در دمای بالا ساخته شده و همچنین دارای LCD شبکیه یا "Retina LCD" می باشد که رنگ باز تولید عالی دارد که توسط LG ساخته شده است. این اسکرین ها به سه نوع تقسیم می شوند:

1. OEM جدید: این نوع اسکرین ها مستقیما از کارخانه به دست مشتری رسیده و هیچ کدام از قسمت های آن استفاده نشده.

2. OEM استفاده شده: این نوع اسکرین استفاده شده و معمولا دارای خراش هایی از قبل می باشد.

3. OEM تعمیرشده: این نوع اسکرین دسته دو بوده اما شیشه ی آن با شیشه ی گوریلا تعویض شده است.

2. تاچ ال سی دی افترمارکت یا کپی (Aftermarket)

هر اسکرینی که از شیشه ی اصل استفاده نکند و ارزان تر باشد به عنوان اسکرین افترمارکت معرفی می شود. این اسکرین ها بسیار ارزانتر از نوع اصل هستند و به همان مقدار نیز کارایی ضعیف تری دارند. بسیاری از تعمیرکارها از این نوع اسکرین استفاده می کنند و به مشتری اطلاع نمی دهند. ما در سایت اپل سرویس ایران این نوع اسکرین ها را فقط به عنوان یک گزینه ی جایگزین برای کسانی که بودجه ی اقتصادی کمتری دارند با آگاه کردن آن ها از کیفیت آن توصیه میکنیم.

اسکرین های افترمارکت براساس کیفیت به درجه بندی شده اند؛ از بازه A+++/AAA تا A (B یا C کمتر استفاده می شوند). توصیه ی ما استفاده از A+++ ب عنوان اسکرین جایگزین برای نوع اصلی با قیمت مناسب است. با این حال طیف عملکرد استفاده از اسکرین های کپی یا افترمارکت به هیچ عنوان قابل مقایسه با نوع اصل نیست.

3. تاچ ال سی دی اصلی (Original)

تاچ ال س دی اصلی یا اورجینال ساخت شرکت اپل است. در واقع این قطعه از روی دیوایس های آیفون باز شده و در بعد از تست های مخصوص در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

 

*** به عنوان یک قانون عمومی، شما به مقدار هزینه ای که پرداخت میکنید خدمات دریافت می کنید و میزان هزینه میزان کیفیت اسکرین شما را مشخص می کند. هر سرویس خدماتی موظف است تا قبل از نصب تجهیزات، مشتری را از کیفیت آن آگاه سازد. ***


 به طور خلاصه : تفاوت های اساسی میان تاچ ال سی دی اصلی با OEM و افترمارکت

5.jpg

 

ویژگی های صفحه نمایش اصلی:

  • استحکام بیشتر

  • پوشش ضد خراش و دارای اثر انگشت

  • دارای LCD رتینا

  • طول عمر دو برابر

  • قیمت بالاتر

ویژگی های نوع کپی:

  • سبک تر از نوع اصلی

  • استحکام کمتر

  • نور پس زمینه کمتر و زرد رنگ

  • صفحه لمسی واکنش کند تری دارد

  • قیمت کمتر

 

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید