چطور سرعت آیفون یا آیپد قدیمی خود را افزایش دهیم

person نویسنده: list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 2097

هرساله اپل آیفون و آیپد های جدید خود را با ورژن جدید iOS عرضه می کند و بیشتر افراد نمی توانند دستگاه جدید را بخرند. اگر آیفون یا آیپدتان پا به سن گذاشته است، در اینجا راه حل های کوچکی برای کارایی بهتر و سریعتر را در اختیارتان قرار می دهیم.

شما احتمالا خبرهایی در رابطه با افزایش سرعت آیفون خود با تعویض باتری  یا .. شنیده باشید اما قبل از انجام این روش ها، این چند راه حل گفته شده را امتحان کنید.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

آیفون خود را ریست کنید

آیا آیفون خود را روشن و خاموش کرده اید؟ شاید احمقانه به نظر برسد اما همه مان می دانیم که بیشتر مواقع این روش مشکل ما را حل می کند.

می دانیم که این روش معمولا توسط کاربران ویندوز انجام می شود اما در مورد آیفون ها یا آیپد های قدیمی به خوبی عمل میکند. این کار را قبل از تغییر تنظیمات آیفون انجام دهید.

گرافیک بالا را با غیرفعال کردن آی کندی (Eye Candy) کاهش دهید

گرافیک کارایی زیادی انجام می دهد. در مورد آیفون های جدید، ممکن است همه چیز روان و خوب باشد اما هرچقدر که از عمر آیفون می گذرد متوجه لگ ها و کندی های آیفون خود می شوید. برای بهتر کردن آن، وارد تنظیمات شده و وارد گزینه ی General و سپس Accessibility  شوید.

به دو گزینه ی مقابل در این قسمت توجه کنید: Increase Contrast و Reduce Motion.

ابتدا Increase Contrast را انتخاب کرده و گزینه ی Reduce Transparency on را فعال کنید.

این کار اثرات روشنایی که روی عناصر UI می بینید را حذف می کند، مانند مرکز کنترل که آیکون ها خاکستری و مات می شود. این نیاز به پردازش کمتری دارد و سرعت را مقداری افزایش می دهد.

گزینه ی بعدی Reduce Motion است که منجر به کاهش انیمیشن های غیرضروری می شود، مانند اثر پارالکس یا انطباق روی صفحه خانه.

این دو آیتم به آیفونتان سرعت کافی می بخشد اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد.

برنامه ها را پاک کنید و مقداری فضا خالی کنید

اگر حافظه ی آیفونتان خیلی پر است، طوری که صفر درصد فضای خالی دارید، برنامه هایی که نیاز ندارید را پاک کنید تا مقداری کارایی آیفونتان بالا برود. همچنین بسیاری از برنامه ها پردازش پیش زمینه ای دارند که در صورت حذف آنها سرعت دستگاهتان بالا می رود.

وارد تنظیمات جنرال آیفون شوید و گزینه ی iphone Storage  یا ipad Storage را بزنید.

حال که وارد صفحه ی استوریج شدید، تمام برنامه هایی که فضا اشغال کرده اند به صورت نزولی مرتب شده اند.

برای بیشتر برنامه ها گزینه ی Delete App برای حذف وجود دارد. شما همچنین از صفحه ی خانه نیز میتوانید این کار را انجام دهید؛ اما از این راه می توانید مقدار فضایی که اشغال کرده را ببینید.

همچین گزینه ی Offload App در اینجا وجود دارد. این گزینه باعث می شود که  برنامه، خود را حذف می کند اما اطلاعات آن روی آیفون باقی می ماند  و به شما اجازه می دهد تا در صورت نصب دوباره برنامه تمامی اطلاعات در برنامه وجود داشته باشد.

همچنین برای پاک کردن فضای اشغال شده می توانید در مورد بعضی برنامه ها اطلاعات موجود در آن را پاک کنید.

رفرش برنامه ها را متوقف کنید

رفرش پیش زمینه برنامه ها باعث مصرف بیشتر از پردازشگر و درنتیجه کند شدن آیفون می شود. خوشبختانه می توانید آن ها را غیر فعال کنید؛ این یعنی برای دیدن اطلاعات جدید باید برنامه را باز کنید. اطلاعات به صورت پیش زمینه ای به روز نمی شود.

به تنظیمات بروید، وارد General > Background App Refresh شوید.

شما دو انتخاب دارید: غیر فعال کردن کلی یا به صورت تک تک.

ابتدا تک تک برنامه ها را غیر فعال کنید و ببینید چه تاثیری روی عملکرد دستگاه دارد. اگر کمک نکرد، تمام برنامه ها را با یک گزینه غیرفعال کنید. این گزینه روی باتری نیز اثر دارد و قطعا به آیفون کمک می کند.

پیام هایتان را پاک کنید

با اینکه به نظر نمی رسد تاثیر آنچنانی در سرعت آیفونتان داشته باشد اما بسیاری از کاربران صدها یا هزاران پیام در برنامه ی مسیج خود دارند که باعث کند شدن می شود. پس عاقلانه است که پس از مدتی این پیام ها حذف شود.

پیشنهادات سیری را غیرفعال کنید

جستجوی اسپات لات احتمالا برای آیفون های کم ظرفیت پیشنهاد خوبی نیست. پیشنهادات سیری را که در زمان جستجو کمکتان میکند خاموش کنید.

وارد تنظیمات شده و گزینه "Siri & Search" را بزنید.

به قسمت پیشنهادات سیری رفته و مانند رفرش کردن برنامه های پیش زمینه، میتوانید همه یا تک تک انتخاب کنید.

اگر فکر می کنید این ویژگی مفید است، اینکه چطور برنامه ها را انتخاب کنید به شما بستگی دارد ولی چیزهایی وجود دارد که به آن ها نیاز ندارید، کافیست آن ها را غیرفعال کنید.

از برنامه های اپل استفاده کنید

معمولا برنامه های سوم شخص بیش از برنامه های ساخت اپل عملکرد مناسب پیشنهاد می دهد اما آن ها نیازمند منبعی هستند که آیفون یا آیپد قدیمی ضرورتا ندارد.

اگر برنامه های سوم شخص کند شدند، به جای آن از یک برنامه ی ساخت اپل استفاده کنید ( به عنوان مثال برنامه ی سفری به جای گوگل کروم). چون این برنامه ها معمولا به روز نمی شود به همین دلیل طول عمر بیشتری در دستگاه های قدیمی نسبت به جدید دارند.

آیفون یا آیپد خود را بک آپ و ریستور کنید

اگر ترفند های بالا جواب نداد، انجام بک آپ و ریستور کردن به سرعت آیفون یا آیپد شما کمک می کند. این کار مشکلات را در جایی که یک پردازش طولانی وجود دارد یا قسمت های دیگری از سیستم عملکرد iOS که CPU زیادی مصرف میکند، بر طرف میکند.

به جای پاک شدن اطلاعات آیفون می توانید محتوای آیفونتان را بکآپ کنید، به تنظیمات کارخانه برگردانید و سپس تمام اطلاعات شخصی از بکآپ را ریستور کنید. این به شما یک "وضعیت سیستم" تازه را می دهد، اما آیفون یا آیپدتان هنوز تمام اطلاعات شخصی یک برنامه را خواهد داشت.

برای این کار میتوانید از آی تونز استفاده کنید؛ که به شما اجازه ی ساخت و ریستور کردن بک آپ دستگاه شما را می دهد. اگر با کامپیوتر کار می کنید باید آی تونز را نصب کنید. اگر با مک کار می کنید، آی تونز نصب شده است.

زمانی که آی تونز را اجرا کردید، آیفون یا آیپد خود را به کامپیوتر متصل کنید.

در آی تونز روی آیکن دستگاه در قسمت سمت چپ کلیک کنید.

قسمت "Summary" را بزنید.

"Bach Up Now" را زیر بک آپ دستی کلیک کنید تا آیفون یا آیپدتان بک آپ را روی کامپیوتر انجام دهد.

آی تونز یک بک آپ برای شما ایجاد می کند و یک پیام "Backing up" در بالای پنجره هنگام انجام این عمل ظاهر می شود.

زمانی که بک آپ به اتمام رسید گزینه ی "Restore Backup" را بزنید.

اگر آی تونز به شما پیغام "خاموش کردن پیدا کردن آیفون" را داد، این کار را با باز کردن تنظیمات برنامه، کلیک روی اسم خود، کلیک روی اسم دستگاهی که استفاده می کنید و سپس کلیک روی "Find my iphone" یا  "Find my ipad"و "Off" کردن آن انجام دهید. شما در این قسمت نیاز به وارد کردن پسوورد اپل آیدی خود دارید.

اگر باید "پیدا کردن آیفون من" را غیرفعال کنید، دکمه ی "Restore Backup" را در آی تونز دوباره کلیک کنید. در این قسمت نیاز به انتخاب بک آپی دارید که می خواهید آن را ریستور کنید. شما می توانید بک آپی را انتخاب کنید که بر اساس زمان ذکر شده آخرین بک آپتان است.

بعد از انتخاب بک آپ، "Restore" را بزنید. آی تونز از بک آپی که انتخاب کردید دستگاه را ریستور می کند و دستگاه طی این مرحله مجددا راه اندازی میشود.

اگر همه ی ترفندها شکست خورد، از اول آغاز کنید

اگر هیچ کدام از ترفند ها جواب نداد، احتمالا با مشکل جدی تری رو به رو هستید که دستگاه شما را کند کرده است. بعضی اوقات بهترین راه شروع از وضعیت تازه و پاک شده است؛ یعنی ریست کردن آیفون و باز نگرداندن از بک آپ. برای انجام این کار، وارد تننظیمات عمومی شده و گزینه ی Reset را بزنید.

به جای انجام گزینه های دیگر می توانید ابتدا تمام تنظیماتی را که اطلاعاتی مثل تاچ آیدی، مجوز برنامه ها و غیره را حذف می کند ریست کنید.

اما اگر این نیز کار نکرد، مطمئن شوید که اطلاعات مهم شما بک آپ شده، سپس گزینه ی "Erase All Content and Settings" را بزنید.

باتری آیفونتان را تعویض کنید

آخرین راه تعویض باتری است. اپل اعتراف کرده که هر چقدر آیفون قدیمی تر می شود، iOS سرعت CPU را کم می کند تا از خاموش شدن های ناگهانی جلوگیری کند.

در واقع آیفون CPU خود را بسته به اینکه چقدر باتری تخریب شده اصطلاحا خفه می کند و اجرای آن کندتر می شود. تمام باتری ها طی زمان به مرور خراب میشوند؛ حتی اگر به درستی از آن استفاده کنید.

متاسفانه آیفون شما میزان کند شدن کارایی خود را به شما نشان نمی دهد و معمولا شما به درستی نمی دانید چه موقع زمان تعویض باتری است.

اگر تمام ترفند های بالا را امتحان کردید و آیفونی دارید که بیش از دو سال از عمر آن می گذرد، زمان تعویض باتری فرا رسیده است.

بستن برنامه های باز کمکی نمی کند

ما فکر می کنیم که مهم ترین مسئله برای برطرف کردن این مشکل "خالی کردن رم" است و نیز بستن برنامه های باز. برخلاف این اعتقاد عمومی، این مسئله کارایی کلی آیفون را برطرف نمی کند (اگرچه گیر کردن برنامه ها را درست می کند). در حقیقت بستن منظم تمام برنامه ها باعث باز کردن برنامه از ابتدا می شود، هر زمان که برنامه را باز کنید، که به مرور باتری شما را خالی کرده و باعث تسریع گوشی نمی شود.

 

 

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید