چرا آیفون و محصولات دیگر اپل در آمریکا مونتاژ نمی شود

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 2912

باوجود تمام درگیری‌ ها میان چین و آمریکا و درخواست مقامات دولتی از اپل، هنوز محصولات این شرکت در چین مونتاژ می ‌شوند.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین، خصوصا پس از آمدن ترامپ شدت یافته است. دو کشور تلاش ‌های زیادی می‌ کنند تا هرگونه فشار را برای دشوارتر کردن کسب ‌و کار، به شرکت‌ های یکدیگر وارد کنند. دراین ‌میان، دونالد ترامپ از مدت ‌ها پیش گفته بود که شرکت‌ هایی همچون اپل، باید محصولات خود را در کشور خود یعنی آمریکا مونتاژ کنند. با وجود تمام درخواست‌ ها و فشارهای دولتی، کوپرتینویی ‌ها هنوز تصمیمی مبنی بر انتقال خط مونتاژ محصولات خود نگرفته‌ اند. دلیل چنین عدم انتقالی، می‌ تواند یک پیچ کوچک در دستگاه‌ ها اپل باشد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در برنامه‌ای تلویزیونی در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد که شرکتش، کامپیوتر مک بعدی خود را در آمریکا خواهد ساخت. طبق قول کوک، این اولین محصولی بود که به‌ طور کامل در آمریکا و توسط کارگران آن کشور تولید می ‌شد. محصولی که در دسته ‌بندی بالارده‌ ی کامپیوترهای اپل قرار می ‌گرفت و قرار بود برای اولین ‌بار از عبارت «Assembled in USA» در آن استفاده شود.

وقتی اپل برنامه ‌ی مونتاژ کامپیوتر ۳ هزار دلاری خود را در آستین تگزاس شروع کرد، چالش‌ های تولید خود را بیش ‌از پیش نشان دادند. مشکل اول، کمبود پیچ برای تولید کامپیوتر مک بود. این واقعیت، از طرف ۳ فرد نزدیک به پروژه‌ ی اپل ادعا شد که البته، به ‌خاطر قوانین و قرادادهای اطلاعات محرمانه، درخواست کردند نامشان فاش نشود.

اپل، در چین با کارخانه‌ هایی همکاری می ‌کرد که توانایی تولید پیچ‌ های اختصاصی در تیراژ بالا را در سریع‌ ترین زمان داشتند. درمقابل در تگزاس که ادعا می ‌شود ایالتی بزرگ و پیشرفته باشد، مشکل تولید پیچ بر سر راه کوپرتینویی ‌ها قرار گرفت.

کامپیوتر جدیدی که اپل قول ساخت آن را در آمریکا داده بود، در مسیر تولید با چالشی جدی رو به ‌رو شد. کارگاهی که قراداد تأمین پیچ‌ ها را امضا کرده بود، تنها ۲۰ کارمند داشته و توانایی تولید بیش از ۱۰۰۰ پیچ در روز را نداشت.

طبق ادعای افراد حاضر در پروژه‌ ی اپل، مشکل تأمین پیچ، یکی از چالش‌ هایی بود که عرضه‌ ی محصول جدید را در آن سال‌ ها با تأخیر چند ماهه رو به‌ رو کرد. درنهایت، زمانی ‌که کامپیوتر اپل برای تولید انبوه آماده شد، پیچ‌ ها از چین خریداری شدند.

چالش فوق در تولید یک کامپیوتر در تگزاس، نمونه ‌ای از مشکلات احتمالی را نشان می ‌دهد که اپل در صورت انتقال کامل خط تولید خود به آمریکا، تجربه خواهد کرد. سازنده‌ ی آیفون اکنون به این نتیجه رسیده است که هیچ کشوری (حتی آمریکا)، توانایی رقابت با مقیاس ‌پذیری، مهارت، قیمت عالی و زیرساخت وسیع چین را ندارد.

چین علاوه ‌بر برتری در تولید، یکی از بازارهای اصلی اپل نیز محسوب می‌ شود. در ماه‌ های گذشته، شایعات پیرامون استقلال اپل، به ‌اندازه‌ ی کافی به بازارهای آن ‌ها لطمه زد. شرکت آمریکایی در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ 16 ساله، درآمدی کمتر از پیش بینی ها خواهد داشت. دلیل اصلی این شکست بزرگ نیز، کاهش فروش در چین عنوان شد. به‌ علاوه، ترامپ تهدید به اعمال مالیات بیشتر روی محصولات تولید شده در چین کرده است که درصورت اجرا، قطعا مشکلات و فشارهای مالی اپل را بیشتر خواهد کرد.

یکی از مدیران ارشد اپل با حفظ محرمانگی اطلاعات شخصی به نیویورک تایمز گفت که آن شرکت، برنامه های جدی برای ایجاد تنوع در برنامه خود داردکه درنهایت، به کشورهایی همچون هند و ویتنام رسید. به‌ علاوه، او اعلام کرد که مدیران اپل، نگران افزایش تنش ‌ها بین آمریکا و چین هستند و درباره‌ ی وابستگی کامل به چینی ‌ها و آینده‌ ی غیرقابل پیش‌ بینی خود نگرانی دارند. 

تیم کوک در جریان یک سخنرانی در چین اعلام کرد که مهارت چینی‌ ها در ساخت محصولات اپل، مثال‌ زدنی است. مدیرعامل اپل گفت ساخت محصولات اپل، نیازمند ماشین‌ های حرفه‌ ای است و چینی ‌ها، مهارت عالی برای کار کردن با آن‌ها را دارند. او در مقایسه‌ ی مهارت و تعداد زیاد متخصصان چینی گفت:

در آمریکا، اگر جلسه ‌ای برای گردآوری متخصصان حوزه‌ ای ابزار و ماشین ‌کاری داشته باشد، به ‌سختی یک اتاق جلسه پر می ‌شود، اما در چین، می‌ توان چند زمین فوتبال را با متخصصان این حوزه ‌ها پر کرد.

کریستین هوگوت یکی از سخنگوهای اپل است که در جایی گفته بود شرکت آن‌ ها یکی از موتورهای رشد اقتصادی آمریکا محسوب می‌ شود. او در اثبات ادعای خود، آمار ۶۰ میلیارد دلار هزینه در همکاری با ۹ هزار توزیع ‌کننده‌ ی آمریکایی و کمک به ایجاد و حفظ ۴۵۰ هزار شغل را بیان کرد. نیویورک تایمز برای تحلیل بیشتر با پیمانکار تگزاسی اپل یعنی Flextronix تماس گرفت که حاضر به اظهارنظر نشد.

ارزان بودن و تعداد بالای نیروی انسانی، مزیت چین نسبت به آمریکا است

اپل، حجم زیادی از کارهای خود را به ‌صورت قرارداد با کارخانه‌ های متعدد چینی انجام می ‌دهد. برخی از آن ‌ها فضاهای کاری و تولیدی بسیار عظیم و صدها هزار کارمند و کارگر دارند. آن‌ ها محصولات اپل را با دقت مونتاژ، بررسی و بسته ‌بندی می‌ کنند. قطعات مونتاژی، در کارخانه ‌هایی در سرتاسر جهان تولید می ‌شوند. درواقع،‌ از نروژ تا فیلیپین و آیداهو، میزبان سازنده‌ های قطعات اپل هستند و همگی، محصولات خود را به چین می ‌فرستند.

مونتاژ، عموما دشوارترین مرحله‌ ی ساخت آیفون محسوب می ‌شود. به‌ علاوه، کشوری که مراحل مونتاژ در آن صورت می ‌گیرد، عموما کشور اصلی سازنده است و تعرفه‌ های واردات و صادرات، براساس آن مشخص می ‌شوند.

تیم کوک، عموما با این اظهارنظر که آیفون، محصولی ساخت چین است مخالفت می ‌کند. او اعلام می‌ کند که شرکت Corning در کارخانه ‌ای در آلن تگزاس، بسیاری از صفحات نمایش آیفون را تولید می ‌کند و شرکتی دیگر در همان منطقه، وظیفه‌ ی تولید فناوری لیزری سیستم تشخیص‌ چهره‌ ی آیفون را بر عهده دارد.

واقعیت دیگری که کوک با آن مخالفت می ‌کند، اتکا به چینی ‌ها به‌ خاطر ارزان ‌تر بودن نیروی انسانی است. البته، اظهارنظرهای او آن‌ چنان قابل دفاع نیستند. حداقل حقوق در منطقه ی ژنگژو در چین که بزرگ ‌ترین کارخانه‌ ی آیفون را دارد، ۲.۱ دلار در ساعت است که مزایا نیز در آن در نظر گرفته می‌ شود. اپل ادعا می ‌کند که پایین‌ ترین حقوق کارگران تولیدکننده‌ ی محصولاتش در آن منطقه، ۳.۱۵ دلار در ساعت محاسبه می‌ شود. شایان ذکر است حقوق و مزایا برای شغل ‌های مشابه در آمریکا، بسیار بیشتر خواهد بود.

یک پیچ کوچک، نمادی از عدم توانایی تولید آیفون در آمریکا می‌شد

اپل درنهایت توانست Mac Pro را در آمریکا تولید کند. با آنکه آن محصول یکی از قوی ‌ترین کامپیوترهای کوپرتینویی‌ ها شد، اما لقب یکی از گران ‌ترین محصولات را نیز از آن خود کرد.

در جریان ساخت کامپیوتر آمریکایی اپل، شرکت ‌های چینی قطعات مورد نیاز را به تگزاس ارسال کردند، اما در زمان ساخت، برخی قطعات نیاز به بازطراحی داشتند که درنهایت، مهندسان طراح اپل را مجبور به برقراری تماس با کارگاه‌ های آمریکایی کرد.

چالش‌ های فوق در ارتباط با بازطراحی قطعات مک‌ پرو، اپل را به فردی به ‌نام استفن ملو رساند. او مالک و مدیر شرکت Caldwell Manufacturing در لاکهارت بود. پیمانکار اصلی تولید کننده‌ ی محصولات اپل یعنی فلکسترونیکس، درنهایت با شرکت کالدول قرارداد امضا کرد تا ۲۸ هزار پیچ مورد نیز برای ساخت کامپیوترها را تأمین کند.

ملو در سال ۲۰۰۲ شرکت کالدول را خرید. در آن زمان، آن‌ ها قادر به انجام تولید انبوه و رفع نیاز شرکت ‌هایی همچون اپل بودند. پس از مدتی، درخواست‌ های شرکت‌ های طرف قرارداد کالدول کاهش یافت و دلیل اصلی آن نیز، جابه ‌جایی فرایندهای تولید و مونتاژ به چین بود. به‌ همین دلیل، ملو ماشین‌ های تولید انبوه را با ماشین ‌هایی حرفه ‌ای ‌تر و دقیق ‌تر برای تولید قطعات حساس، جایگزین کرد.

به ‌هرحال، مدیر شرکت کالدول از تقاضای بزرگ و جدید اپل و تلاش آن‌ ها برای تولید در داخل آمریکا خوشحال بود. او اپل را یکی از پیشگامان تولید در خارج از آمریکا می ‌داند و درخواست جدید را شجاعتی برای سرمایه‌ گذاری در آمریکا بیان می ‌کند. چنین سرمایه‌ گذاری در آمریکا قطعا شجاعت می ‌خواهد چون تولید قطعات و محصولات مشابه در کشورهای دیگر، برای شرکت ‌های آمریکایی ارزان ‌تر خواهد بود.

کاهش تولید در آمریکا، منجر به تغییر کاربری کارخانه‌های تولید انبوه شد

درنهایت، ملو توانست قرارداد خود را با اپل اجرا کند. اگرچه آن‌ ها نتوانستند پیچ ‌هایی دقیقا مشابه نیاز کوپرتینویی ‌ها بسازند، اما به‌ هرحال ۲۸ هزار قطعه را در ۲۲ مرحله به آن‌ ها تحویل دادند. ملو برخی از محموله ‌ها را با لکسوس سدان شخصی خودش به پیمانکار اپل تحویل می‌داد.

یکی از مدیران سابق اپل، به شرط محفوظ ماندن هویت با نیویورک تایمز مصاحبه کرد. او می ‌گوید فلکسترونیکس نسبت به تیم ‌های مشابه طرف قرارداد اپل در چین، بسیار کوچک ‌تر است. او دلیل آنکه نیروی انسانی کمی برای پروژه‌ ی اپل در نظر گرفته شده بود را متوجه نمی ‌شود. البته، این مدیر سابق اپل، بیش از همه گران بودن نیروی انسانی در آمریکا را دلیل کم ‌تر بودن آن ‌ها در پروژه ‌های اپل می ‌داند.

مدیر مذکور می‌ گوید در پروژه‌ های مشابه در چین، عموما اتاقی پر از کارمند و کارگر وجود دارد که از صحیح و دقیق بودن فرایند تولید و مونتاژ، اطمینان حاصل می ‌کنند. در تگزاس، تنها یک کارمند آن کار را انجام می ‌داد که البته، خسته هم به نظر می رسید. درنتیجه، مواد و قطعات مورد نیاز عموما به ‌صورت صحیح و سریع، آماده نمی ‌شدند.

مشکل دیگر تولید محصولات اپل در تگزاس، کار نکردن ۲۴ ساعته کارگران و کارمندان بود. کارخانه‌ های چینی، در صورت نیاز شیفت ‌های خود را افزایش می ‌دهند تا تولید ۲۴ ساعته ادامه پیدا کند. به‌ علاوه، برخی از کارگران برای تولید حداکثری و رسیدن به نیاز کارخانه، حتی در ساعات استراحت و خواب نیز کار می‌ کنند. قطعا چنین روند کاری در تگزاس قابل دستیابی نبود.

سوزان هپلر، استاد اقتصاد در دانشگاه کلیولند درباره‌ ی شرایط کاری در چین می‌ گوید:

چین و نیروی کاری آن، تنها ارزان نیست. در آن منطقه، به‌ خاطر حضور دولت استبدادی، شما می‌ توانید ۱۰۰ هزار نفر را مجبور به کار در طول ساعات شب بکنید. این قابلیت، یکی از بخش ‌های الزامی و تأثیرگذار در روند معرفی و عرضه‌ ی محصول شده است.

هلپر اعتقاد دارد که اپل می تواند محصولات بیشتری را در آمریکا تولید کند. آن‌ ها تنها باید زمان و پول کافی را برای این مورد هزینه کرده و بیش‌ از پیش، به ربات‌ ها و مهندسان متخصص تکیه کنند. البته، چنین تغییر مسیری نیازمند رفع وابستگی آن‌ ها به کارگران زیاد و ارزان ‌قیمت کشورهای دیگر خواهد بود. درکنار این موارد، دولت و صنعت آمریکا نیز باید روندهای آموزش نیروی انسانی را بهبود ببخشند و همچنین، توسعه ‌ی زیرساخت‌ های زنجیره ی تأمین را نیز در دستور کار خود قرار دهند. او درنهایت به این نکته اشاره می ‌کند که شانس کمی برای اجرای همه ‌ی این موارد وجود دارد.

اپل، هنوز مک‌ پرو را در کارخانه ‌ای در آستین تولید می ‌کند. یکی از دلایل آن، هزینه های پیشین در طراحی و تأمین ماشین ‌آلات تولیدی خاص و پیچیده است. مک‌ پرو، محصولی با فروش پایین محسوب می ‌شود و از زمان معرفی در سال ۲۰۱۳ نیز به ‌روزرسانی خاصی دریافت نکرده است.

آخرین اخبار حاکی از آن است که اپل قصد دارد ۱۵ هزار نیروی جدید نیز در آستین و نزدیکی کارخانه‌ ی تولید مک پرو استخدام کند، اما هیچ ‌یک از آن‌ ها به بخش تولید و مونتاژ اضافه نخواهند شد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید