پتنت جدید آیفون تاشو اپل در برخی موارد با گلکسی فولد شباهت دارد

person نویسنده: محمد رضا هنردان list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 2247

جدول زمانی عرضه دستگاه‌ های تاشو که ماه دسامبر گذشته توسط موسسه CGS-CIMB Group منتشر شد، دارای نکات جالب توجهی بود. 

بر این اساس انتظار می ‌رفت که شرکت‌ های سامسونگ و هواوی به‌عنوان 2 تولید کننده بزرگ و برتر اسمارت‌ فون ماه ها پیش از تحقق رویای عرضه گوشی تاشو ، نمونه ‌ای از آن ‌را روانه بازار نمایند. اپل آخرین تولید کننده حاضر در این فهرست بود و بر اساس پیش ‌بینی ‌ها آیفون تاشو  این شرکت تا 6 ماهه دوم سال آینده ارائه نمی‌ شد. اوایل سال گذشته یکی از تحلیل ‌گران موسسه Merrill Lynch اعلام کرد که وی پس از گفتگو با زنجیره تامین اپل انتظار دارد که آیفون تاشو در سال 2020 عرضه شود. اشاره 2 گزارش مجزا به یک جمع ‌بندی مشابه مایه خرسندی است. در حالی ‌که تاکنون چندین طرح مفهومی از آیفون تاشوی اپل منتشر شده است، اما انتشار تصاویر یک پتنت منتسب به اپل طی هفته جاری احتمالا بهترین نگرش را از تصورات ذهنی این کمپانی در اختیار ما قرار می ‌دهد.

 

به گفته وب ‌سایت Patently Apple، روز سه‌ شنبه دفتر ثبت پتنت و نمادهای تجاری ایالات ‌متحده (USPTO) پتنت اپل برای کاور تاشو و نمایشگر مخصوص یک دستگاه الکترونیکی را ثبت کرده و شناسه اختراع 10303218 را برای آن در نظر گرفته است.

تصاویر منتشرشده، دستگاهی تاشونده به سمت داخل با ظاهری مشابه اسمارت‌ فون سامسونگ گلکسی فولد را نمایش می ‌دهند. این دستگاه با گوشی تاشونده به خارج هواوی میت X  و موتورولا RAZR (2019) با قابلیت تاشوندگی عمودی متفاوت خواهد بود. اما برخلاف گلکسی فولد این پتنت دربردارنده تصاویری است که از وجود نمایشگری انعطاف ‌پذیرتر با الگوهای تاشوندگی بیش ‌تر نسبت به اشکال کنونی پیاده‌ سازی مکانیسم تاشو حکایت دارد. این پتنت بر مقوله نمایشگر آیفون تاشو و لایه‌ های پوششی دستگاه تمرکز نموده است. همان‌ طور که در پتنت نیز اشاره شده، هر 2 قسمت به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که با خم کردن لایه کاور روی ناحیه قابل انعطاف، باز و بسته شوند.

به ‌طور سنتی دستگاه‌ های الکترونیکی دارای قالب طراحی یکتایی هستند که با توجه به اندازه و شکل نمایشگر آن ها تعیین می ‌شود. از آن ‌جا که بسیاری از نمایشگرهای سنتی مستحکم یا حداقل انعطاف ‌ناپذیر هستند، لذا یک دستگاه سنتی سازگار با چندین قالب طراحی از یک لولای مکانیکی یا مفصل گردشی بهره می‌ گیرد. با این ‌حال این پیکره‌ بندی‌ های سنتی برای نوت ‌بوک‌ های معمولی و دستگاه‌ های تبلت که به ‌صورت ذاتی با محدودیت‌ های یکپارچه ‌سازی و ابعاد موردنیاز یک لولای مکانیکی جداگانه مواجه هستند، به ‌کار گرفته می ‌شوند. اصول مشروح در این قسمت به دستگاه ‌ها و تکنیک ‌هایی برای ایجاد گجت ‌های الکترونیکی قابل‌ حمل مجهز به یک کاور و نمایشگر تاشو اشاره دارند. این نمایشگر و کاور با محدودیت ‌ها یا نواقص مربوط به برخی ایده‌ های سنتی دست ‌به گریبان نخواهند بود.

آیا مشکلات سامسونگ موجب تعلل اپل برای کار روی یک آیفون تاشو شده است؟

اپل درخواست ثبت این پتنت را در ژانویه سال 2018 ارائه کرد و تصاویر آن نیز پیش ‌تر در ماه آگوست منتشر شد. در ماه جولای گذشته اپل پتنت دیگری در رابطه با یک آیفون تاشو را در موسسه USPTO ثبت کرد. این پتنت به بررسی نحوه استفاده از مواد اولیه جهت جلوگیری از نازک ‌شدگی اجزای نمایشگر تاشو هنگام باز شدن دستگاه می ‌پردازد.

 

بایستی به‌ خاطر داشت که پتنت ‌های مذکور پیش از آشکار شدن مشکلات اسمارت ‌فون تاشوی سامسونگ گلکسی فولد توسط اپل به ثبت رسیده اند. نخستین گوشی تاشوی یک تولید کننده بزرگ در ماه فوریه معرفی شد و قرار بود در روز 26 آوریل روانه بازار شود. اما همان‌ طور که بی‌ تردید اکنون مطلع هستید، برخی افراد کنجکاو تصور می‌ کردند که برداشتن لایه فیلم محافظ از روی نمایشگر بزرگ داخلی دستگاه مشکلی ایجاد نخواهد کرد، در حالی ‌که سامسونگ پیش ‌تر در خصوص عدم انجام چنین اقدامی هشدار داده بود. در این میان مشکلات دیگری از قبیل ورود گرد و خاک به گوشی از طریق لولا و ایجاد برآمدگی در نمایشگر دستگاه نیز مشاهده شد. در نتیجه سامسونگ عرضه گلکسی فولد را به تعویق انداخت و فروشگاه Best Buy نیز اخیرا پیش‌ سفارشات دریافت شده برای این دستگاه را لغو کرد.

 

قرار بود گوشی هواوی میت X با ساختار تاشونده به سمت خارج، دومین گوشی تاشوی عرضه شده توسط یک تولید کننده بزرگ طی سال جاری لقب گیرد. اکنون هواوی از دسترسی به اجزاء، قطعات و نرم ‌افزارهای ارائه شده توسط منابع معمول خود محروم است و این پدیده می ‌تواند عرضه میت X را با تاخیر مواجه نماید، اگرچه کمپانی هیچ بیانیه ‌ای در این خصوص صادر نکرده است. بدیهی است که مشکلات هواوی با موارد پیش روی سامسونگ و اسمارت ‌فون گلکسی فولد این شرکت یکسان نیست.

با توجه به پتنت ‌های ثبت شده و مورد درخواست اپل، این کمپانی برای تولید یک آیفون تاشو کاملا مصمم است. تنها بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا مشکلات سامسونگ بر نقشه راه عرضه چنین دستگاهی سایه خواهد انداخت یا خیر.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید