ویروس در ios

person نویسنده: list دسته: آموزش و بررسی تخصصی محصولات اپل تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 2710

در آیفون برخلاف اندروید لازم نیست برای جلوگیری از آلودن شدن سیستم کامپیوتری یا مک بوک خود کار خاصی انجام بدهید، بلکه کافی است از انجام کارهای اشتباه دوری کنید! 

این موضوع از کم بودن احتمال آلوده شدن مک به ویروس حکایت دارد، اما وضعیت در آی او اس چگونه است؟ احتمال ویروسی شدن آیفون چقدر است؟


تعریف ویروس و بدافزار

از نظر عموم کاربران، هر چیزی که قابل مشاهده نبوده (نرم افزاری) و سبب بروز مشکلات در یک سیستم دیجیتالی – الکترونیکی می‌شود، ویروس نام دارد، اما از نظر تکنیکی این تعریف صحیحی نیست. در اصل، بدافزار عنوانی است که باید به تمامی نرم افزارهای خرابکار اطلاق کنیم.

ویروس را باید بدافزاری خطاب کنیم که درست همانند یک ویروس بیماری‌زا در بدن جانوران رفتار می‌کند، به این صورت که از طریق یک انگل (بدافزار) وارد سیستم شده و سپس در قسمت‌های مختلف آن پخش می‌شود. اگرچه در دهه‌های قبل، ویروس‌ها به صورت گسترده در سرتاسر اینترنت وجود داشتند، اما امروز جزو متداول‌ترین انواع بدافزارها نیستند.




به عنوان یکی دیگر از انواع بدافزارها باید به تبلیغ افزار اشاره کرد که معمولا از طریق افزونه‌های مرورگرهای وب، شما را با نمایش تبلیغات پیاپی گلوله‌باران می‌کنند. دسته‌ای دیگر از بدافزارها با عنوان جاسوس افزار وجود دارند که رفتار شما در اینترنت و داده‌هایتان را بررسی کرده و برای شرکت‌های مختلف مخصوصا شرکت‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند.

نوع دیگری از بد افزارها که از بقیه موارد پردردسرتر و خطرناک‌تر بوده و متاسفانه تعدادشان در حال افزایش است، باج افزار نام دارد. آلوده شدن یا همان ویروسی شدن سیستم به این شکل سبب قفل شدن فایل‌ها شده و می‌بایست برای دسترسی مجدد به آن‌ها، به صورت بیت کوین پول (باج) پرداخت کنید.
اکنون که با انواع بدافزارها آشنا شده‌ایم، امکان مبتلا شدن یک دستگاه آی او اسی اعم از آیفون، آیپد و آیپاد به آن‌ها را بررسی کرده و فقط به بررسی احتمال ویروسی شدن بسنده نمی‌کنیم. با این حال، با توجه به متداول شدن استفاده از این مفهوم، در این مطلب از عبارت ویروسی شدن به منظور نمایش کلی آلودگی یک دستگاه به بدافزارها استفاده خواهیم کرد.

راهکارهای اپل برای جلوگیری از ویروسی شدن آیفون

شرکت اپل برای مصون نگه داشتن سیستم عامل‌های پلتفرم موبایل خود راهکارهایی را اتخاذ کرده که دلیل اصلی ایمن خطاب شدن آی او اس، بیشتر همین موارد است.

کنترل‌های اپ استور

برخلاف اندروید، که می‌توان برنامه‌ها را از هر جایی دانلود و نصب (سایدلود) کرد، تنها راه نصب نرم افزار بر روی آیفون یا آیپد اپ استور است، مگر این که این محدودیت را با جلبریک کردن  به سختی دور بزنید. اپل به این شیوه و از طریق راهکاری با نام Walled Garden  مطمئن می‌شود نرم افزارهای ناسالم به دستگاه‌های آن وارد نخواهند شد. این موضوع حداقل به صورت تئوری نشان می‌دهد میلیون‌ها اپلیکیشن موجود در اپ استور سالم بوده و امکان ویروسی شدن آیفون از طریق آ‌ن‌ها وجود ندارد.




اپل برای جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه‌هایش، هر نرم افزاری که توسعه‌دهنده‌ای به اپ استور ارسال می‌کند را بررسی کرده و در صورت بدافزار تشخیص دادن آن، از پذیرفتنش خودداری می‌کند. قطعا این راهکار بدون باگ و رخنه نیست، اما یک غربال‌گر قدرتمند بوده و تعداد کمی بد افزار در نقش برنامه‌ای سالم از دستش بدون به دام افتادن فرار می‌کنند.

مکانیزم ایمنی Sandboxing

در آی او اس از مکانیزم Sandboxing استفاده می‌شود تا از فراتر رفتن اپلیکیشن‌ها از محدوده تعریف شده برایشان جلوگیری شود. یکی از مهمترین ویژگی‌های Sandboxing جلوگیری از دسترسی برنامه‌های نصب شده توسط شما به داده‌های دیگر نرم افزارها است.




علاوه بر آن، تقریبا تمامی نرم افزارها تحت فرمان یک اکانت مشخص در آی او اس فعالیت می‌کنند. بدون دسترسی به حساب روت (ادمین)، اپلیکیشن‌ها قادر به اعمال تغییرات سیستمی و بروز دردسرهای بزرگ نخواهند بود. به این ترتیب، اگر بدافزاری توانست از فیلترهای اپ استور عبور کرده و به آیفون شما راه پیدا کند، در اینجا گیر Sandboxing  افتاده و نمی‌توانند به فایل‌ها و مخصوصا خود سیستم عامل تعرض کنند.

آپدیت‌های متناوب آی او اس

یکی از راه‌های جلوگیری از ویروسی شدن آیفون و یا دیگر انواع دستگاه‌های مجهز به سایر سیستم عامل‌ها، به‌روز نگه داشتن بستر نرم افزاری یعنی سیستم عامل است. این یکی از بخش‌هایی است که پلتفرم موبایل اپل در مقایسه با اندروید در آن برتری دارد.

البته به لطف ارائه قابلیت‌هایی همچون Project Treble در اندروید 8 و بعد از آن، امکان انتشار آپدیت طی بازه‌های زمانی کوتاه‌تر برای دستگاه‌های اندرویدی فراهم شده است، اما همچنان گوشی های آیفون از نظر دریافت آپدیت سیستم عامل بهتر تلقی می‌شوند. به همین دلیل گوشی آیفون 5 اس، که عرضه آن به پنج سال قبل برمی‌گردد، آپدیت آی او اس 12 را دریافت می‌کند! در سیستم عامل جدید همواره حفره‌های امنیتی پیشین برطرف شده و احتمال ویروسی شدن کاهش پیدا می‌کند.

اگر سهم گوشی های اندرویدی کنونی دریافت‌کننده جدیدترین سیستم عامل این پلتفرم را مشاهده کنید، به عدد بسیار پایینی برخورد خواهید کرد، اما در حال حاضر، نزدیک به 65 درصد آیفون‌ها به آی او اس 11 مجهز هستند.


طرح یک موضوع مهم

اگر سرعت گوشی آیفون شما کاهش پیدا کرده است، احتمال ویروسی شدن آن زیاد نیست و احتمالا باید در پی خالی کردن فضای ذخیره‌سازی برای باز کردن راه تنفس گوشی باشید! همچنین با توجه به اعتراف اپل به کم کردن سرعت گوشی های قدیمی به صورت عمدی، که به عقیده کاربران ترفند شرکت برای ترغیب آن‌ها به خرید مدل‌های جدید است، باید به فکر تعویض باتری گوشی باشید.

جلبریک کردن؛ آزادی همراه با ریسک

طبق بررسی‌ها، بیشتر کاربران آی او اس در معرض ویروسی شدن دستگاهشان قرار ندارند، مگر این که گوشی یا تبلت خود را جلبریک کرده باشند. اجبار به نصب برنامه از اپ استور و دیگر محدودیت‌های سیستم عامل‌های آی او اس، برخی کاربران را به سمت جلبریک کردن گوشی سوق می‌دهد. یکی از عوارض این عمل در کنار آزادی عملی که به کاربر می‌دهد، افزایش احتمال ویروسی شدن آیفون است؛ نرم افزارهایی که خارج از اپ استور نصب می‌کنید، ممکن است حاوی بدافزار باشند.

امروز میزان محبوبیت جلبریک کردن کاهش پیدا کرده است، چرا که اپل در مقایسه با قبل، در سیستم عامل‌های موبایل خود آزادی عمل بسیار بیشتری به کاربرانش اهدا می‌کند. از طرفی دیگر، با انتشار هر سیستم عامل جدید، جلبریک کردن دستگاه‌های مجهز به آن پیچیده‌تر شده و این کار را تبدیل به فرآیندی بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.

نصب آنتی ویروس بر روی آیفون

در اپ استور تعداد قابل توجهی نرم افزار آنتی ویروسی دیده می‌شود. با کمی دقت متوجه خواهیم شد این برنامه‌ها در عمل کار خاصی انجام نداده و ابزارهای تقریبا بی‌فایده‌ای هستند. اپلیکیشن‌هایی همچون لوک اوت (Lookout)،اویرا (Avira) و نورتون (Norton) در واقعیت گوشی را برای یافتن بدافزارها اسکن نمی‌کنند، چرا که به خاطر وجود مکانیزم Sandboxing،اصلا توانایی انجام این کار را ندارند!

نصب یک آنتی ویروس آی او اسی قابلیت‌هایی همچون امکان پیدا کردن گوشی، محافظت در برابر وب سایت‌های خطرناک و دریافت نوتیفیکیشن وجود آپدیت نرم افزاری جدید را فراهم می‌کند، مواردی که بدون نیاز به نصب برنامه نیز انجام‌پذیر هستند.

اپلیکیشن Find My iPhone عمل یافتن گوشی آیفون مفقود شده را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. همچنین مرورگرهای آی او اسی مخصوصا سافاری، به اندازه‌‌ای هوشمند هستند که کوچکترین خطری را در هر وب سایتی گزارش دهند. وجود آپدیت نرم افزاری جدید نیز همواره از طریق نمایش یک نوتیفیکیشن سیستمی به اطلاع کاربر می‌رسد.

اپل در سال 2017، تعداد زیادی از نرم افزارهای آنتی ویروسی تقلبی، که مدعی اسکن کردن گوشی برای یافتن بدافزارها بودند، را از اپ استور حذف کرد. این برنامه‌ها مدعی به انجام کاری بودند که در عمل امکان‌پذیر نیست.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید