همه آنچه از سیستم عامل ios 13 انتظار داریم

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1582

هرچند هنوز چند ماه تا زمان عرضه نسخه اولیه iOS 13  مانده است، ولی قصد داریم در این مقاله به ‌صورت مختصر و مفید انتظارهایی که از نسخه جدید این سیستم‌ عامل داریم را مطرح نماییم.

 اپل برای iOS 12، به جای تمرکز بر تغییرات ظاهری، توجه اصلی خود را معطوف به بهبود عملکرد کلی آن کرد و این رویکرد باعث شد این سیستم‌ عامل در گجت ‌های قدیمی کارکرد روان ‌تری داشته باشد. اما اپل برای iOS 13 چه رویکردی را اتخاذ خواهد کرد؟ طبق برخی از شایعات، می ‌توانیم انتظار تغییرات ظاهری قابل توجهی را داشته باشیم و در ضمن امیدواریم اپل مانند گوگل، نرم ‌افزار دوربین خود را تا حد زیادی ارتقا دهد و دیگر اپلیکیشن‌ های کلیدی iOS هم امکانات جذابی دریافت کنند.

تاریخ معرفی اولیه و عرضه نهایی iOS 13

رونمایی اولیه: ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) اپل معمولاً نسخه اولیه iOS جدید را در کنفرانس WWDC معرفی می ‌نماید. در این کنفرانس، اپل از جدید ترین پیشرفت‌ های نرم ‌افزاری خود صحبت می‌ کند و در بخشی از آن، از نسخه اولیه مختص توسعه ‌دهندگان iOS پرده‌ برداری می ‌شود.

تاریخ عرضه نسخه‌ های بتا: اوایل (نسخه توسعه ‌دهندگان) و اواخر (نسخه عمومی) ژوئن۲۰۱۹: افرادی که صاحب اکانت توسعه ‌دهندگان هستند (که ۹۹ دلار هزینه دارد) خیلی زود همزمان با کنفرانس WWDC به نسخه ابتدایی iOS 13 دسترسی پیدا می ‌کنند و همچنین اپل از سال ۲۰۱۶، نسخه بتا عمومی iOS هم برای کاربران عرضه می ‌کند. این نسخه معمولاً سه هفته بعد از کنفرانس عرضه می ‌شود که این یعنی در اواخر ژوئن یا اوایل ژوئیه می ‌توانیم انتظار ارائه‌ ی آن را داشته باشیم.

عرضه نهایی: سپتامبر ۲۰۱۹ در هفت سال گذشته، اپل نسخه نهایی iOS را در اواسط ماه سپتامبر عرضه کرده است و تفاوت عمدتا محدود به چند روز است. مثلا، iOS 10 در سال ۲۰۱۶ در روز ۱۳ سپتامبر عرضه شد و iOS 6 و iOS 11 در روز ۱۹ سپتامبر عرضه شدند.

شایعات پیرامون iOS 13

معمولاً برخی از قابلیت ‌های iOS روانه‌ ی macOS می ‌شوند ولی در رابطه با iOS 13 احتمالاً این جاده دو طرفه خواهد بود. به گزارش بلومبرگ، iOS 13 از حالت تاریک پشتیبانی می‌ کند تا کاربران در محیط ‌های تاریک، راحت ‌تر از گجت‌ های خود استفاده نمایند و در ضمن مصرف باتری آن‌ ها هم کاهش یابد. این ویژگی سال گذشته به macOS موهاوی افزوده شد. همچنین در همین گزارش بدون اشاره به جزئیات، آمده که CarPlay هم بهبود پیدا می ‌کند.

اپل در iOS 12 توجه چندانی به آیپد نشان نداد اما برای iOS 13 به احتمال زیاد شاهد تکرار این رویکرد نخواهیم بود. در چند سال گذشته، اپل نشان داده که می ‌خواهد فاصله بین آیپدها و تبلت ‌ها را کمتر از گذشته کند. به‌ عنوان مثال iOS 9 قابلیت چند وظیفگی را به ارمغان آورد و iOS 11 هم مجهز به قابلیت داک برای آیپدها شد. احتمالاً در این نسخه جدید، شاهد طراحی جدید هوم اسکرین و بهبود در مدیریت فایل‌ ها خواهیم بود.

در ابتدا گفته می ‌شد iOS 12 طراحی جدیدی برای هوم اسکرین آیفون و آیپد ارائه می‌ کند که ظاهراً اپل موقتاً آن را کنار گذاشت تا تمرکز اصلی خود را معطوف به بهبود ثبات و عملکرد سیستم کند. همچنین احتمالاً در این نسخه از iOS، محدودیت زمانی لایو فوتوز افزایش پیدا می‌ کند.

برخی از ویژگی‌های مورد انتظار از iOS 13

در بخش قبل، به برخی از شایعات مطرح شده نگاهی انداختیم ولی حالا بهتر است که انتظاراتمان را از این نسخه جدید iOS بیان نماییم.

دوربین هوشمند تر: یکی از مهم ‌ترین قابلیت‌ های نرم ‌افزاری که اپل می ‌تواند به iOS 13 اضافه کند، بهبودهای نرم ‌افزار دوربین و ارائه‌ ی مشخصه‌ های جذابی مانند قابلیت Night Sight گوشی‌ های پیکسل گوگل است. در حال حاضر، اگر عکس گرفته در محیط تاریک توسط دوربین پیکسل ۳ و آیفون XS با یکدیگر مقایسه شود، تفاوت بسیار مشهود آن‌ ها را نمی ‌توان نادیده گرفت.

ایجاد فایل‌ های GIF: در حال حاضر کاربران iOS برای ایجاد GIF های موردنظر خود باید دردسرهای زیادی تحمل کنند. اگرچه برنامه Photos موجود در macOS از این قابلیت بهره می‌ برد، اما هنوز این مشخصه برای iOS ارائه نشده است.

بهبود کنترل سنتر: اگرچه کنترل سنتر گجت ‌های آیفون از ویژگی ‌های بسیار جذاب و همه‌ فن‌ حریفی بهره می ‌برد، ولی در این بین ضعف ‌های قابل توجهی هم دیده می ‌شود. به‌ عنوان مثال با وجود اینکه در این بخش می ‌توان وای ‌فای یا بلوتوث را فعال و غیرفعال کرد، اما برای انتخاب شبکه یا گجت، باید روانه ‌ی قسمت تنظیمات شوید. در ضمن اپل بهتر است با اعمال یک تغییر کوچک، کاری کند که غیرفعال کردن بلوتوث در کنترل سنتر، این مشخصه به‌ طور کامل غیرفعال شود.

ارائه نسخه کامل سافاری: افرادی که می‌ خواهند از آیپد خود به‌عنوان یک نوع کامپیوتر استفاده کنند، هنگام استفاده از نسخه موبایل سافاری با محدودیت ‌های زیادی روبرو می‌ شوند. بنابراین همانطور که آیپد قرار است نسخه ‌ی همه‌ جانبه فتوشاپ را دریافت کند، بهتر است اپل برای نسخه آیپد iOS 13 نسخه کامل سافاری را ارائه کند یا حداقل به کاربران اجازه دهد نسخه‌ های کامل کروم یا فایرفاکس را در آیپد خود نصب کنند.

 

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید