درک ساختار پلتفرم ios

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1888

پیش از شروع ساخت برنامه تحت سیستم عامل ios نخست باید درک کافی از ساختار این سیستم عامل بدست آورد.

چرا ios ؟

قبل از اینکه رقیبان فعلی اپل یعنی اندروید و ویندوز فون وارد عرصه شوند اپل رقیبانی دیگری داشت نظیر نوکیا و بلک بری که بر صنعت پلتفرم های موبایل حکومت می کردند. با وارد شدن موبایل های هوشمند از شرکت هایی نظیر Samsung و htcو... یک سوال در ذهن نقش می بندد و آن اینست که کدام یک از این گوشی ها موبایل مناسب برای من است؟

اگر حضور ذهن داشته باشید بخاطر بیاورید که در سال 2007 کمپانی اپل در عرضه پلتفرم های گوشی هوشمند و فناوری نرم افزاری آنها طوفانی به پا کرد.ولی اندکی بعد با ورود اندروید سلطه بازارمحصولات کمپانی اپل به زیر آمد. در این خصوص سوالی پیش می آید و آن این است که این جریان برای ios چه معنایی دارد؟ آیا با این وجود هنوز هم توسعه نرم افزار تحت این سیستم عامل وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال قطعا بله است.  دلایل مهمی برای توسعه نرم افزار در بستر سیستم عامل ios وجود دارد.

انگیزه سوددهی قوی: همانگونه که مشخص است مردم برای محصولات کمپانی اپل در زمینه پلتفرم موبایل حاضرند بیشتر از پلتفرم های دیگر هزینه کنند. سیستم عامل اندروید یک پرچمدار در زمینه محصولات موبایل به حساب می آید ولی پلتفرم ios توانسته با سیاست های ایجاد شده از طرف کمپانی اپل، سوددهی بیشتری را در پی داشته باشد.

امنیت کامل: هرچند که اخیرا بخش اپل استور کمپانی اپل انتقادهای زیادی در بخش فرایند بازبینی محصولات از طرف توسعه دهندگان و مشتریان متحمل شده، ولی کاملا واضح است که این سیاست سبب شده اپل استور از نظر کیفیت میانگین برنامه های خود، بالاتر از سیستم های فروشگاهی دیگر قرار بگیرد. در حال حاضر مشتریان در خرید محصولات خود از فروشگاه اپل بیشتر از سایر سایت های فروشگاهی احساس امنیت و اطمینان می کنند.

انجمن و پشتیبانی: انجمن توسعه دهندگان iOS مکانی بزرگ بمنظور درخواست کمک وپشتیبانی در حوضه تولید نرم افزار تحت پلتفرم های شرکت اپل به حساب می آید. هنگام مواجه شدن با مشکل در حوزه تولید نرم افزار می توانید با مراجعه به این انجمن سوالات تان را مطرح نمایید و یا از مقاله ها، آموزش ها و مستندات دیگر استفاده کنید.همچنین مستندات کمکی کمپانی اپل در حوزه بسته توسعه نرم افزاری ios یا همان iOS SDK بسیار بزرگ و با کیفیت است و صدها ویدیو کنفرانس توسعه دهندگان جهانی وب برای هر کاربر iOS ثبت نام کرده باشد در دسترس خواهد بود.

گاهی اوقات افراد یادشان می رود و یا آگاه نیستند که دو سیستم عامل اندروید و ios کاملا متفاوت از هم هستند در عین حال که هر دو برای بکارگیری در صنعت موبایل ساخته شده اند ولی ساختار سیستم عامل iOS از خیلی لحاظ با ساختار سیستم عامل گوگل اندروید متفاوت است.

از جنبه توسعه و تولید نرم افزار گاها افراد معتقدند که توسعه تحت پلتفرم iOS در مقایسه با رقیب اصلیش اندروید خیلی راحت تر است. دو دلیل برای وجود فاصله بین اندروید و iOSاز لحاظ ساختاری وجود دارد یکی نرخ پذیرش و دیگری میزان پراکندگی .

پراکندگی:

یکی از قدرتهای بنیادین سیستم عامل اندروید همان ضعف مدیریت است که گاها به سود کاربران تمام می شود. سیستم عامل اندروید به عنوان یک پروژه متن باز یا همان open sourse منتسر شده است این قضیه سبب می شود هر کسی با داشتن برنامه نسبت به ایجاد تغییراتی در آن اقدام کند.

شرکت های بزرگ سخت افزاری به این موضوع به خوبی آگاهی دارند علی الخصوص که خود گوگل بر این موضوع تاکید خاصی دارد. با توجه به این موضوع اندروید به سرعت در بین کاربران جهانی شناخته شده و محبوبیت زیادی پیداکرده است. باتوجه به این موضوع که شرکت های سخت افزاری مطابق نیازهایشان تغییراتی در اندروید بوجود می آورند از این رو گوناگونی و پراکندگی وسیعی در حوزه سیستم عامل اندروید بعد از معرفی آن بوجود آمد.

درعین حال که اشتراک بازار اندروید و محدوده پشتیبانی آن خیلی بزرگ است ولی ایجاد نرم افزاری که قادر به اجرا روی هر نسخه اندروید باشد کاری دشوار است. اکنون که دستگاه های مختلف بسیار زیادی تحت  سیستم عامل اندروید اجرا می شوند دیگر تست و خطایابی برنامه توسط برنامه نویس ها کار دشواری است. در پی این موضوع پشتیبانی و سازگاری برنامه شما در پلتفرم های مختلف نیز با یک چالش جدی روبرو می شود.

نرخ پذیرش:

از سالیان دور در بعضی از کشورها بازار محصولات بی سیم تحت کنترل سفت و سخت اپراتورهای تلفن همراه بوده است. کمپانی اپل از اول با آگاهی از این جریان سعی در کنترل دستگاه های موبایل برای ارائه بهترین تجربه کاربری موبایل به مشتریان خود بوده است. این کار اینست که کاربران می توانند دستگاه هایشان را به محض انتشار نسخه جدید iOS همان روز ارتقا دهند. این حالت جزء یکی از برتری های پلتفرم iOSبه حساب می آید. طبق آمار بدست آمده کمتر از سه ماه پس از انتشار iOS7 بیشتر از 74% دارندگان دستگاه های iOS، دستگاه هایشان را به iOS جدید ارتقا داده بودند.

در دسامبر2013 کمتر از55% کاربران اندروید دستگاه هایشان را به نسخه جلی بین که در جولای 2012 منتشر شده بود ارتقا داده بودند و تنها 1.1 درصد دستگاهشان را به نسخه Kitkat که در اکتبر 2013 منتشر شد ارتقا دادند.

منظور از دادن این آمار پایین آوردن اندروید و یا سایر پلتفرم ها نیست بلکه تاثیر نرخ پذیرشی است که توسط کاربران این پلتفرم ها مورد قبول واقع می شود. تعداد کمی از کاربران نسخه جدید سیستم عامل اندروید را می پذیرند واز طرفی دیگر توسعه دهندگان نرم افزاری مجبورند که از نسخه های قدیمی سیستم عامل اندروید پشتیبانی کنند. این قضییه سبب می شود جلوی پیشرفت فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری جدید تا حدی گرفته شود.

پرداخت قانونی:

درعین حال که پلتفرم اندروید یکه تاز میدان است ولی از جنبه پرداختی با فاصله زیادی در کنار iOSقرار دارد. در واقع از جنبه پرداختی های نرم افزاری، سیستم عامل iOS با فاصله ی زیادی همه رقیب هایش را کنار زده است.

چرا بومی؟

درصورتیکه یکی از علاقه مندان و یا خوانندگان مکرر در زمینه توسعه نرم افزاری اپل باشید احتمالا نام فریم ورک های کراس پلتفرمی نظیر phoneGap, Titanium Mobile را شنیده اید. شاید ابتدا تعجب کنید زیرا وقتی قادر به تولید برنامه های iOS با استفاده از جاوا اسکریپت هستید مجبورید دردسر یادگیری زبان برنامه نویسی شی گرای C رانیز متحمل شوید.

برنامه های مبتنی بر وب (Web Application):

این گزینه اولین انتخاب شما قلمداد می شود. البته این گزینه قبل از معرفی بسته توسعه نرم افزاری بومیiOS در سال 2008 تنها گزینه قابل انتخاب بود. یک نکته مهم در این خصوص این است که برنامه های توسعه داده شده تحت این گزینه تحت سیستم فرایند بازبینی اپل استور یا به طور کلی اپل قرار نمی گیرد. در واقع نام یک برنامه وب یا همان Web application یک نام ضمنی برای یک وب سایت است که به مانند یک برنامه یا همان Applicationعمل کرده و تنها چیزی که مورد نیاز است یک مرورگر است. این مرورگر می تواند mobile safari یا google chrome باشد.

البته با این وجود نمی تواند از محدودیت هایی که این نوع برنامه ها ایجاد می کنند چشم پوشی کرد. مثلا این نوع برنامه ها دسترسی محدودی به قابلیت های دستگاهی که روی آن اجرا می شوند را دارند. از طرفی دیگر هم برنامه های وب موبایل بخاطر فناوری های نرم افزار JavaScript و HTML5کاملا قدرتمند هستند.

فریم ورک های کراس پلتفرم موبایل:

منشا و ریشه شکل گیری فریم ورک کراس پلتفرم از اول این بوده که تولیدکنندگان نرم افزار قادر باشند برنامه هایی را طراحی کنند که تحت چندین پلتفرم از یک بیس کد یکسان قابل اجرا باشند. این فرایند از چند روش مختلف به موفقیت دست پیدا کرده است. برخی فریم ورک ها مانند phoneGap از بسته توسعه نرم افزاری بومی یا همان native SDKی پلتفرم، به منظور ایجاد یک الگوی وب در برنامه ای گنجانده شده است استفاده می کنند.

Ios SDK:

انتخاب Native SDK در صورتی که قصد تولید برنامه های را دارید که بتواند از کل قابلیت های ریز و درشت دستگاه استفاده کند انتخابی هوشمند و به جا است. همچنین در واقع، انتخاب و تصمیم برای ایجاد یک برنامه بومی به این معناست که شما در یک بستر توسعه نرم افزاری قدرتمند کارخواهید کرد.

ساختار سیستم عامل iOS:

یکی از مهمترین و برجسته ترین ویژگی های ساختار سیستم عامل iOS در واقع سادگی آن است. لیست دستگاه هایی که قابلیت اجرای iOS را دارند در مقایسه با اندروید و ویندوز فون به طرز شگفت آوری پایین است. این یه این معنی است که فرایند تست و اشکال زدایی برنامه های iOS نسبت به دیگر پلتفرم ها بسیار ساده تر است.

دستگاه ها:

در حال حاضر دو نوع دستگاه در حوزه استفاده از سیستم عامل iOS وجود دارد. یکی دستگاه iphone که شامل ipod Touch نیز می باشد و دیگیری خانواده آیپد است.

تفاوت اصلی این دو خانواده در واقع وجود قابلیت های سخت افزاری انحصاری و اندازه صفحه شان است. پلتفرم های iphone 5,5S, 5C و پنجمین نسل آنها یعنی ipod Touch، اندازه صفحه نمایش آنها همگی 4 اینچ است. این در حالی است که مدل های قبلی همین دستگاه ها پیش از این با اندازه 3.5 اینچشان شناخته شده اند. تفاوت در اندازه، روند تولید و توسعه نرم افزار را تحت تاثیر قرار می دهد اما بطور کلی سربار زیادی را در اکثر برنامه ها ایجاد نمی کند .

Ios:

شرکت اپل طبق سنت هر ساله، نسخه جدیدی از سیستم عامل موبایلی خود را در سال جدید منتشر می کند. بنا به آمار، شرکت اپل از اول تا کنون 7 نسخه اصلی از سیستم عامل موبایلی خود را منتشر کرده که جدیدترین عرضه این شرکت بزرگ هم سیستم عامل ios7 است.

Apple Store:

یکی از ویژگی ها و برتری های کلیدی برای توسعه نرم افزار تحت پلتفرم ios در واقع موفقیت باور نکردنی سیستم فروشگاهی Apple Store اپل طی سال های متوالی است. فرایند فروش نرم افزار به لطف دو سیستم فروشگاهی اپل استور و مک اپل استور آسانتر از هر سیستم عامل فروشگاهی دیگر است.

 

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید