تیم کوچک طراحی اپل و اعضایی که آن را ترک کردند

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1906

افرادی که زمانی تیم طراحی مشهور اپل را تشکیل دادند، امروز همگی از کوپرتینو رفته‌ و تنها دو نفر از اعضای تیم ثانویه باقی مانده‌ اند.

اگر بپذیریم iMac باعث نجات اپل در سال‌ های اولیه شد، تیم طراحی آن موسوم به Industrial Design را باید عامل اصلی معرفی کنیم و آن را اسلحه‌ ی مخفی کوپرتینویی ‌ها در سال‌ های گذشته بدانیم؛ تیمی که همیشه و حتی پس از توسعه ‌ی محصولات کوچک ماند و موفقیت ‌های خود را تکرار کرد.

گروه ID در اپل که برخی اوقات به ‌نام IDg شناخته می‌ شود، ده‌ ها سال با مدیریت جانی آیو مشهور فعالیت کرده و تغییر زیادی هم تجربه نکرده بود. این گروه همیشه کوچک، سرّی و یکی از پایه‌ های حیاتی اپل بود. دنیل دِلولیس، یکی از اعضای گروه که به ‌تازگی کمپ اپل را ترک کرده، سابقه ‌ی کار ۲۸ ساله در اپل دارد و حتی در پروژه‌ ی Mac Color Classic دخیل بود. ریکو زورکندورفر نیز گروه طراحی را ترک خواهد کرد. او ۱۵ سابقه ‌ی کار در اپل دارد که در پروژه‌ های مهمی همچون آیفون و اپل ‌واچ هم حضور داشته است.

میکلو سیلوانتو که با پروژه‌ هایی همچون آیفون و ایرپاد و اپل‌ واچ شناخته می ‌شود، هشت سال سابقه‌ ی فعالیت در اپل دارد. جولیان هونیگ، چهارمین فردی است که اپل را به زودی ترک می‌ کند. او از سال ۲۰۱۰ در شرکت مشغول ‌به ‌کار بوده است.

جانی آیو مدیر شناخته ‌شده‌ ی تیم طراحی اپل در مصاحبه ‌ای در سال ۲۰۱۴ با نیویورک‌ تایمز گفته بود:

نوآوری در اپل همیشه کاری تیمی بوده است. در چنین موردی، همیشه چند گروه کوچک داشتیم که باهم کار می ‌کردند. تیم ID، تیم بسیار کوچکی است. ما ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه ‌ی همکاری داریم.

چنین اظهارنظرهایی از اعضای داخلی اپل، این تصور را ایجاد کرده ‌اند که پیوستن به گروه طراحی شرکت بسیار دشوار خواهد بود و هیچ‌ کس هم آن‌ ها را ترک نمی ‌کند. چنین تصوری درست نیست. حتی پیش از سال جاری که چهار نفر از گروه طراحی استعفا دادند، چنان تصوراتی صحیح نبود. البته گروه ID حداقل از سال ۲۰۰۰ به‌ بعد، ثباتی نسبی داشته است.

درحال ‌حاضر، ۲۰ تا ۲۲ نفر در ID فعالیت می ‌کنند. همین نبود قطعیت در تعداد اعضای گروه، یکی از نشانه ‌های سرّی و محرمانه ‌بودن آن به‌ شمار می ‌رود. درواقع، نمی‌ دانید چه فردی عضو گروه طراحی اصلی و چه کسی طراح معمولی در اپل است. به ‌هرحال با احتساب تعداد مذکور به ‌عنوان اعضای تیم اصلی طراحی اپل، می ‌توان ادعا کرد کوپرتینویی ‌ها امسال یک ‌پنجم از اعضای تیم طراحی را از دست داده ‌اند. البته اعضای ID امروز دوبرابر تعداد اولیه شده‌ اند.

کوچک، اما کارآمد

در سال ۱۹۸۹، اپل می ‌خواست رابرت برونر را به ‌عنوان طراح استخدام کند. آن‌ ها تمایل زیادی به استخدام رابرت داشتند و او نیز چندباری به این درخواست پاسخ منفی داده بود. درنهایت، کوپرتینویی‌ ها با شرایط او کنار آمدند. او فقط به‌ عنوان مدیر و با وظیفه ‌ی مدیریت سفارش‌ های طراحی به شرکت‌ های دیگر فعالیت نمی‌ کرد؛ بلکه مجوز داشت تیم اختصاصی خودش را در داخل اپل تشکیل دهد.

رابرت برونر اولین مدیر طراحی بود که در اپل استخدام شد

اولین طراح اپل تعریف کاملی از جزئیات تیم مدنظرش داشت و همیشه به کوچک ‌بودن آن اصرار می ‌کرد. تشکیل تیم تا سال ۱۹۹۱ طول کشید؛ چون او ابتدا به‌ دنبال آماده‌ سازی محلی الهام ‌بخش برای فعالیت طراحان بود. منظور رابرت، مکانی فیزیکی در ساختمان اپل بود که به ‌اندازه‌ ی کافی از کمپ Infinite Loop و درنتیجه از تیم ‌های مدیریتی دور باشد.

هدف از طراحی مکان فیزیکی مجزا، جذاب ‌کردن محیط برای طراحان دیگر هم بود. در آن سال ‌ها، هیچ طراحی حاضر به کارکردن در اپل نمی ‌شد؛ چراکه شرکت هیچ جذابیتی برای آن‌ ها نداشت. برونر برای حل همین مسئله دست‌ به‌ کار شد. او محصولاتی خاص طراحی کرد و با چاپ کردن تصاویر آن‌ ها در جلد مجلات معروف آن سال‌ ها، توجه بسیاری را به خود و تیمش جلب کرد. طرح ‌های مفهومی بالاخره نتیجه دادند و توجه افراد برای استخدام در اپل جلب شد.

تا سال ۱۹۹۱، اولین تیم ID با ۶ عضو تشکیل شد. از میان آن‌ ها، ۵ نفر ازجمله برونر، تا سال ۲۰۰۰ شرکت را ترک کردند. تنها عضو باقی ‌مانده دلولیس بود که او هم امسال اپل را ترک کرد.

 

موج دوم

از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴، افراد مهمی به تیم طراحی اپل افزوده شدند. در میان آن‌ ها، دنی کاستر بود که در سال ۲۰۱۶ به شرکت گوپرو رفت. به‌ علاوه، بارت آندره و جانی آیو هم در همان سال‌ ها به اپل پیوستند.

از میان طراحان اپل، جانی آیو بیشترین شهرت را دارد. البته، آندره نیز که از اعضای اولیه بود، سابقه ‌ای درخشان و مملو از پتنت‌ های گوناگون دارد. از میان صدها محصول و پتنتی که آندره طراحی کرد، آیپد اولیه را می‌ توان یکی از محصولات شاخص او نام برد.

تمامی اعضای اولین گروه طراحان اپل شرکت را ترک کرده‌اند

آندره تا سال ۱۹۹۶ که برونر شرکت را ترک کرد، مدیریت تیم را برعهده نداشت. البته، او مسئول استخدام طراحان جدید برای ID بود. از میان افرادی که آندره استخدام کرد، می ‌توان کریستوفر استرینگر را مثال زد که روی پروژه ‌ی PowerBooks فعال بود. ریچارد هاوارث هم مانند استرینگر در سال ۱۹۹۵ به تیم طراحی اضافه شد. هاوارث بعدا در جریان ساخت اپل ‌پارک مدتی جایگزین موقت آیو شد؛ اما استرینگر در سال ۲۰۱۶ شرکت را ترک کرد.

پس از استخدام ‌های اولیه در دهه‌ ی ۱۹۹۰، دیگر تشخیص اعضای واقعی گروه ID تقریبا غیرممکن شد. البته، تصور این موضوع کاملا اشتباه است که اپل فقط ۲۲ طراح دارد؛ درحالی ‌که رقیبی همچون سامسونگ، هزاران طراح دارد. درواقع، کوپرتینویی‌ ها طراحان بسیار زیادی دارند که در گروه ID عضو نیستند.

اگر چند دهه قبل زندگی می‌ کردیم، می‌ توانستیم با استفاده از کتابچه‌ های مشهور تلفن آمریکایی‌ ها، کارمندان شرکت‌ های مختلف را شناسایی کنیم. امروز لینکدین چنین کاری برای ما انجام می‌ دهد. البته، باوجودآنکه می‌ توان اطلاعاتی کلی از شبکه‌ ی اجتماعی کسب‌ و کار به‌ دست آورد، جزئیات زیادی دردسترس نیستند.

 

هاوارث به ‌عنوان مثالی از اعضای تیم طراحی اپل، در پروفایل لینکدین خود فقط از عبارت طراح (Designer) استفاده می‌ کند و حتی عبارت Industrial Designer هم در صفحه‌ ی شخصی او دیده نمی ‌شود. آلان دای، یکی از اعضای جدید تیم است که درکنار هاوارث، برخی از مسئولیت‌ های آیو را انجام می ‌داد. او هم در صفحه‌ ی شخصی خود، تنها از عبارت Creative Director, Apple استفاده می‌ کند. جانی آیو نیز به‌ صورت عمدی نام خود را با غلط املایی می‌ نویسد و درنتیجه، نمی ‌توان به‌ عنوان ‌های شغلی در پروفایل لینکدین کارمندان اپل اعتماد کرد.

درنهایت، باتوجه‌ به اینکه افراد در پروفایل لینکدین خود سهوا یا عمدا عبارت‌ های اشتباهی می ‌نویسند، نمی ‌توان اعضای گروه ID اپل را به ‌راحتی در لینکدین پیدا کرد. به‌ علاوه بسیاری از افراد تا زمانی ‌که به ‌دنبال شغل نباشند، پروفایل لینکدین را به‌ روز نمی‌ کنند. البته، پیداکردن طراحان عادی اپل در لینکدین کمی آسان ‌تر خواهد بود.

تا اینجا می ‌دانیم کاربران عادی و حتی کارشناسان و خبرنگاران دنیای فناوری، نمی ‌توانند به‌ راحتی اعضای گروه ID اپل را شناسایی کنند. جالب است بدانید حتی جان اسکالی هم در زمان فعالیت به ‌عنوان مدیرعامل، دسترسی فیزیکی به دفاتر گروه طراحی نداشت.

استیو جابز

تیم طراحی پس از جایگزین‌ شدن اسکالی، همچنان به کار خود ادامه داد. حتی در زمانی ‌که اپل در مسیر سقوط بود، تیم طراحی بدون تغییر فعالیت می‌ کرد. سپس، استیوجابز  به اپل بازگشت. گروه ID بدون تغییر ماند؛ اما قدرتش کمی دستخوش تغییر شد. قدرت و اختیارات جدید باعث شد دسته ‌ای از موفق‌ ترین محصولات تاریخ را ببینیم؛ موفقیتی که ثروت را برای اپل به‌ همراه داشت.

موقعیت و مسئولیت و شرایط کاری هیچ ‌یک از اعضای ID مشخص نیست. ما حتی نام اعضای تیم را هم نمی ‌دانیم؛ درنتیجه، سهم آن‌ ها از سود شرکت و درآمد نیز مشخص نخواهد بود. درنهایت، می‌ توان تخمین زد که اگر فردی عضو ID باشد، حتما درآمد درخورتوجهی خواهد داشت که البته تصوری معقول به ‌نظر می‌ رسد.

 

گروه طراحی اپل همیشه راه‌ های جدیدی برای حل مشکلات پیدا می ‌کند. بسیاری اوقات می ‌بینیم راه طراحی‌ شده ‌ی آن‌ ها، به تنها راه برای حل مسائل گوناگون تبدیل می ‌شود. راهکار آن ‌ها همان راهکاری می‌ شود که گویی همیشه باید می ‌بود. درادامه نیز همین راهکارها را شرکت ‌های دیگر به‌ کار می ‌گیرند. استعداد موجود در تیم طراحی اپل مثال ‌زدنی است. به ‌عنوان عضوی از ID،‌ همین که همه‌ ی دنیا از محصول شما استفاده کنند، پاداشی بزرگ خواهد بود. البته، درآمد هم قطعا بد نیست.

اختیار تام جابز به تیم ID به موفقیت‌های آتی منجر شد

درآمد فراوان اعضای ID نکات درخورتوجهی درباره ‌ی تغییرات اخیر نشان می ‌دهد. هیچ ‌کس به‌خاطر درآمد بیشتر گروه را ترک نمی ‌کند. البته آن‌ ها می ‌توانند چنین تصمیمی بگیرند و قطعا پیشنهادهای زیادی هم دریافت می ‌کنند؛ اما لزوما به‌خاطر چنین دلیلی تیم را ترک نمی ‌کنند. به ‌هرحال، به ‌نظر می‌ رسد اعضا به ‌قدری درآمد کسب می ‌کنند که دیگر نیازی هم به فعالیت در اپل ندارند.

چهار نفری که اخیرا اپل را ترک کردند، برای بازنشستگی جوان به‌ نظر می‌ رسند (زورکندورفر حدود ۴۶ و سیلوانتو ۳۸ سال دارند)؛ اما شاید چنین تصمیمی داشته باشند. سیلوانتو می‌گوید برای ادامه‌ ی فعالیت به AirBnB خواهد رفت و کاستر نیز در سال ۲۰۱۶ شرکت را به مقصد گوپرو ترک کرد. به‌ جز این چند مثال محدود، به ‌نظر نمی ‌رسد اعضای ID به ‌دنبال شغل ‌های جدید اپل را ترک کرده باشند.

 

زورکندورفر در اظهارنظری درباره‌ ی ترک اپل گفته بود به کمی استراحت نیاز دارد. علاوه ‌براین گفت کوپرتینویی‌ ها استخدام‌ های جدید زیادی داشته‌ اند. عضو سابق ID در مصاحبه‌ ای اعلام کرده بود:

ما طراحان جدید عالی و نسلی جدید داریم. آنچه توانستیم در دهه‌ های گذشته توسعه دهیم، ادامه خواهد یافت. استعداد موردنیاز در شرکت وجود دارد.

منابع انسانی 

پیشنهادهای بهتر، تنها دلایل تغییر شغل کارمندان نیستند. یکی از دلایل اصلی می‌ تواند علاقه ‌نداشتن به فرهنگ سازمانی محیط کار باشد. از آن مهم ‌تر، شاید فرهنگ کاری رئیس با علایق کارمندان هم‌ خوانی نداشته باشد.

هیچ آمار دقیقی از تعداد اعضا و درآمد آن‌ها در ID وجود ندارد

برای بسیاری از ما که استقلال مالی و درآمد چشمگیر اعضای ID را نداریم، دلایل مذکور آن‌ چنان برای ترک شغل پذیرفتنی نیستند. درواقع، اکثر مردم فقط تلاش می‌ کنند تا به درآمد دلخواهشان برسند و فرهنگ سازمانی کمترین بخش از درگیری ذهنی را تشکیل می ‌دهد. دراین‌ میان، اعضای ID به قدری استقلال مالی دارند که اگر روزی با تصمیم‌ های جانی آیو موافق نباشند، به‌ راحتی شغل را ترک می ‌کنند.

اگر اعضای گروه با فرهنگ سازمانی اپل متحد شده باشند، ترک‌ کردن شرکت برای آن‌ ها دشوار خواهد بود. درمقابل، اگر فرهنگ برای ادامه‌ ی کار آن ‌ها مناسب نباشد یا به‌هیچ‌ وجه نتوانند آن را تحمل کنند،‌ تصمیم به ترک شرکت زمان زیادی نیاز ندارد.

 

مسئله‌ ی مهم دیگری که شاید در تغییرات اخیر اپل دخیل بوده باشد، طبیعت انسان است. ما نیز چنین طبیعتی را درک کرده‌ایم. وقتی یک نفر تصمیم به ترک شرکتی می ‌گیرد، دیگران نیز به چنین تصمیمی فکر می‌ کنند. در اکثر مواقع، کارمندان دیگر تصمیم به ترک شرکت نمی ‌گیرند؛ اما بالاخره ایده و فکر درباره‌ ی آن در ذهنشان جرقه می‌زند. به‌ هرحال، استعفای یک نفر می‌ تواند دلیلی برای فکرکردن بیشتر دیگران و حتی اقدام برای استعفا باشد.

روند بالا در همه‌ ی شرکت ‌ها وجود دارد و اپل نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. مجددا یادآور می ‌کنیم که شرایط مالی نشان می‌دهد نیاز به حقوق بیشتر، دلیل مناسبی برای ترک اپل نخواهد بود.

تصمیم‌های سخت‌افزاری

گروه ID در دهه ‌های گذشته، تمامی محصولات سخت‌ افزاری اپل را طراحی کرده ‌اند. درنتیجه، آن‌ هایی که تیم را ترک می ‌کنند و آن ‌هایی که باقی می ‌مانند، به‌ احتمال زیاد افراد حرفه‌ ای هستند. اگر اپل بخواهد به ‌سمت فروش سرویس ‌ها حرکت کند و به‌ نوعی قلمرو دیگری در دنیای سخت ‌افزار باقی نمانده باشد، شاید افراد مذکور دیگر دلیلی برای ماندن در میان کوپرتینویی‌ ها نداشته باشند.

شاید تغییر مسیر اخیر اپل به جدایی طراحان شرکت منجر شده باشد

این احتمال دورازانتظار نیست؛ درنتیجه، توانایی مالی برای ترک شغل محرک مناسبی خواهد بود تا افراد را از ادامه‌ ی کار منصرف کند. به‌ علاوه، شاید آن‌ ها با تکیه بر همان استقلال مالی، به ‌دنبال کشف دنیاهای بیشتری بیرون از اپل باشند. درنتیجه، باوجودآنکه رفتن همه ‌ی اعضای اولیه‌ ی گروه طراحی اپل ناراحت‌ کننده به‌ نظر می ‌رسد و ترک‌ کردن یک ‌پنجم از اعضای کنونی کمی عجیب است، شاید رخدادهایی عجیب‌ تر انتظار شرکت را می‌ کشد.

اگر نگاهی به صفحه‌ ی استخدام اپل بیندازیم، هفت موقعیت خالی برای عضویت در گروه ID می‌بینیم. مجددا فراموش نکنید که اپل طراحان بی ‌شماری دارد. البته مشخص نیست آن‌ها برای عضویت در ID باید چه شرایطی داشته باشند. به‌هرحال اکنون، هفت موقعیت شغلی وجود دارد و شرکت نیز رزومه‌های جدیدی از متقاضیان را برای این موقعیت‌ها می‌پذیرد.

تعداد موقعیت‌های خالی در ID را نمی‌توان با آمارهای دهه‌های گذشته مقایسه کرد. هیچ آمار دقیقی از استخدام‌های آن گروه وجود ندارد و نمی‌توان هفت موقعیت شغلی را زیاد یا کم تصور کرد. تنها با نگاه به خالی‌بودن موقعیت‌های کنونی می‌توان زمان آن‌ها را تشخیص داد. به‌عنوان مثال، موقعیتی برای طراحی ارشد در بخش iCloud در ID،‌ از ۲۲اکتبر۲۰۱۸، خالی مانده است.

 

با نگاهی به موقعیت‌های خالی شغل‌ها در اپل، می‌توان تغییر مسیر احتمالی را نیز تخمین زد. بخش Communication Design اپل اکنون ۱۱ موقعیت شغلی خالی دارد. یکی از آن‌ها به‌عنوان iOS Designer - Apple Design Lab دیده می‌شود که احتمالا موقعیت جذابی خواهد بود. آگهی استخدام برای این موقعیت شغلی از ۱۴اوت سال گذشته‌ی میلادی در وب‌سایت شرکت بوده است.

دپارتمان طراحی رابط انسانی (Human Interface Design) اپل، بیشترین آگهی جذب نیرو را با ۴۹ موقعیت شغلی دارد. در این بخش نیز، بسیاری از آگهی‌ها قدیمی هستند. قدیمی‌ترین آگهی به جایگاه شغلی تجربه‌ی کاربری در پلتفرم‌های تبلیغات (UX Writer, Advertising Platforms) مربوط می‌شود که ۳مه۲۰۱۸ منتشر شد. 

به‌عنوان کاربر عادی، شاید تنها با نگاه‌کردن به تخفیف‌های اپل برای محصولات متنوع، عضوی از شرکت‌بودن را جذاب بدانیم. لینکدین در سال جاری، آن‌ها را به‌عنوان هفتمین کارفرمای جذاب برای متقاضیان اعلام کرد که با وجود سقوط یک‌پله‌ای، موقعیتی عالی محسوب می‌شود.

با وجود جذابیت فراوان اپل، هنوز برخی از بخش‌های طراحی آن‌ ماه‌ها است که موفق به جذب نیرو نشده‌اند. احتمالا متقاضیان شرایط مناسبی برای استخدام نداشته‌اند. به‌علاوه، چهار نفر از اعضای گروه حیاتی طراحی هم شرکت را ترک کردند. به‌هرحال، باید منتظر آینده و تأثیرات احتمالی تغییرات در ID برای کوپرتینویی‌ها باشیم.

 

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید