اپل می گوید که در سال 2019 گوشی 5G نخرید

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1078

در چند روز اخیر شبکه 5Gبه عنوان جایگزین شبکه 4G راه اندازی شد. شرکت های کوالکام، ورایزن،AT&T و سامسونگ  در مورد ارائه محصولاتی با شبکه 5G برای اوایل سال آینده اخباری منتشر کرده اند. درعین حال که کمپانی اپل قبلا اعلام کرده بود که تا سال 2020 از شبکه  5Gدر محصولاتش استفاده نخواهد کرد.

اغلب کاربران به هیجاناتی که پیرامون این نسل جدید از شبکه بوجود می آید تمایلات زیادی دارند و اندیشه ها و تصمیماتی که  کمپانی اپل در این خصوص می گیرد را درست می دانند. به نظر کمپانی اپل کاربران برای خریدن گوشی در سال آینده نباید شبکه 5Gرا یک مشخصه از اسمارت فون خویش قلمداد کنند. لازم به ذکر است که این مطلب به معنی عدم عرضه این فناوری نمی باشد.

شرکت سامسونگ طی انتشار بیانیه ای اعلام کرد از طریق ترکیب طیف فرکانسی اپراتور ورایزن و مودم 5G اسنپ دراگون X50کوالکام توانسته به ظرفیت عملیاتی 1.7 گیگابیت بر ثانیه دسترسی پیدا کرده است. این بیانیه، ایده آل است؛ ولی مدل سازی کوالکام در دنیای واقعی هم با جهشی قابل توجه از دستیابی به سرعتی در حدود 490 مگا بیت بر ثانیه حکایت دارد. این سرعت در مقایسه با شبکه های نسل4 الان یک پیشرفت شگرف به حساب می آید. همه جوانب این موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد: شرکت های سامسونگ و کوالکام نتیجه های آزمایشگاهی شان را اعلام کرده اند. در ضمن تا بحال هیچ کدام از شرکت های فعال در عرصه تولید و سرویس دهنده مخابرات به عرضه دستگاه 5G نپرداخته و کارآیی واقعی شبکه 5G هنوز مشخص نشده است.

شان هولستر که تحلیلگر وب سایت theverge می باشد در گردهمایی اخیر شبکه 5G فقط موفق شد یک گوشی 5G سامسونگ را مشاهده کند و نتوانست اجازه کار با این گوشی را کسب کند. علاوه بر نسل 5G افزونه موتو ماد و چندین هات اسپات هم رونمایی شد.

عدم بلوغ فناوری 5Gبه وضوح قابل مشاهده است

تمامی شرکت کنندگانی که در گردهمایی هاوایی حاضر بودند، یک عذر مشابه و تکراری داشتند: تست شبکه 5G توسط شرکت اریکسون شتاب زده انجام شد و دستگاه های واقعی در کنار توسعه حساب شده و بهینه شبکه ایالات متحده( برگرفته از صحبت های کریس ایمونز؛ مدیر معماری اپراتور ورایزن) در واقع امکان دستیابی به سرعت های چند گیگابایتی را فراهم خواهد کرد. شبکه 5Gبرای به بلوغ رسیدن راه زیادی دارد و از یک جنبه ویژه که ناخوشایند است نیز بهره برده است. سریع ترین سرعت های این شبکه از امواج رادیویی در طیف فرکانسی موج میلی متری مرسوم به mmWave ناشی می شود. اپراتورهای ورایزن و AT&T در فرکانس های 28 و 39 گیگاهرتز فعالیت می کنند. همه کاربرانی که تابحال از وای مکس به عنوان رقیب شکست خورده LTE استفاده کرده اند از بزرگترین مشکل تبادل داده با چنین فرکانس بالایی مطلع هستند.

اولین دستگاه هایی که از 5G بهره برده اند، زمان زیادی را با شبکه های 4G LTE خواهند گذراند؛ چون این شبکه  سازگارترین و قابل دسترس ترین فناوری موجود برای اتصال چنین گجت هایی است.

زمانی که به شبکه نسل 5G  در اطراف محل سکونتتان دسترسی پیدا می کنید متوجه می شوید که به همه قابلیت های این فناوری که در نسل4 قادر به انجام آن ها نبود، دسترسی نخواهید داشت. درگذشته حرکت از شبکه 3G به 4G منجر به بوجود آمدن چند مورد کاربری برای اپلیکیشن های موبایلی و خدماتی نظیر ذخیره سازی عکس ها در فضای ابری یا پخش موسیقی بجای دانلود آن شد. این سرویس ها نیازمند پهنای باند بیشتری بودند. کسانی که طرفدار نسل 5Gهستند طی هفته گذشته اقدام به پخش نمونه ای از واقعیت مجازی کردند. هرچند واقعیت مجازی جزء دیگری از این فناوری است که در مسیر تکامل و جستجو برای یک اپلیکیشن واقعا قانع کننده  قرار دارد.

به احتمال فراوان برخی تولید کنندگان گوشی موبایل با تکرار اشتباهات سابق خود نسبت به عرضه بسیار شتاب زده این فناوری اقدام خواهند کرد.

مسلما ارائه فناوری جدید 5G در سال جدید با مشکلاتی مواجه خواهد بود. همانطور که شبکه 4G درسال 2011با مشکلات مشابهی مواجه بود. ابتدا شبکه های جدید  تحت پوشش جغرافیایی محدودی قرار دارند و نیمه هادی مورد نیاز جهت اتصال به این شبکه ها از لحاظ بهره وری انرژی و فضا با فناوری تکامل یافته 4Gفاصله دارد. از این رو اولین تجربه شما از فناوری جدید تخلیه سریع باتری در گجت های قدرتمندتر از حد معمول خواهد بود. بعضی از کارشناسان معتقدند که تولید کنندگان گوشی تلفن های همراه باهوش هستند و اشتباه HTCدر سال 2011 را مجددا تکرار نخواهند کرد. این گوشی با پشتیبانی عجولانه از شبکه 4G، هزینه های طراحی و شارژ دهی نامناسب باتری را متحمل شد.

شرکت های هواوی، سامسونگ و شیائومی نشانه هایی در خصوص تصمیماتشان برای عرضه گوشی 5Gدر سال جدید ارائه کرده اند. وان پلاس نیز از حد گذشته و به کاربران قول عرضه گوشی 5G را در اروپا داده است. اسمارت فون های اندرویدی در رقابتی نفس گیر یا باید غیر قانونی از اپل کپی برداری کند و یا اول کار باید وضعیت دسترسی فنی به تکنولوژی هایی نظیر نمایشگرهای فاقد ناچ یا انعطاف پذیر، اسکنرهای اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر یا در حال حاضر شبکه 5G را مورد بررسی قرار داد.

پیروی از رویکرد اپل و امتناع از مشارکت در نخستین چرخه عرضه دستگاه های 5G

کمپانی اپل تنها شرکتی می باشد که عدم پیروی از ویژگی ها و قابلیت های جدید را تا حدود زیادی به نمایش گذاشته است. همانطور که در سال 2011 از عرضه گوشی های 4Gفاصله گرفت و در سال بعد آن اولین آیفون 4G اش را به بازار عرضه کرد. کمپانی اپل با توجه به خواسته های تجمل گرایانه ی کاربران وفادارش می تواند تا با دوری از نزاع دستگاه های در حال توسعه در آرامش و در زمانی مناسب یک محصول بهینه و بسیار باکیفیت را عرضه کند.

پیشتازی کوالکام در حوزه فناوری 5G و عدم آماده سازی مودم های 5G توسط شریک تجاری اپل قبل از سال 2020 یک خبر ناخوشایند به حساب می آید. همچنین صرف نظر از رویکرد منطقی اپل یا مواجهه با محدودیت های فعلی تا عرضه اولین گوشی 5G اپل زمان زیادی باقی مانده است.

بی شک فناوری جدید 5G جهشی بزرگ و رو به جلو در صنعت ارتباطات موبایل است و این موضوع فقط با میل نامعقول و سیری ناپذیر ما برای سرعت و پهنای باند بالاتر مطابقت دارد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید