اپل دسترسی به اطلاعات آیفون را برای نیروهای امنیتی سخت تر خواهد کرد

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 1434

ارتقای امنیت گوشی‌های اپل

اپل درصدد است با افزودن ویژگی جدید به آی او اس، دسترسی به اطلاعات آیفون با ابزارهایی مانند کلید((خاکستری)) را سخت‌تر کند. مدتی پیش اخباری مبنی بر تلاش‌های اپل جهت مشکل کردن دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در محصولاتش منتشر شده بود. اکنون مشخص شده که غول کوپرتینویی قصد دارد طی بروز رسانی آی او اس، ویژگی جدیدی را به دستگاه های همراه خود اضافه کند که باعث می شود پس از قفل شدن، دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در آن ها مشکل تر شود. در حال حاضر، نیروهای امنیتی از دستگاه های 15 هزار دلاری به نام ((کلید خاکستری)) یا Graykey استفاده میکنند. به کمک این دستگاه حتی اگر مدت ها از زمان قفل شدن آیفون شما گذشته باشد، با اتصال کلید خاکستری  به درگاه می توان به اطلاعات موجود در آیفون دسترسی پیدا کرد.

طبق گزارش‌ها  ویژگی حفاظتی جدیدی که قرار است به آیفون اضافه شود، احتمالا موجب محدود شدن دسترسی به درگاه لایتنینگ می شود. از نظر تئوری به کمک این ویژگی، اگر مدتی بیش از یک ساعت از قفل شدن آیفون شما گذشته باشد، از برقراری اتصال میان دستگاه هایی همچون کلید خاکستری و آیفون جلوگیری خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر تا لحظه کسب مجوز دسترسی به اطلاعات آیفون توسط پلیس، مدتی بیش از یک ساعت از قفل شدن آن گذشته باشد، دیگر نمی توان با ابزارهایی مانند کلید خاکستری اطلاعات موجود در آیفون را جمع آوری کرد. این ویژگی در نسخه دوازدهم آی او اس  در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اپل در حال آزمودن این ویژگی در آی او اس  12 است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط اپل، قدیمی ترین دستگاه هایی که با آی او اس 12 سازگار هستند  آیفون 5 اس و آیفون اس ای هستند.

ارتقای امنیت

در عین حال، مسئولان امنیتی از معرفی این ویژگی خوشحال نیستند. به گفته مسئولیت هدایت نیروی ویژه مقابله با جرایم اینترنتی علیه کودکان: اگر دوباره به شرایطی برگردیم که نتوانیم به اطلاعات ذخیره شده در آیفون دسترسی پیدا کنیم، دسترسی مستقیم ما به بسیاری از مدارک از دست خواهد رفت و نمیتوانیم امنیت کودکان را تضمین کنیم.جالب تر اینکه در بیانه ای، اپل پا فشاری کرده که هدف از عرضه ی این ویژگی، سنگ اندازی در مسیر انجام وظایف نیروی پلیس نیست. اما حقیقت این است که این ویژگی جدید کار را برای کلید خاکستری مشکل خواهد کرد. اخباری که امروز منتشر شده به این مسئله اشاره دارند که اهالی کوپرتینو کلید خاکستری و شرکت سازنده این ابزار (شرکتی موسوم به Grayshift) را مورد انتقاد قرار داده اند اما بهترین راهکار این است که از دید امنیت حریم خصوصی مشتریان به محصولاتی همچون  کلید خاکستری نگاه کنیم. جوزف هال که یکی از متخصصان مرکز دموکراسی و فناوری است، کلید خاکستری را به عنوان تهدیدی برای شهروندان پیرو قانون تلقی می کند. اپل در تمامی سال های تولید آیفون تلاش کرد تا دسترسی به اطلاعات گوشی های قفل شده از طریق درگاه لایتنینگ و پاک شدن اطلاعات برای افراد غیر از صاحب گوشی را سخت تر کند. البته این دشواری دسترسی به اطلاعات  هیچ وقت باعث نشد تا از میزان دزدیده شدن این گوشی معروف گران قیمت کاسته شود و به همین خاطر تلاش اپل برای سخت تر کردن دسترسی به اطلاعات آیفون های قفل شده ادامه دارد.

ارتقای امنیت

جدیدترین تلاش های اپل در این زمینه در نسخه ی 11.4 سیستم عامل  ios  ارائه شده که این ویژگی جدید را می توان تحت عنوان  USB Resrticted  مشاهده کرد. دراین ویژگی  جدید در صورتی که کاربر به مدت 7 روز قفل گوشی خود را باز نکند، اتصال لایتنینگ قطع شده و تحت هیچ شرایطی نمی توان از طریق درگاه این گوشی به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد. البته این ویژگی  جدید تنها به خاطر احتمال دزدیده شدن گوشی های ساخت اپل به آن اضافه نشده است، چندی پیش و پس از اختلاف نظر بین شرکت  اپل و پلیس ایالات متحده که از این شرکت درخواست کرده بود تا اطلاعات آیفون یک متهم را در اختیار پلیس قرار دهد، این شرکت آمریکایی تصمیم گرفتن تا امنیت آیفون هایی را که بیش از هفت روز از صاحاب خود دور شده اند را بالاتر ببرد. با بروز رسانی ios به نسخه 11.4 این توانایی در آیفون فعال شده و پس از 7 روزی عدم ورود به محیط گوشی، امکان اتصال به کامپیوتر از طریق کابل  برای دیگران از بین می رود و تنها از طریق کابل و درگاه  لایتنینگ می توان این گوشی هوشمند را شارژ کرد.

براساس اخباری که توسط اپل منتشر شده، از این به بعد برای امکان اتصال آیفون به کامپیوتر، کاربر باید حداقل هفته ای یک بار با وارد کردن رمز عبور، اثر انگشت یا اسکن چهره  قفل موبایل خود را باز کند.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید