اپل macOS catalina را معرفی کرد

person نویسنده: محمد رضا هنردان list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 782

اپل به صورت رسمی نسخه جدید سیستم عامل خود برای دستگاه ‌های دسکتاپ را معرفی کرد. مهمترین قابلیت نسخه جدید macOS که Catalina نام دارد امکان اجرای نرم ‌افزارهای آیپد روی مک است که البته در کنار آن ویژگی ‌های مهم دیگری نیز به این نسخه اضافه شده ‌اند.

اپل ساعاتی پیش در مراسم نطق اصلی رویداد توسعه دهندگان سراسر دنیا یا همان WWDC سال ۲۰۱۹ خود در کنار معرفی نسخه‌ های جدید iOS 13، WatchOS 6، tvOS و همچنین iPadOS از نسخه جدید macOS 10.15 یا همان Catalina رونمایی کرد که می‌تواند افق روشنی برای تجمیع سیستم عامل‌ های پلتفرم این شرکت باشد.

در این نسخه از مک او اس، توسعه دهندگان خواهند توانست به صورت بسیار ساده‌ ای تنها با استفاده از محیط توسعه Xcode نرم ‌افزارهایی که پیش از این برای آیپد نوشته ‌اند را به نحوی تنظیم کنند که بتوان آنها را روی مک‌ او اس نیز اجرا کرد.

این قابلیت بسیار جذاب و کاربردی حاصل پروژه ‌ای به نام Project Catalyst است که پیش از این نیز بارها توسط شرکت ‌های دیگر مانند گوگل و مایکروسافت به طرق مختلف اجرا شده ولی هر بار به دلایلی مشخص که عدم تمایل توسعه دهندگان از اصلی ‌ترین آنها بوده، به موفقیت نرسیده است.

به هر حال با این وجود می توانیم این عرضه دوباره یک ایده قدیمی را به فال نیک گرفته و امیدوار باشیم تا این بار این قابلیت بتواند عاملی برای توسعه و راه یافتن هر چه بیشتر نرم ‌افزارهای دیگر دستگاه‌ های به پلتفرم دسکتاپ باشیم و اپل نیز بتواند به رویای یکپارچگی کامل نرم  ‌افزاری بین محصولاتش برسد.

یکی از شرکت ‌هایی که اعلام کرده در این راه با اپل همکاری می کند توئیتر است که قصد دارد نرم ‌افزارiOS خود را به مک نیز بیاورد. شرکت Atlassian نیز قصد دارد برنامه آیپد Jira را به این نسخه از مک او اس اضافه کند ولی همچنان این مورد مجهول است که کدام شرکت‌ ها در نهایت جزء گروه همراه با اپل در این پروژه خواهند بود.

در کنار این قابلیت جدید اپل چند نرم افزار جدید مانند Apple Music، Podcasts و نیز Apple TV را به macOS Catalina خواهد آورد و قصد دارد همه آنها را جایگزین نرم ‌افزار کهنه کار و یکپارچه iTunes کند. این نرم ‌افزارها طبیعتاً همان کاری را خواهند کرد که از آنها انتظار داریم.

اپل این وعده را نیز به کاربران خود داده که نرم ‌افزار Podcasts می ‌تواند در هر منطقه ‌ای که کاربر در آن زندگی می‌ کند، به صورت محلی، موارد مرتبط را به او نشان دهد؛ نرم ‌افزار Music در واقع همانiTunes است بدون انبوهی از قابلیت ‌های غیر مرتبط با نامش، نرم ‌افزار Apple TV نیز برای نمایش محتوای چندرسانه ‌ای روی سیستم عامل قرار گرفته و حالا می ‌تواند ویدئوهایی با محتوای ۴K HDRرا به همراه HDR10، ویژگی Dolby Vision و Dolby Atmos اجرا کند.

یکی از قابلیت‌ های جدید دیگر مک او اس کاتالینا هم این است که به کمک آن می ‌توانید آیپد خود را به نمایشگر دومی برای لپ ‌تاپ و یا کامپیوتر بر پایه این نسخه سیستم عامل mac اپل تبدیل کنید. پیش از این دو نرم ‌افزار محبوب Luna و Duet Display نیز چنین قابلیتی را برای مک او اس ارائه می‌ کردند ولی حالا اپل تصمیم گرفته تا این ویژگی جذاب را به صورت داخلی درون نسخه جدید سیستم عامل خود قرار دهد.

یکی از قابلیت ‌های جذابی که در این حالت در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت این است که می ‌توانند از قلم هوشمند اپل برای طراحی روی آیپد استفاده کنند و همزمان ورودی این قلم در داخل نرم‌ افزاری که روی مک باز کرده‌ اند عمل می‌ کند.

اپل در جریان مراسم خود به این نکته اشاره کرده که این قابلیت که Sidecar نام دارد به صورت پایه توسط نرم‌ افزارهای محبوبی مانند Final Cut Pro X، Adobe Illustrator و iWorkپشتیبانی می‌ شود و حالا بیشتر از هر زمانی می ‌توان بدون دردسر اضافی، از دو دستگاه اپلی در کنار هم به صورت Mirroring با قابلیت عملکرد ورودی از هر دو دستگاه استفاده کرد.

قابلیت بسیار مفید دیگری که در این نسخه به مک او اس اضافه شده توانایی کنترل کامل ورودی دستگاه با کمک صداست. این ویژگی می ‌تواند به صورت ویژه به کمک معلولان جسمی حرکتی آمده و تعامل آنها با دنیای مک را متحول کند.

در کنار ویژگی‌ های فوق، اپل نرم‌ افزار جدید Find My را معرفی کرده که بر خلاف تکه تکه شدن iTunes، مجموعه چند نرم ‌افزار Find My Firends و Find my iPhone را به صورت یکپارچه درآورده و به صورت مجتمع در هر دو سیستم عامل مک و iOS عرضه می ‌کند. این نرم‌ افزار می‌ تواند با توجه به آنچه اپل توضیح داده حالا بدون اینترنت و اتصال دستگاه‌ ها به آن نیز کار کند.

اپل در مراسم خود در مورد ویژگی ‌های امنیتی پلتفرم خود اعلام کرده که با قفل فعالسازی جدیدی که به سیستم‌ های بر پایه Mac اضافه می ‌شود حتی اگر لپ‌ تاپ شما دزدیده هم شود دیگر هیچ کسی توانایی استفاده از آن را نخواهد داشت. این شرکت حتی نرم ‌افزار Photos را نیز بروزرسانی کرده که در کنار نرم ‌افزار یادآورهای سیستم عامل، دو بخش مهم و حالا کاربردی ‌تر آن خواهند بود.

نسخه جدید سیستم عامل macOS 10.15 که یک سال بعد از معرفی نسخه macOS 10.14 Mojave عرضه شده به قابلیت Dark Mode یا همان حالت تاریک، نرم ‌افزار Apple News و همچنین فروشگاه نرم‌ افزاری باز طراحی شده App Store نیز مجهز شده است که اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد آن صحبت کنیم باید بگوییم که همه چیز در سمت کاربر عالی و به خصوص در نرم ‌افزارهای اختصاصی، دگرگونه و کاربردی ‌تر شده است.

اگر توسعه دهندگان از قابلیت‌ های پروژه Catalyst استفاده کرده و نرم ‌افزارهای آیپد خود را برای macOS Catalina نیز عرضه کنند می ‌توانیم این بروزرسانی را یکی از مهمترین و بزرگترین آپدیت ‌های تاریخ  macOS بدانیم. این نسخه در پاییز سال جاری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید