آیا استفاده از پنل نمایش OLED باعث کاهش دوام باتری می شود

person نویسنده: list دسته: اخبار جدید دنیای اپل و تکنولوژی تاریخ: comment دیدگاه: 0 favorite بازدید: 826

نتایج بدست آمده حاصل از تحقیقات پیرامون دوام باتری گوشی ها نشان دهنده این است که گوشی های جدید نسبت به گوشی های نسل قبلی شان ضعیف تر است. استفاده از پنل نمایش OLED علت اصلی این کاهش باتری است.

نتایج حاصل از آزمون بنجمارک نشان داد که اکثر گوشی های معرفی شده در سال 2018 نسبت به نسل قبلیشان باتری های ضعیف تری دارند. در این آزمون 13 گوشی مورد بررسی قرار گرفتند نظیر آیفون10 اس، آیفون10، گوگل پیکسل3 وپیکسل2. این گزارش حاکی از این است که وجود پنل های نمایش OLED دلیل افزایش مصرف باتری است.

گوشی های نسل قبل نسبت به گوشی های 2018 دوام باتری بالاتری داشتند. گوشی هوشمند iphone10 تقریبا21 دقیقه بیشتر از iphone 10sدوام آورد و گوشی iphone10s max نیز نسبت به iphone 8plus 4 دقیقه زودتر خاموش شد. این موضوع علاوه بر گوشی های اپل در گوشی های اندرویدی نیز وجود دارد. پیکسل 3 گوگل درعین حال که باتری بزرگی دارد 90 دقیقه زودتر از پیکسل2 خاموش شد.

در این آزمایش فقط گوشی iphone 10R و گلکسی نوت 9 سامسونگ از دوام بالاتر باتری برخوردار بودند. باتری گوشی iphone 10R موفق شد تا 12ساعت و 25 دقیقه روشن بماند ئ باتری گلکسی نوت 9 سامسونگ هم حدود 12 ساعت روشن ماند. دلیل اصلی دوام باتری خوب این دو گوشی کاملا واضح است.

گوشی iphone 10Rدارای پایین ترین قیمت و پایین ترین سطح نسبت به سایر گوشی های 2018 اپل است که از پنل نمایش OLED با وضوح تصویر پایین تری بهره برده است و ظرفیت باتری بالاتری نسبت به iphone 10s دارد. این موضوع منجر به پیشرفته تر شدن باتری iphone 10Rدر مقایسه با iphone 10s است. همچنین باتری آیفون 10 آر 3ساعت بیشتر از مدل قبلی اش دوام می آورد. لازم بذکر است که باتری آیفون10 آر از پرچمدار جدید اپل یعنی آیفون10 اس مکس دوام بیشتری دارد یعنی 2.5 ساعت بیشتر دوام آورد.

گوشی های iphone 10s و iphone 10s max بدلیل دارا بودن پنل نمایش OLED با وضوح تصویر بالا باتری هایشان انرژی بیشتری مصرف می کند. گوشی آیفون 10آر بخاطر پنل نمایش LCD موجود در آن برخلاف داشتن قطعات داخلی یکسان از دو مدل سطح بالای دیگر بیشتر دوام آورد.

گوشی گلکسی نوت 9 هم ظرفیت باتری اش افزایش یافته است. سری قبل این گوشی سال گذشته با باتری 3300 میلی آمپر ساعتی به بازار عرضه شد ولی گلکسی نوت9 از باتری بزرگتری با ظرفیت 4000میلی آمپر ساعت بهره مند است.

اصلی ترین دلیل کاهش دوام باتری نسل جدید گوشی ها استفاده از پنل نمایش OLED در آن است. در حال حاضر استفاده از این پنل های نمایش OLED بسیار مورد توجه تولیدکنندگان گوشی قرار گرفته است. این موضوع با درنظر گرفتن تاثیر منفی که روی دوام باتری می گذارد احتمالا در آینده به بحران تبدیل خواهد شد. احتمالا کمپانی اپل در سال آینده میلادی در همه ی گوشی هایش از این پنل نمایش استفاده کند از این رو بیشتر شاهد کاهش عمر باتری گوشی ها خواهیم بود.

در این آزمون که بموجب آن پردازنده داخلی گوشی ها مجبور به فعالیت شدند، گوشی های جدید بطرز شگفت آوری بهتر از نسل قبلی عمل کردند. لازم بذکر است که دلایل دیگری در این خصوص اثر گذار هستند و نباید از آنها چشم پوشی کرد. برخلاف ادعای تولیدکنندگان گوشی و سازندگان قطعات پردازنده داخلی، شبکه ارتباطی LTE با سرعت بیشتری باتری را خالی می کند. از این رو پیشنهاد می شودبمنظور هدر نرفتن انرژی باتری گوشی از شبکه ارتباطی WiFi بجای ارتباطات سولار استفاده نمایید.

این گزارش مدعی است که تکنولوژی به کار رفته در باتری گوشی های هوشمند سالانه 5% بهتر از قبل میشود ولی نیاز این دستگاه ها به مصرف انرژی با نرخ بیشتری افزایش می یابد. بعضی از باتری های داخل گوشی از جنس لیتیوم یون هستند و با توجه به تفاوت میزان نیاز انرژی و بهبود اندک در تکنولوژی باتری گاهی با مشکل تغییر شکل مواجه می شوند.

بتازگی بعضی از تولیدکنندگان گوشی مدعی شده اند که این گوشی ها را طوری بهینه سازی نموده اند که قادر اند به کمک یادگیری ماشینی در مصرف انرژی باتری بهینه تر از قبل عمل کنند ولی آزمون دوام باتری و گزارش پیش رو اید ادعا را رد و اثبات می کند که دوام باتری در گوشی های تازه کمتر از نسل قبلی است.

اغلب تولیدکنندگان گوشی می کوشند تا از طریق امکان شارژ بی سیم و شارژ سیمی سریع مشکل کاهش دوام باتری را رفع نمایند. شارژ بی سیم راحت تر است. از سویی دیگر شارژ سریع را می توان برای شارژ کردن باتری گوشی تنها ظرف چند دقیقه به کار گرفت تا دوام آن هم به نسبت افزایش یابد. تقریبا همه تولیدکنندگان گوشی های اندرویدامروزه گوشی های جدید خود را با پشتیبانی از شارژ سریع سیمی توسعه می دهند. این تکنولوژی مفید در بعضی موارد امکان شارژ باتری را از 0تا 50% در مدت زمان 30دقیقه میسر می سازد.

دیدگاه‎ها

هیچ نظری در این زمان ثبت نشده است!

دیدگاه خود را بنویسید

یکشنبه دو شنبه سه شنبه چهار شنبه پنج شنبه جمعه شنبه فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند

ثبت نام جدید

در حال حاضر یک حساب کاربری دارید؟
وارد شوید یا کلمه عبور را بازنشانی کنید